Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

skeppparn

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    29
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

10 Trovärdig

Om skeppparn

  • Placering
    Fänrik

Mina båtar

  • Båtens namn
    Kid A

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Tackar för det klargörandet! Så vid lite mindre gaspådrag är bypassen bara stängd lite?
  2. Hej! Jag har en yanmar yse8 men det kanske inte är så stor skillnad. Jag ser inga av bilderna du nämner men spaken som sitter vid spridaren kan man stoppa motorn med om det behövs. Den släpper kompressionen i cylindern. Jag tror att mer erfaret folk kallar den för pysen. Om vi menar samma spak. Jag använder den när jag ska lufta systemet också för att över huvud taget kunna dra runt motorn för hand. Jag har haft bort min regulator i sommar också och vid drift ska gasreglaget skruva igen den förstod jag till slut efter diverse hårtestar som revs ur huvet. När man drar ner gasreglaget för att motorn ska stoppa så öppnar regulatorn. Jag förstår inte riktigt hur det fungerar men fungerar gör det. Lägg gärna upp bilder som sagt så kanske vi kan bena mer i det tillsammans.
  3. En värmländsk företeelse alltså!😁 Gött att det löste sig.
  4. En uppdatering! Efter byte av diverse slangar så är systemet tätt. Vilket också var själva problemet. Slangen som ska släppa in luft i tanken var full med bôs som vi säger i Värmland. Skräp är det riktiga ordet. Nu är den rensad och förhoppningsvis kan man ge sig ut och segla igen. Tack för all hjälp!
  5. Tack för tipset! Där bränslet läcker ut kan naturligtvis luft läcka in.
  6. Det läcker ur regulatorn såg jag så jag börjar där. Liiiite motstånd att skruva isär saker man inte tafsat på förut men som tur är finns ju dåligt upplösta servicemanualer
  7. Hej! Ja, jag misstänker detta iallafall. När jag luftat den så kan den puttra och gå ett tag, en halvtimme i något enskilt fall. Ofta stannar den inte utan det är när jag ska dra igång den nästa gång som problemet uppstår. Då kan den gå någon minut, bara för att sedan döden dö. Sen är det kört. Då får man segla ända in i hamnen. Åtgärden är sen alltså att lufta systemet igen och så kan proceduren börja om. Det är lite vanskligt om man ska in i okänd hamn och man inte får igång motorn Någon som har haft liknande erfarenhet? Finns det något särskilt ställe där det mer sannolikt drar in luft?
  8. Hehe. Ja, det verkar ha överlevt.
  9. Tack för alla svar! Fantastiskt forum.
  10. Tack för tips! Jag tar tacksamt emot alla råd. Och jag ska försöka nöja mig sen😁
  11. Jag har alltså försökt mäta motstånd med systemet spänningsatt och det är vad som har skapat dessa mätproblem om jag uppfattat saken rätt.
  12. Ja, se där! Tack för svar. Jag lär mig nya grejer hela tiden. Det var bristande kunskap!
  13. Tack för svar! Det Jag har en lång historia av att göra livet mycket krångligare än det behöver vara Men jag försöker förstå, bara så jag experimenterar. I det här fallet verkade det ju vara så att jag fick krypström nånstans och hur mycket jag än kopplade bort så fick jag runt 15 ohm mellan pluspolerna. Men då var ju ena pluskabeln kopplad och minuskablarna inkopplade också. I experimentet med startkabeln fick alltså startkabeln simulera jordpunkten i systemet och sen mätte jag motstånd mellan pluspolerna för att se om jag fick samma värde. Och det fick jag ju. Senast jag mätte på skiljerelät så var det helt frånkopplat systemet i första mätningen (kolla kommentar från raol) och då fanns ingen förbindelse.
  14. Det kanske är någon grundläggande kunskap jag saknar eller så är det fel på batterierna. När jag kopplar ihop minuspolerna med startkablar och mäter resistans mellan pluspolerna får jag ledning enligt bilden. Vad mäter jag egentligen? Det går runt i huvet 😵‍💫
×
×
  • Skapa nytt...