50sman
Medlemmar-
Innehålls Antal
260 -
Gick med
-
Besökte senast
-
Dagar Vunna
1
Innehållstyp
Nyheter
Kustkort
Forum
Bloggar
Galleri
Butiken
Köp&Sälj
Allt postat av 50sman
-
Ligger och "guppar" nu i vikhög. Magen nöjd med makrill och tillbehör och sinnet med en cask strenght.
-
Kanske jag sparkar in en öppen dörr men jag hörde snubben på P1. Viken berättare. Har Ni inte lyssnat så sök på Gösta Bågenholm på SR och njut.
-
Jag var lite "under influence" igår när jag skrev det - 645 (Beetle) skall det vara.
- 16 svar
-
- 2
-
-
Uråldrigt eller inte men det är en bra försäkring tycker jag.
-
Håller med men det verkar som om många här inte tycker att det räcker
-
Jag hoppas att fler än vad jag tror har det.
-
Varför inte prata med de som "äger" färjan och komma överens om en VHF kanal plus en skylt?
-
Kolla på Askeladden 515 invader/freestyle om du inte vill ha ngn med övernattning. Super stabil med höga bord. Finns exemplar med 2 inbyggda bord. Du går enkelt i från fören. Smart layout med vändbara ryggstöd gör att 5 kan sitta runt borden. Gott om förvaringsutrymmen. Finns ex med både kapell och hamn kapell. Osv osv. De ligger från 80 kkr till 120 kkr. Fantastisk i sjö. Planar lätt med 4 Pers (min vid 16 knop). Finns flera med lull lull ute med prutläge inklusive 80 km trailer. Vill du ha lite större så har du 585 eller 685 (vilket jag skaffar nästa ggn). Personligen tycker jag att BR är mer en partybåt för yngre
-
Ofta är det inte madrassen som är problemet utan den som ligger på madrassen Efter några år i Japan blir man varse om varför madrassen ej brukar vara problemet
-
Hur ser den innersta ut? Min hade hål och jag fick då in kylvatten i cylindern.
-
Vet en som har tröttnat efter 2 stulna. Inte för motorn per se utan mer för åverkan som gör att säsongen blir kortare - han har "falska" lås som man klipper av. För som han säger - vill de ha motorn tar de den - allt handlar bara om hur förstörd båt det blir efter. Kanske en tanke (som dock lär skjuta premier i höjden :)) Själv har jag försökt göra motorn "oattraktiv" genom transponder, DNA märkning, etsning och en reservkåpa som är "ful" (originalet ligger hemma). Nu tror jag inte att min 75 hp från -99 är ngn eyecatcher.
-
Det gäller inte bara båtbutiker. Snowflakegenerationen har sina baksidor som tyvärr smittar lättare än C19 B5.1. Det blir svårare och svårare att hitta old school IRL. Lyckligtvis kan man finna dem on-line men samtidigt är det många som fortfarande ser appar och datorer som "ngt för den yngre generationen" och då blir "oceanen av kunskap" mer än insjö. Miljön att bedriva ngt IRL är ju allt annat än god numera - inte bara sett ur ett kostnadsperspektiv men även ur perspektivet att det är svårare att bygga upp de relationer som krävs om man är mer "old school" än snowflake. Det blir ibland 2 helt olika världar som möts och då blir det ibland lite svårt. Min pappa drev en rörelse för att han tyckte om det han gjorde mer än för pengarna. Numera är det sällan man hittar ngn som driver en rörelse för de tycker det är kul (om de inte tjänar ++). Den för mer äldre holistiska "hjälpa andra" inställningen med lite "ge och ta" är i de flesta fall utbytt mot ekonomisk egoism och individualism och att antigen är du med på PK banan eller så är du helt ute. Det återspeglar sig i den lojhet man kan finna när man kliver in i en nischad butik. Tråkigt men ........... Jag blev visst "svartlistad" för att jag för en gångs skull INTE gjorde ngt själv då jag fortfarande hoppas att det finns kompetent folk kvar (utifall man verkligen behöver hjälp). Tyvärr så fick även det försöket en törn. Jag håller inte helt med om din gissning då det här forumets ryggrad består av personer som gör det mesta själv och jag gissar har lite inställningen att "själv är bästa dräng". Då blir man inte upprörd över dålig support då många utgår ifrån att den kommer att vara dålig. Då blir det det omvända att när man får bra support blir man förvånad. Hade medlemmarna här bestått av snowflakes kan jag lova dig att klagotrådarna hade utgjort majoriteten av trådarna.
- 46 svar
-
- 2
-
-
Som sagt - ur led är tiden. Inte ens en subtil smiley förstås. Jag var under intrycket att medelåldern på de mer aktiva här är 60 +/- och inte 30+/-
-
Nu är sladden provisoriskt dragen för i år. I höst så lägger jag den i ett av de VP rör jag har dragit längs med kölen.
-
Klar. Blev super (enl mig :))
-
Har nu "tunat" motorn och nu går den så bra den kan med tanke på åldern. Tomgångsvarv var 550 rpm så jag ökade den till 700 rpm och justerade luftskruvarna. Case closed
-
Intet nytt. Så har "elektronikvaruhusen" alltid gjort innan julen för att sedan under mellandagsrean sälja "billigt".
-
Kanske lite OT men Askeladden skall ha all cred. Köpte en Askeladden förra året och det medföljde inga manualer eller dyl. Kontaktade detta support och 1 dag senare fick jag svar med bifogade filer. Till saken hör att min båt är från 1998 men likväl så svarade de med allt de hade elektroniskt. Kudos för sådan support.
-
Jag hittade ingen Captain i läder Bara den här och jag ville inte gå all in första ggn: Den här blir det nästa ggn:
- 5 svar
-
- 1
-
-
Äntligen kom den. Har ett absolutkrav för att ratta min båt: Sonen drar sig att fråga
- 5 svar
-
- 2
-
-
-
Jag brukar espressomala Mollbergs blandning och vaccum packa i 4 port storlekar - gör en 20 paket åt gången som jag lägger i frysen i en GB big pack låda. Plockar de antal jag behöver från lådan och när det börjar sina så hör jag fler. Värmer upp vatten på gasolen. Blir riktigt gott med AEROPRESS en.
- 69 svar
-
- 1
-
-
Har funderat på den men då jag redan har en "super givare" så har jag gjort en egen lösning att fixera till skrov. Har sågat till ett 316 mm skjutmuff som jag kommer att sätta fast och täta. Fyller med H2O/Glykol och sedan ett täcklock där givaren sitter med en kabelgenomföring. Fråga. Är sikaflex "bäst" att fästa och täta upp med mot skrovet?
-
Jag har 2 st "fiskeplatser" i båten som är motsatta. Står jag på den ena så ser jag inte skärmen från den ena och vice versa. Ett alt kunde vara att ta ut bilden från den ena till en extern skärm men å andra sidan har jag bara en av dem igång beroende på var jag står så störningar "kan" jag inte få (från den i alla fall). Att jag hade de båda igång nu berodde på att jag bara ville "verifiera" om en tänkt "in hull" placering skulle fungera.
