-
Innehålls Antal
344 -
Gick med
-
Besökte senast
-
Dagar Vunna
2
Innehållstyp
Nyheter
Kustkort
Forum
Bloggar
Galleri
Butiken
Köp&Sälj
Allt postat av 1stPeregrine
-
Hej, titta även på Nimbus 3003 eller Ultima med TAMD41B eller om det är bytt till något nyare i motorväg. Uppfyller nog de flesta av dina önskningar. 41-motorerna är slitstarka men som allt kräver även de skötsel, dock relativt lättmeckade och en hel delar finns på eftermarknaden.
-
Det kan vara Agm också med den texten. Har det själv och har ställt in egna värden istället för färdiga settings dock minns jag inte vilka. Kolla databladen för batterierna.
-
Min är inte helt svart, se bilden, men värmeutveckling är inget problem för min del då jag har ram och luftning under.
-
Jag har haft Phaesun i minst 10 år, först en på 65w och i denna båten har jag en på 110w. Har fungerat jättebra. Fördelen med deras konstruktion är att panelen blir mindre än de flesta andra med samma effekt.
-
Tyvärr ingen bättre bild men zooma in på det snabbfästet jag har på min mantågslina, den är ledad på vajern.
-
Tyvärr sålt
-
Kan bara säga att jag är helnöjd med mitt Lofrans ×2 1000w efter 3 år. Jag har endast 6 mm kätting men det bör ju inte göra någon skillnad i funktion.
- 15 svar
-
- 1
-
-
Finns det system på Grötö numera, den ön har då utvecklats sedan man var där å härjade på åttiotalet...
-
Jag hade loctite gänglåsning på skruven och en liten sträng Tec7 under kammen, kan ju inte skada något. /Johan
- 67 svar
-
- 1
-
-
Nu var provkörningen klar och jag kan konstatera att det var på tiden att min sjövattenpump renoverades. På maxvarv, dvs 3500rpm på gamla Bettan, gick nu tempen upp till 92gr (tidigare gick templarmet och mätaren gick upp till 100gr direkt) och stannade där under 10 min i varje fall, på hög marschfart 3100rpm låg tempen runt 85gr, (82-83 på IR-mätaren) Tack till TS @Jens_Sthlm för hans envishet som väckte min tanke på att jag kunde ha samma fel. Önskar alla en bra båtsommar. /Johan
-
Det är en TMD40 vad jag kan se och Expansionskärlet är vid metallocket uppe till höger.
-
Glömde fråga, när jag tog loss kammen verkade den vara limmad under med ett glasliknande lim, är det någon som vet om den skall limmas också & i så fall med vad? Tänkte Tec7 kunde klara den uppgiften i så fall.
-
Inspirerad av denna tråd då jag själv har varmgång på min Tamd41a-motor på höga varv. Min sjövattenpump har inte visat några tecken på läckage men jag tog loss den & kunde konstatera att yttre packboxen var slut, kammen lika slut den samt locket. Kunde även konstatera att medbringaren var deformerad med sprickor i gummit. Lagren var det inga fel på så åtgärderna var ganska snabbt fixade. Nu väntar jag bara på den nya medbringaren skall komma så jag kan prova om det gett någon effekt på kylningen. Lägger in en bild på gamla kammen, 32 år & ca 2000 tim gammal! Återkommer med resultat efter testkörning.
- 67 svar
-
- 1
-
-
Har du kollat med Blue Peter, de har en del reservdelar, för ett par år sedan i varje fall. Jag fick en reservdelslista av dem och skickade bild på min gamla spis. Kontakta dem är nog lättast. https://www.blue-peter.net/spisar-ugnar/gashallar/racer.html
- 6 svar
-
- 1
-
-
Kolla med denna, har inte provat själv men tänkte kolla till hösten. Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Nimbus dekaler mm https://www.blocket.se/vi/93173350.htm
-
Kolla på Navinordic.se, de har en del grejor från bla Mavimare, det finns 2 dimensioner till dem 5/16 & en mindre som jag inte vet.
- 9 svar
-
- 1
-
-
Hej, jag har denna tabell, kommer från Ebonita på Baatplassen, som gäller Tamd 41B men kan kanske ge en hint om lämpliga varvtal.
-
Jag har haft detta problem tidigare på en Tamd31 som har samma konstruktion. Vad jag gjorde efter jag kört den varm var att öppna termostathuset, när det svalnat lite, och då har det sjunkit undan i blocket. Om det fungerar Kad vet jag inte?
-
Skulle gissa på en kompass, ekolod kan det ju inte vara då det inte har kontakt med båtbotten.
- 3 svar
-
- 1
-
-
Det området heter046R och borde vara det här enligt bild.
-
Glömde lägga till att kasta inte distansen mellan packboxarna då den inte finns som reservdel längre, den gamla fungerar utmärkt.
-
Hej, jag har detta om det är intressant.
-
Kolla på denna video, allt han gör är väl inte så bra tex stål mot stål men det är inte svårt att fixa detta. https://www.bing.com/videos/search?q=Svend+Bjelland&view=detail&mid=3912CA3E3B1CF223C9DA3912CA3E3B1CF223C9DA&FORM=VRRTAP
- 3 svar
-
- 1
-
