Jump to content
Wednesday 04 August 2021

Pinnfisken

Medlemmar
  • Content Count

    11
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

3 Neutral

About Pinnfisken

  • Rank
    Kadett

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Pinnfisken

    Motorbyte

    Nyligen fått motorhaveri på min fina Princess 30. Står därmed i valet och kvalet hur jag ska göra med motorbyte. Befintlig motor är AD41P som nog är lite klen för båten. Jag har ett erbjudande om en KAD42 som är i jättefint skick med bara 600 timmar för 100k. Men så har jag även kollat ett alternativ med en helt ny motor, en Seasall 270 som ger både mer effekt, lägre vikt men såklart ett betydligt dyrare alternativ. Jag tänker ju att jag kommer att behålla båten en lång tid framöver men är det värt att kosta på 200k mer för en ny motor? Får ju mer fart och mindre bränslekostnad förmodligen inget krångel på många år. Hur hade ni tänkt och gjort?
  2. Problemet är löst. Tog med slangarna till Hydroscand som pressade nya T-kopplingar till mina slangar och tillverkade nya där det behövdes, retursslang samt nya slangar mellan pump och T-koppling. Tack för alla svar och input!
  3. Jag är helt klar på inkopplingen. Frågan gäller T-kopplingar på befintliga slangar som har YD 11,4 mm
  4. Jo den tredje slangen blir helt ny och in på en av portarna i rattpumpen, den finns. Det har jag koll på
  5. Håller på med installation av autopilot i min Princess 30. Har inga problem med el och nätverk men nu är det dags att docka in hydraulpumpen mot slangar och returledning mot rattpumpen. Skulle vilja slippa att byta befintliga slangar och koppla in med två T-rör. Finns ju en del satser med kopplingsdelar att beställa på nätet. Blir dock inte klok på om dom stämmer. T-kopplingarna har ju någon typ av klämring som lär kräva att YD är rätt. YD på mina slangar är 11,4 mm. Någon som har koll på grejorna? Bild på slangarna vid rattpumpen
  6. Båten är byggd 1986 och ja den är körd i sötvatten. Ska testa att peta hål och känna om det luktar.
  7. Nej, det sitter i gelcoaten och den är inte målad.
  8. Hej! Kolla bilden. Detta såg jag när vi tog upp båten förra säsongen. Det har kommit snabbt men mest på ena sidan i vattenlinjen akter, lite mot fören också fast längre ner under vattenlinjen. Vad tror ni? Mvh Peter Hammarö
  9. Hittade reparationssats på marinepartseurope.com som kostar 2100:-. Känns ju som ett enklare alternativ än att installera en elpump för samma belopp eller vad tror ni? Hittade ingenting på länken från marineparts.se.
  10. Ja det lutar väl åt dålig pumpkapacitet. Vart hittar man renoveringssats? Har sökt men hittar ingen till MD2003.
  11. Har problem med min MD2003. Färskvattenkyld och relativt lite gångtimmar, alltid i sötvatten. Den blir rejält varm,kokar till slut när jag kör på tomgång länge. Så fort jag höjer varvtalet så sjunker temp till normal nivå igen. Haft isär värmeväxlare, lyft och kontrollerat toppen/kylkanaler. Bytt termostat men får inte ordning på det. Impeller är bytt och sjövattnet verkar det vara full fart på genomväxlaren. Tacksam för tips
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy