Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Pinnfisken

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    15
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

4 Neutral

Om Pinnfisken

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Vad jag kunnat läsa mig till är ju tidiga modeller av 290 med mässingkona. Ska inte kombineras med syntetolja utan med mineral 80W-90. Kanske någon vet mer om detta?
  2. Fyller på tråden med en tabbe som jag gjort med olja i drevet. Fyllde mitt 290dp drev med syntetolja inför sjösättning. Nu har drevet börjat slira och hoppa i och ur på tomgång framåt. Kollade med förra ägaren och det visade sig att han kört med mineral 80W-90, förmodligen alltså mässingkona. Har inte kört mycket men frågan är om det bara är att ta upp och byta olja till mineral eller om något gått sönder?
  3. Tack för svar! Ska kolla upp detta med lokala firmor på fordonssidan.
  4. Hej! I höstas började min bogpropeller krångla. Funkade ibland men med lite knack på den gick den igång. Tog ur den nu i vinter och har konstaterat att kolborstarna är slut. Detta hade ju nu varit enkelt att lösa genom att beställa nya av Vetus men det visar sig att dom har utgått ur reservdelssortimentet. Jag undrar om någon mer råkat ut för detta och lyckats få tag på kolborstar från något annat ställe? Motorn är en BOW50 tillverkad före 1995, se bilder osså Väldigt tacksam för eventuella tips. Ny bogpropeller ruinerar mig ju :)
  5. Pinnfisken

    Motorbyte

    Nyligen fått motorhaveri på min fina Princess 30. Står därmed i valet och kvalet hur jag ska göra med motorbyte. Befintlig motor är AD41P som nog är lite klen för båten. Jag har ett erbjudande om en KAD42 som är i jättefint skick med bara 600 timmar för 100k. Men så har jag även kollat ett alternativ med en helt ny motor, en Seasall 270 som ger både mer effekt, lägre vikt men såklart ett betydligt dyrare alternativ. Jag tänker ju att jag kommer att behålla båten en lång tid framöver men är det värt att kosta på 200k mer för en ny motor? Får ju mer fart och mindre bränslekostnad förmodligen inget krångel på många år. Hur hade ni tänkt och gjort?
  6. Problemet är löst. Tog med slangarna till Hydroscand som pressade nya T-kopplingar till mina slangar och tillverkade nya där det behövdes, retursslang samt nya slangar mellan pump och T-koppling. Tack för alla svar och input!
  7. Jag är helt klar på inkopplingen. Frågan gäller T-kopplingar på befintliga slangar som har YD 11,4 mm
  8. Jo den tredje slangen blir helt ny och in på en av portarna i rattpumpen, den finns. Det har jag koll på
  9. Håller på med installation av autopilot i min Princess 30. Har inga problem med el och nätverk men nu är det dags att docka in hydraulpumpen mot slangar och returledning mot rattpumpen. Skulle vilja slippa att byta befintliga slangar och koppla in med två T-rör. Finns ju en del satser med kopplingsdelar att beställa på nätet. Blir dock inte klok på om dom stämmer. T-kopplingarna har ju någon typ av klämring som lär kräva att YD är rätt. YD på mina slangar är 11,4 mm. Någon som har koll på grejorna? Bild på slangarna vid rattpumpen
  10. Båten är byggd 1986 och ja den är körd i sötvatten. Ska testa att peta hål och känna om det luktar.
  11. Nej, det sitter i gelcoaten och den är inte målad.
  12. Hej! Kolla bilden. Detta såg jag när vi tog upp båten förra säsongen. Det har kommit snabbt men mest på ena sidan i vattenlinjen akter, lite mot fören också fast längre ner under vattenlinjen. Vad tror ni? Mvh Peter Hammarö
  13. Hittade reparationssats på marinepartseurope.com som kostar 2100:-. Känns ju som ett enklare alternativ än att installera en elpump för samma belopp eller vad tror ni? Hittade ingenting på länken från marineparts.se.
  14. Ja det lutar väl åt dålig pumpkapacitet. Vart hittar man renoveringssats? Har sökt men hittar ingen till MD2003.
  15. Har problem med min MD2003. Färskvattenkyld och relativt lite gångtimmar, alltid i sötvatten. Den blir rejält varm,kokar till slut när jag kör på tomgång länge. Så fort jag höjer varvtalet så sjunker temp till normal nivå igen. Haft isär värmeväxlare, lyft och kontrollerat toppen/kylkanaler. Bytt termostat men får inte ordning på det. Impeller är bytt och sjövattnet verkar det vara full fart på genomväxlaren. Tacksam för tips
×
×
  • Skapa nytt...