Jump to content
Monday 27 May 2024
kalleking

Oljebyte på volvo penta 290 DP drev

Recommended Posts

Tjena! Har precis blivit båtägare och har lite funderingar, tänkte att jag skulle byta olja i drevet före vintern och ringde då till en firma och frågade vad det skulle vara för olja i drevet. Dom frågade om konan var utbytt vilket varken jag eller förra ägaren vet.. vad är det som skiljer sig på om man bytt konan eller inte? Är det något som kan bli förstört med fel olja? Är det någon olja som går bra både om konan är utbytt eller inte?

 

Har för mig att jag läste att det skulle vara mineral 80-90 eller syntet 75-90 beroende på om den är bytt eller inte..?

 

Drevet är somsagt ett VP 290 DP

tacksam för svar! 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Enda sättet är nog att öppna o kolla, mässingskona eller stålkona..

Men förra ägaren borde väl bytt olja nån gång... Till vilken?

Har det funkat bra så var det nog rätt olja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Detta går att läsa om i Volvo Pentas reparationshandbok för 290 DP.

 

Oljekvalitet .............................................................................. Motorolja

Viskositet ................................................................................ SAE 10W-30 aft. 10W-401)

Oljerymd, ca. .......................................................................... 2,6 liter

Oljerymd med 1"-förlängning, ca. ............................................ 2,6 liter

Oljerymd med 4"-förlängning, ca. ............................................ 2,8 liter

Oljerymd mellan max- och minmärke, ca. ............................... 0,15 liter

Power Trim,

oljekvalitet ........................................................................ ATF-olja2)

oljerymd ............................................................................ 1,0 liter

 

Lycka till

Share this post


Link to post
Share on other sites

Detta går att läsa om i Volvo Pentas reparationshandbok för 290 DP.

 

Oljekvalitet .............................................................................. Motorolja

Viskositet ................................................................................ SAE 10W-30 aft. 10W-401)

Oljerymd, ca. .......................................................................... 2,6 liter

Oljerymd med 1"-förlängning, ca. ............................................ 2,6 liter

Oljerymd med 4"-förlängning, ca. ............................................ 2,8 liter

Oljerymd mellan max- och minmärke, ca. ............................... 0,15 liter

Power Trim,

oljekvalitet ........................................................................ ATF-olja2)

oljerymd ............................................................................ 1,0 liter

 

Lycka till

 

Jag tror det där gäller 280 och 290 drev, i den servicelitteratur från VP som jag har står SAE90 alt 80W90 API GL5 för DP290. Dock inget om mineral eller syntet.

 

Edit: Sidan 169 kom inte med vid första försöket, observera att den sidan nu ligger sist bland bifogade bilder.

post-77922-0-54711700-1413542463_thumb.jpg

post-77922-0-84761000-1413542475_thumb.jpg

post-77922-0-38647100-1413542548_thumb.jpg

post-77922-0-16812700-1413542497_thumb.jpg

post-77922-0-32977700-1413542728_thumb.jpg

Edited by PeltO

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej,

 

Jag körde 80w90 mineral i mitt 290DP drev från 1989, det var angivet i instruktionsboken. Vet inte hur det var med konan mer än att jag lät VP verkstad gå igenom drevet.

 

Med vänlig hälsning,

Jberg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Enligt VolvoPentas verkstadshandbok:

Modell 280-DP, 280 DP/PT, 290DP och 290A-DP

Olja: SAE 90 alternativt 80W90 av kvalitet API GL5*)

 

*) Vid kommersiell användning skall alltid helsyntetolja 75W90 motsvarande krav som GL5 olja användas.

 

Uppenbarligen skal växellådsolja användas, men man kan välja själv om man vill satsa på syntetolja. Tror handboken är från 2002

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Öppnade ett av mina drev.

Magnetisk, då är det stålkona?

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Någon som kan bekräfta att jag har stålkona?

Tycker mig ha läst någonstans att mässingkonan inte är magnetisk. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 timmar sedan, lp75 säger:

Någon som kan bekräfta att jag har stålkona?

Tycker mig ha läst någonstans att mässingkonan inte är magnetisk. 

Mässing är omagnetiskt så om magneten fastnar så på konan så är den inte av mässing.

Rostfritt syrafast (A4) är också omagnetiskt men vissa rostfrikvaliteter (sämre rostskyddsegenskaper) kan vara magnetiska. Men konan är sannolikt inte av rostfritt, så det är nog stål till den.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har en fråga kring oljemängd. Tappade drevet på olja idag och fick ihop ca 2,6 liter i byttan. 
 

När jag sedan skulle fylla på med ny olja (öppnad oljesticka samt vinklad påfyllningsflaska) fick jag endast in ca 2,4 liter innan max var uppnått på oljestickan. 
 

3 timmar senare och ett antal snurr på axeln och nivån låg stabilt kvar på max på oljestickan. 
 

När jag fylla på med den mängd jag fick ut eller ska jag kontrollera nivån när båten blivit körd? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 timmar sedan skrev Swadop:

Jag har en fråga kring oljemängd. Tappade drevet på olja idag och fick ihop ca 2,6 liter i byttan. 
 

När jag sedan skulle fylla på med ny olja (öppnad oljesticka samt vinklad påfyllningsflaska) fick jag endast in ca 2,4 liter innan max var uppnått på oljestickan. 
 

3 timmar senare och ett antal snurr på axeln och nivån låg stabilt kvar på max på oljestickan. 
 

När jag fylla på med den mängd jag fick ut eller ska jag kontrollera nivån när båten blivit körd? 

2,6 liter låter bekant, men om jag mins rätt kan oljemängden skilja sig åt med någon dl på olika drev, olika versioner.

Fyll med samma mängd som du tappade ur, kolla oljestickan och se var du hamnar. 

Nu minns jag ju inte om oljestickan skall vara nedskruvad eller ej när man kollar... @kossor brukar berätta hur det skall vara i sådana här trådar, annars står det ju in instruktionsboken.

 

Att tappa ur är ju lätt, det är knepigare och tidsödande att fylla på olja.

man skall byta O-ringarna vid oljestickan, påfyllningslocket och urtappningspluggen samtidigt som man byter olja. Det är inte fel att lägga litet gänglåsning på urtappningspluggen.

 

Det bäste sättet att testa drevets täthet är med tryck- och vacuumtest, bland annat drevdelar.se säljer olika pumpar för detta ändamål.

Edited by Georg_Ohm
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

När man kollar oljenivån i drevet ska stickan inte vara nerskruvad.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Behöver man inte tippa upp drevet vid påfyllning? På mitt DPH-drev skall men tippa upp det 37 grader den här manualen frö 290 dp står det på sid 128 att man skall tippa upp drevet helt men kontrollera det nedsänkt. 

https://www.champagnelady.se/II/?wpfb_dl=1

Har du gjort det?

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 minuter sedan skrev anuba:

Behöver man inte tippa upp drevet vid påfyllning? På mitt DPH-drev skall men tippa upp det 37 grader den här manualen frö 290 dp står det på sid 128 att man skall tippa upp drevet helt men kontrollera det nedsänkt. 

https://www.champagnelady.se/II/?wpfb_dl=1

Har du gjort det?

Så är det!

Jag har 290, skall faktiskt gå ut och fylla nu om en stund. Jag tiltade upp drevet igår och lossade på bottenpluggen, den brukar sitta rätt hårt, eftersom jag har gänglåsning på den, sedan en gammal avsågad plastdunk inunder och ned med drevet, fick så och rinna av hela eftermiddagen. Jo jag hade även skruvat ur oljestickan.

Nu skall jag skruva loss kåpan, skruva ur påfyllningspluggen och tilta upp, det blir jäkligt trångt att få plats med en tratt under badbryggan, det är väl bara 20 cm till godo där, så jag har tidigare stoppat en slang i hålet, och en tratt i andra ändan och bundit upp denna anordning på något sätt på badstegen, sedan hällt i några centiliter i taget. Men jag har en slags pump också, skall se om det går bra med den, annars har jag också en sårspruta, den rymmer 60 ml…. Får se hur jag gör och lyckas, oljan är iallafall för dyr för att sölas bort.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Så är det!

Jag missade att citera @Swadop . Antar att du hade koll på lägen. :)  

Jag undrade bara om just det var orsaken till skillnaden mellan ingående och utgående oljevolym för Swadop. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

20220422_095332.thumb.jpg.b10ca9b7018ff21da2f81fa98126b3f6.jpg
 

Detta gick inte så bra, jag har en rostfri tratt i ankarbeslaget. Inte ens då jag tog en längre slag och höll tratten högre, det rinner väldigt långsant.

Edited by Georg_Ohm

Share this post


Link to post
Share on other sites

20220422_110437.jpg.591e8d260ab5c25aa6c42335412169d1.jpg
 

Så hade jag denna lilla pumpen hemma, då gick det betydligt bättre, jag behövde inte ens tilta upp drevet. De sista dropparna fyllde jag i oljestickans hål, men då måsta man vänta några minuter tills oljan runnit ned innan man kan mäta. Pumpen räckte inte ända ned i botten på oljeflaskan, så man måste förlänga den med en liten bit slang, pumpens gängor passade inte heller i oljeflaskorna.

Edited by Georg_Ohm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fyller på tråden med en tabbe som jag gjort med olja i drevet. Fyllde mitt 290dp drev med syntetolja inför sjösättning. Nu har drevet börjat slira och hoppa i och ur på tomgång framåt. Kollade med förra ägaren och det visade sig att han kört med mineral 80W-90, förmodligen alltså mässingkona.

Har inte kört mycket men frågan är om det bara är att ta upp och byta olja till mineral eller om något gått sönder? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 timmar sedan skrev Pinnfisken:

Fyller på tråden med en tabbe som jag gjort med olja i drevet. Fyllde mitt 290dp drev med syntetolja inför sjösättning. Nu har drevet börjat slira och hoppa i och ur på tomgång framåt. Kollade med förra ägaren och det visade sig att han kört med mineral 80W-90, förmodligen alltså mässingkona.

Har inte kört mycket men frågan är om det bara är att ta upp och byta olja till mineral eller om något gått sönder? 

Vilka 290dp har mässingskonor? Jag fyllde också syntetolja....

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Vilka 290dp har mässingskonor? Jag fyllde också syntetolja....

Vad jag kunnat läsa mig till är ju tidiga modeller av 290 med mässingkona. Ska inte kombineras med syntetolja utan med mineral 80W-90. Kanske någon vet mer om detta?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...