-
Innehålls Antal
1 684 -
Gick med
-
Besökte senast
-
Dagar Vunna
10
Innehållstyp
Nyheter
Kustkort
Forum
Bloggar
Galleri
Butiken
Köp&Sälj
Allt postat av Baxlaget
-
Tror nog teak tål vatten men det kan av olika anledningar byta färg när det blir blött. Olika medel som teaken har mött ger olika färger vid blött/torrt.
-
Tror det finns experter här som kan tala om hur man sköter teakfanér. Vad säger ni?
-
Thomas-1 tipsade om felkoder (se ovan). EST (Electronic Spark Trigger)-fel betyder att det kan vara avbrott eller kortslutning i tändsystemet. Det rimmar ju bra med att motorn börjar hacka (dvs. inte tänder på alla cylindrar). Koppla in ett instrument på OBD-kontakten för att se felkoden. Det finns även adaptrar som du kan ansluta via bluetooth till en smartphone. Kolla på kjell.com tex.
-
Känns det som trä? En kompis har en båt med "plastfaner" som liknar teak men är bara en plastskiva.
-
Du kan inte köra utan ett anslutet batteri men om du har ett gammalt uttjänt batteri kan du koppla in det istället för ditt nya batteri och följa råden ovan. GPS:en har nog bara stängt av sig själv pga överspänning. Stäng av allt när du felsöker.
-
Jag anser det väldigt akut om du har ett batteri och instrument mm anslutna. Batteriet kommer att koka sönder. Om du har elstart kommer då (förr eller senare) batteriet inte att orka starta motorn. Följ tipsen du har fått av andra i denna tråd.
-
Har du läst mitt redigerade inlägg ovan?
-
Bra idé men är alla givare vattentäta på utsidan?
-
Du har en bra larmfunktion på din motor! Tror inte diskmedlet var orsaken, istället att impellern inte riktigt greppade krysskilen. Var noga vid nästa montering. Om du inte vill använda diskmedel kan du ta något annat som smörjer tills impellern får vatten så den inte slits i onödan. Olivolja, Bregott, smörjfett.
-
Bara kompisar gör ett så avancerat jobb mot en vetelängd. Men de flesta har kompisar som känner kompisar som känner ... Börja fråga och kolla samtidigt din mängdrabatt på bakverk hos ICA ...
-
Tjuter det när du slår på tändningen, innan motorn har startat? Om inte, tjuter det direkt när motorn går igång eller när?
-
Gör det. Som Yamaha Center sa, det finns "miljoner anledningar". Bara för att klargöra: Är det en styrpulpet eller motsvarande med reglage vid ratten? Elstart?
-
Tjuter det konstant eller är det en kod, till-från etc ? Går motorn normalt när det tjuter?
-
Letar vi efter spänningsfall vid belastning kan det fungera men det finns bättre sätt. Med en voltmätare mäter man spänningen på batteriet (spänningskällan), U1. Sedan mäter man spänningen på förbrukaren, U2. Nu mäter man strömmen med en tångamperemeter (för höga strömmar) eller en multimeter (för max några ampère), I. Resistansen i ledaren från spänningskällan till förbrukaren är då (U1 - U2)/ I. Den siffran ska i normala fall vara (mycket) mindre än 1 (ohm).
-
Felsökning är ingen trycka-på-knappen-så är-det-klart-grej. Det tar tid att lära sig. Man måste börja någonstans. Jag började i unga år så jag har väl en del försprång kan man kanske säga. Samma försprång har de flesta yrkesverksamma (men inte alla bör man veta). Att veta vad man kan men främst att ha vetskapen om vad man inte kan är en bra utgångspunkt. Därför kan det många gånger spara både tid och pengar att anlita någon som vet hur det fungerar. Stoltheten kommer kanske i vägen i en del fall men mitt råd är att om man anlitar någon så ska man tillåtas vara där och då ställa relevanta frågor under felsökningens gång så man utökar sitt kunnande.
-
Kanske en dum fråga men är det sötvattenkylning?
-
Tillräckligt, jag har rivet i en skuta där de var 70år eller så. Är man pessimistiskt lagd kan man ju löda om var 20:e år. Jo, men pressade kontakter då? Lika bra?
-
Långtidsmässigt (många år), hur håller sig lödningar respektive pressningar?
-
Har ingen bild. Köpte på Lesjöfors. De är bra https://lesjofors.mobi/sv/gasfjadrar.asp
-
Nej. Jag köpte en lite starkare men inte ens den orkade. Det slutade med att jag monterade den gamla också. Nu funkar det.
-
Läs min beskrivning. Ta till dig valda delar: https://www.maringuiden.se/forum/topic/93056-styrningen-stum-på-vp290dp/
-
76 visningar. Bra! Hoppas vi får en klokare fritidsflotta med säker el.
