Jump to content
Wednesday 17 August 2022

Fairline37phantom

Medlemmar
  • Content Count

    34
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

2 Neutral

About Fairline37phantom

  • Rank
    Fänrik

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Det verkar som att växeln inte helt går ur i friläge, drar jag lite i reglaget så upphör det. Spänner vajer lite med hjälp av reglaget.. Då upphör tjutet.
  2. Ja jag har oljan framför mig och på stickan är det olja. Men jag vet inte om man ska kolla oljan när den är varm eller kall.. Har för mig att bakslaget är tvärtom mot motorn.
  3. Hallå. Sommar och sol med nya bekymmer. Jag har ett backslag zf 220 som sitter ihop med tamd 63L. Jag var ute och åkte ca 15 dist, och sedan lägger jag i friläge så började det tjuta om bakslaget. Men när jag lägger i växel så slutade det. La i friläge igen och då tjöt det. Men när jag la o backväxel sedan friläge så tjöt det inget. Vad kan man börja felsöka?
  4. Det fungerade innan dom bytte linhjulen. Det vill säga innan det började slira, då löpte linan ut jättefint. Efter linhjulsbyte så sitter linan stenhårt. Jag får dra ut linan med kraft hela vägen. Tänkte om det är nåt man måste justera.
  5. Hej. Jag har ett engbo ankarspel som strular. Det började med att det slirade när jag skulle ha upp det. Efter en del snack på bryggan så fick jag hjälp att byta linhjulen. Nu drar det upp som aldrig förr. Men nu när jag ska lägga i ankaret så går det så tungt att man får dra ut linan för hand. Rejält tungt går det. Ankarlina är rengjord, men hur kommer det sig att det inte löper ut..
  6. Ja det är tamd63, ska kolla de imorgon. Tack för svar
  7. Hej. Jag var ute förra helgen med båten, utan problem. Nu var jag ute igen, men när jag varvade över 1500 varv, så började summern att pipa, uppe på flybridge. Jag drog ner på gasen sedan slog av maskinerna. Jag gick ner i båten och kollade mätarna såg inget fel. Startade båten provade köra inne, la mig på 1500varv igen, inget ljud från summern, allt såg bra ut på mätarna. Men summern uppe på flybridge tjöt.. Om det vore nåt fel så borde väl summern inne i båten tjuta med. Den låter när man trycker på test knappen.
  8. När man tror sig kollat igenom allt. Det visade sig att den sög luft. En liten spricka i filtret. Tog bort filtret och nu går den som den ska. Suger förmodligen luft genom den lilla sprickan. Äntligen
  9. Jag ska kolla ang filtret. Jag kan tänka mig att den inte får tillräckligt med diesel, med tanke på att bränslet åker baklänges.
  10. Ja före pumpen, när pumpen startar ser man bränslet genom slangen hur den pumpar fram det. När den stänger av sig så ser man hur bränslet åker baklänges. Ska prova skruva åt slangen vid pumpen. Glaset var en vit plastmugg skulle tänka mig att de var 5ml i den. Trodde att jag inte hade tillräckligt med ström till den men det får den. Som sagt kan vara relä eller styrboxen kanske.
  11. Jag höll ett glas som bränslet kunde komma hamna i det blev ca 1 cm i glaset. Pumpen sitter rakt upp, jag såg att bränslet åker bakåt i slangen när den stängt av sig. Så när jag startar den så ser jag hur pumpen suger bränslet från slangen. Alltså bränslet ligger inte ända fram till pumpen, utan 5-8cm ifrån pump. Men den startar utan att bli varm, nästa start försök så blir den varm men efter 5 min så stänger den av sig. Det klickar till i den, som att man skulle stänga av den med vredet.
  12. Jag tog bort den slangen och bränsle kom fram, men inte så mycket. När jag räta ut slangen som är som ett u så kom det mer bränsle.. Kan det vara fel på pumpen?
  13. Slangen från tanken till pumpen är lite börjd, som ett liggandes u. Vid det liggandes u:et så drog jag ut slangen så den blev mera rak in till pumpen. Svårt att förklara. Men kan det vara så att slangen är för böjd till pump. Men ska det helt plötsligt påverka pumpen, när den har fungerat året innan.
  14. Jag har en eberspächer d5l, den har gått problemfritt förra året. Men nu helt plötsligt så vill den inte gå som förr. Jag vrider igång den och pumpen tickar, fläkten går. Sen hör man hur den går ner i varv och stänger av sig. Jag lossa slangen för att se om den fick diesel, och det får den. Jag bytte glödstift, jag har även nya batterier i båten. Jag lyfte lite på slangen från tanken, då tände den till på riktigt och blev varm. Avgaserna luktade som bränd fotogen, men den gav värme, en liten stund för att sedan stänga av sig igen. Vad kan felet vara?
  15. Är det någon som kan tänkas veta skillnaden på kolvar till tamd63L eller till td63. Det är väl samma motor? Isåfall vad skulle vara skillnad, för Volvo penta tar 9100kr st för tamd63L kolvar. Köper man till en td63 från Volvo så är priset 1980kr st. Priset är med foder. Men om det inte är nån skillnad så köper man väl till en td63.
×
×
  • Create New...