-
Innehålls Antal
1 684 -
Gick med
-
Besökte senast
-
Dagar Vunna
10
Innehållstyp
Nyheter
Kustkort
Forum
Bloggar
Galleri
Butiken
Köp&Sälj
Allt postat av Baxlaget
-
Hur laddas startbatteriet/förbrukningsbatterierna då? Tillsammans? Vad händer då om förbrukningsbatterierna plus det sammankopplade "startbatteriet" inte klarar att starta motorn?
-
Radiominne är en gåta. Det behövs ingen ström för att behålla kanalminne i en korrekt konstruerad radio. Det måste bero på lathet från tillverkarna. Dessutom orsakar denna ström till radiominnet extra slitage på offeranoderna i vissa fall.
-
En startbooster kostar runt 1000:-.
-
Vilken ström ska en avstängd motor dra? 0 milliampère säger jag, i annat fall är något fel. Det finns att antal kategorier båtägare, låt mig nämna två: a) Allting i båten fungerar och alla småfel är åtgärdade eller existerar inte. b) Strunt samma om en säkring är trasig eller om backen inte funkar.
-
Batteriforskningen går framåt. Räcker med en sån här om motorn är frisk:
-
https://www.perfprotech.com/blog/tech-specs/mercruiser-v6-marine-engine-specifications
-
Då ska du få ett tips: Starta alltid motorn innan du drar upp ankaret. Nu vet du varför.
-
I det läget tar man och ser till att tändningslåset sitter fast. Inte fortsätter man väl karusellen?
- 17 svar
-
- 1
-
-
Radioavstörningen syftar på just det, att inte störa radioapparater i närheten inklusive din egen i bilen/båten. Ett sådant stift har ett inbyggt motstånd. Utan att vara expert så tror jag du får bättre gnista med ett "normalt" tändstift utan avstörningsmotstånd.
-
Extremt kraftigt tvinnade kablar. Ser suspekt ut. Har du kopplat en borrmaskin till tändningslåset?
- 17 svar
-
- 1
-
-
Jag byggde ett eget skiljerelä som får sin strömmatning när tändningen slås på:
-
Det där är en diod. Kan du läsa beteckningen på den (använd förstoringsglas kanske)?
-
Korrekt. Följer man inkopplingsschemat så kommer reläet att dra ur startbatteriet med 10mA (angivet värde), 20mA (uppmätt värde). Även om det inte är mycket så gillar i alla fall inte jag att något ligger och drar ström ur startbatteriet. Dessutom är hysteresen på det exemplar jag provade inte alls så exakt som angivet (12.8 / 13.3). Om det fanns en separat anslutning för strömmatning så kunde man koppla den till tändningen. Då skulle inte elektroniken dra någon ström med avstängd motor. Man kan självklart ansluta burken efter huvudbrytaren men det gör inte hysteresen bättre. Dessutom måste man komma ihåg att stänga av huvudbrytaren för startbatteriet i naturhamn vilket gör skiljereläet meningslöst.
- 74 svar
-
- 1
-
-
Skiljerelä är bra om du vill slippa koppla om batterierna inför start / körning / förbrukning. Välj då ett bra skiljerelä. Biltemas är inget att rekommendera.
-
Sånt får man tåla eller ändra kurs. Ingen DC runt 7m klarar att inte bli överspolad
-
Ett förtydligande: Kablarna från batterierna till kylskåpet har en viss resistans. Det gör att när kompressorn startar kommer spänningen till kompressorn att vara lägre än den spänning som batterierna faktiskt har. Om reglerkretsen anser att den spänningen är för låg kommer kompressorn att stängas av. Varvid spänningen åter ökar. Vi får en rundgång. Därför kan stora kondensatorer eller ett batteri anslutet nära kompressorn göra att spänningen stannar kvar tillräckligt högt så att inte reglerkretsen stänger av. Kom nu att tänka på en alternativ metod att försöka lösa ditt problem utan att du behöver införskaffa vare sig kondensatorer eller batteri. Ta vanliga startkablar och koppla från batterierna till så nära kompressorn som möjligt. Fungerar det kan du göra en sådan permanent installation.
-
Sånt vet man aldrig. Både plus och minus finns ju där så i ett obevakat ögonblick när plus överskuggar minus så kanske ...
-
Nu har du hittat förgasaren. Mitt råd: Anlita någon som kan.
- 19 svar
-
- 1
-
-
Flipper 640 DC går otroligt fint i sjö jämfört med sin storlek. En Yamarin 79DC som är både större och tyngre är mycket mer "stampig". 640 har en L-soffa. perfekt om du eller din fru vill sola/vila. Yamarinen har en U-soffa som blir utmärkt på ett reklamfoto med 8 pers runt bordet men är helt omöjlig att använda liggande.
-
Landmackarna följer någon slags prisnivå som regleras av vad? Oberoende av det: Om landpriset höjs så höjer sjömackarna. Om landpriset sänks så sänker inte sjömackarna. Har precis sålt båten ...
-
Vet ju inte hur din båt ser ut men följ växelwiren från växelreglaget. Wiren slutar i ett backslag. När du hittat det så lägg i fram/back (eller be någon). Rör sig armen som wiren är kopplad till?
-
Jo men då ligger felet mellan motoraxeln och propelleraxeln. Växeln verkar inte gå i. Kolla det.
-
Du kan väl inte tro att hela motorpaketet är felkonstruerat så motorn går åt motsatt håll och det enda som är korrekt är impellerpumpen? Kan du skicka en bild på din sprängskiss och förklara vad du anser är fel?
-
Snurrade propelleraxeln när du vred på propellern? Om den gjorde det är det inte propellern som har släppt från axeln utan något med backslaget eller annat inne i båten.
