Jump to content
Friday 06 December 2019

Peppes89

Medlemmar
  • Content Count

    9
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1 Neutral

About Peppes89

  • Rank
    Kadett
  1. Gällande årsmodell så hittade jag en skylt som säger 91. Oklart om det är årsmodellen, känns som att motorn är äldre. Tändspole eller fördelarlock vet jag inte. Det ser ut såhär.
  2. Här kommer resten av bilderna
  3. Tusen tack för svar! Här kommer foto på tändstiften. om man tittar på första bilden så ser det ut som att det nedre stiftet (4) är blött, kollar man närmare på stiftet så ser det ut att vara mindre ”knopp” på det än de andra. Lägger upp dem i olika inlägg med tanke på max filstorlek.
  4. Hej, nu var det nybörjaren här igen. Tänkte jag skulle göra rent/byta bränslefiltret ifall att det är skitigt, vart sitter bränslefiltret? Finns det något mer man kan göra i ren ”serviceväg”? Jag är inte så haj på motorer men får jag bara en guide eller liknande så kan jag allt skruva o mecka lite på egen hand, tänkte om det finns något man kan plocka ut och sedan göra rent på något enkelt sätt?
  5. Ska dock ärligt säga att jag inte riktigt förstår vart choken sitter på motorn.
  6. Tackar för alla svar. Får bli att testa med nya stift o se om det blir nån skillnad
  7. Okej, så det spelar ingen roll vilken jag väljer alltså? Eller hur påverkar radioavstört eller ej radioavstört?
  8. Tack så mycket! Har letat runt som f-n men har då inte hittar på några. Dock heter ju de där bara BUHW och inte BUZHW som det sägs jag ska ha, vad är skillnaden på dem?
  9. Hej, jag är ny på forumet och helt novis vad gäller båtmotorer. Köpte en fin båt förra sommaren och på denna sitter en ännu finare Mercury 500 Thunderbolt (50hk 4cyl). Denna motor har gått helt okej under förra sommaren, men denna sommar har den börjat krångla lite. Dels är motorn svårstartad i vissa fall, får dra upp "handgasen" till max och därefter sänka den till 50%, därefter kan jag lägga i växel och tuffa på en stund innan jag kan stänga av handgasen. Senaste gången jag var ute började motorn knacka (puffa) lite på väg in till land, typ som att den baktände. Funderar på vad det kan bero på? Är även lite osäker på hur man chokar båten då det är elstart på denna. Har en liten knapp bredvid nyckeln som uppenbarligen inte är "dödaren" då den inte stänger av motorn, kan detta vara choke-knappen? En sista fråga gällande tändstift, det sitter just nu Champion QL76V-stift i motorn, är lite sugen på att byta dessa då det känns som att det börjar bli dags för det, dock när jag har letat så hittat jag att det ska vara NGK BUZHW-stift i motorn, dessa var lite väl dyra (omkring 200kr/st), är det dessa som gäller eller kan man testa med några andra? Kan problemen vara tändstiftsrelaterade (är det värt att byta?) Motorn är superfin invändigt och det ser ut som att gamla ägaren har skött om den väl. Skulle dock vilja byta bränsleslang osv till denna, men då det är gamla kopplingar vet jag inte vart jag ska hitta någon ny sån. Slutligen vill jag tillägga att jag har ny soppa i båten, tankade innan jag tog premiärturen i år då jag läst här att gammal bensin inte är så bra (har nu 23 liter bensin jag inte vet vart jag ska göra av från förra säsongen dock haha). Tack på förhand för all info, all info är till hjälp (tala gärna barnspråk då jag är toknybörjare )
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy