AndW
Medlemmar-
Innehålls Antal
1 256 -
Gick med
-
Besökte senast
-
Dagar Vunna
2
Innehållstyp
Nyheter
Kustkort
Forum
Bloggar
Galleri
Butiken
Köp&Sälj
Allt postat av AndW
-
Jag skulle välja en båt med väldigt fräsch utombordare, gärna mindre än fem år. Du köper den ändå otroligt billigt när den sitter på en gammal båt. Man får fokusera på trivsel före segling. Som du är inne på när du säger utrymme före seglingsegenskaper. Med barn blir du ju ibland (ofta) så att det är stor skillnad på om en rutt tar 3 eller 2 timmar. Att då kunna fälla ner motorn är ju en otrolig trygghet och källa till lugn. Överhuvudtaget så är nog få transporter utan fokus på camping och krabbfiske (på västkusten) nyckeln till trivsel med barnfamilj. Har haft en båt i några år nu där utombordaren ”borde funka nu”. Inte bra. Köpte en ny nu (tohatsu sailpro) trots att jag nu tror mig lagat den gamla. Otroligt mycket bättre trots likande motorstyrka. Vred av motorfästet till och med, mindre bra.
-
Skulle bara vilja ge rådet att börja med en bit istället för att blåsa ut allt. Det är så lätt att överskatta hur snabbt det går, särskilt om man har några timmar ställtid för att börja och sluta som du har.
- 73 svar
-
- 1
-
-
Fast de fallen där man inte hade nog tid att gå i flotten är väl svårare att läsa om...? Men om man fantiserar vad som kan hända så är det väl scenarion med antingen ett omedelbart behov där några sekunder är för lång tid eller där man har minst några minuter. Ang TS fråga instämmer jag i liknelsen med gamla bilar. ”Går bra” i en blocketannons betyder inte att den går bra imorgon eller att den går bra enligt en kunnig bedömare. Man får lägga antingen tid eller pengar för att slippa akuta problem till havs. Sen måste man alltid tänka typ ”hur mycket sjörum har jag om motorn strular nu” oavsett båt.
-
Sök på blocket efter motorbåt och ange längd. Sen kan du ju se vilka termer de använder och använda dem i vidare sökning.
-
Hitta bränsleskruven på förgasaren. Justera den under gång. Räkna första noga antalet varv du kan skruva in den tills det tar emot lätt. Kvartsvarv räknas också. Alternativt hitta servicemanualen där det står. låter ju som att den fyrtaktar, men en film från din sida vore inte fel. Om den fyrtaktar kan du justera bort det med bränsleskruven. Hittar du manualen ska skruven oftast stå som det står angivet i manualen, annars kompenserar man för nåt annat som hänt med förgasaren vilket kan va ok för tillfället.
-
Jag trodde dessa var utdöda, får man fråga var detta utspelar sig?
-
@Georg_Ohm jag kan intyga att det fanns platser kvar i mollösund igår. Hade varit enklare att finna dem om det fanns en hamnkapten som kunde beordra folk att flytta sig lite men det fanns plats ändå. Och inte låg det många i bredd heller2-3 stycken.
-
Du har kylflänsen på utsidan av biltemas kopplingsbox. Har du alltså plastlocket emellan kretsen och kylflänsen?
- 17 svar
-
- 1
-
-
Missade att det är tre år sen 2016 nu... men kanske har du fått någon utökad garanti?
-
Lite mer konkret kan man väl vara. T ex så borde du kunna reklamera detta hos båthandlaren du köpte av.
-
Vet inget om förbrukning. Jag har mekat mycket med min tvåtaktare till segelbåten. Det finns några saker man skulle kunna kolla, men av din fråga att döma skulle jag överväga att lämna in. Det är ju din enda framdrivningsmöjlighet och det är lätt att man mekar sönder något annat innan man lärt sig hur det funkar, i alla fall om man ska ge sig på att justera förgasare och ännu mer så om man har mer än en.
-
Lite mindre risk men ingen garanti. Betänk att de flesta köper en mppt och märker ingenting.
-
Jag vet inte om du är ironisk nu men ja, då flyter ju sanden ut och packas hårdare eftersom det tar stopp nedåt. Men om den låg i en behållare med hål nederst så blir det ju inte så. Jordskred sker ju för att viskositeten i sand och lera sjunker vid vibrationer.
-
(Sidospår: bilar går mycket långsammare än så. Typ 15-25 km/h i snitt, och snarare åt den lägre siffran. I sverige och usa går många ganska fort men i england eller andra europeiska länder är köer står de i kö långa stunder. Detta kommer från branschen.)
-
Det tror jag med. Ett sätt att få sand flytande kan vara vibrationer. Kanske hålla nåt handhållet motorverktyg mot skrovet under tiden? Typ en motorsåg eller röjsåg eller liknande?
-
Jag tycker inte det låter som att TS är mogen denna resa. Jag skulle rekommendera att köpa transporten. Tänkte du inte på det innan köpet...? Det är lite nervigt i början och det kommer garanterat hända nåt. Då är det väldigt skönt att inte vara 120 sjömil bort.
-
Ja lite för du kan nog få 100 kHz, 200, kHz, 300 kHz....
-
Jag tycker det är relevant att fråga sig vad det gör för skada att botten i hamnarna tar skada. Tänk alla småkryp som levde under alla hus innan de byggdes. Varför sörjer vi inte dem? För att nyttan av husen är så stor och påträngande. Men nyttan med småbåtar är också stor.
- 167 svar
-
- 1
-
-
En mppt-regulator gör inte det du yrar om. Är ingen transformator. Länka den regulatorn istället för något vagt relaterat på wikipedia. Borde va hur lätt som helst...eller?
- 36 svar
-
- 4
-
-
-
Du behöver inte ha förtent kabel. Köp lampsladd 2x0,75mm2 på t ex biltema. Förtent är väl bra i våta utrymmen t ex utsidan av båten eller kölsvinet.
-
Bhemac du verkar inte vara drabbad av postnordavgifter och tull som vi andra har du länk på ett sånt där oscilloskop?
-
Fenix ska helst ha bytt motor inte bara av driftssäkerhet utan för att de är undermotoriserade i original. Med en inombordare vill man ha pålitligt stånk mot vinden.
-
Jämförelse med bil haltar. Bilar har ALDRIG hållit så länge som de gör idag. Och hur ofta ser du nån stå och mecka med bilen på rastplatserna nu för tiden? Eller ens en bil med motorstopp? Nej bilar är fantastiska i det att du i princip alltid kan ta dig hem, tills de en dag är för gamla av andra skäl och straffas ut i besiktning. Hade folk lagt lika mycket pengar på båtar som på bilar hade mycket problem aldrig hänt. Om alla hade servat motorn för några tusen om året och haft motorn i snitt 17 år innan skrot, som väl är fallet för bilar om jag minns rätt, så hade de varit driftsäkrare. Men kostat mer. Instämmer i gissningen att det nog är de där meckarna som åker runt i havets gamla trabanter och amazoner som behöver räddas oftare än de med ny grejer och helservice på varvet. Tyvärr har jag länge själv tillhört meckarkategorin. (bhemacs vinkel är intressant: är de enkla problemen verkligen till men för SSRS?)
- 100 svar
-
- 1
-
-
Det hjälper inte alls! Du behöver ju inte ha batteriet för att motorn ska gå? Det är ju bara för startmotorn. Motorn kan tända till ändå.
