Gå till innehåll
onsdag 24 juni 2026

AndW

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    1 256
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    2

Allt postat av AndW

  1. Du kan lätt trycktesta underhuset. Har du en sån där liten handpump för att pumpa in ny olja? Töm oljan, anslut slangen men ta loss pumpen. Ta istället en gammal bilventil (skar ut en från ett cykeldäck) och trä slangen över den. Sen kan man pumpa ipp ett tryck och se var det pyser. På min 5hk utombordare motsvarade 1-2 pumpningar en bars övertryck, mer ska det inte behöva klara. jag har två underhus till min motor (ett reserv med trasig drivaxel), i båda läckte det runt propelleraxeln. Är det den packningen du menar? Sök i så fall på ”outboard remove oil seal without special tools” så hittar du lite tips. Jag ska försöka ta ut den med två plåtskruvar, det har jag gjort på en annan grej en gång. Men jag tror du ska göra en deal om rabatt med säljaren först.
  2. Var de oxiderade innan då då. Om man har starkare syra för att få bort oxiden kanske man bör neutralisera. Bara en tanke.
  3. Ett problem med ankarvikter etc är att om man ligger stäv mot land, så vill man att maxavståndet till ankaret inte ska skilja sig alltför mycket från medelavståndet. Alltså, om du med din ankarvikt ligger bra med stäven 1 m från land (du har dragit ut dig lite för natten), så vill du ju inte att en svallvåg eller dylikt ska slänga in dig i berget, även om vikten gjort att krafterna i ankaret är små och jämna. Då är det lockande att bara spänna upp ordentligt Så man vet vad man har (visst, sen sitter ankaret lite sämre än med vikten, därav dilemmat)
  4. Blocket är bara för att du ska kunna ”fira ned” vikten från båten efter du ankrat. Man kan ha den fast på tampen med.
  5. 7 barn ger 13200 i barnbidrag i månaden. Undrar varifrån de pengarna kommer.
  6. Då är det nog så att vajern också töjdes men var tillräckligt elastisk och därmed förspänd för att glapp inte skulle uppstå. Kan man inte bygga en enkel spännare? Ett block på dyneman som dras vinkelrätt åt sidan med gummicord.
  7. haft exakt samma problem och fixade det på nåt sätt, antagligen som ovan.
  8. Fasen vad jag har sökt på biltema efter de där. De borde heta kabelsko de med. edit: hm. De isolerade heter likadant. Konstigt att jag aldrig hittat de oisolerade. Är det bara jag som tycker biltemas kabelskor är lite suspekta? Andra är av koppar och klädda i nån matt grå metall, biltemas är blanka och verkar ha lite annorlunda konsistens.
  9. Nä, jag gillar mer den danska approachen: det finns alltid plats för en till. Allt som driver båtkulturen mot att man inte kan gå in i en hamn för det redan är fullt är tråkigt tycker jag. Samtidigt är det väl bra om folk kan sprida ut sig, och kul med teknik? Hur ska jag förena det? Lösningen borde vara att ha kamera, dockspot etc men samtidigt en hamnkapten som hjälper till att knô.
  10. Tänker du dig att göra det under gång? Då får du dynamiska effekter som både kan trycka och suga vatten in/ur röret på ett sätt som inte är jämförligt med drevet.
  11. Elakt förtal. Åk dit! Hamnkapten på Vinga är ett föredöme i det att han tydligt dirigerar trafiken. ”Du får ligga här och så kommer det en annan båt utanpå dig sen.” ”Vi har en bra nattplats ledig om några timmar, de här säger att de ska gå då”. ” du behöver flytta tampen en halvmeter för då får vi in en till här”. I vingas skyddade hamn ligger man packad som sillar och det går hur bra som helst eftersom det är tydligt vem som bestämmer. Lite tilläggningshjälp har också givits när jag bett om det. Det är väldigt speciellt där på vinga, med den starka sidoströmmen. Jämför det med andra hamnar där båtarna (särskilt med dockspot) kan ligga glest med många bortslösade båtbredder och där hamnvärden bara kan säga ”plats? Du får höra med de andra som ligger där...”
  12. Man har ju såklart en relästation för ändamålet. Så där försvann timlönen. Givetvis behöver du inte kunna namnet på hamnen du anlöper för att kalla på den. Det är ju bara att säga ”gästhamnen på västra Rörö”, om det nu hade funnits en sån, såklart. Nu är ju ju hamnvärdar i sverige befriade från nästan alla sysslor förutom att städa toaletter, kanske även det. Vhf-passning kommer långt ner på önskelistan. Jag tror det är få som ens ger ett svar på telefon kan ge ett svar på frågan ” finns det plats?”.
  13. Har du mejlat dem och frågat? De svarar nog. Transportstyrelsen, alltså.
  14. Du kan ju köpa oxide cleaner och testa. Om du inte vill handla i vanlig butik så är isolerade kabelskor ett bra steg framåt från sockerbitar.
  15. Köp en fettspruta på biltema och spruta in fett i nippeln under spaken.kan bli ordentligt trögt utan smörj.
  16. Draggen är ju inte bra till nåt, varför ska du ha den? Köp deltat och behåll ditt danforth som reserv, varför du nu ska ha ett i reserv. Men är det ändå reserv så kan du ju packa det så att spretigheten inte är ett bekymmer.
  17. Det går inte att säga. Gissningsvis nåt på vägen mellan radio och antenn. Vill du göra nåt så kan du ju kolla kontakterna noga, och eventuellt byta kabeln mellan radio och antenn. Kanske antennen.
  18. Det var ju iofs ett trevligt pris. Den från biltema som jag beskrev som bra förutom storleken var den här: https://www.biltema.se/fritid/husvagn-och-husbil/anslutningskablar-230-v/kabelvinda-2000018167 Jag hade tidigare en klenare kabel, antagligen avsedd för inomhusbruk, som var så enkel att hantera. En öppen trumma men med fyra byglar som gjorde att man kunde veva upp den utan problem som att kabeln klämde ena handen. I våras började säkringen i hamnens stolpe gå när någon bil körde över kabel , då tyckte jag den hade gjort sitt. På vilket sätt skulle en enklare kabel vara livsfarlig, det förstår jag inte riktigt?
  19. AndW

    Smidig kabelvinda

    Hej, Inget stort problem, men kanske vet någon svaret. Söker en ny kabelvinda till båten. De för utomhusbruk som finns har nästan samtliga en naken trumma som är ganska trilskandes. Föredrar en med kapslad trumma eller åtminstone så konstruerad att kabeln inte trillar av om man inte är noggrann när man rullar upp den. Kabeln ska vara ”lång”, helst minst 15m biltema har en för utomhusbruk som fyller de flesta kriterierna men är lite stor tycker jag. Alla verkar ha 3G1,5-kablar. Jag tror 3G1 skulle räcka gott (eftersom jag hade det på en vinda som nu har gått sönder) och göra vindan behändigare, 3G1,5 blir rätt så grovt. Så, har någon tips om en liten och behändig kabelvinda om minst 15 meter?
  20. Men det gäller ju inte rutor (=mycket relativ rörelse). Det gäller ju linlöpare.
  21. Butyl kan väl bli kletigt. Rinna och ge smutsränder. De flesta använder sika 291 eller 292. Eller något modernare. Butyl är ett mycket udda val.
  22. Ja det kanske ser liknande ut nästa gång nån tar av dekalen!
  23. Dölj det med vinylen för det har noll betydelse funktionellt och, pga vinylen, inte heller visuellt. Åtminstone kan du ju strunta i att fräsa ur sprickorna, slipa plant bara och fulspackla lite över allt, men håll dig innanför där vinylen ska sitta. Sen kan du slipa spacklet så du får en tillräckligt jämn yta så det ser perfekt ut med vinylen på.
  24. Vad brukar det ta i tid då, in alles?
  25. Om man väljer DHL, hur blir utfallet då? Tänk om de kunde hantera tullandet.
×
×
  • Skapa nytt...