Gå till innehåll
fredag 26 juni 2026

AndW

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    1 256
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    2

Allt postat av AndW

  1. Det är nog betydligt säkrare tt klättra med nåt av fallen som går genom masten, lossnar blockat så tar ju liksom själva masten emot.
  2. @Olleman82 du kan t ex logga luftfuktigheten i båten och testa med olika varvtal på ventilationsfläktar, som du såklart fjärrstyr eller styr på basis av luftfuktigheten.
  3. Tänkte att du kanske inte visste att frågan behandlats flera ggr tidigare. Det är många på båtforum som inte är så...internetvana. Men det kanske var fel i detta fall. Sen var det ju inte vilken google-sökning som helst utan en sökning på just detta forum. Varför skriva på forum om man inte också ska läsa det som är skrivet? En av trådarna är ju bara tre veckor gammal! Du själv har ju en tråd med exakt samma fråga från 2e maj.
  4. Tror ni pratar om varann för att ni pratar om två olika scenarion. 1. Klättraren drar sig själv. Kraften i fästet blir klättrarens vikt. 2. Klättraren vinschas av någon annan. Kraften i fästet blir 2x klättrarens vikt.
  5. Inte svar på din fråga men sälarna dyker lite varstans, ses enkelt när det är bleke. Om du är ute lite till och från i sommar så tror jag du ser flera stycken.
  6. Börja här: https://www.google.se/search?q=maringuiden+polera+rostfri+propeller&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=sv-se&client=safari
  7. Ok. Men då är det snarare 1 kW i kyleffekt som behövs då. Då klarar man det nog inte med en rimlig mängd cpu-aggregat.
  8. Jg förstår din uträkning med btu och så men är inte med på hoppet från 500 W till 500 Wh. Menar du inte bara att omkring 1/4 av kyleffekten i din Corsair borde räcka för att ha god verkan? Jag hittade en vattenkyld cpu-fläkt med slutet system med 0.1C/W. Alltså 1 watt höjer tempen på processorn 1 C. Kanske kan man komma i närheten av den siffran. Om man tänker att man lyckas åstadkomma 10 C i vattnet och det är 30 C i luften, då har man en kyleffekt på 20/0.1=200W. Och så får man dra av fläktens förbrukning. Lite dåligt blir det.
  9. Mest för att det är kul så spånar jag lite på vattenkylningen. Fick du kondensvatten att hantera? Gissade på att processorkylare kunde vara en utgångspunkt men de har ju bara kapacitet för att avleda nåt hundratal watt, vid en tempdiff som är betydligt större än vad som kan va aktuellt i ett system såsom diskuteras här. En bilkylare är nog bättre dimensionerad, men då snackar vi en hel del utrymme och ljud. Känns som att 1000 W kyleffekt är vad som krävs för att det ska vara kännbart. Kanske räcker 500W?
  10. Det r svårt med gelcoat på epoxy, säga fästa dåligt. Det här är en sjukdom som många verka drabbas av som nyblivna båtägare. Mitt råd är att vänta ett år. Kanske har ni sålt båten och köpt en annan eller insett att de där skadorna som ändå kommer tillbaka inte gör något. Edit: jag gillar att ha snyggt och prydligt och att laga sånt som inte behöver lagas men första året spenderar man med fördel på att prova ut en bra fikakorg istället har fixat mycket på min båt men prioriteringarna ändrades kraftigt efter första året.
  11. Det du kan limma alternativt skruva fast en träbit med de gamla skruvhålen. Sen borrar du pilothål i träbiten. Sen borrar du med hålsåget från den sida träbiten inte sitter på.
  12. Jag ska få det att lira överhuvudtaget först. Använder en esp8266 nu. Kommer mäta strömmen momentant med tänker jag. Men att integrera själv kräver ju viss realtidstänk, tänker jag. Esp8266 är inte ens en realtidsmaskin. Dessutom drar den där laddningsräknaren bara 1 mA.
  13. Jag tänkte använda nedanstående krets. Ger ett tick när en viss mängd laddning passerat. Tar inte hänsyn till peukert antar jag, om man inte lägger på det själv utanpå. Men jag tänkte att det räcker med hyfsad precision över några dagars bruk. https://learn.sparkfun.com/tutorials/ltc4150-coulomb-counter-hookup-guide/all
  14. Hydro, känns laddningsräknare bättre? ”shunt” alltså, tack för det. Nu träffar sökningarna bättre. Lite lustigt att ange mV och max ampere, resistans hade ju känts mer väntat. Det är lite lurigt det här med att mäta laddningen. Man vill ju mäta både låga strömmar om 1mA och höga, även om de riktigt höga är korta nog att utelämnas.
  15. Krympslangen ska vara längre än det stycke kabel som blivit stelt av lödtenn, annars böjs kabeln ganska snabbt av där lödtennet tar slut.
  16. AndW

    Sensemotstånd

    Tjena, Jag tittar lite på att bygga egen strömräknare för att kunna läsa av batterikapacitet på distans, eller i alla fall logga. Jag behöver ett sense-motstånd. Tänker att det bör vara utformat som en skruvad säkring i en säkringshållare för dylika. Det ska ju gärna tåla en 10-20A minst. Tänker jag rätt? Var finns sådana skruvade motstånd? Ett alternativ vore att använda ett kabelnystan som ger en viss resistans.
  17. Vill du spara en slant så köp ett begagnad ekolod om du kan hitta det, och se om du är nöjd. Annars är det nog bara att ”pay once, cry once”.
  18. Mitt biltemabatteri är nu på fjärde året och har varje år varit obetydligt urladdat efter 6-7 månader urkopplat. Ingen laddare. Slutet blysyrabatteri.
  19. Ja eller en remsa av samma material. Jag ska göra en rufflucka med värmefläkt i för avfuktning och värme. Gjorde en i kartong som fungerade utmärkt men slets snabbt. Vet du nåt sätt att måla sådant material? Det blir ganska lätt smutsigt.
  20. Du skulle kunna göra i skummad pvc, foamalux heter det på bauhaus. Skärs till med mattkniv, lagom styvt, limmas jättebra med superlim från biltema. Inget som imponerar i gästhamnen men det blir klart på nån timme.
  21. AndW

    Slangadapter

    Jag finner mig ibland vilja skarva olika slangar. Typ 5 mm till trädgårdsslang om om 1/2 tum. Inga höga tryck. Tänker mig en stegad kon som man kan skära av på lämpligt ställe. Nu finns det säkert nåt sånt i varenda butik men jag måste googla snett, för jag hittar det inte! Nån som vet? Hittar en del för grövre dimensioner.
  22. Ja det borde stå slangdimension Jo visst är en tum 2.54 mm. Men eftersom genomföringen är 1 tum invändigt tänkte jag att stosen är grövre än så utvändigt, enligt nåt standardmått.
  23. Hej, Tänkte byta slang till mina genomföringar som är 1 och 1-1/4 tums. Vad är rätt innermått på passande slang? Jag borde såklart ha mätt även detta när jag var vid båten ☺️
  24. Bilkylaren i båten då antar jag, vad hade du i vattnet? Känns som en lång slang skulle räcka, och så skulle man kunna ha ett slutet system för att slippa sjövatten i grejerna.
×
×
  • Skapa nytt...