AndW
Medlemmar-
Innehålls Antal
1 256 -
Gick med
-
Besökte senast
-
Dagar Vunna
2
Innehållstyp
Nyheter
Kustkort
Forum
Bloggar
Galleri
Butiken
Köp&Sälj
Allt postat av AndW
-
@patrikflink SG900 låter ju intressant men det sär är väl pris utan batteri? Hittar bara från närmare 700 inkl batteri.
-
Då får jag gå in på detta forum och läsa denna tråd.
-
Tack för tipset. Jag har börjat köpa olja i flaska med genomskinligt mätfönster. Sen tar jag en papperstuss och torkar av med. Då slipper man också kletet. Tog mig jättelång tid att komma på av nån anlending. Har ett litet snöre på dunken som jag knyter till en rosett när jag blandat med olja så slipper jag fundera på om det är gjort eller ej.
-
(Vet att det inte är det du frågar efter, men detta är bästa köpet jag gjort till min båt. Bra fart, billiga gastuber á 20kr, ingen installation.https://www.jula.se/catalog/fritid/friluftsliv/Friluftskok-och-picknick/friluftskok/gaskok-000640?gclid=EAIaIQobChMIqeHg056d4AIVVMayCh1LoQmxEAQYASABEgIV7fD_BwE )
- 8 svar
-
- 1
-
-
Vilken metod? Bhemac listar tre. Vilket rostskydd använder du?
-
Sen borde den väl vara tvåkomp om den är epoxy? En kombination av rostkonverterare och epoxi i samma låter ju bra. Penslingsbar låter bättre än spray...
-
Epoxi på spray låter ju helt otroligt ohälsosamt
-
Jag tänker börja med Thingspeak, för att hålla tröskeln låg och minimera sånt jag tycker är tråkigt, dvs administrera datorer/servrar. Verkar vara en riktigt schysst tjänst. Nackdelen är att man bara får bara ladda upp ett värde för en variabel var 15e sekund i gratisversionen (dock åtta variabler samtidigt). Jag som tänkt dumpa en längre mätserie snabbt får mångdubbelt högre energiförbrukning då. Jaja, än har jag inte gjort ett smack mer än beställt lite grejer, man ska inte låta det bästa vara det bras fiende.
- 33 svar
-
- 1
-
-
Ok. Skulle vilja bygga en mikrodator baserad på esp8266 som en gång i timmen väcker sig själv, startar E8327h och ev. router. Laddar upp lite data såsom temp, fukt, spänning, laddning. Sen kollar den om jag satt en flagga någonstans på nätet, t ex via mejl eller nåt, att jag vill att den ska förbli på och starta annat typ kameran. Sen kan jag slå av den. Det borde ge låg strömförbrukning (på vintern räcker en start om dagen) och relativt snabb tillgänglighet på t ex kameran för att kolla pressenningen eller tampar eller om motorn är stulen. Innan tänkte jag att allt måste gå via typ en raspberry pi med dongle men i och med att jag nu slipper hantera internetanslutningen och interfacet mot tex kamera, eftersom man kan dra nytta av hela konsumentmarknadens produkter som ansluts via wifi, så känns allt mycket mer genomförbart.
-
E8327h är väl en router också så då kan man kanske ställa in ddns direkt i den? Har inget behov av WAN. Hittar bara ganska dålig dokumentation av E8327, är väl kanske ett tecken på att funktionaliteten är begränsad.
-
Jag hade tänkt att köpa bara typ E8372h, tycker inte jag behöver ethernetportar. Menar du att jag inte kan ansluta utifrån då? Ah, är det routerns dynamiska DNS-funktion man behöver?
-
Det fina med wifi i båten är att det finns MASSOR av BILLIGA produkter att köpa. Typ en skit-kamera för 300 spänn, det kan man hitta ibland. Då kan man lätt kolla hur båten mår utan knepig installation (för just kameran i alla fall). Det öppnar också för helt nya användningsområden. Vill man läsa av nåt särskilt instrument i båten, typ kolla nivågivaren i tanken, kan man kosta på sig att rikta en kamera mot denna. Vilket år som helst nu ska jag också skaffa wifi i båten...om inte datakorten blivit så dyra nu...
-
Ledsen, men ingen info om abbonemangets utformning eller om det går att nyteckna, eller ens om det är kontantkort...inte så mycket att gå på. Upprepar för nytillkomna tittare att de flesta operatörer har kraftigt försämrat villkoren ganska nyligen. halebop kontant som har ett halvårs giltighet på surfen verkar nog bäst hittills.
-
Växker den här tråden. nu verkar det som att alla operatörer slopat de billiga tvilling/data-korten. Verkar kosta 80-100 kr/mån att ha ett abbonemang till båten?
-
Några saker slår mig när jag läser inläggen ovan: 1. Om container flyter lågt eller högt: Eftersom så många sjunker snabbt, i detta fall 80%, så är det troligt att bland de som inte sjunker, så flyter de flesta bara nätt och jämt. Om alla hade flutit, hade det troligen varit många som flöt högt. Men nu sjunker nästan alla, då gör nog övriga nästan det. 2. Brist på bildbevis: Det finns inte så mycket bilder på påseglade stockar heller va? 3. Sannolikhet: Man seglar väl oftast med strömmar när man långseglar. I alla fall sällan på tvärs med dem. Är det inte troligt att drivande gods ackumuleras i farlederna? 4: Valkollisioner som försvann: Valar var otroligt mycket mer vanligt förr. Minns nån siffra om att beståndet nu är 1-2% mot förr (här finns data om arten blåval:https://en.wikipedia.org/wiki/Blue_whale) . Betänk att människan konsumerade mängder av olja innan man tog den från marken, och den kom från valar! Hur populationen av jättebläckfiskar har utvecklats vet jag inte, men det kanske är troligt att de minskat, det mesta "storvilt" som de kan tänkas äta har ju också det. 5: om stormar som försvann: I en segelbåt av trä med full (berusad) besättning och kapten så är det nog betydligt mer riskfyllt än med ett modernt containerfartyg. Vissa båtar sjönk ju redan på jungfruresan har jag hört...
-
På tradera får du ju ut nära maxpris.
-
Lyfter den här tråden igen. Men nu är det ju från UK man öåste passa på att beställa innan det är för sent! Vad vill du tipsa om att beställa från UK innan de kastar loss från EU?
-
Det är felkopplat. Det är tyvärr väldigt svårt att guida hur någon som enligt egen utsago är ”extremt dålig på ström” ska koppla via forum när det är godtycklig färg på inblandade kablar etc och installationen unik. Fråga en kompis är mitt tips. Annars knske du får be en båtelektriker titta på det men då kostar det kanske en arbetstimme.
-
ursäkta de många frågorna om detta triviala ämne. Men tror du att du limmade sådana ankare som har en klisterkudde på, eller sådana utan? Kan tänka mig att den ena skulle limmas mycket sämre än den andra (men kan inte avgöra vilken som skull limmas bäst >< )
-
Du menar att buntbandsankaret gick bra att limma med epoxi? Känns som ganska ”fet” plast?
-
Hej, En liten fråga. Jag tänkte dra lite ventilationslang under tofterna. Tofterna är av glasfiber. Hur fäster man enklast den i tofternas undersida? Det kommer ju vara trångt och jävligt och inte mycket utrymme. I ett hus hade man väl kört hålband och spik/skruv. Men i glasfiber måste man väl i princip förborra och det kan jag inte pga utrymmet, om man inte borrar igenom ovanifrån, men det är mindre snyggt. Överväger att använda en fyrkantig kabelkanal istället och fästa med dubbelsidig monteringstejp.
-
Hej, Min aktersnurra tar in lite vatten. Tänkte att jag borde kunna trycktesta underhuset hemma. Egentligen ska man kanske ha en trycktestare, men det kanske går med en cykelpump eller fotbollspump? Jag faller lite på att det är svårt att göra en ”adapter” från pump till gängan som fäster oljehålet. Jag har en metallskruv med rörstump av plast för att pumpa in olja som jag skulle kunna använda. Vad är en lämplig lagom elastisk slang? Och hur ansluter man en godtycklig slang till en cykelpump eller fotbollspump? Känns som att många har rätt grejer i sin bra-att-ha-låda, menjag har bara helt andra grejer där
-
Den länkade falledaren är av kromad brons. Det finns nog en anledning till det.
-
Vad är det för värmesköld? Är intresserad av att installera en sådan jag med.
