AndW
Medlemmar-
Innehålls Antal
1 256 -
Gick med
-
Besökte senast
-
Dagar Vunna
2
Innehållstyp
Nyheter
Kustkort
Forum
Bloggar
Galleri
Butiken
Köp&Sälj
Allt postat av AndW
-
Bhemac: en fullständig redogörelse för ditt experiment, tack!
-
Deviationen pga lokal magnetism tar man väl genom att köra i båda riktningarna?
-
En bra utgångspunkt bör vara komponenter för vattenkylning av processorer, se bild! Tack för tips om inspektionslucka, får kanske börja där! Ankarboxen luktar betydligt mindre än stuvfacken i alla fall (kan ju va så att stuvfacken bara behöver pyttelite ventilation för att sluta lukta). Har gett upp segelvården lite och knör ner den gamla trasan i ankarboxen numera, och den har ju lite mögelprickar på sig, som ankarboxen i sig, trots tvätt. Vill inte andas mögel. Men har märkt att tilluften som det är nu går genom att oåtkomligt utrymme som det är och som har en del mögelprickar i sig, som inte luktar alls dock. Hur frisk är luften i våra båtar kan man undra. Fan, jag får kanske gå med i ozonklubben, men det blir i så fall nästa år.
- 41 svar
-
- 1
-
-
Det var dyrt! Plast hade ju funkat. Har sökt lite på byggvaruhus men där är man nöjd med att kunna stänga luftflödet, jag vill ju kunna stänga för vatten också :). Annars hade ju en rosettventil funkat. Kombinationen ”inifrån stängbar för luft och vatten utifrån” verkar göra utbudet smalt!
-
Den där i tredje inlägget, som kan skruvas igen!
-
Bra ide. Men inte så realistiskt för mig just nu. Hål till ankarboxen är andrahandsvalet. Hade du en länk till ventilen du lade in en bild på?
-
Jag skulle helst ta luften från under tofterna. Tänker mig att den kanske är några grader kallare än luften i ankarboxen. Men det luktar rätt mycket under tofterna, vad jag skulle säga är styren. Luktar ganska starkt men känner ändå inget sånt när jag kommer in i båten. Den lukten vill jag inte ha upp. Är det vanligt att en över 40 år gammal båt fortfarande gasar ut styren?
-
Ska du inte göra så att du köper MP52 möbelpolish i mataffären nästa gång för 25 kr och provar på ett stycke. Det gjorde underverk för mig.
-
Hej, Jag läste nån gång nåt bra tips om hur man kan fästa led-strips på ett bra sätt. Hur var det? Superlim? Jag har sådana där silikonöverdragna led-strips med lite svagt klister på baksidan som inte kommer förslå.
-
Vet inte vad du menar men är det slangklämmor? Varför skulle du plocka bort någon?
-
Det är en fin tråd att läsa men du har väl länkat den nedan?
-
Jag upplevde min metod ovan som väldigt robust mot felhantering. Jag fick inga hologram.
-
Nästa gång, hyr en möbeltvätt/textiltvätt för någon hundring per dygn som gör det snabbt och med riktigt bra resultat! Finns på t ex mekonomen och bauhaus, att hyra alltså.
-
Instämmer att det brukar se ut så i all fall - det gör det på min botten målad med VC17. Försvinner med borste och vatten ( har även en droppe yes i)
-
Ser ut som pollen och skit som runnit längs skrovsidorna på båten.
-
Köp en router från gl-inet som har openvpn-server så borde du kunna vpn:a in till den utan att ditt 4g-modem behöver stöda det
-
Lyckas du komma åt den via routern då? Dvs vägen dator-router-epever?
-
900 kilo vajern betyder inte sidoriktad kraft på 900 kilo. En avsevärt lägre kraft räcker för att sträcka vajern med 900 kilo. Det som sagts om att mantåget är för lågt för att hålla folk i båten - står ni upp på däck?! Även om det skvalpar?
-
Du kan väl skära med en brytbladskniv längs med vajern, som när du skalar en morot.
-
Tack för detaljerad beskrivning. En sak har jag inte fattat med den här proceduren. Att man använder butyl är väl för att den tål att rutan och båten utvidgas olika i värme? Sen lägger man nåt annat runt för att inte butylen ska kleta, eller hur? Men det där andra kommer ju inte sitta över tid, eller? Då hade man ju inte haft butylen? Måste man foga om med t ex tec7 emellanåt?
-
I år fick jag till poleringen faktiskt! Skriver ner lösningen för dels min egen skull och dels andra vilsna skrovpolerare i framtiden. Tre knep ordnade till det: Rubbing för att få bort mer skit, jag spritade bort polermedlet innan vaxning, och polerade av vaxet med maskin. Grovt sett gjorde jag: 1. Tvätt med Abnet med mjuk borste. Sköljde med vatten och borste. 2. Sprejade oxalsyra (biltema fälgtvätt). Sköljde med vatten och borste. 3. Rubbing (International liquid rubbing). Biltemas mjuka skumgummihätta. Låg fart, höll ytan fuktig med sprayflaska. Torkade av hjälpligt med mikrofiber. 4. Polering (International marine polish). Biltemas mjuka skumgummihätta, inte samma som för rubbing. Låg fart, höll ytan fuktig med sprayflaska. 5. Avtorking med isopropanol på mikrofibertrasa. Tack för tipset @ChristerN! Här försvann alla ränder. Detta steg gör att det blir betydligt svårare att misslyckas! 6. Vaxning (international marine wax). Strök på med mikrofibertrasa. Torkade någon minut. Polerade av med lammullshätta och låg- till mellanhög fart. Alla ränder försvann. Dammade av hättan emmellanåt. Resultatet blev riktigt bra den här gången. Nästa år tänkte jag utelämna rubbingen, och hoppas det räcker med polish. Längre version: 1. Tvätt med Abnet med mjuk borste. Sköljde med vatten och borste. Här kan man nog använda Yes också. Tvättade däcket innan friborden. 2. Oxalsyra. Hade ingen märkbar verkan, det var inte mitt problem. Men är kanske ett bra steg att ha med. 3. Rubbing. Biltemas rondeller var mukare än de gula och blå i båtbutikerna, så jag körde på Biltemas. Använde den gula roterande Worksite-maskinen som säljs i flera båtbutiker. Där körde jag på läge 3, den lägsta hastighet som jag att köra på vid belastning, och den högsta som inte stänkte polermedel. Ca 500 varv/min. Strök på medlet med maskinen, avstängd, och sprejade sen vatten över ytan. Efter körningen torkade jag av rubbingen i fuktigt tillstånd. 4. Samma som rubbingen... 5. Avtorkning med isopropanol. Det här var ett bra steg. Alla försök att "polera bort" polermedlet visade att det var svårt att fåt ill. Bättre då att torka av medlet så gott det gick med trasa och sen sprita båten med ren trasa så allt medel försvann. Går fort. 6. Vaxning. Det står att man kan polera av vaxet för hand men det var oerhört svårt jämfört med att köra med lammullshättan. Blev det ränder kvar nånstans var det bara att köra lite till där. Låg fart för detta också, men man kan nog köra med högre hastighet och lågt tryck. För hand kunde man gno hur mycket som helst utan att ränderna från utstrykningen av vaxet försvann. Det känns dock lite som att man polerar bort vaxet med maskinen, som att inget blir kvar. Min Maxi 77 tog 3h för polering+vaxning per sida, inkl prepp. Rubbningen lade på någon timma på det. Ser många polerade båtar som är fulla med ränder. Nu ser min båt ut som de blankaste, även om det inte var min målsättning. Inga stråk eller ränder.
- 36 svar
-
- 1
-
-
Du har väl typ 16mm2 i startkablarna? Blir de inte lite ljumna och goa av detta? Annars är det en bra jämförelse. De som fått starthjälp behöver ofta byta batteri. Men det hade de ju behövt ändå.
-
Hur är det, kan man hälla kokkaffe på termos? Eller blir det sumpigt?
-
På alla arbetsplatser jag besökt försäkrar personalen mig att just deras kaffe smakar skit. Jag tror ombyte förnöjer när det gäller kaffe. Därför gör du väl rätt som kaffeälskare genom att ha många olika metoder.
-
Det låter ju rimligt att sjövattensidan i många färskvattenkylda motorer inte behöver frostskyddas. Diskussionen kom nog att handla om sjövattenkylda system eftersom du skrev ”sjövattensystem”.
- 100 svar
-
- 1
-
