Jump to content
Sunday 21 April 2019

Janus82

Medlemmar
  • Content Count

    43
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1 Neutral

About Janus82

  • Rank
    Fänrik

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Nu har jag klickat iväg en beställning på 4 rullar vit butyltejp från Erlandsons. Nu hoppas jag bara att de kan leverera innan helgen. Annars får jag i vild panik springa runt till alla lokala glasmästare på torsdag och försöka trolla fram lite vit butyl lokalt. Jag vill verkligen montera tillbaka rutorna under påsken för annars blir det kärvt att få på dem innan sjösättningen.
  2. Mina rutor läckte lite och var dessutom i behov av en polering eftersom de var helt omöjliga att se ut genom. Poleringen gick utmärkt som ni kan se av bilderna men nu återstår problemet att montera tillbaka rutorna. Det verkar som att de tidigare var monterade med Sika eller liknande men rutorna lossnade förvånansvärt lätt när man väl hade lossat alla skruvar, jag trodde att Sika hade lite mer limmande egenskaper. Min spontana tanke är att montera dem med butyltejp men det verkar väldigt svårt att hitta någon som säljer vit sådan. Erlandsons är de enda som jag har hittat hittills och frågan är om de hinner leverera innan helgen. Vad säger den samlade expertisen. Ska jag köra på butyltejp och kanske skjuta på montaget till efter Påsk om Erlandsons inte hinner leverera eller ska jag gå på SIka 291? Eller finns det någon annan metod som ni kan rekommendera?
  3. När du har bakåtsvepta spridare så räcker det att bara sätta an toppvanten för att masten ska stå kvar för tillfället. Inget att segla med alltså men man kan åtminstone släppa stressen över att masten ramlar ner. När det gäller hur man trimmar in masten så finns det flera olika skolor. Ett är att använda tumstocksmetoden och ett annat är att krumma masten till ett visst läge med toppvanten och därefter dra tillbaka masten med undervanten. De senaste åren så har jag kört på den metod som de anger i film nr 3 ovan vilket är att krumma masten. Kolla som sagt på filmerna så får du många bra tips i alla fall. Sen finns det flera olika sätt att lösa det hela på.
  4. Hamnen har tre bra filmer om att masta på som du kan börja med att titta på. https://hamnenplay.solidtango.com/video/150429-arcona-riggskola-infor-mastning https://hamnenplay.solidtango.com/video/150429-arcona-riggskola-mastning https://hamnenplay.solidtango.com/video/150429-arcona-riggskola-stalla-in-riggen Därefter skulle jag säga att det viktigaste är att ni tar det lugnt. Då kommer allting att gå bra även om ni gör en del misstag. Börjar man stressa så skiter det sig fort. Punkt två i min lista är att häng masten i en sling ovanför tyngdpunkten så som de visar i filmerna här ovan. Om man lyfter under spridarna så får man på många master tyngdpunkten ovanför slingen och då måste någon hålla emot masten hela tiden. Om den personen tappar taget så välter masten runt, brakar i backen och förvandlas till skrot. Det är lättast att se hur man ska göra om man ser filmen men det som de gör är att de lägger slingen ett varv runt masten en bit ovanför spridarna. Ena änden på slingen vinklar man mot masttoppen och det är där man krokar i mastkranen. Den andra änden ligger alltså över den första och sträcker ner den mot mastroten. Där knopar man fast den i bombeslaget eller annan plats som tål kraften. När man sedan lyfter så kommer masten alltid hänga rätt och man måste inte hålla emot för att den inte ska välta.
  5. Nu är det inte meningen att bara vara motvals men jag måste ändå fråga varför du vill få ner storskotet i sittbrunnen? Jag förstår att man vill kunna nå och justera det när man styr men det går ju att lösa med Tysk skotning som andra har nämnt här ovan. På min önskelista inför nästa båt så är den första punkten just att storskotet inte ska vara i sittbrunnen. Jag tycker mest att det är i vägen och stör rörligheten. Dessutom kan man segla med bimini om man slipper storskotet. Så som sommaren var 2018 var det ju död att sitta i sittbrunnen och stekas till döds i solen. Med en bimini kan man istället sitta i skuggan och njuta. Gillar man kappsegling så är det ju en annan sak men vid semestersegling så är ju njutbarheten det viktigaste.
  6. Janus82

    Bra seglarskor?

    Angående att sulorna blir hårda och hala efter ett par år så kan man kanske rugga upp dem med en stålborste. Jag klättrade lite för några år sedan och då var det kutym att rugga upp sulan då och då. Gummit i suilan oxiderar och blir hårt och man måste då få bort det yttersta lagret för att få tillbaka fräsch och greppigt gummi. Nu är ju det här självklart lättare på en klättersko som har en helt slät sula men även på mönstrade borde det fungera hyfsat.
  7. Janus82

    Bra seglarskor?

    Några bekanta till mig fjällvandrar i tunna mesh-skor och använder sealskinz i dessa för att hålla sig torr. Sealskinz är alltså ett par stumpor med Gore-Tex. Jag har inte använt den här lösningen själv men jag kan tänka mig att det borde fungera hyfsat bra i en båt med. Mesh-skorna är svala och behagliga på sommaren samt torkar fort när de blir blöta. När det blir kallare dagar så tar man på sig sealskinzen och håller sig torr om fötterna.
  8. Hur lyfter ni båten när du kan ha en sådan ställning på? I vår hamn skulle slingen krossa ställningen så det är inget alternativ att bygga den när båten är i vattnet.
  9. Tack för svaren så här långt. Jag känner till att man bör justera fallspänningen beroende på hur hård vind det är. Jag brukar försöka att göra detta på storen men förseglet rör jag sällan. Men jag borde kasnke vara lite mer aktiv med den med. Vår båt är en Sunwind 26 så den är ju inte superstor och med två vuxna och två barn i sittbrunnen är all tillgänglig yta värdefull. Det är därför som jag ville slippa ett långt rep som knappt aldrig används. Men jag tolkar de flesta svaren som att den ökade trimmöjligheten med fallet i sittbrunn är värt mer än den extra "boytan"?
  10. Jag tänkte förbereda min båt för att dra ner fallen till sittbrunn. Just fallet till förseglet vill jag dock inte ha ner till sittbrunn eftersom vi har rullfock. Det gör ju att man bara hissar seglen en gång på våren och sedan rör man det inte på resten av sommaren. För att slippa en lång och onödig lina som trasslar i sittbrunnen vill jag istället sätta en vinsch och avlastare på masten så att jag kan säkra fallet där. Fördelen blir att jag kan knyta ihop och förvara hela fallet på masten där det inte är I vägen. Tänker jag rätt som vill sätta en avlastare på masten? Hur tänker ni andra som har rullsegel? Vill ni trots allt ha fallet i sittbrunn eller är jag på rätt spår? Resten av alla linor vill jag ju ha i sittbrunnen men just fallet till rullen rör man ju aldrig så det är ju bara 11 meter rep som är i vägen. Jag är ju bara en amatör så jag tar tacksamt emot alla tips som jag kan få.
  11. Ett litet förtydligande av problemet. Där gaswiren är fäst vid motorn sitter den med en klamma som är fäst med två skruvar. Den ena skruven hade vibrerat loss så wiren satt halvdåligt fast. När vi började gasa fungerade men efter en liten stund började wiren glida i klämman med följden att gaspådraget minskade. När man gick tillbaka till neutral knuffades wiren rätt i klämman och det gick att gasa igen. En stund i alla fall. Nu är wiren fastskruvad ordentligt och motorn fungerar felfritt. Och om det var lite otydligt så är jag alltså maken till trådstartaren. :-)
  12. Haha jaha du! Tyvärr blir det lite krångel, om du vill sälja bordet eller fästet är jag intresserad!! Vi ska försöka att få ut båten på blocket rätt snart. Om ingen vill ta hand om den så styckar jag den framåt hösten och kör den till tippen. Jag återkommer då och ser om du har fått tag på bord eller inte. :-)
  13. Vi ha en Hydra 20 med ett sådant bord som du skulle kunna få. Motprestationen är att du får se till att transportera resten av båten till soptippen . Eller hem till dig om du hellre vill bevara den.
  14. Tack för svaren. Tyvärr så tror jag inte att en fuktmätare skulle ge något i det här fallet. Båten har nämligen stått inomhus de sista två åren då ägaren har blivit sjuk (ålder) och han använder dessutom en avfuktare i den då och då för att det inte ska bli något problem med kondens. Han är som sagt noggrann och bryr sig mycket om sin båt. Det gör att även om det finns en fuktskada i däcket så tvivlar jag på att en fuktmätare kan hitta något. Jag har dessutom 20 mil till säljaren så jag är inte villig att åka dit en kväll efter jobbet i onödan. Men jag kanske tänker fel runt det här ändå. Det är kanske lika mycket jobb att åtgärda oavsett om det är balsa eller divinycell utifall det har trängt in vatten?
  15. Hej Den korta versionen är precis som rubriken: Vilket material är det i däcket på en Sunwind 26? Divinycell eller balsa? Den lite längre versionen för de som är nyfikna: Vi funderar på att köpa en Sunwind 26 och vi har hittat ett fint exemplar, noggranna ägare, nyrenoverad motor etc. Dock så tyckte min fru att hon såg att däcket flexade lite när jag gick framför däcksluckan. Det var inget jag märkte själv och hon medger att hon kan ha sett fel eftersom ställningen som båten stod i inte var helt stabil utan hela båten gungade lite när jag gick på den. Då däcket är av sandwich blir jag ändå lite nervös för att det ska finnas någon läcka i däcket som orsakar flexningen. Jag har försökt att hitta vilket material som sandwichen ska vara gjord av men internet sviker mig och ger mig ingen information alls i den frågan. Min tanke är att om däcket är laminerat med divinycell bör det inte vara någon större fara men om det är balsa i däcket så kan väl problemet bli gigantiskt. Eller tänker jag fel?
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy