Gå till innehåll
lördag 20 april 2024

oskeboske

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    14
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om oskeboske

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Tack för tipset! Jag kollade in där men ingenting hade släppt där. Jag kunde skjuta pinnen upp och ner via hålet och på så sätt växla men utan att spaken (1) rörde på sig. Så troligtvis har det släppt längre upp någonstans. Finns det nåt smidigt sätt att komma åt de inre delarna bakom växelspaken för att kolla om nåt gått sönder där? Är det något man ens kan försöka sig på själv om man är normalhändig?
  2. Hej! Skulle starta min utombordare Mercury 6hk 2010 häromdagen och när jag skulle lägga i växeln framåt hände ingenting. Detsamma gäller backen. Den bara fortsätter puttra på tomgång. Känns nästan som något har släppt då spaken går relativt lätt att justera fram och tillbaka utan att någonting alls händer. Är det någon som har en idé om vad som har hänt och är det isf något man kan reparera på egen hand? Jag använde motorn dagen innan i ca 3 timmar utan problem, stängde av och sen när jag skulle starta igen dagen efter så var det såhär. Tacksam för all hjälp jag kan få!
  3. Tycker man läst att just oxalsyra ska motverka gulnad gelcoat inte tvärtom 😩. Men det kanske bara tar bort rena missfärgningar? Det ser inte alls så kul ut nu dock så mottar gärna mer tips hur man får den vitare/blekare igen!
  4. Hej! Jag skulle rengöra mitt däck på min Helmsman 26 nu i samband med iläggningen. Allt blev rent o snyggt men tyvärr började det regna så jag hann aldrig polera o vaxa direkt efteråt. Det gick då ett par dygn och efter att åter ha hunnit gå några vändor med smutsiga skor på båten bestämde jag mig för att göra rent den igen. Jag använde precis som gången innan både oxalsyra och vanish vilket jag även gjort vid tidigare tillfällen med gott resultat. Gelcoaten blev skinande ren men jag tycker att den har blivit gulare än förr. Trodde dessa medel skulle göra att den blev vitare!? Har lite panik nu och vill inte polera o vaxa innan jag lyckats bleka den till en vitare nyans igen. Nån som har en bra idé om hur jag bör gå tillväga?
  5. Hej! Har vattenlinje, snobbrand (heter det så?) samt akterspegel målad med Toplac (https://international-yachtpaint.com/sv/se/batfarg/lackfarg/toplac) och tycker att den har blivit matt och förlorat sin glans. Kan ha varit så att den blivit struken med aceton förra våren 🙄. Finns det nåt sätt att fräscha upp den utan att behöva måla om?
  6. Hej! Funderar på om man ska ge sig på att täta om glappet mellan köl och skrov då jag haft viss vatteninträngning. Hur bör man gå tillväga och är detta något man kan göra på egen hand? Kan man rent av lossa på alla kölbultar utan att skruva av muttern helt och sedan ”lyfta” båten via stöttorna och på så sätt komma åt att fylla glipan med sikaflex? Eller hur går man tillväga för att utföra detta? Det är en fenkölad båt (Helmsman 26) där skrovet är nedsänkt innan det möter kölen som är gjord i bly. Se nedan för att se hur kölbultarna ser ut inifrån. Hur fäster för övrigt bultarna i själva kölen? Är de fastgjutna eller hur funkar det?
  7. Hej o tack! Ja det stämmer att det är en Helmsman 26. Har dålig koll på om det har suttit en inombordare där förut och även när jag googlat verkar det inte helt lätt att få info om detta. Ska kolla lite i båten om jag hittar något som tyder på detta. Vad bör jag leta efter? Teorin låter ju iaf rimlig. Det känns ju konstigt om den enbart är gjord för att att minska vattenmotståndet under vattnet. Kan ju knappast göra stor skillnad i praktiken på denna båt. Tyvärr ser jag ju inte in i hålet vid skadan tillräckligt bra för att se om det sitter nån propellerhylsa där eller inte. Jag ser dock att det går in en skruv som inte är helt indragen i själva skrovet (se nedan). Men att göra hålet större för att utröna det mer innebär ju en mer omfattande lagning och tyvärr har jag ju ont om tid nu. Kanske att man lagar skadan nu och försöker täta allt utifrån iaf så det inte kan komma in vatten den vägen. Så får man fundera på om det är värt att göra nåt åt hela alltet kommande vintrar?
  8. Hej! Nån som känner igen en sån här detalj nedan som sitter bakom kölen precis under skrovet? Jag skulle täta sprickan mellan skrov och köl som hade spruckit lite lätt (epoximålade hela botten förra våren) och när jag slipade upp däremellan så märkte jag att det sakta började rinna några droppar vatten längst bak i springan. Det fick mig att fortsätta rugga upp ytan där vattnet kom ifrån och tillslut märkte jag att det kom från konen längst bak var lite vattenfylld. Det verkar som konens konstruktion är gjord i glasfiber och sitter utanpå själva skrovet. Kan det vara nåt hemmabygge eller tror ni båten tillverkades såhär? Bör jag försöka torka utrymmet och sen spackla igen allt med epoxyspackel? Eller ska man försöka ta bort hela konstruktionen? Nu ska ju båten i sjön om 10 dagar så får väl bli till att försöka torka o laga det denna gång men om nån vet lite mer om vad detta är får ni gärna ge lite input.
  9. Har ganska exakt en liknande köl som på bilden ovan och nu gjorde jag så att jag också fräste upp en skåra där sprickan var, vilket är exakt där kölen fäster in i skrovet. Tänkte nog också först lägga ett lager sikaflex och sen ev spackla igen med plastic padding expoxy spackel elasticitet som breckan nämnde ovan. Ev avsluta med ett lager lamineringsexpoxy som jag har kvar från förra året för att få det att se lite snyggare ut. Det lär väl spricka igen men då bör det ju iaf vara tätt under om jag lagt sika och elastiskt spackel där? Var även nån som hade en idé om att lägga en remsa glasfiberväv över området som spruckit innan man avslutar med lamineringsepoxi, men kanske bara spricker ovanför eller under den sen isf, vad tror ni? Så här såg sprickan ut innan jag fräste upp en skåra nu:
  10. Hej! Jag epoxybehandlade botten på min Helmsman 26 förra våren och spacklade först mellan köl (fenköl) och skrov och la sedan ett par lager exopy över alltihop. När jag sedan tog upp den i höstas så har det blivit en tunn spricka i epoxin mellan köl och botten så jag antar att kölen har rört på sig lite grand vilket orsakat sprickan. Hur bör jag åtgärda denna spricka på bästa sätt utan att riskera att det läcker in nåt vatten under tiden den ligger i vattnet i sommar? Finns det nån elastisk filler man kan använda eller kan man sätta nån glasfiberremsa över sprickan och sen måla epoxy över det? Tacksam för tips på smidiga lösningar!
  11. Hej! Ska nita fast rostfria beslag (byglar/kindblock) på masten av aluminium. Hur bör jag gå tillväga, tänker då för att undvika korrosion?
  12. Jag har samma antal revhål som du soderholm, 2+2 plus en cunningham. Låter som ett enkelt sätt som du beskriver, tack! Som du säger Thallantha så skulle jag ju gärna ha allt neddraget till sittbrunnen också om det gick. Men det kanske kostar på mer än man tror. Borde det inte gå att dra i båda revöglorna samtidigt med en lina från sittbrunnen om man kopplar ihop det på nåt smart sätt? Så man slipper fyra extra linor ner till sittbrunnen?
  13. Hej! jag är nybliven ägare till min första segelbåt, en Helmsman 26. Jag inser nu att jag har en del att fixa med vad gäller riggen på den. Den har varken rev till storseglet, någon kick, cunningham, bomuthal eller dirk. Speciellt rev till storseglet känns viktigt men det andra kanske jag behöver också? Jag antar att bindrev är det som gäller, hur lätt installerar man det? Är dessa grejer något som är dyrt att fixa eller kan man göra det mesta själv med lite block och taljor? Bifogar även några bilder så att ni får en bild av hur det ser ut nu. Tar även tacksamt emot alla andra tips ni kan ha om denna båt om hur den bör riggas osv.
×
×
  • Skapa nytt...