Jump to content
Saturday 27 November 2021

susy

Medlemmar
  • Content Count

    65
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

7 Neutral

About susy

  • Rank
    Löjtnant

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Time Left: 10 months and 27 days

    • Säljes
    • Used

    Fint skick.

    400.00 SEK

    Södra Stockholm - SE

  2. susy

    Flexiteek

    https://www.malaroarnasbatvarv.se/ Jag har ingen aning om ifall dom kan Flexiteek. Dom gjorde ett försäkringsjobb åt mig, en plastskada, som blev hur bra som helst. Allt funkade, inget strul.
  3. Kan det vara en för hårt ansatt stötta som trycker på ännu mer när marken fryser snabbt? Jag har sett båtar med stora intryckningar vid stöttor efter en köldknäpp.
  4. Så här? https://www.fotosidan.se/blogs/omvantperspektiv/en-liten-juvel.htm
  5. susy

    Torshällaån

    Jag var uppe i Torshälla för en herrans massa år sen för att handla. Minns att det var lite strömt. Vi skulle parkera mellan pålar i aktern mot kaj. Fick ta lite överhöjd för att komma in. För några år sen vid en Mälarrunda frågade jag en "inföding" ifall det gick att gå in till Torshälla? Han avrådde då det regnat mycket sista tiden och det var jäkligt strömt. Är det någon som vet hur det ser ut nu? Ska ju bli torrt väder så långt SMHI ser. Sen, visst kan man ligga på Bubbholmarna? Håller på att planera Mälaren runt. Tacksam för svar.
  6. Jag har gått den sträckan. Motor i 6 knop. Start vid 0800 i Grythem. 2 takt 5 hkr utombordare. Mälar 30 på 2,5 ton (?) Första dagen, en bit in på kvällen stannade vi i Torshällaån. Bubbholmarna ligger i närheten och är trevligt. Efter en SM-vecka med avslutande regattamiddag så var vi rätt slitna. Vaknade nästa dag vid 10 tiden. Körde sen hela sträckan hem dag 2. Vi hade tank på 10 liter och två 5 liters reservdunkar. Fullt vid start och sen fylla på på alla ställen det gick. I Kungsör tror jag att vi tog dunkarna och gick till närmsta mack. På den tiden fanns det en mack straxt norr om Sundbyholm i en vik. Tror den är borta nu. När du kör från broöppningen i Strängnäs får du gasa på lite för att hinna till nästa broöppning i Stallarholmen. Har för mig att det är 70 minuter mellan dom och det hinner man vid 5 - 6 knop.
  7. susy

    Gammal gasolflaska

    Jo men det här är en för gammal flaska. Ingen jag känner vill ha den.
  8. Nån som vet var jag gör av den? Jag ska inte byta till ny så den vägen går inte. Gasol kvar i den.
  9. Jo det finns båtar som är målade med blymönja invändigt under vattenlinjen. Troligen många. Jag har haft en eller flera. Men. Utanpå det är det (V) Danbolin eller annan färg. På friborden invändigt finns det säkert båtar som är fernissade med linoljefernissa. Men, om någon ber om råd hur hen ska behandla sin träbåt så ger man inte rådet att med en trädgårdsspruta ge insidan ett lager linolja då och då. Dom allra flesta båtar har (som jag skrev ovan) en färg och en fernissa på insidan av skrovet. Det är väl inte så smart att spruta linolja på färgen? Det skulle bli ett helvete att städa upp helt i onödan. Om man har en båt som är "trären" invändigt så kan det säkert vara smart att spruta på linoljan för att sen torka bort överflödet. Om jag inte gör mig förstådd nu så vet jag inte vad. Edit: såg nu att posten där "trädgårdssprutan" rekommenderades är borttagen.
  10. Linoljefernissa 😊 Det var ett tag sen. Jag har nog inte sett en träbåt med blymönja invändigt. Däremot på utsidan. Alla båtar jag sett sen 40 år tillbaka har har haft Danbolin, eller V-danbolin som den hette då. Den var röd som blymönja. Använde själv blymönja på min träbåt, utvändigt, tills det inte gick att köpa typ början av 90,talet. Hur många Pettersonbåtar med linoljefernissa och blymönja har du stött på, om man får fråga? Även om så gör knappast sprutningen av linolja något nytta. Det var det som var det viktiga i mitt svar.
  11. Jo men om det är en Pettersonbåt så är den troligen målad med Danbolin invändigt under vattenlinjen och fernissad över. Spruta linolja då med en trädgårdsspruta skapar ju endast en massa helt meningslöst merjobb med att städa upp efteråt. Hur menar du att det går att "dra åt nitarna"?
  12. Nej du ska inte spruta linolja inne i båten. Sen tycker jag att du kan prova att lägga in mattor som du sen blöter. Spanten kan du väl vänta med tills du fått bordläggningen tät, om det inte är många som är av vid samma bord. Jag skulle se till att mattorna aldrig torkar och ev. ge utsidan av botten lite vatten då och då. Om det sväller igen så mycket att du kan sjösätta så gäller följande. Ta upp båten i månadsskiftet september / oktober. Se till att det inte står vatten samlat någon stans. Bort med durkar och lämna luckor öppna. Täck båten så långt ner mot marken du kan för att vinden inte ska torka ut båten för mycket. Flera (många) lager färg och fernissa skyddar mot uttorkning. Sjösätt i slutet av april eller tidigare. En träbåt som står för länge på land är inte bra alls! Om bordläggningen inte sväller igen så är det väl nåtlimning som gäller. Fräsa eller såga i nåten och limma i kilformade lister. Sen mycket rå linolja för att det inte ska svälla för mycket.
  13. susy

    Treadmaster

    Projekt byta Treadmaster däcket går vidare. Har bytt 4 av 39 bitar 😊 Målsättningen är att hinna byta alla som är uppe på däcket under sommaren. Dom i sittbrunnen, som är ganska många, kan jag byta i vinter om det behövs.
  14. Ja ja, jag tycker det är väldigt fel att ge folk rådet att olja rorkultar och ruffluckor med rå linolja. Ajö!
  15. Jag förstår inte vitsen att sprida idén att man ska använda rå linolja till snickerier och trädetaljer? Det är ju som du skriver en evighet innan det härdar. Vissa påstår att den aldrig härdar. Även när/om det härdat så finns risken för blåsor när solen steker. Det är bara i kravellbyggda skrov som den råa oljan behövs. Och då snackar vi impregnering. Har för mig att till och med Gustav Plym skriver i Båt och Hav att det är meningslöst att olja snickerier och detaljer. Jag kan ha fel där och det är tveksamt om jag orkar läsa om den. Jag hade en period på 80-talet då jag trodde på magin i rå linolja. Höll på hela vintern lång och duttade. Avslutade med att torka rent och stryka ett tunt lager kokt olja. Lärde mig rätt snart att det gick lika bra att köra lite kokt för att hålla mahognyn röd och fin länge.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy