Jump to content
Tuesday 31 March 2020

susy

Medlemmar
  • Content Count

    47
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

5 Neutral

About susy

  • Rank
    Fänrik

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Det ser ut som Mahogny? I så fall. Rorkulten. Ta bort krängpinnen och beslaget. Lacka 7 lager. Luckorna är svårare. Ramarna går nog att slipa och lacka. Speglarna är troligen tunn faner och svåra att fixa i det skicket. Lätt att slipa igenom ner till lim och nästa lager. Viktigast av allt. Mattslipa och lägg på 2 lager fernissa varje vår. Sen är det alltid en risk att "ta hem" snickerier. Tar du in dom så kommer dom torka svårt och skarvar kommer gå isär. Inte bra.
  2. susy

    Felblandning epoxi

    Det där gäller väl polyester om inte jag har helt fel? Epoxi är en annan kemi och kräver rätt mängd härdare för att det ska bli ok. Har jag fel så är dom som gör epoxilim och lamineringsepoxi bra på att luras.
  3. Det beror delvis på hur stiliga du vill att dom blir. Bygga formar och plasta är väldigt mycket arbete med men kan ge ett bra resultat beroende på hur duktig och noga du är. Alternativet är att plasta större platta skivor. Såga ut bitar till lådorna och plasta ihop dom. Sen har jag för mig att det finns färdiga glasfiberskivor att köpa i dag.
  4. Borra / slipa upp hålen. Grunda med epoxi. Fyll sedan innan det härdat helt med förtjockad epoxi eller epoxi med huggen glasfiber om det är ett lite större hål. Du kanske ska köra med huggen glasfiber eftersom det är under vattenlinjen. Jag har inte jobbat med det så kan inte tipsa där. Slipa och limma på listen. Kan vara smart att försänka hålet för att få lite mer yta. Även på insidan om det går.
  5. Tack! Jo jag har funderat på det. Dock vill jag nog få det bästa som finns att täta med ändå. Läckage i däck med balsa är inte roligt. Casco teknik & marin har jag aldrig jobbat med. Låter intressant.
  6. Vad använder ni för att täta rostfritt mot plast? Förr använde i alla fall jag Thioflex eftersom alla sa att det fäste bra mot RF. Thioflex finns väl inte att köpa längre? Mitt däck har ju en kärna av balsa och under dom beslag som jag tagit bort är det Silicon. Om det är original så har det hållit fantastiskt bra. Eftersom det är Balsa så får det ju inte läcka. Det måste bara bli bra. Jag tänker iofs pensla epoxi inuti hålen men det är ju ingen garanti. Vad rekomenderar ni?
  7. Försök fixa bilder. Gärna flera i olika vinklar på samma motiv. Lättare då. Hoppsan där kom det bilder 😊 Gärna närbilder på skadorna också.
  8. Klinkbyggd. Tänk eka och vikingaskepp. https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/06/Klinkerbauweise_außen.jpg
  9. Om jag inte minns fel så har till och med Gustav Plym skrivit att det inte finns någon anledning att dränka en klinkbyggd båt i linolja. Kravellbyggda däremot eftersom borden trycker direkt mot varandra när dom sväller. Jag är ganska säker på att han hade haft åsikter om att plasta träbåtar också. Jag tycker du ska reparera lite i taget på traditionellt sätt. Funkar båten att använda så kan du ha kul på sommaren i sjön och på vintern under täckningen. Träbåtar mår bara bra av att sjösättas varje vår. Edit: glömde skriva att det finns ingen anledning att ta bort färg som sitter fast.
  10. Är detta en klinkbyggd eller Kravellbyggd båt?
  11. Nu har jag läst om och om igen. Jag ska egentligen inte bry mig men.......sälj och köp en H-båt! Ungarna får både tofter att sitta på, när dom inte styr så klart, och en förpik som är torr att mysa i. Tiden lägger du på att få till det sista som du vill ha i din båt. Det är ju ingen risk att det inte finns nåt att putsa på liksom. Att en H-båt sen seglar som en vattenfylld Soling är en helt annan sak 😊
  12. Jag har under 20 år seglat en entypsbåt som alla anser är en välbalanserad båt som går som tåget i frisk vind. Jag hade dock nästan alltid problem med lovgirighet. Ibland hände det att trycket i rorkulten släppte och båten rusade framåt. Jag försökte verkligen förstå vad som gjorde den skillnaden. Nu efteråt misstänker jag att vi skotade focken för löst och att vi seglade för lågt. Det var oftast i måttlig vind det blev lovgirigt. Jag är helt säker på att du ska lägga krutet på att skota och trimma rätt istället för att bygga om båten. Du har säkert någon i hemmahamnen som är en "duktig" seglare. Ta med dig hen ut i båten och be om råd.
  13. susy

    Värmare Thermo 1700

    Time Left: 9 months and 10 days

    • Säljes
    • Used

    Sänkt pris igen! Urplockad ur nya båten. Vet inte om/hur den funkar men inget sagts om att den inte funkar. Finns i Västertorp eller båtklubben i Vårby, Huddinge.

    10.00 SEK

    Stockholm, Stockholms län - SE

  14. Jag kanske ser fel och fattar fel men, det är jäkligt skönt i små båtar med liten besättning att man når dom viktigaste linorna och orkar dra i dom, där man sitter bekvämt. Att ha tex trimmet för akterstaget så man måste vända sig bakåt, tröttnar man rätt fort på. Så mitt tips är att du utgår ifrån där du sitter. Det finns oftast massor av knep för att få linorna där dom sitter bäst. Sen tycker jag att du ska försöka undvika att göra en massa hål i däcket.
  15. susy

    Treadmaster

    124. Troligen helt varvsbyggd (?)
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy