Jump to content
Wednesday 07 December 2022

susy

Medlemmar
  • Content Count

    91
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

14 Trovärdig

About susy

  • Rank
    Kapten

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Alltså för att smörja falltrissor som sitter monterade i masten så tror jag att det blir väldigt bökigt och grisigt att använda fett. Silikonsprayen har ju en förmåga att hitta dit den gör nytta. " I schackel" förstår jag inte. Jag skulle inte använda fett i likrännan. Lev med att att storseglet är tungt att hissa tills du får tag på silikonspray och tills i höst och avmastningen. Då kan du rengöra och smörja det som behövs.
  2. Vad är det som ska smörjas? Sen är det aldrig fel att ha silikonspray ombord. Block, storsegeltravare och storskotsvagnar brukar behöva det.
  3. Därför att Teak är ett riktigt fett träslag. Om du slipar en bit massiv Teak och sen känner på slipdammet så beter det sig ungefär som brun farin. Fernissan lägger sig nästan bara som ett skinn på ytan. Och värst är det när det är nyslipat. Jag försöker i alla fall "avfetta" innan jag fernissar Teak. Sen får du och alla andra göra som dom vill.
  4. Tack för svar! Jag ska masa mig iväg till Seasea och kolla om dom kan låna ut prover. Det skulle vara spännande att veta hur reparationsvarven gör? Där går det ju inte att se att det är reparerat 😕
  5. Hur gör man för att hitta och få till rätt färg på gelcoatspackel och topcoat? Tips på dina erfarenheter mottages tacksamt. Eller om någon vet vilken vit färg Smaragder byggda på Rivalbåtar i Södertälje har, så är ju det det bästa.
  6. Casco Strong Epoxy Rapid. Om dom inte gjort om den så har den en perfekt konsistens för såna jobb. Härdar snabbt. 1 / 1 - blandning bas / härdare. Köp den där 2 x 100ml så har du till smålagningar i några år. Plastiskt trä skulle jag undvika. https://www.bauhaus.se/strong-rapid-2-100ml?gclid=Cj0KCQjwxveXBhDDARIsAI0Q0x2TguvK1sf4oRpeqdlEWXvPF8eDfj7Cdzrcbd-7zYA_aDJC1364UvoaAsV9EALw_wcB
  7. Låter som självslående fock? Då ska du köra pålstek. Fjärilar och lärkor när det är en lång skotlina, som går till båda sidorna, från en icke självslående fock.
  8. Det är ju bara drygt två månader till upptagningen. Segla efter tellisarna i förseglet på kryss till halvvind och häng ett ullgarn i akterstaget för undanvind, så klarar du dig utan vindex. Lossa det förstaget som du ska ta bort vid peket och fäst det längst masten så länge så kan du lossa kedjan. Bara en tanke. Föresten. Du behöver inte ta bort det extra förstaget så länge du inte belastar det. Släpp lite i vantskruven så kan du ta bort kedjan.
  9. Vad är det som ska göras uppe i masten? Jag undrar ju eftersom i min värld är det bara båtmansstol fäst i ett pålitligt fall och en korrekt monterad vinsch som gäller. Det enda alternativet är mastkran och masta av. Beroende på vad som ska göras så blir det lättare att ge råd.
  10. Det är Teak, eller "Teaksubstitut". Ser ut som massivt utom på bild 2 som är plywood. Bild 5 kan vara fanérad. Ta det försiktigt med slipningen där så du inte slipar igenom. Instrumentbrädan är den som ser minst ut som Teak men det är i alla fall inte Mahogny. Ta loss bitarna. Slipa och fernissa med fernissa för inredningar. Alltså sidenmatt. Olja INTE innan du fernissar. Teaken är redan fet. Tvätta dom finslipade delarna med aceton eller thinner innan första lagret fernissa.
  11. Färgborttagningsmedel? Jag har inte använt det på båtar men det är ju ganska vanligt att det används för att sanera bottnar från giftfärg. Om du slipar så kommer halkskyddsmönstret försvinna och du måste (borde) måla med halkskyddande däcksfärg.
  12. Alltså om profilen på skarven mellan skrov och däck, där gummilisten ska sitta, är som den ska och du hittar en likvärdig list, så borde det ju funka. Du kanske behöver reparera skador innan? Jag har aldrig monterat en sån list men tror att det jobbet behöver göras efter konstens alla regler för att det ska bli bra och hålla ett tag.
  13. Ja vill du ha riktigt vilda länsar i frisk vind så släpper du på kicken 😀 Toppen på storen kommer trycka båten åt ena hållet och botten åt det andra. När båten börjar pendla blir det stor risk för oönskade gippar. Du skriver att du är nybörjare. Det har vi alla varit. Nu vet du att det inte går att segla läns i mycket vind utan att koncentrera sig. Nästa gång kommer du hålla några graders säkerhetsmarginal och planera gippar med besättningen i god tid.
×
×
  • Create New...