Jump to content
Saturday 18 September 2021

Flaggstyrman

Medlemmar
  • Content Count

    17
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About Flaggstyrman

  • Rank
    Kadett

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Hamnen ligger avsides, de flesta båtägare bor fem mil därifrån eller ännu längre, så om vi åker på ett larm är tjuvarna nog borta sedan länge.
  2. Visst kan man lägga till vid ytterbryggan men inga motorer har stulits i hamnen, alla stölder har skett genom att båtar bogserats bort, sedan har båtarna slaktats på annan plats och återfunnits utan motorer. Stänger vi igen inloppet till hamnen kan inga båtar bogseras bort (såvida det inte går att forcera den grind eller bro vi tänker oss men vi vill i alla fall undersöka denna idé). Att ta sig dit på larm? Ja det här är en hamn till ett sommarstugeområde så de flesta bor 5 mil därifrån, någon kanske tre mil, så det är åtminstone svårt att snabbt få flera personer på plats.
  3. Ja det är fullt möjligt att en bro eller en grind inte förhindrar fortsatta stölder men tanken är att om vi gör det lite svårare och krångligare än idag så kanske tjuvarna avstår. Att undersöka möjliga lösningar och begära in offerter är det åtminstone ingen kostnad med och då får vi i alla fall ingångsvärden för om detta är något att jobba vidare med eller om idén inte håller.
  4. El finns i hamnen och vi har undersökt olika larmalternativet med stora säkerhetsbolag men problemet är att hamnen ligger avsides och när ett vaktbolag hunnit ta sig dit på ett larm är tjuvarna redan långt borta. Att de blir filmade tror vi inte har någon direkt avskräckande effekt. En skjutbro låter ju intressant men var hittar man ett företag som kan tänka sig lämna offert på en sådan? Visst det skulle kosta men föreningen kanske kan ta ett lån.
  5. Jag är med i en liten båtklubb i Stockholmsområdet som förra året drabbades av flera båtstölder. Alla stölder skedde genom att tjuvarna kom sjövägen, klippte kedjorna och bogserade bort båtarna. Tyvärr är vi för få för att kunna hålla igång ett vaktschema i hamnen. Nu har idén kommit upp att stänga igen hamninloppet med en elektrisk grind. Vi har pratat med några företag som installerar skydd och grindar men ingen har någon lösning som funkar i vatten. Antagligen behöver grinden stå på ett betongfundament en bit ut i vattnet. Är det någon som känner till någon båtklubb som testat någon sådan här lösning eller har tips på något företag som ni tror skulle vara intresserade att presentera en lösning och lämna offert?
  6. Tack för alla svar, ja det stämmer att det är är Honda 60 hk-motor. Då verkar det inte alltför komplicerat att få igång färddatorn eftersom motorn enligt instruktionen ska ha Nmea 2000.
  7. Tack för svar, hur kan jag kolla om motorn har NMEA200-interface? Var framgår detta?
  8. Tjena. Jag har köpt en båt med en Raymarine Axiom multifunktionsskärm. Skärmen har en färddator som kan visa olika motorfunktioner som bränsleförbrukning, motortemperatur, mm, men i nuläget visar färddatorn bara hastighet. Enligt bruksanvisningen till skärmen krävs en uppkoppling mellan motorn och skärmen med Nmea 2000 (eller Raymarines motsvarighet Seathalks) för att färddatorn ska kunna visa olika funktioner. Vilken utrustning krävs för att koppla upp Nmea 2000? Är det bara en kabel eller är det olika nätverksenheter eller andra prylar som behövs? Jag är definitivt ingen fena på elektronik men om det bara är en kabel typ plug and play så kan jag tänka mig att prova att koppla själv men det kanske är mer avancerat än så?
  9. Tackar Kommendören. Jag hade bara engelsk instruktion och inte sett sidan du hade hittat.
  10. Jag har köpt ett Raymarine Axiom 7 navigationssystem. Den visar djup i fot både på sjökort och ekolod och jag hittar ingen funktion för att ändra till meterangivelse. Någon som vet om det går att ändra till meter och i så fall var den funktionen finns i menyn?
  11. Har funderat på att installera en tracker på min båt men hänger inte riktigt med när det gäller det här med abonnemang till trackern. De flesta trakters verkar ha särskilda medföljande abonnemang som kostar mellan 70-100 kr i månaden. För vissa trackers nämns också möjligheten eget SIM-kort. Betyder det att jag till mitt vanliga mobilabonnemang kan plocka ut ett tvillingkort och installera och att det enda som då skulle tillkomma är trafikavgifter via mitt ordinarie abonnemang? Eller betyder "eget SIM-kort" att jag måste öppna ett nytt abonnemang eller köpa ett kontantkort till trackern? Oavsett vilket låter ju eget SIM-kort som en billigare lösning?
  12. Tjena. Har tidigare läst lite trådar om minska stöldrisken för en utombordare genom att ersätta motorkåpan med en sk Safecap eller någon slags huva av plastväv när båten inte används. Det jag däremot inte fått klart för mig är risken att motorn tar skada om man skulle välja en sådan lösning under vinterförvaring utomhus, tex avseende kondens och fukt. Jag tänker mig att båten först ska förvaras under en ställning med presenning och sedan att motorn får någon slags skydd som ersätter kåpan.
  13. Jag har tänkt mig låsa fast en roddbåt med utombordare med en kedja till en bergögla som ska borras fast i en stor sten. Bergöglor finns det gott om i båtbutikerna men jag har inte hittat någon i härdad stål som är säkerhetsklassad. Är det någon som vet var man kan få tag på en sådan bergögla?
  14. Jag har en Mercruiser 3,0 där varningssignalen ljuder i samband med start. När motorn går upp i varv slutar signalen. Jag kan inte se på mätaren att oljenivån är låg eller att oljetrycket är onormalt. Eftersom varningssignalen tystnar har jag inte brytt mig om problemet men igår var jag ute på trollingfiske och varje gång båten gick ner i en vågdal började varningssignalen pipa för att sedan tystna när båten gick upp på vågkammen igen. Så där höll det på hela turen. Jag är okunnig när det gäller båtmotorer men jag undrar med tanke på att signalen kom o gick med vågorna om det är någon givare som markerar när någon vätska skvalpar fram o tillbaka (en vätska som fått låg nivå)? Oljan i drevet? Kylvattnet? Är det någon som har någon idé?
  15. Jo det är tomgångsfart som gäller men även en grundkänning i sådan långsam fart ger en hel del skador i gelcoaten om det vill sig illa, så jag funderande på om ekolod kan vara värt att investera i. Sedan har jag inombordare på båten så jag kan inte tilta lika högt som på en styrpulpet med utombordare.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy