Jump to content
Friday 22 November 2019

Flaggstyrman

Medlemmar
  • Content Count

    12
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About Flaggstyrman

  • Rank
    Kadett

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Tack för alla svar, ja det stämmer att det är är Honda 60 hk-motor. Då verkar det inte alltför komplicerat att få igång färddatorn eftersom motorn enligt instruktionen ska ha Nmea 2000.
  2. Tack för svar, hur kan jag kolla om motorn har NMEA200-interface? Var framgår detta?
  3. Tjena. Jag har köpt en båt med en Raymarine Axiom multifunktionsskärm. Skärmen har en färddator som kan visa olika motorfunktioner som bränsleförbrukning, motortemperatur, mm, men i nuläget visar färddatorn bara hastighet. Enligt bruksanvisningen till skärmen krävs en uppkoppling mellan motorn och skärmen med Nmea 2000 (eller Raymarines motsvarighet Seathalks) för att färddatorn ska kunna visa olika funktioner. Vilken utrustning krävs för att koppla upp Nmea 2000? Är det bara en kabel eller är det olika nätverksenheter eller andra prylar som behövs? Jag är definitivt ingen fena på elektronik men om det bara är en kabel typ plug and play så kan jag tänka mig att prova att koppla själv men det kanske är mer avancerat än så?
  4. Tackar Kommendören. Jag hade bara engelsk instruktion och inte sett sidan du hade hittat.
  5. Jag har köpt ett Raymarine Axiom 7 navigationssystem. Den visar djup i fot både på sjökort och ekolod och jag hittar ingen funktion för att ändra till meterangivelse. Någon som vet om det går att ändra till meter och i så fall var den funktionen finns i menyn?
  6. Har funderat på att installera en tracker på min båt men hänger inte riktigt med när det gäller det här med abonnemang till trackern. De flesta trakters verkar ha särskilda medföljande abonnemang som kostar mellan 70-100 kr i månaden. För vissa trackers nämns också möjligheten eget SIM-kort. Betyder det att jag till mitt vanliga mobilabonnemang kan plocka ut ett tvillingkort och installera och att det enda som då skulle tillkomma är trafikavgifter via mitt ordinarie abonnemang? Eller betyder "eget SIM-kort" att jag måste öppna ett nytt abonnemang eller köpa ett kontantkort till trackern? Oavsett vilket låter ju eget SIM-kort som en billigare lösning?
  7. Tjena. Har tidigare läst lite trådar om minska stöldrisken för en utombordare genom att ersätta motorkåpan med en sk Safecap eller någon slags huva av plastväv när båten inte används. Det jag däremot inte fått klart för mig är risken att motorn tar skada om man skulle välja en sådan lösning under vinterförvaring utomhus, tex avseende kondens och fukt. Jag tänker mig att båten först ska förvaras under en ställning med presenning och sedan att motorn får någon slags skydd som ersätter kåpan.
  8. Jag har tänkt mig låsa fast en roddbåt med utombordare med en kedja till en bergögla som ska borras fast i en stor sten. Bergöglor finns det gott om i båtbutikerna men jag har inte hittat någon i härdad stål som är säkerhetsklassad. Är det någon som vet var man kan få tag på en sådan bergögla?
  9. Jag har en Mercruiser 3,0 där varningssignalen ljuder i samband med start. När motorn går upp i varv slutar signalen. Jag kan inte se på mätaren att oljenivån är låg eller att oljetrycket är onormalt. Eftersom varningssignalen tystnar har jag inte brytt mig om problemet men igår var jag ute på trollingfiske och varje gång båten gick ner i en vågdal började varningssignalen pipa för att sedan tystna när båten gick upp på vågkammen igen. Så där höll det på hela turen. Jag är okunnig när det gäller båtmotorer men jag undrar med tanke på att signalen kom o gick med vågorna om det är någon givare som markerar när någon vätska skvalpar fram o tillbaka (en vätska som fått låg nivå)? Oljan i drevet? Kylvattnet? Är det någon som har någon idé?
  10. Jo det är tomgångsfart som gäller men även en grundkänning i sådan långsam fart ger en hel del skador i gelcoaten om det vill sig illa, så jag funderande på om ekolod kan vara värt att investera i. Sedan har jag inombordare på båten så jag kan inte tilta lika högt som på en styrpulpet med utombordare.
  11. Tack för tipsen, ett framåtseende ekolod med 2 eller 3D verkar klart intressant. Chriz du skriver att ett problem med Lowrance kan vara att monteringen sker i aktern och att varningen därför kan ske för sent. Har Ecopilot annan montering? Jag tolkar det som att du föredrar Ecopilot av detta skäl, stämmer det? Mvh Flaggstyrman
  12. Jag skulle vilja ha tips på ett bra ekolod att använda i grunda vatten med mycket sten som inte är utmärkt på sjökortet. Jag hörde något om ett ekolod som visar bottenbilder från sidan, vet inte riktigt vad som menas med detta. Det får gärna vara ett ekolod som visar båten i förhållande till bottentopografin. Vet inte om det finns sådana? Jag har som ni hör ingen erfarenhet av ekolod och vet inte riktigt vad som finns på marknaden och vad som kan passa. Vet inte heller hur mycket pengar ett vettigt ekolod kostar? Jag har en normalstor styrpulpetsbåt.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy