Jump to content
Saturday 19 October 2019

Gbgdykarn

Medlemmar
  • Content Count

    53
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

6 Neutral

About Gbgdykarn

  • Rank
    Löjtnant

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Skillnad på bärgning kontra dyktid som är möjlig att få. Bärgningen innebär stora risker, 60min+ under en dag på 40m är inget konstigt. Ang vattnet, ja vatten väger, testa med en hink
  2. 1300L vatten som ligger i båten nu när den är på botten väger 1300kg. Dock gjorde jag en tankevurpa. Självklart måste flytkraften räknas bort! Kan tillägga att du utan bekymmer får 60min+ per dag på 40m Men tycker som längre upp i tråden, sänk tråden också.
  3. Citering är inte min grej... jag ville få med 1m3 plastbyttetekniken också.. Jaja.. Lek med tanken att att båten väger 700kg på land, en volym på 1300kg är kanske rimligt. Alltså 600kg positiv i ytan tom på vatten. Nu fylld med vatten 1300kg. 1m3 räcker inte. Det är dock inte problemet, det är utförandet, riskerna att utföra detta på 40m är enorma. Precis som ovan skriver så är de vanligt med 1000-1500/h per dykare. Vid inspektion räcker de med två. I detta fall 3. Därtill opperatör för lyften på båten samt kapten. Säg att TS har en båt med kran eller tillgång till lyftsäckar och den kostnaden är noll inkl kapten (sig själv) Då räcker de att hitta ett företag som vill jobba med han. Stora problem tror jag. Inget illa menat Okej, kvar har vi 1000x3/h plus 600/h för opperatör. Minimum 3h debitering (orelevant). Räkna med iaf 8h plus resa 5000 fast pris. 3600x8+5000= 33800sek. Tillkommer moms a 25%
  4. Först får man ju börja med att säga, tur i oturen att du/ni klarade er. Ni kom trotts undsn med "bara" materiella skador. Vidare till dykningen och bärgningen. Djupet, om 40m stämmer så är inte helium nödvändigt, helium kortar egentligen ner dyktiderna men används för att plocka bort viss del kväve då den är narkotisk pga öka omgivande tryck. Har bärgat div mindre utrustning från vad folk uppgivet t.ex 30m eller 40m. De brukar ofta diffa med upp till 25%. Bärgning ska utföras, en del arbete kommer behövas innan själva bärgning görs. Och beroende på djup kan blandgas behövas ändå. Bottentiden kan teoretisk bli hur lång som helst (nästan) men i verkligheten så blir aktivt arbete runt 30minuter på botten, då har man ca 30 minuter upp till ytan. Trotts ringa storlek på båt är det ett dyrt och stort projekt. Men absolut möjligt. För att ge en fingervisning på pris så är en brs utgångspunkt: - Vart är vraket lokaliserat Ska din polare hitta vänner och försöka själva? Isåfall vilken organisation finns att tillgå samt vad måste hyras in? Ett sista tips i all välmening, hyr in proffs. Du kommer inte må bra om en olycka sker med kroppsskador eller t.om dödlig utgång bara för att spara pengar. Dyk snyggt och kör säkert och igen, skönt att det ändå gick såpass bra med er ombord!
  5. Bara jag som anser att detta är ett udda krav? Svensksåld båt tillverkad innan 16/6 1998 behöver ej vara ce-märkt, samma båt tillverkad 16/6 1998 men såld i t.ex USA men importerad efter 16/6 1998 måste vara ce-märk. Som exempel, brand totalförstör båten: Min Maxi 84 från 80-talet som köptes av mig i Sverige 2019= behöver ej CE. Försäkring täcker. "Min" Maxi 84 från 80-talet som köptes av mig i USA 2019= behöver CE. Försäkring täcker inget.
  6. Vi har tidigare haft em ryds 485 (tror jag) hade en 35hk på den. Minns inte fart exakt men höll väl ca 25knop, relativt lätt planad med 3-4pers och en dagspackning. Hade fullkapel till båten där vi hade möjlighet att endast behålla den förliga delen, med en iläggs skiva va de perfekt vind/solskydd. 15hk tror jag är alldeles för litet! Min bror har en uttern 4... nånting. Med 30hk. Ok fart, men jag upplever den som mer instabil i vattnet och förflyttning av "barlast" (viktigt att sitta på rätt ställe) Edit, de va jag och min far som hade rydsen. Nu 10-15 år senare och utan båt i 4 år har jag köpt en maxi 84. 3 barn och sambo. Än sålänge seglat själv men övernattat med familjen i hamn och gud va plats man får. Billigt är det med! Iaf om man jämför med motorbåt Kan tillägga att jag bor i GBG
  7. Jag kollade en del på båda dessa, seglingsmässigt vågar jag inte säga nått. Men som PeterK skriver, en stor skillnad är ståhöjden, pentryt, utrymme i allmänhet. Dock ang toan så anser jag att den är rätt likvärdig, en lucka under förpiken. Jag valde tillslut en maxi 84, om det var smart vet jag ej, men jag kommer inte vara ensam pch värderade utrymmet!
  8. Är både temp och oljetryck NO?
  9. Tack för svar! Nån som vet en butik i Göteborg som brukar ha reservdelar till äldre pentor hemma? Tänker på t.ex larmenheten, lampor, buzzer och givare?
  10. Får se om man slänger på sig torrdräkten och tar sig en kik nu i dagarma eller om jag ska vänta tills jag lyfter upp den. Tack för svar, gällande varningslampor/buzzern, några ideér?
  11. I tisdags eftermiddag bestämde jag mig för att flytta båten mellan Torslanda i Göteborg till Lerkil i Kungsbacks. En trevlig tur med ganska blåsigt, första etappen blev till Donsö då jag ville fylla tanken och stanna för natten. Kom nämligen iväg senare än tänkt och hade motvind hela vägen ner. Valde att gå för motor (org MD7A) och reagerade på hastigheten. Uppskattat 7-10m/s och utan varvräknare så gick jag på ljudet och låg nog på drygt halvgas. Lyckades bara hålla ca 3knop och resan fick en kass start på grund av det. Fan va tiden gick. Tryckte i mig en pizza och gick och la mig tidigt. Säkert ett tio tal båtar i hamnen trotts att de är sent på säsongen. Första natten nu gjord, sov som en kung! 0800 lämnade jag donsö, gick för motor den först biten, halvväg till valö ungefär. Sedan rullade jag ut förseglet med ca 70% för att se vad farten skulle bli, västlig vind i samma styrka, så rätt in i sidan och höll mellan 5.5-6 knop. Nöjde mig med förseglet och efter ca 2h var jag i hamn i lerkil. Tankegången kring växtlighet under ytan som kunnat hämma farten för motor avskrevs pga farten jag fick med segel. Allt fungerade väl, iaf nästan allt av det jag testade. I korthet, seglade hem båten. Har lite småfrågor: Rullen är av "hood-lösning". Upplevde den som svår att bara rulla ut 70%, blen fullt utrullad först och efter lite möda fick jag till ett lagom stort segel. Har nån tips ang denna hantering? Varningslampa på motorinstrumen för oljetryck samt hög temp lös inte när jag vred på nyckeln till tändläge, endast laddlampan lös. Även buzzerna va tyst. Kan detta bero på något annat än trasig buzzer/glödlampa? Vart köper man då dom isåfall till en org panel för penta? 1980talet, md7a. Sista fråga, hastighet vid motvind och motorgång, är en maxi 84 med en md7a så klen? Vid samma gas fast i lä/lite medvind gjorde jag ca 4 knop. Kan de bero på foldingpropeller? Kan man käna kraft/hastighet med orginal fast propp?
  12. Det va jag som fuskskrev, eftersom TS va från Stockholm-ish så kunde jag med att fuska
  13. Jag har jagat litegrann inför denna säsong då vi nysa köpte båt. Hittade dock i kungsbacka där jag bor med krav på att också ha plats i vattnet för att stå på plats. Näsets båthamn hade lediga platser iår iaf, egna stöttor osäker ang masten. Grefab har en obligatorisk kö. Folk hemmahörande (skrivna) i GBG har förtur. Men till 2020/2021 bör det fungera änså. Skriv upp dig i kön och ring dom sen.
  14. Låter smart, då sitter den bredvid motorpanelen och svår att glömma! Tack för input alla
  15. Okok, tack för svar! Får kolla på maxikkubben ang luckan, annaras testa att plasta/skruva fast två reglar undertill. För nu så går vi helt enkelt inte på luckan:) Ang landströmen så va de klokt! Får fundera på om man monterar det i sittbrunnen alternativt endast kontakten i ankarboxen och resten inne i båten, nackdelen är ju att då har man en bit kabel "oskyddad" i båten. Men den ska ju å andra sidan inte mer än gå bort till centralen.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy