Gå till innehåll
lördag 27 april 2024

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2020-08-02 på alla områden

  1. 2 poäng
    Japp, lite märkligt blir det...
  2. 2 poäng
    Ett sätt att få den uppdaterad oftare är ju att kontakta de som driver den och erbjuda att skriva artiklar för dem, helt ideellt 🙂
  3. 1 poäng
    Vill du förstöra drevet så ska du fortsätta att köra motorn med drevet fullt upptiltat. Knutarna bryter ihjäl sig vilket också hörs. Så sluta med det. Att det knackar och vibrerar vid fullt rattutslag kan vara lagret till primäraxeln då det belastas mer vid sväng. Men skulle nog sätta en peng på att knutkorsen är på väg att ge sig. Du har inte en trasig bälg så du fått in vatten till knutpaketet då tar det slut ganska fort om man har otur+ primäraxellagret+ vatteninträngning i drev o båt med tiden.
  4. 1 poäng
    Jag har med olika bilder räknat ut att utrymmet från dörren till kanten öängst bak är mellan 1.8-2.5 meter. Det borde räcka till det vi har tänkt oss, men man får tänka till för att få ihop det och lika ombonat som på westfjorden blir det nog inte. Stegarna på sidorna kan vi nog tänka oss att prioritera bort, och körplatsen använder man ju endast när man kör. Så det skulle nog gå att göra en fällbar del på den sidan. Problemet med 945 är nog snarare att få tag på dem till rimligt pris. Köpa från Norge innebär 25% påslag för moms plus tullavgift dessvärre. Triton 29 är fin, förstår att du är nöjd med den
  5. 1 poäng
    1,7 kommer man inte ner i med 2taktare.. Inte ens en 4 takts VP TAMD 74 kommer ner till dom sifforna i 5-6 krop.. Räkna med ett snitt runt 8 L/distans om motorerna är friska. Dock är dieselkostnaden den absolut minsta kostnaden för en båt av den digniteten om den skall vara välmående. Bara en årsservice med impeller, enorma mängder olja osv blir en märkbar kostnad. Dessutom måste den typen av motorer blåsas ur regelbundet för att inte sota igen - med renovering som följd.
  6. 1 poäng
    Ja det fanns några ramper. Vi la i båten i Fiskebäckskil, ca 300m efter Tempo. Sen fanns det även en i Grundsund, (men rätt trångt där) och en i Rågordsvik. Problemet är bara att hitta plats för bil å trailer. Ska man ligga borta några nätter är nog rampen i Lysekil bäst om man ser till parkeringsmöjligheter.
  7. 1 poäng
    Haver oxå dålig erfarenhet av den lanternan. 2 av 3 haver ej varit vattentäta. Automatiskankarlanterna se: http://lasselundell.se/teknik.html
  8. 1 poäng
    Men därifrån till att anlita en lackerare som gör jobbet för dig är det en stor skillnad. Kan man som glad amatör åstadkomma ett resultat som knappt går att skilja från proffsens så anser jag det vara värt att försöka själv om man känner att man inte har tummen mitt i handen. Dock har en del det fast de tror annat.
  9. 1 poäng
    Njae, snarare glapp i själva USB kontakten, eller i telefonenens laddkabel. I sommar har exakt samma problem uppdagats i min båt, har flera USB uttag, både sådan som är pluggar man stoppar i ett cigg-uttag och sådana som är fast installerade, har dessutom bytt några i år. Jag har en med två USB-uttag varav bara det ena funkade att ladda i. Men så kopplade jag in en den laddbara eltandborsten (Jordan) i dessa och då funkade båda uttagen, sedan kunde man ladda telefoner i båda, tills nästa gång då funkade bara det ena igen. Sedan har jag en laddkabel till en Ipad som bara funkar i vissa uttag, där andra grejer funkar. Jag tror det är bristande kvalitet i USB-uttagen och i kablarna, och USB-.uttagen är inte gjorda för marin miljö.
  10. 1 poäng
    Har under veckan monterat samma ledlanterna på min båt för att användas som ankringslanterna. Har roat mig med att dra en del nya kablar och monterat in VHF också.
  11. 1 poäng
  12. 1 poäng
  13. 1 poäng
    Hej! Det visade sig vara påväxten på båten som gjorde att båten endast gjorde 28-29 knop. Med rent skrov så kom den upp i ca 34-35 knop... Inte kunde jag väl tro att detta var problemet!
  14. 1 poäng
    Vi glömde landströmskabeln hemma senast vi var ute ett par nätter. Dessvärre hade jag en krånglande laddregulator på generatorn, så vi fick inte mycket laddning under gång heller. Men det blev ingen panik ombord eller avkall på bekvämligheterna. För tack var just solpaneler som @Georg_Ohm nämner, så klarade vi oss hela utflykten (100nm och ett par tre nätter) utan annat eltillskott. Med kylskåpet igång , datorer, plattor och telefoner. Dock använde vi inte drickakylen på akterdäcket, där gick gränsen. TS: Dagens moderna båtkylskåp drar alltså inte mer än att du kan ha dem igång flera dygn på batteribanken, och med lite tillskott från t ex en solpanel hela sommaren. Men se upp med termoelektriska kylboxar och "lågbudgetkylskåp", dessa kan tömma batteriet över en natt.
  15. 1 poäng
    Det är ju så här i princip. Så länge generatorn laddar och då batteriet/batterierna är uppladdade går all ström till alla påslagna förbrukare direkt från generatorn till dessa, batteribanken ligger litet i stand-by och vilar upp sig. Men om man startar någon större förbrukare, som drar mer ström än vad generatorn kan producera tas denna ström ut från batteribanken, det kan vara ett kylskåp under uppstartsfasen, men mer sannolikt en bogpropeller eller ett ankarspel. Så svaret på din fråga är att det i normalfallet är generatorn som försörjer kylskåpet under gång. Men vid behov stöttar batteribanken upp och skjuter till den strömmen som behövs för tillfället. Sedan finns det kylskåp och kylboxar som känner av den litet högre spänningen i elsystemet som bildas när generatorn laddar som bäst. Då passar kylskåpet på att producera mer kyla än vad som behövs för tillfället, denna kyla lagras sedan i en kylackumulator. När sedan generatorn stannat går kylskåpet ned i ett energisparläge, det tar nu ut det insatta kapitalet i kylackumulatorn och sparar därmed ström. Isotherm kallar denna funktion för "ASU", andra tillverkare har andra namn på sådana funktioner. Att köra kylskåp på landström är ingen sport, det är ju för enkelt. Ofta vill man ju besöka naturhamnar där eluttagen är synnerligen sällsynta. Då gäller det att man vet hur mycket elenergi man har lagrat i sina batterier, kylskåp drar en hel del ström, även om dom har ASU eller liknande funktion. Lösningen kan vara en "batteritankmätare" och en uppsättning med solcellspaneler. Med 100W solcellspanel, en bra solcelsregulator och en bra och frisk batteribank kan du hålla ditt kylskåp igång utan att trassla med långa landströmskablar eller slåss med båtgrannar om de fåtaliga eluttagen, ja det krävs även att vår närmaste stjärnas ☀️ strålning av ljus skall träffa panelen, det funkar även vid mulet, men effekten är då litet sämre.
  16. 0 poäng
    Klena kablar fram till cigguttaget. Dåligt anslutna kablar. Oxiderade anslutningar. Dålig kontakt mellan cigguttag och usb-plugg.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...