Gå till innehåll
måndag 25 augusti 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2025-08-15 på alla områden

  1. 2 poäng
    Någon viktig anslutning sitter löst.
  2. 1 poäng
    Som på så många orter råder det brist på färskvatten där vi håller till. (Nu har tom Stockholm satt restriktioner på vattenanvändningen!) Att då fylla tanken med klorinlösning och sedan skölja igenom flera gånger med färskvatten är ingen bra lösning för oss så vi fyller dricksvatten i dunkar som vi har med oss.
  3. 1 poäng
    Strömbrytaren verkar fungera som avsett. Kanske räckte det med rengöring av poler och åtdragning av kabel. Körde en testrunda utan problem.
  4. 1 poäng
    Så var vi då där igen… hur många gånger har inte detta diskuterats? ”Vatten är ett farligt gift, som omsluter Visby Stift” Om man fyller sina tankar med vanligt kommunalt dricksvatten i hemmahamnen eller i gästhamnar skall man inte vara orolig. Vatten som stått ett bra tag i tank, pump eller i slangarna kan smaka illa, men är inte farligt att dricka. Tanken bör nu göras ren nån gång emellanåt, vart femte år eller så… då jag har plasttankar kör jag igenom hela systemet med klorinlösning, ja bara någon tiolitershink med lösning sedan tre eller fyra fyllningar med vatten för att skölja ur. Jag ser folk i gästhamnar som fyller vatten i PET-flaskor och liknande behållare, för att ha att dricka, och då tänker jag ”gör ren tanken istället och panta flaskorna”. Men det kan ju vara så att man har en äldre båt med lika gammal färskvattentank som är så gemonskitig att det inte finns någon räddning, då är det byte av hela systemet som gäller. Men ofta kan man ju städa ur tanken och byta ut alla gamla slangar, pumpen och dess kopplingar. I begagnade båtar jag köpt de senaste årtionderna har ju vattnet smakat illa och det har funnits avlagringar i tankarna och i slangarna, och det har varit väldigt lätt, men ibland tidsödande att fixa till. Så det där med onödiga prylar ombord, grejer som fackhandeln vill att vi skall köpa… Alla har vi väl trillat dit och köpt någonting som vi inte visste att vi kunde klara oss förutan. I mitt tycke är den här hydrofortanken en sån grej. Ok, om man så har en spruttande och pruttande elektrisk enkammarpump, så måste man ju ha en utjämningstank, men hur många har en sådan arkeologisk artefakt kvar ombord idag? Som jag skrivit tidigare ger en modern bra pentrypump av bra och välkänt fabrikat ett stabilt vattenflöde med lagom bra och jämt tryck från start till stopp.
  5. 1 poäng
    Båt och motor är båda från 2022 inköpta i våras begagnade av privatperson. Jag kunde rubba den negativa kabeln, se bild, som går till motorn på batteriet. Inte jättemycket men trots allt lite rörlig. Vet inte om ÅF installerat något eller om allt är gjort på fabrik. Ska försöka se hur Garminen är inkopplad. Om jag ska mäta över strömbrytaren exakt hur tänker ni att jag gör det?
  6. 1 poäng
    Jag skulle börja med det enklaste och följa Georgs råd, dvs dra åt anslutningar till de grova kablarna: 1. Vid batteriet 2. Till/från huvudströmbrytaren 3. Anslutning till motorn (svart kabel) 4. Anslutning till startmotorn (röd kabeln). Nästa steg: Anslutningar till startlåset (mindre sannolikt då instrumenten går normalt inte genom startlåset). Sen blir det mer komplicerat men det finns tips från flera skribenter.....
  7. 1 poäng
    På motorskylten, om du har motsvarande märkning ,framgår grundmotorn vilken heter kort o gott AD41B. Sen har VP en skylt för drev/backslag och en för sköld. Slår du in motor nr på VP sidan som Makro länkar till så ser du när motorn såldes, i mitt KAD-fall så ser jag att den gick till varvet NordWest. Jag får fram alla detaljer i hala drivlinorna på ett motor nr. Sen får man rätt reservdelslistor. antar att jag förr eller senare måste byta turbo och värmeväxlare. AD41A,B,P är VP:s säkraste dieslar av 4 och 6 cylinders versionerna 2,4/3,6 liter i min uppfattning. Lätta att underhålla. Turbon håller ett antal år . Värmeväxlarna får man öppna och visuellt inspektera. intercoolern är ju frisk men se över oljekylaren så att den inte börjat läcka sjövatten. Du har den äldre varianten som kan vara svår att trycka ut tubsatsen ur. Öppna gavel locket på glykolkylaren , rensa klegg, kontrollera offeranod och byt tätningslister, o-ring och kopparbricka.
  8. 1 poäng
    Ja det finns servomotorer att montera på dessa kulventiler, och dom manövreras jätteenkelt med bara en omkopplare som är kopplad som polvändare. @Makro har en, och undertecknad har en som sitter på en trevägsventil mellan vattentankarna och pentrypumpen. Man köper dom från den firman vi brukar kalla ”Mr Wang i Kinna”…. Dom finns i olika dimensioner och nån modell kan manövreras via Wifi.
  9. 1 poäng
    Denna gången mätte jag varvtalet med båten förtöjd vid bryggan. Då kom jag fram till att varvräknaren i instrumenttavlan visade för litet. Hypotesen är då att varvräknaren inte är kalibrerad till den utbytta genaratorn.
  10. 1 poäng
    Det är nog mer Brunnberg som håller på att dö ut. Klart som korvspad, klappat och klart…
  11. 1 poäng
    Kul att du är tillbaka @Ljungbergarn! Som sommarboende på ö i mellanskärgården, och helt beroende av båt, kan jag dock försäkra dig om att båtlivet inte är på väg att dö ut. (Sen undrar jag om Brunnberg verkligen ser så mycket av farleden från sin altan, det kan iofs vara hursomhelst med just den saken.) MEN - ditt och det s.k. båtfolkets största problem är inte "moralister" utan er egen kontraproduktiva argumentation med infantila "marjasinfilmer", konspirationsteorier, KBV-hat, vulgärargument om att lagen lett till att folk ligger och dör i kulvertar och annat trams som hela tiden tar fokus bort från sakfrågan. Skyll er själva - ni kan inte säga att ni inte fått tusentals inspel om att er kampanj spårat ur. Vi är flera som tycker att lagen är onödig eller åtminstone onödigt sträng, men frågan är rent krasst inte särskilt viktig eftersom jag och de flesta andra - oavsett lagens existens - ändå väljer att framföra våra båtar nyktra. Du och dina vänner har helt enkelt själva gjort saken till en icke-fråga.
  12. 1 poäng
    Glömde denna: https://www.marinexpress.se/pdf/tips/Installation Varvraknare 873992 kodning.pdf
  13. 1 poäng
    Skaffa dig en fotboja för då står staten för kostnaden.😂
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...