Ledartavla
Populärt innehåll
visar innehåll med det högsta anseende på 2025-07-10 på alla områden
-
3 poäng😀 Denna eller liknande frågor har ju förekommit på detta forum x flera under årens lopp. Det brukar resultera i att förstagångsbåtägaren rekommenderas att ta med så mycket verktyg, sjukvårdsutrustning, nödproviant, nödutrustning, reservbränsle, reservdelar, köksgeråd, kokkärl, navigationshjälpmedel och andra ”bra-att-ha-gejer” att båten sannolikt skulle bli överlastad och riskera att sjunka redan i hemmahamnen. 😀
-
2 poängFörraförra säsongen. En välbesökt gästhamn i Bohuslän som har alla faciliteter, även många landströmsuttag. En idiot har placerat ett så kallat ”hondaaggregat” på kajen, inte bara det, det startas också efter det att hamnvärdarna gått hem, och det får gå i och väsnas flera timmar. Minst två besättningar i grannbåtarna protesterar. När det blir läggdags för dom minsta barnen i den ena båten är det någon som knuffar ner elverket i hamnbassängens vatten. Elverk, inte ens dom som är tillverkade av Honda, tål att doppas i saltvatten, sannolikt inte i sötvatten heller. Kontroverser med skarpa meningsutbyten uppstår, det dränkta ekverket bärgas, och när kontrahenterna lugnat ner sig föreslår någon att man skall koppla landströmskabeln till elstolpen istället för till det nu obrukbara elverket, men det går nu inte eftersom kabeln har ”fel” kontakt…. Enligt uppgift ringdes det även till Polisen, men någon polis syntes inte till, varken den dagen eller nästkommande. Hönö Klova för några år sedan. Där finns det också en massa eluttag. En kille i en 35-fots motorbåt undrar på morgonen om det är ok att starta elverket under cirka tio minuter, eftersom den redan tillkopplade landströmmen inte räcker till. Ja det tycker väl ja går bra, men vad var det han skulle göra som skulle dra så himla mycket ström..? -Jo koka ägg… (hårdkokta får man ju då förmoda…) Jag ställde inga ytterligare frågor, och båtägaren som var vänlig och helt ok annars startade inte denna helvetsmaskin nån mer gång, och eftersom den var inbyggd i båten och rätt så ljudisolerad väsnades den inte så mycket, men det uppkom ju en del dieselavgaser. Ibland har man lust att uppmana en del så kallade ”sjöfarare” att sälja båten och istället köpa sig en hammock, en sådan gungar ju den också.
-
2 poängAlltså, sådant här gör mig stressad. Råden pendlar mellan ”ja, bara att stoppa dit batteriet, du behöver inte byta någonting” till ”du behöver bygga om halva elsystemet med en massa dyra extraprylar” ungefär. Inte lätt att fatta beslut. 😬
-
2 poängHej och tack för input. Jo det fanns 4 gängade hål 2 på varje sida inget på ovansidan men där kommer jag dra in några plåtskivor. Dessutom finns det 2 fästen som jag kan dra in trallskuv i lådan kylan står på i utrymmet. Så jag gjorde justeringar i den gamla ramen så den passar samt komplettera med plåtskruv. Nu ska kylen sitta som berget
-
2 poängDags att väcka liv i denna tråd igen (eller inte). Trodde elverk var ett minne blott med dagens priser på batterier och solceller men icke sa nicke. Idag så körde någon sitt elverk på eftermiddagen i Östermarsfladen på Nåttarö bland stojande barn, gummibåtar och allmänt sorl och musik från alla möjliga håll och kanter. Efter en tid dog det monotona ljudet från elverket varpå de närmaste båtgrannarna började applådera och 5-6 st skrek ”köp solceller i stället”
-
1 poängSka du montera ett Edelbrock insug så bör motorn inte vara sjövattenkyld. Insuget är aluminium och det går inte ihop med saltvatten. Original är gjutjärn. Sedan kan jag av egen erfarenhet säga att Edelbrock performance insug + knasare gör underverk mot en gammal Rochester knasare.
-
1 poängOm du är nöjd med din kapacitet idag och allt funkar så är det väl lika bra att bara fortsätta med bly. Det är ju inget jättejobb att byta ut 2 bly batterier vart 7:e år, men om du vill utöka din bank eller få bättre övervakning och snabbare laddning så tycker jag du ska gå för litium.
-
1 poängPumpen funkar, alla ventiler växlar och trimplanet rör sig ju också hela vägen med bra kraft. Det är snarare hur den rör sig som är skumt. Cylindern verkar som sagt kärva mekaniskt som om den hade stor inre friktion p.g.a. att något sitter snett. Men pumpkraften är nog att övervinna detta, och då "hoppar" den en bit till - med en liten smäll eller knak (hörs inte med båten i sjön, men känns tydligt om man sätter båtshaken emot). Främst verkar det vara när den skall upp. Det är rätt mycket bök och slabb att flytta slangarna, så det får i så fall vänta. Dessutom tror jag felet sitter ute i cylindern eller dess montering.
-
1 poängNej, kvarvarande luft lär det inte vara. Bara idag har de körts upp och ner ett tiotal gånger... Får nog leva med det i sommar och lossa cylindern efter upptagningen i höst för att då se om den sitter "i spänn".
-
1 poängSjälvklart skall det vara säkert. Problemet blir för mig att om jag skall köpa ett batteri för 3.200 kr, en ny solcellsladdare för 900 kr och en dc/dc-laddare för 3.000 kr så kostar det helt enkelt för mycket pengar för att det skall vara försvarbart, och då blir det bly igen. Därav frågorna. Jag har 35 mm2-kablar, vilket borde räcka för generatorns kapacitet.
-
1 poängTycker det handlar om hur noga man är. Säkerheten är jag noga med vad gäller elen (men titta inte på min elinstallation i båten som är ett ständigt pågående projekt där vissa delar, mindre farliga, bara är halvsäkra och inte korrekt klamrade). Sen vill iaf jag inte riskera att generatorn brinner då motorn är min enda drivkälla, även om det kan gå utan DC/DC. Inte heller vill jag att min laddare ska knäcka mina dyra batterier i förtid. LFP ska kunna levererar 8-10.000 cykler och ger de bara 500 är det inte så ekonomisk, även om laddmottagligheten är en stor fördel. Sen har man ju kabeldimensioneringen. Inte kul om man kör för klena kablar så de börjar överhettas/brinna. Det är mycket att ha koll på och har man inte det så kan ”drop-in batterier” bli kortlivade, generatorn ge upp eller så råkar användningsmönstret och kabeldimensioneringen funka alldeles utmärkt.
-
1 poängJag skrev ”kan”. Om grannn-barnen kör gummibåt med motor fram och tillbaka, vilket inte är tillåtet i Östermarsfladen men sker regelbundet ändå, tycker jag att ett elverk är mindre störande. Lite beroende på hur det är placerat och hur mycket det låter. Själv hade jag nog fallit in i applåderna.
-
1 poäng1. Nej, det brukar inte bli bra för generatorn utan skaffa, som tidigare skrivits, en DC/DC-laddare (inte DC/DC-converter!). 2. LiJon (också kallat Li-ion) är mindre bra i båtar. Vet att vissa marin-batteri tillverkare har/hade det men LFP är betydligt säkrare som kemi. (Som jag förstått det så är brandrisken (thermal runaway) betydligt större i Li-ion än i LFP.)
-
1 poängTackar Georg! Det var detta svar jag letade efter 😊 . Så det är självgängande plåtskruv som gör de små hålen. Tyckte det lät brutalt att borra i kylen. Jag sätter mig in i detta och sätter igång helt enkelt. Stort tack igen!
-
1 poängDet blir säkert bra! Vad du skall vara försiktig med är kontakten i ”båtändan” på kabeln och intagskontakten. Jag har försökt att laga båda dessa en gång på svågerns förra båt. Det blev en nödlösning till dess att jag satte upp CCD kontakter, av den standarden som sitter i ”landändan” av kabeln, dessa håller bättre. Både startbatteri och förbrukningsbatteri har gemensam minus, och det vanligaste är att startbatteriets minus är förbundet med motorblocket, varvid då förbrukarbatteriet liksom hänger med i samma kabel. Batteriladdarens utgående plus- och minuskblar skall i princip endast kopplas direkt till det batteri som skall laddas, ingen annanstans! Jo möjligen om det är enklare att koppla till en närliggande plus- och minusplint kan man göra det, om du har, vilket jag inte tror, en ”batteritankmätare” skall det kopplas litet annorlunda. Det är ju inte fel om du sätter en säkring nära batteriet på batterilddarens pluskabel, utifall du skulle få kortis i laddarens kabel så löser säkringen ut innan du har en fin kabelbrand. Så det är ju bara att göra om, och göra rätt. Om du samtidigt vill ladda båda batterierna är det enklast för dig att köpa en likadan laddare till. Men det är väldigt sällan man behöver ladda båtens startbatteri i hamn. För du har väl två kretsar, en för start och en för förbrukning??? så att du inte förbrukar startbatteriet vid stillaliggande i hamn!?
-
1 poängPå båtmotorer med slutet kylsystem (färskvattenkylning) är expansionskärlet på motorn inte slutet. Det går ju att skruva av locket och fylla på kylvätska vilket man inte kan på slutna expansionskärl som först och främst används i värmesystem.
-
1 poängDina slutsatser om att störningen används för att skydda viktiga Ryska territorier är nog korrekt. Men att bortse från att de även ingår i hybridkrigföring mot de nordliga NATO-territorierna (Baltikum, Finland, Sverige, Danmark och Norge) för att störa sjö- och flygtrafik är enligt mig att ha för mycket "god tro" till ryssarnas agerande.
-
1 poängSituationen har förändrats. Då var det så, nu är det lite annorlunda. Det finns indikationer på att Ryssland börjat med fartygsmonterade störsändare, som kör nära svenskt vatten. Det är nytt och kan, till skillnad från marksändare i Kaliningrad, påverka fritidsbåtar. Det verkar också som om störsändningarna utökats från att vara störsignaler (blockera korrekta signaler genom att "överrösta" med brus) till fejksignaler där man simulerar signaler från en satellit, men med data som förändrar positioneringen. Personligen anser jag att man ska sänka de ryska fartyg som kör med störsändare. Det ska ses som en regelrätt krigshandling och besvaras med skarpa vapen. Militären vet mycket väl vad som pågår eftersom vi har enorma resurser för teknisk signalspaning i Sverige. Man vet garanterat exakt vilka fartyg som sänder och på vilka platser och tidpunkter som sändningarna sker. Men av nån obegriplig anledning vågar man inte peka ut Ryssland. Övriga länder i området gör det, utan att tveka. En feg jävla regering.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00