Gå till innehåll
lördag 23 augusti 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2025-06-23 på alla områden

  1. 4 poäng
    Nu har en del av turen avklarats, seglade Hunnebostrand till Mandal som första etapp, ca 140 nm blev det, fin segling störrexdelen av resan , men mötte lite hårda vindar på slutet, sjön blev otroligt hög snabbt men lade sig öka snabbt när vindfronten passerades. sen blev det Mandal mot Egersund en fin tur i gott väder på ca 70 nm sen nästa tur blev Egersund till Stavanger, blev nattsegling. En fin slör med god fart och ljuset var med oss hela natten ,60 nm på 8 timmar. Nu hoppas vi på bra väder o överfart till Shetland, tips mottages gärna mvh Johan
  2. 3 poäng
    Har sedan förra sommaren haft en känsla av att det stundtals går åt extremt mycket surf i båten, men inte riktigt kunnat sätta fingret på vad och när. Men rätt som det är har de 3GB/månad jag brukar köra med tagit slut. Ibland på bara en timme utan att jag gjort något med t ex datorn, mobil eller surfplattan. Visserligen kan Windows 10 dra en hel del vid uppdatering men ändå.... I båten sitter en 4G-router/modem (TPlink Archer MR400) till vilken bl.a. en fast monterad Win10-PC är kopplad via trådat Ethernet (ger givetvis även WiFi för alla mobila enheter man har). Var nere igår och monitorerade dels trafiken med routerns funktion, men även via Win10:s aktivitetshanterare. Trots att Win10 var uppdaterat såg jag att "något" i PC:n började tugga massor av data, ungefär 10% av hela nätverkskapaciteten på mitt LAN (dvs 10% av 100Mbit/s). Datamängden över 4G fullständigt skenade 😶. Det skulle visa sig att en för mig (och kanske för många av er andra) okänd funktion var aktiverad i Windows, som tillåter min dator att fungera som en alternativ "nedladdningsserver" för Microsofts uppdateringar åt andra datorer efter att den själv hämtat och installerat dem. Och dessvärre inte bara för enheter i mitt egna nätverk (övre alternativet, vilket väl kanske skulle vara motiverat om många datorer på samma LAN skall uppdateras) utan även åt andra ute på Internet: Det där med att den inte kommer ladda upp till andra "behövande" om man har Internet med "datapriser" (läs: begränsad surfmängd) fungerar ju inte i denna konfiguration där datorn ligger på ett "vanligt" LAN. Den har ju ingen aning om hur Internet levereras in på LAN:et. Skulle gissa att det bara fungerar på t ex en surfplatta med Win som har inbyggt 4G-modem. Funktionen stängde jag av och den tunga datatrafiken upphörde mycket riktigt efter ett tag. Sök på "Leverans...." i Win10/11 sökruta så kommer en länk upp till inställningen ovan (ligger annars under "Windows Update", "Avancerade alternativ")
  3. 2 poäng
    Just på skotråttor är det en väldig skillnad mellan kvalitet och lågpris är min bild. De gånger jag snålat där har jag ångrat mig bittert då jag upplever att de billiga är svårare att trycka ner en lina i och de kniper sämre och linan släpper lättare. Sådant märks tyvärr inte vid köksbordet.
  4. 2 poäng
    Fick prova med en begagnade aktuator/ ställdon idag. Det löste problemet direkt. Tydligen fungerande den (dvs växlade fram o bak) men "berättade" inte åt motorn att växeln var i. Endast när man backade. Pga det så tog inte motorn varv. Tack för all hjälp!
  5. 1 poäng
    En gammal bilbarnstol som strippats på det mesta utom frigoliten och något att fästa stolen i funkar utmärkt vid matbordet eller som sittplats vid både segling och motorbåtande för barn mellan ett och fyra år. Det är perfekt att barnet sitter säkert i hög sjö eller på en hård kryss och det är skönt att veta var barnet är när man lägger till och lägger loss.
  6. 1 poäng
    Dom enslinjerna är det väl Åsfjordens båtsällskap som upprätthåller nu mera, likt de på Åsundaön och Bockholmen. Jag vet bara en till som gått på grund där och det hände när han gick lite för långt på enslinjen. Själv har jag tagit stenen norr om Hästholmen. Det är länge sedan det fanns några prickar där.
  7. 1 poäng
    Har god erfarenhet av Lewmars och Seldéns billigare fiolblock med råtta för ändamålet, de är så pass billiga (hundralappar...) att jag inte skulle bemöda mig med mindre beprövade varianter. Till mindre båtar (där det inte blir lika svindyrt) brukar jag lyxa till det med Harken då deras aluminiumråttor är så rackarns bra vad gäller både taktil känsla och funktion (lätt att låsa, lätt att lossa under last). Men det är inget rationellt köp direkt utan mer om man vill lyxa till det för den fina känslans skull.
  8. 1 poäng
    Jag försökte ladda ner nya mjukvaruversionen till mobilen men vet inte riktigt var jag skulle spara den. I vilket fall så ville min XS uppdatera programvaran när jag loggade in på den före midsommar. Det var den nya versionen 1.12 som föreslogs. Om det var den jag laddat ner eller om det var en "automatisk uppdatering" vet jag inte. Resultatet är i alla fall att de VHF-snack som förekom på kanal 16 hördes klart o tydligt under midsommaren. Sen kan det vara en bidragande orsak att jag någon vecka tidigare klämt på ett antal ferriter på kablarna till o från min XS. Det kan ju vara samverkande faktorer med både ferriter o ny programvara som gjorde VHF-kommunikationen störningsfri. Slutresultatet blev i alla fall bra.
  9. 1 poäng
    Jag kör fortfarande Win 10 och där är funktionen av. På sambons dator, också win 10, var det aktiverat och den datorn har varit skitseg emellanåt. Jag har också sett massa trafik men inte fattat varför, har letat om det är någon programvara som strular men inte hittat något. Eller något script som någon websida kör, inte hittat något direkt där heller. Tack för tipset
  10. 1 poäng
    Hej Testvideo avseende RYDS 568 GTI med 90 hk Optimax DFI. Gör 34 knop med 1 pers. Så du kan nog hålla en marschfart på 20–25 knop med 3–4 personer ombord. Ja, motorn går att uppgradera men inget man bör göra som lekman, överlåt detta till proffsen. Googla "uppgradera Mercury Optimax 90" så får du fram sökresultat och kan kontakta för prisuppgift. Tänk på att man behöver byta propeller om man ökar motorns effekt men det vet nog dom som utför uppgraderingar om det blir aktuellt. Rostfri propeller rekommenderas och hissning av motorn med 1–3" beroende på propellerval. Även med original 90 hk kan du vinna lite fart genom att byta upp dig till rostfri propeller och hissa motorn. Mvh Pär
  11. 1 poäng
    Växelaxeln sitter under förgasarna och insuget (bladventilplattan) strax framför där motorblocket är fastbultat i riggen. Se bild nedan: Bild från Yamaha försäljningsbroschyr 1990-tal. Röda pilarna markerar växelaxeln läge under förgasarna och insuget. Bilden visar en 250 hk V6 motor men placeringen är ungefär den samma på en V4 (hittade tyvärr ingen bild som visar placeringen på V4 motorn). Där sitter växelaxeln i en hållare, se bild nedan: Blå pil: Hållare/fäste för växelaxeln Gul pil: Spårring (låsring/segerring) Hållaren/fästet för växelaxel måste demonteras för att få upp resterna av växelaxeln. Därefter måste spårringen demonteras för att få ut växelaxeln ur hållaren/fästet. Denna operation att ta bort växelaxeln utan att demontera motorblocket från riggens adapterplatta kan vara bökig och det kan vara trångt. Förgasarna behöver definitivt demonteras och kanske även insuget måste demonteras. Om man nu lyckas med detta så måste man använda den delbara växelaxeln som guestsson länkade till: Om du beställer. denna axel, bifoga bild på din typskylt så får garanterat rätt längd. Annars har du den korta axeln (Amerikaner kallar lång rigg för "short" eftersom de har fler båtar med XL-rigg och betydligt större motorer (fler hk) än vad Sverige har. Läs även igenom dessa instruktioner: https://www.instructables.com/Change-Shift-Shaft-on-1984-96-Yamaha-115-225hp-Out/ Tydligen gör han en egentillverkad konstruktion och jag har bara snabbt ögnat igenom texten och har aldrig gjort på detta sätt. Jag har alltid demonterat motorblocket från adapterplattan men detta var ju ca 25 år sedan sist och då fans inga delbara växelaxlar. 1993 bytte Yamaha ut den gamla växelaxeln i vanligt axelstål till en mer korrosionsbeständig legering. Och väljer man Yamaha original växelaxel måste man demontera motorblocket för att få ner denna eftersom den är i ett enda långt stycke. Den delbara axeln (shiftshaft.com) monteras underifrån och sedan monteras hävarmen uppifrån- Här en länk till Yamaha reservdelskatalog vilket kan vara till nytta genom att studera bilderna hur delarna sitter ihop: https://www.yamaha-motor.eu/se/sv/service-support/parts-catalogue/ Går tyvärr inte att länka direkt till aktuell katalog. Välj "Outboard", välj hk, modell och tillverkningsår och klicka på "search", så öppnas ett nytt fönster. Klicka i detta fönster så öppnas katalogen. Lycka till! Mvh Pär
  12. 1 poäng
    Det finns ett företag som heter VK Marincenter och som sålt båtar i många år. De säljer nu Sandström-båter och det märket har också funnits i många år, så det kanske är en gammal Sandströmsbåt du har? Jag har inte någon koll på hur de såg ut.
  13. 1 poäng
    Varför inte bara se till att motorn får tillgång till kylvatten och sedan försöka starta den. Startar den och går på alla varvtal samt kyler så är det bra, annars börjar man felsöka beroende på vad som inte fungerar.
  14. 1 poäng
    Här kan du få hjälp att lista ut vad du har för material. https://kmgruppen.com/polymarine/pvc-eller-hypalon.php Generellt blir PVC kladdigt på ytan med tiden medan Hypalon har en torr yta som kritar lite med tiden. Långseglare föredrar hypalon eftersom det starka solljuset skyndar på processen att få PVC:n kladdig. Däremot vill jag inte hjälpa dig att laga din båt. Jag har en egen som jag misslyckas med.
  15. 0 poäng
    Gammalt sjökort med enslinjer vilka fiskare använde, för att visa vart ett farligt undervattensskär finns. Två skyltar, som vanligt en trekant upp och en ned. Bildar en linje till en fyr ute på fjärden. Så en annan annan korsande linje mellan ett båk och vitmålat stenröset (gul linje). Sydpricken borta sedan länge. Gick försiktigt på enslinjen som pilarna bildar. Tog stopp. Så nu vet jag vart jag ska gå.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...