Jump to content
Saturday 19 July 2025

NordStar

Medlemmar
  • Content Count

    10
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

2 Neutral

About NordStar

  • Rank
    Kadett

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Fick prova med en begagnade aktuator/ ställdon idag. Det löste problemet direkt. Tydligen fungerande den (dvs växlade fram o bak) men "berättade" inte åt motorn att växeln var i. Endast när man backade. Pga det så tog inte motorn varv. Tack för all hjälp!
  2. Trycksensorn bytt. Men det var inte felet. Så nu finns väl inte så mycket annat att göra än att vänta på en ledig service tid......
  3. Fick potentiometern mätt ikväll. Inget fel. Så sensor byte nästa.
  4. Det "knycker" lite i varvmätaren när man gasar på, men går direkt ner på tomgång. VP verkstan (som inte har några lediga tider) föreslog också turbotrycksgivaren/laddtrycksgivaren. Har beställt en ny för säkerhetskull. Har bytt den en gång tidigare, 2018. Motsvarande problem men då gick motorn i limp mode. Men nu som sagt endast på tomgång. Tog också bort reglaget och skall kontrollera potentiometern. Men tror inte felet är där. Mikrobrytaren i reglaget fungerade normalt.
  5. Tack för tipset. Var och kalibrerade reglaget, men tyvärr ingen skillnad. Problemet (och mysteriet) kvarstår.
  6. Hejsan I helgen var vi på premiärtur. När vi for ut så upptäckte jag att motorn inte svarar på gaspådrag. Backen fungerade normalt. Fungerade också att "varva" i fritt, dvs ingen växel i, men man för spaken framåt. Efter ett par minuter så tog motorn varv och allt var normalt. När vi kom fram så saktade jag i och allt var som normalt. Men direkt jag gick via fritt och sen framåt så samma fenomen. Idag när vi åkte hem så samma sak. Dock tog det 10-15 min innan motorn började fungera normalt. Är en D6 - 330hk ca 600 t från 2007. Kan det vara aktuatorn/ ställdonet som spökar? Dvs motorn/ styrsystemet förstår inte att växeln är i? Service fick jag först efter midsommar. Är det någon som har en susning 🙂 Tack - Mats
  7. Fick båten fixad idag. Felet var tryckgivare temperatur/ laddtryck som visade fel värde. Inga felkoder men visade fel värde. Reservdel #22320906.
  8. Tack. Pratade med en kompis som arbetar som montör för Volvos Anläggningsmaskiner. Han sa direkt också fuel rail givaren. Tyvärr så har inte verkstaden tid att mäta den före på tisdag nästa vecka.
  9. Troligtvis inte.... men via telefon bekräftade han att reglaget visade 99,8% i fullt läge så troligtvis inte är det reglage problem.
  10. Hej. Jag har en Nord Star 31 med en Volvo Penta D6 330 hk, båt och motor från 2008 och ca 350 t. I torsdags före midsommar skulle vi åka till stugan. Båten hade stått ca 3 veckor från förra resan. Motorn startade, jag varmkörde och vi for iväg. Men motorn tog endast 1300 varv. Där stoppade det, gick ca 7-8 knop men tog inte mera varv än så. Vi vände om och jag fick tag in en VP montör. Han sa att vi skulle prova byta filter (bytt i maj, endast kört en resa). Det gjorde vi och ingen skillnad. Han misstänkte att det kunde vara aktuatorn som felade. Motorn tror att ingen växel är i och då finns det en varvstopp. På söndag körde jag båten till verkstad och det gick ca 7-8 knop. Efter ca 10 min så plötsligt började motorn att varva upp och gick som normalt. Efter ca 5 min saktade jag ner och provade öka på nytt. Igen samma fel. Fortsatte en timme till men ingen skillnad. Idag så var en montör och mätte och inga felkoder, aktuatorn är hel och också reglaget. De har först tid nästa vecka att börja felsöka. Semestern börjar nu.... Är det någon som har en susning om vad det kan vara för fel? H. Mats
×
×
  • Create New...