Gå till innehåll
lördag 06 december 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2022-12-05 på alla områden

  1. 2 poäng
    Nja, TS vagn är ju väldigt mycket mer välbyggd och mer dimensionerad än Biltemas, men den är bara en 30 kärra och sannolikt inte för mer än ca 500-700 kg.
  2. 1 poäng
    En liten Shark 24 väger ju inte allt för mycket och normal laminat tjocklek med bricka bakom räcker nog gott och väl för de laster som kan uppstå på knapen. Ut mot relingen är konstruktionen också naturligt styvare. Lite marginal (några cm) till relingskanten bör du nog ändå ha. En fördel med halkip är att repet ligger och nöter inuti den istället för på däcket/gelcoaten. En annan är att du får fritt att placera knap/pollare lite var man vill och kan då t.ex sätta den mitt på fördäcket som någon kanske tyckte var bättre eller vackrare.
  3. 1 poäng
    En av de anledningar du söker, är sannolikt att pollaren, eller korsknapen i mitten av fördäcket sitter mitt på en däcksbalk och därmed ordentligt förstärkt. Om du istället skall flytta ut förtöjningsbeslag till däckets/skrovets periferi gäller det ju att konstruktionen tål detta, att det finns stabilt material att fästa sådan knapar i och att det finns plats för ett mothåll i form av en rejäl bit rostfri plåt på undersidan. Tänk på att du måste kunna bogsera båten i de nya knaparna.
  4. 1 poäng
    Kan nu tillägga att driften av avfuktaren och därmed förbrukningen sjönk långsamt men säkert och verkar nu planat ut på i medel ca 0,9 kWh/dygn. Värmarna har inte gått alls senaste månaden, men kallare dagar kommer såklart... Angående avfuktare eller ej är jag helt övertygad om att det krävs för att hålla relativ fuktighet under gränsen för mögeltillväxt.
  5. 1 poäng
    Sålde ovan för ca 85 under hösten 2020 vill jag minnas.
  6. 1 poäng
    Jag minns inte exakt utan att kolla i verkstadshandboken men är spelet över 0.9 så är det dags för byte och då har man redan börjat tappa effekt.
  7. 1 poäng
    Jag monterade 2st turbo tryckmätare från GIK turboteknik
  8. 1 poäng
    Behöver man en mätare för en kontrollmätning av turbons prestanda, eller vill man ha konstant visning av trycket? Ska man bara kontrollmäta där och då kan man köpa en mekanisk mätare från Biltema och ansluta plastslangen med en lämplig slangnippel till något av uttagen på insugningsröret. Hur exakt Biltemas mätare visar har jag dock ingen aning om. Rent principiellt är det är så VP:s kontrollmätare används. Jag ville dock ha en mätare som kontinuerligt visade turbotrycket och jag tyckte att det skulle bli snyggare med mätaren i samma utseende som de övriga instrumenten. Dessutom fick jag ett "insider-tips" att turbomätarsatsen skulle försvinna som tillbehör ur VP:s sortiment så jag passade på att köpa några satser till rimligt pris. Dessa satser är dock förbrukade. Jag skulle för något år sedan hjälpa en bekant med anskaffning och montage och då vände jag mig till en gammal bekant på VDO i Tyskland men det gav ingen framgång eftersom Volvo har spärrat de VP-specifika mätarna och givarna. Behöver man inte ha VP original kan man köpa vanliga prylar ur exempelvis VDO:s sortiment. Eller montera en mekanisk som en del andra har gjort.
  9. 1 poäng
    Jodå, det är precis så jag själv gör. Men tyvärr är inte båtar, eller inte vår båt åtminstone, ett öppet dansgolv, utan man behöver stå böjd och vriden för att få ut batterierna, och sen kommer fler moment som är svåra eller omöjliga att utföra med god ergonomi. Båtar förr byggdes inte för att användas, utan för att de skulle vara billiga och snabba att montera. Komfort, ergonomi, reparerbarhet, osv, var totalt okända ord för tillverkare för 40 år sen.
  10. 1 poäng
    Hmm, brorsan har visst hittat historik i den! Jag har ingen aning om hur, men glad att det finns. Det ser inte alls bra ut. Ingen direkt laddning, förutom några svaga spänningstoppar, på nästan en månad. Kommer att lyfta ur dem ur båten på julhelgen, för de kommer att bli skrot annars. Hade hoppats slippa det, för min rygg kommer att haverera, men har inget val.
  11. 1 poäng
    Eftersom TS inte varit inne på forumet sedan 2013 är det inte så sannolikt att denna fråga kan bli besvarad.....
  12. 1 poäng
    Personligen skulle jag satsa på en Albin 78 i stället. Rymligare och modernare. 80-års modell eller nyare med luckgarage
  13. 1 poäng
    Vi har visserligen ingen 12-metare, utan en på knappt 10 meter, men jag kan ändå ge en indikation. Höst 1. Ny olja och nytt oljefilter (kort tid innan lyft). Ca 500 kr. 2. Avmastning. Faktiskt inte gjort själva än, pga brist på folk när det varit aktuellt, så vi har haft hjälp med kran från samma kille som lyfter båten, vid samma tillfälle. Extrakostnad på ca 700-800 kr, om jag minns rätt. Får vi ihop tre pers i höst blir kostnaden noll (inte egentligen för resor till båten kostar ju en del). 3. Lyft, landtransport till uppställningsplatsen (senast bara ca 80-90 m), hämtning av vagga från förvaringsplats, ca 1200-1500 kr, tror jag. 4. Glykol för fryssäkring av motorns sjövattendel och av toan. Ca 200 kr. 5. Diverse mindre utgifter för saker som behövs för vinterförberedelser, t ex nån ny lina, en bit presenning, osv, säg 500-1000 kr. Vi tvättar botten, tömmer vattensystemet ombord, tätar ventiler, bygger upp täckställning (Press & son) och täcker med presenningar själva. Dynor och annat löst inne i båten lyfter vi ur medan båten är i vattnet. Förvaras varmt och torrt i ett extra hus vi har inom familjen. Batterierna har vi tagit ur och ställt i svalt garage, och underhållsladdat några gånger under vintern. Inget av detta innebär nån direkt kostnad, utöver då att ta sig till och från båten, men de flesta bor nog inte 13 mil från den, så för de flesta är det en ganska liten kostnad. Vår Under våren görs det mesta av det som behöver ändras eller repareras innan sjösättning/påmastning, som att fixa saker i riggen eller med genomföringar. Här har vi bytt en del genomföringar för att få nya och fräscha med ventiler som går att manövrera, så det har varit en kostnad på några tusen totalt, men det är ju ingen grej varje år. Vi har också haft lite otur med vantspridarfästen och vantspridare som varit skadade, så nya saker där för ett antal tusen, men inte heller det är ju nåt årligt återkommande. Dessa två punkter motsvarar kanske 9000 kr fördelat över två vårar. Jobbet har vi gjort själva, vi bröder som äger båten. Avtäckning tar vi hand om själva. Ingen särskilt besvärlig uppgift. Nån timme eller två med undanstoppning av allt inräknat. Påmastning gjorde vi själva i år, men tog hjälp av krankillen förra våren (pga brist på folk), så egentligen ingen kostnad där. Bottenmålar gör vi också själva. 6. Landförvaring. Kommunal plats. Ca 2500 kr för vintern (räknas upp lite varje år, kan inte exakt belopp). 7. Bottenfärg, målarutrustning (orkar inte tvätta så vi köper nya rullar, penslar och plasttråg varje år) och lite annat kring det, ca 2000-2200 kr, främst för färgen. 8. Sjösättning. Ca 1200-1500 kr, samma som lyft, vad jag minns. Sammanlagt hamnar det runt 10 000 kr kanske, för allt som har med vintern att göra. Jag har svårt att tro att det skulle bli väldigt mycket dyrare med en 12-meters segelbåt. Det är i första hand lyftet som kanske blir dyrare för att vikten är högre, men det är inte säkert. Landförvaringen är storleksbaserad, så den skulle bli dyrare i proportion till båtens "markyta". Gissar på kanske 15 000 kr med samma upplägg som vi kör, för en 12-meters. Försäkring och båtplatsavgift betalar vi visserligen under det som är vintersäsong, men det har ju inget direkt med det att göra.
  14. 1 poäng
    Har man båten i en båtklubb (som har vinterplatser) och då gör allt själv, inkl. några arbetsdagar klubben, så blir det betydligt billigare. Allt beror då såklart på klubbens ambitionsnivå och dennes hyreskostnader för ev. mark etc. min båt är ca 8*3 meter och jag betalar drygt 2.000 kr för vinterplats. Men då måste jag hjälpa till hela sjösättningsdagen och upptagningsdagen och sen göra allt jobb med min egen båt (täckning, tvätt, målning, service motor, konservering motor etc) och materialkostnaderna som hör till detta.
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...