Gå till innehåll
fredag 05 december 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2022-11-19 på alla områden

  1. 3 poäng
    Tänk på att en s.k. "halvplanare" inte kan rucka på de fysiska lagarna. Den har fortfarande sina mest ekonomiska lägen i planande fart och deplacementfart, som @Boanjohan varit inne på. Planande går den dock inte riktigt lika ekonomiskt som en rent planande, då de oftast har mer "skrot" kvar i vattnet (roder, lite köl o.s.v.). Det krävs därför också mer motorkraft för en "halvplanare" vid samma (planings)fart jämfört med en rent planande. Skillnaden med en halvplanare är ofta att du kan ligga i mellanområdet under planingströskeln utan att nosen pekar upp i skyn. Men tro inte att den är mer ekonomisk i den farten än något annat, fast kan vara bra att kunna köra så i riktigt grisig sjö t ex.
  2. 2 poäng
    En Tresfjord (eller Westfjord) 26 eller 28 fot kan ju vara bra. Trevliga falska snipor. Det vill säga dom är har en platt bottenprofil akteröver, så dom kan halvplana litet granna, men inte för mycket för då gräver dom ned sig i aktern. Dessa båtar uppför sig bra i hastigheter upp till 11-12 knop ungefär, försöker man köra snabbare drar man bara upp en massa svall och förbrukar mer diesel utan att hastigheten ökar. Naturligtvis går dessa båtar bra i 6-7 knop också. Tresfjord byggdes i Norge av några olika varv, sedan köpte Calanders i Munkedal formnar och rättigheter till tresfjordsniporna och byggde dessa under namnet "Westfjord". Det som skiljer är främst inredningen som i westfjordvariantrerna håller bättre kvalitét och bättre planlösning. Min favorit är 26 F, där F står för fiske, dessa har en liten hytt istället för doghouse. Vi hade en sån i "familjerederiet" (en ingift farbror ägde den) den hade en TAMD31 på 150 hk under durken. Visserligen en bra motor, men den var överdimensionerad för den båten. Det hade nog räckt med 75 eller kanske max 100 Hk. Det finns ett fenomen som drabbar båtar med tvär akter, företrädesvis planande eller halvplanande båtar när dom färdas långsamt, det bildas virvlar bakom båten växelvis på bb och sb-sida, som då gör att båten får en slingande gång. Denna effekt kallas för Karman-effekten efter den personen som vetenskapligt beskrev den först. Enligt ett klipp på Youtube drabbar det fartyg som är breda i förhållande till sin längd och trubbiga i aktern, men inte smalare spetsgattade båtar. Min planande båt var hopplös i diverse kanaler och andra passager där sth var 5 knop. Då slingrade sig båten ordentligt, det blev ett himla rattande. Men vid 6 knop blev det bättre. Efter tips här höll jag på att justera trimplan/interceptorer och drevvinkel, men det hjälpte inte, men så bytte jag ut mina dupropellrar, mot den fyrbladiga varianten, nu har Karman gått i land, för nu slingrar sig inte båten längre.
  3. 2 poäng
    En relevant fråga är om du nöjer dig med en maxfart på runt 10 knop? Normalt har du tre alternativ utifrån ditt behov: 1. Med en ren deplacementsbåt kommer du inte kunna få så mycket mer fart än vad den teoretiska formeln nämnd innan ger. En marschfart en bit under max kommer ge låg förbrukning medan fart mot max kommer bli som att elda för kråkorna. 2. Med ett halvplanande skrov kommer du kunna öka på maxhastigheten, men krävs då oxå större motor och högre förbrukning. Marschfarten i deplacerande läge kommer dock kunna vara låg och jämförbar med alternativ 1. 3. Med planande skrov kan du välja att köra skitfort eller långsamt. Du måste oavsett ha en mycket större motor som i alla lägen då också kommer dra mer (jämför med motoralternativ på bil). I låga farter och höga farter är det dock inte nödvändigtvis jättestor skillnad per sjömil. Gång egenskaperna i låg fart är ofta något sämre än alternativ 1, men ju större båt desto mindre skillnad. Allt detta är generellt.
  4. 2 poäng
    Stämmer att en rak akter (båt med tydlig akterspegel) i teorin ger större motstånd än en med rundat akterskepp ( en så kallad Snipa/Snäcka). De flesta snipor har gjorts med någon form av lite skarpare slag mellan övergång av botten och skrovsida för att öka på maxfarten (till över den teoretiska), men vilket minskar snipans fördel i bränsleförbrukning. Fördelen är oxå störst vid farter en bit under den teoretiska maxfarten enligt formeln som angivits tidigare, ju närmare den teoretiska maxfarten ju mindre blir snipans fördel. I praktiken är nog skillnaden i förbrukning för en 10 meters snipa vs en likvärdig 10 meters deplacementsbåt med platt akterspegel inte särskilt betydelsefull. Den teoretiska maxfarten enligt formeln som tidigare angivits är egentligen baserad på skrovformer typ kanot (symetriska för och akterskepp) och dom oxå ger den teoretiskt låga bränsleförbrukningen (egentligen lågt motstånd). Alla avvikelser från den skrovformen ger oxå avvikelser från teorin. Det är därför de flesta deplacementsbåtar har högre msx fart än den teoretiska maxfarten........och då oxå högre motstånd och högre förbrukning.
  5. 2 poäng
    Längd ger ger inte alltid fler sovplatser. På senare år har antalet sovplatser fastnat på fyra upp till 40fots båtar. Men om du går upp i ålder kan man klämma in sex personer redan på 30 fot. Titta gärna på Vinga 30 och liknande.
  6. 1 poäng
    Minnet svek mig att jag hade mycket plats på sidorna vilket jag tänkte kanske behövs för att få vettig lutning, så det blir nog huskonstruktionen så kan jag dessutom krypa upp och göra lite småsaker i vinter.
  7. 1 poäng
    Jag har själv använt motsvarande konstruktion på vår 4,5 m styrpulpetbåt vi hadde i 20 år utan några som helst problem med snö och is. Allt beror på lutningen på pressen och om båtens form gör att det sticker ut någonstan så det bildas fickor, En vanlig 180g/m2 är bra då den är lätt, håller några år och inte kostar jätte mycket. En 90g/m2 blir mer som en engångspress och de tyngre blir allt för bökiga att hålla på med.
  8. 1 poäng
    Skam den som ger sig. Lite ny info. Det här är min båt på 50-talet i Båstad. HG2189.
  9. 1 poäng
    Ja vad det egentligen var kommer vi aldrig att få reda på
  10. 1 poäng
    Man får inte glömma att det ligger otroligt mycket politik och ekonomiska intressen i elektrifieringen som sker plus att det mesta i denna värld bygger på tillväxt/hålla bollen rullande Miljö är absolut inget som kommer i första hand hos de styrande även om de ibland vill få det att se ut så Kan vända snabbt Vad gäller priser så kan jag bara tala för motorbåtar där det gått ner ganska kraftigt i år Väldigt lite säljs och marknaden verkar stå still trots att många båtar nu ligger ute till vettiga priser
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+01:00
×
×
  • Skapa nytt...