Gå till innehåll
onsdag 03 september 2025

Ledartavla


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2019-01-01 på alla områden

  1. 1 poäng
    Ofta är statappraten bultad ovanför svänghjulet som på gräsklippare och motorsågar. Kuggkrans kan då saknas och vi får väl tro TS att så är fallet.
  2. 1 poäng
    Hoj kamrater! Vill bara skriva och berätta att jag tillslut fick tag i en packning till min gamla Yamma. Tydligen så är Mariner ett samarbete mellan Yamaha och Mercury och till Mariner från samma årsm som min Yamaha så gick det att få fatt i packning. Den är så gott som identisk och där den inte matchade så var det åt rätt håll:dvs den hade ett ^öra^ för mycket så det var bara att klippa bort.Packningen var av märket QuickSilver. Tänkte det kan hjälpa nån som oxå jagar delar till gamla veteraner. Mvh Mats
  3. 1 poäng
    Här finns det du söker. Mackey
  4. 1 poäng
    Hej, jag vet att denna tråd är lite gammal nu, men en som hyfsat nyligen lidit av ett mastbrott där masten föll på VHF-antennen på pushpit så skulle jag säga att en reserv antenn är typ denna https://www.benns.se/elektroniknavigation/vhf/nodantenn-vhf. Min erfarenhet är att inte lita på något du har monterat på däck vid ett mast haveri....
  5. 1 poäng
    Jag både håller med trewq och inte. Det går absolut att lära sig själv så skaffa en båt, men samtidigt är det ju bra att få en liten puff för att komma igång och slippa göra alla fel som finns att göra. En tre till fyra-dygns kurs ombord på en segelbåt är en rejäl puff i rätt riktning. Det är bra om både du själv och din sambo går kurs, men inte tillsammans. Då har ni liknande erfarenheter och kan tillsammans komma vidare med seglingen på lika villkor. När vi köpte vår segelbåt "tvingade" jag min fru att gå en sådan kurs och hon lärde sig otroligt mycket. För mig är segla som att cykla och det var riktigt kul att få hem en hustru som plockat av stödhjulen på några dagar. Gott Nytt Seglarår! Mackey
  6. 1 poäng
    Hej och välkommen Många kanske inte håller med, men min uppfattning är köp en bok med sjövägsregler och lite om navigation, en båt om max 30 fot, och ge dig ut, det är inte svårare än så. Fast hundarna skulle jag se som ett problem, har dock ingen hund själv, men det finns nog andra här som har bättre koll på det.
  7. 1 poäng
    God Jul Och Gott Nytt År! Från oss på maringuiden.se
  8. 1 poäng
    >Tror själva filmandet inte skapar så mycket problem eftersom båten kan gå på autopilot... om jag inte "Måste" filma där och när jag själv måste vara väldigt aktiv i själva seglingen. HAr provat lite på landbacken och filmat när jag åkt bil mm. Att lyfta verkar vara en baggis ur handen... varför jag inte gjorde så när jag slarvade bort den är fortfarande en gåta.. så klantigt... dessutom 3ggr lyfte jag så den slog i en vinsch vid start och landade på däck.... sista gången hade jag saktat ner farten tillräckligt, trodde jag, och gasade på full spett uppåt. Såklart slog den i vinschen och just eftersom jag "tryckte på" föll den längre bort och plumsade i.. vilken dundermegahjärnblödning.. hade bara behövt lägga en dubbelvikt dyna så hade det funkat... DEt går ju att filma i en massa "Follow-me" lägen som funkar klockrent. SÅ man behöver ju inte tokhålla koll på drönaren hela tiden. Vid landning har jag tänkt stanna helt, köra in drönaren och ta den i handen när den är ombord. HAr försökt simulera lite gungande i gungstol... det funkar. om båten gungar så står jag ju i den och kan parera gungandet på ett bättre sätt än vid sittande i stol. JAg har ju som sagt vintern på mej att träna... och kanske komma på "Bättre tankar"..
  9. 1 poäng
    Min största har jag inte testat med plastkulor men vill hellre ha en bättre lastförmåga med större kamera på den istället, och den flyger jag mer sällan ändå. Den väger ändå över 3,5 kg och vid jämförelse mot den lilla DJI Spark så är den gigantisk och kräver en stor transportlåda för att fraktas.
  10. 1 poäng
    Jag tävlade själv i RC bilracing i skala 1/5 för 18 år sedan. Bilarna var 90 cm långa, vägde runt 11 kg, motorer på 23 cc och 6 hk. Toppfart strax över 100 och som gjordes på 3 sekunder. Vi tävlade i lilla STCC med touringkarosser. Skitkul men dyrt som attan att resa runt i hela landet på olika tävlingar. Bilen kostade 22 tusen, sedan tillkom radio och reservdelar och däck för cirka 15 tusen på en säsong. Modellflyg är inte bättre eller billigare det heller. Jag har en del kvar, bl,a ett segelflygplan som är fyra meter mellan vingspetsarna och med en elmotor i nosen för att slippa bogsera upp klumpen på 6,5 kg.
  11. 1 poäng
    Här en bild tagen mitt i natten på ett Viggenplan vid rastplats Viggen vid Såtenäs mellan Trollhättan och Lidköping. Tagen på 25 meters höjd rakt ovanför.
  12. 1 poäng
    Kan kanske vara en idé att ha en egen antenn till AIS:en (t ex på en båge eller stolpe i aktern), som då också kan fungera som reservantenn om den i masten plötsligt inte funkar. Kommer den tre meter upp blir den nominella radiohorisonten (för andra fartyg med minst 2 m antennhöjd) ca 7 nm. För kustnära handelsfartyg, som har en antennhöjd på säkert 10 m eller mer, är räckvidden 10-11 nm.
  13. 1 poäng
    Nej det är nog troligen så. Köp en ny Simrad eller B&G, det blir ett lyft! -- Undvik splitters, de själ bara effekt. En separat antenn kostar några hundra. Den är ju också en bra reserv.
  14. 1 poäng
    Nice.... Fin, som ett mini VO70 skrov. (På med peke överrigga den och skaffa trapets,eller varför inte vinklingsbar köl med blybulb.)
  15. 1 poäng
    Sådärja nu är allting på plats. Återstår bara att putsa, lacka och plugga. Brava ?
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...