Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

Misil-1

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    106
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

5 Neutral

Om Misil-1

  • Placering
    Örlogskapten

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. En nackdel med att montera solcellen i fören är att det kanske blir lång kabelväg till batterierna. Vilket gör att du måste ha kraftig area på ledningen, om du inte ska förlora energin på vägen. Själv tycker jag att solceller är snyggt och pryder sin plats om man gör ett rejält montage och du har ju massor av plats. Tycker jag.
  2. Hej. Hur skaffar man ett ägarbevis på sin båt?
  3. Snackade nyss med en kolega i byggsvängen. Dom håller på med ett stambyte i en större fastighet (320 lgh). Alla lgh får en "Skogstoa" som placeras i resp. lgh. Har funkat i 3 månader och inga luktproblem eller klagomål från de boende hitills.
  4. Gammal tråd men ämnet blev aktuellt för mig nyligen, efter att jag talat med en husbilsägare som har en sådan i sin husbil. Enligt honom så funkar det ypperligt och helt luktfritt. Han har en "Skogstoa" och jag funderar på att skaffa en själv. Kostnaden är ju minst sagt minimal. Kolla in www.skogstoan.se Någon som har erfarenhet
  5. Jordfelsskydd/säkring i båten är sannolikt inte alltför undangömd, utan bör/ska sitta lätt tillgänglig. Ibland sitter skyddet i nära anslutning till båtens intag, eller kanske i närheten av båten el-central. I värsta fall kanske du får titta i manualen var du ska leta. Manualer hittar du på www. Lycka till
  6. Vet inte var den sitter på din båt, men följ ledningen så hittar du den
  7. Jordfelsbrytaren eller personskyddsautomaten har löst ut.
  8. Jo det gör det säkert, men när proppen står still så blir det ännu större undertryck och motstånd.
  9. Ett enkelt test för tveksamma: Fäll ned utombordaren med motorn avstängd och utan växel ilagd,när du seglar. Kolla hur högt motorn reser sej. Lägg i en växel och se skillnaden.
  10. Kommer osökt att tänka på denna klassiker.
  11. Hej Texten verkar vara tagen ur en gruppförteckning eller ett schema till en säkringscentral, eller snarare en skiss till en sådan. Den som skrivit anteckning verkar att vara en nogrann, systematisk och hyffsat el-kunnig person, som gjort en notering under skissandet, för att kanske titta lite närmare på det senare. Tekniskt sett är noteringen synnerligen logisk, särskilt om det är så att kabeldragning till instrument och motorns el försörjning är krånglig och lång. Då är det ingen dum idé att nyttja en redan dragen och väl tilltagen matning. Så trelägesomkopplare ska det vara...inget annat. Tack tomas99 du löste gåtan Senast ändrad av Misil-1 | 17 juni 2010 | 23:38
  12. När vi köpte vår båt satt det en gammal RM 69 i, som bara strulade och läckte. Monterade Biltemas spoltoa som nu fungerat klanderfritt i 3 år. Att jag valde Biltema berodde på att det bara blev marginellt dyrare än att renovera RM69:an. En packningssats till vår nuvarande WC kostar ca 200:-
  13. Hej, nu har jag monterat piloten på ett ur montagesynpunkt bra ställe, men helt i strid mot monatgeanvisningen ca 250 mm frö långt in. Piloten funkar dock alldeles utmärkt, trots allt.
  14. Håller helt med föregående. Tilläggas bör att det har stor betydelse vilken ytbehandling man valt till sin träbåt. Har man valt en 2-komp.-lack så har man säkert en båt i möbelskick men extremt höga krav på underhåll. uskar man här blir det tufft. Har man valt att enbart olja så är underhållet extremt lätt men ställer högre krav på att det utförs ofta. Bäst ytbehandlning med god finish för brukskick är ett årligt underhåll med en alkydoljelack typ Scooner eller likv. Tycker jag
  15. Jag har har haft segelbåtar, både plast och trä, (just nu en Storfidra av plast) och min erfarenhet är att det är ungefär likvärdigt om man vill hålla trä resp. plastbåten i fint skick. Träbåten handslipas lätt vid torrsättningen och lackas med 1-2 lager. Plastbåten tvättas och ev kan det behövas lite rubbing på repor och märken och vaxas. Vaxningen är jobbigare än slipning på träbåten. Fördelen med plast är att man kan slarva några säsonger och ganska lätt återställa ytan. Struntar man däremot med det årliga underhållet av träbåten så straffar det sej ordentligt. http://www.maringuiden.se/u/Misil-1/;action=minbat&id=5589' target=_blank title=Min förra båt>
×
×
  • Skapa nytt...