Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
breckan

Varning för rubbing och polish

Rekommendera Poster

Tänkte det var dags att återupprepa varningen för polish och rubbing. Bägge innehåller slipmedel, mest i rubbingen, och varje gång du använder dem slipar du bort mer och mer av gelcoaten. Polishen skapar små, små repor i gelcoaten, rubbingen stora repor.

Så när du står där och kör polermaskinen med polish och tänker att i år ska de blänka, blir det precis tvärtom. Eller ja, det blänker så länge vaxet gör det.

Bara tvätta och vaxa. Är båten riktigt smutsig, typ vax och sot kan Hempels Pre-clean eller Internationals SuperCleaner funka. Se sedan till att hitta ett vax utan slipmedel, typ något för bilmarknaden.

(Om du inte tror att polish innehåller slipmedel, släpp en droppe mitt på din bils motorhuv och gnugga med en trasa)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du några åsikter om de nya Nanoprodukterna..?

Jag är nyfiken att prova men är lite fundersam på hur hälsosamt polerdammet är.. om jag provar så blir det enångsoverall samt gasmask på! har någon testat dessa produkter?

tex denna är jag nufiken på har någon provat??

http://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Farg_Batvard/Polering_Rengoring/Batvard_TCnano/TCNANO_GELCOAT_SEALING_PRO?id=22350

Mvh Micke F

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en så positiv erfarenhet efter att ha använt detta medel de senast 2-3 säsongerna , att jag aldrig kommer att använda något annat. Det positiva består dels av att det håller längre samt att det blir bättre och bättre efekt för varje års användning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

DDT och asbest ansågs också vara väldigt bra...

 

Jag är generellt sett inte orolig för hur kemikalier av diverse slag kan påverka mig eller min omgivning, men nanoprodukter är jag ytterst tveksam till att använda. Det blir säkert jätteblankt och fint, men hur påverkas människor, djur och växter av att pyttepyttepyttepyttesmå partiklar tar sig in och stökar om i enstaka celler och kanske tom. i våra gener.

 

Var mer försiktiga med nanoprodukter än med polish!!!

 

Mackey

För första gången på 50 år orolig för en produkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även jag känner oro för nanoprodukterna, av främst miljö och hälsoskäl!

Att som står överst i denna tråd om att akta sig för rubbing och polish kan jag ålså hålla med om till viss del, de slipar i ytan, Rubbing är värre än polish.

Att göra rent är viktigast finns många cleaners som gör rent på djupet och även avoxiderar ytan.

Att först gör rent är mest naturligt och sedan om man vill "slipa" ytan med rubbing om man så önskar, att börja med "slipningen" är att göra i fel ordning. Det jag menar att om rengöringen ger bra resultat så kommer man i de flesta fall upptäcka att mängden arbete med rubbing eller polish kan bli minder och då sliter man ner mindre av gelcoaten.

Samma om du lägger på nano.produkter på en yta som inte är ren (helt ren) då kapslar du in oxid och smuts.....och får aldrig bort det där efter eftersom nano gör ytan helt tät.

Men som sagt jag använder inte nano, främst av hälsosjäl (mer rädd för det än för tex asbets, lösningsmedel, ogräsmedel och annat som har kända risker)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta va det mest hjärndöda jag läst på länge? Givetvis är det "slipmedel" i polermedel. Det är som att varna för syreatomer i vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var korkad och använde Turtle wax nanotech för 4 säsonger sedan, utan skyddshandskar.



Fick exem på händerna efter ett par dagar som jag misstänker kom från detta. Än i dag kan jag få utbrott av samma exem men mer och mer sällan.

Frågan är vilka skyddskläder som stoppar detta, nanopartiklar tränger ju igenom vad som helst...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha, tack för ditt stora förtroende!  Vet faktiskt inte så mycket mer än detta och det fick jag lära mig av folk i båtbranschen på Orust. Tycker det är viktigt att det sprids.

Vet inget om nano. Har använt olika vaxer, men blev riktigt nöjd med ett bilvax i en röd flaska med vit text (har just glömt vad det heter!) och det håller sig snyggt i ett par tre säsonger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle kunna svara något sarkastiskt, men låter bli... eller gjorde jag inte det?

 

Hur som helst gäller varningen själva användandet. Det är säkert många sominte tänker på att gelcoaten slits ner mikrometer för mikrometer.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har polerat flitigt "Gamla Bettan" i snart 20 år och ser på vissa ställen att glasfiber börjar sticka ut genom gelcoaten !!!!

I år skall jag ha andningsmask efter att ha läst denna tråd !!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På båtmässan va jag i Jotun monter och fick se och lära mig om deras nya oxidlösare . Smeta ut en lite sträng , fram med polermaskinen och lammullshättan ...polera ! Helt otroligt va enkelt , sen bara på med vax av valfri sort ( vax utan polermedel )

Så i år provar jag detta på min båt .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mot Nano hjälper inga plasthandskar eller overall. Det går rätt igenom. Jag skulle aldrig röra dessa produkter.

 

Förövrigt hjälper det föga att tvätta och bara vaxa en båt med några år på nacken som har lite lätt oxid. Skillnad med ny båt som skötts givetvis.

"Vanlig" polish och rubbing är ingen fara för ett båt. Grövre rubbing samt Autosol(bör undvikas) är givetvis inte bra att använda år efter år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl som med det mesta. Man skall inte ta till mera våld än noden kräver.

Dt har hänt vid tillfällen att jag "kört ver" båten, eller vissa delar med tex Autozol. Det var pppulärt här inder en ganska lång tid. Men man måste ju gör det med måtta.

Har förstått att det finns båtägare som annser att det enda viktiga med båtägandet är att båten är superblank. Jag befinner mig nog i det andra diket. wink  Fast om jag tar upp båten för vårutrustning bär den se skaplig ut när jag sjösätter.

Det där med att man slipar ner gelcoaten med polich och rubbing är ingen ny företelse. Det existerade redan på träbåtstiden.

Det fanns en pedatisl man i vårat samhälle, allmänt kallad "John i bûe". Han hade en vit dvärgpudel som han alltid bar under armen fr att hunden inte skulle smutsa ner fötterna.

John hade en fin cabinbåt. Vitmålad med lackad mahognyakterspegel. John skrapde ner mahognyakterspegeln varje vår och behandlade den sedan efter konstens alla regler - för att den skulle va perfekt. 

Till slut hade han skrpat och slipat så mycket påakterspegeln så att den blev så tunn att han måste byta den.

Man kanske skulle slipa gelcoaten med Abralon varje vår fr att ytan skulle va perfekt, wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går väl inte helt att generalisera detta.

Har man små märken eller repor i gelcoaten som man inte vill ha kvar är det rubbing som Jag använder gäller i min värld. Är denna grov måste man givetvis vandra ner i grovleksgrad.

Det här med att slipa bort gelcoaten anser jag vara ett teoretiskt problem.

Jag använder 3Ms produkter och tycker jag får en hög finnish med detta som dessutom består hela säsongen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du bör samtidigt nämna att du är försäljare av polish och rubbing.

Därtill tror jag att du har fel. Det man tror är oxid är i själva verket smuts som fastnat i slipspåren efter slipmedlet i polishen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Men du har ju en nästan ny båt? Varför i hela världen står du med polish över huvudtaget? Vad är det du har missat?

Fortfarande fyra år efter inköp är min båt blank, trots att jag bara vaxat den en gång och tvättat den en gång.

Du säger att du polerar och den är blank hela säsongen. Jag tror du är lurad och vill inte inse det.

Redigerad av breckan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känner igen trätoämnet från förr! :)

Som sagt det beror på. Det är stora skillnader på gealcoat idag, jämfört med gealcoat på båtar från 15-20 år och tillbaka. Utveckling går framåt. Dagens produkter är hårdare, tätare och mycket mer tålig mot uv ljus. Mao håller den sig blankare mycket längre.

 

Hur man gör, och hur blank båt man vill ha. Det är upp till var och en.

 

Men, hur gör man hos båtbyggaren när skrov mm kommit ihop och börjar bli klart för leverans? Den som tror att gealcoat kommer ur formen leveransfärdig, utan små skavanker mm. Har alldrig varit nära en komposit verkstad.

Jag vet säkert. Att man inte bara tvättar och vaxar. Inte bara polermedel med olika kornstorlekar används. Det slipas tom! Våtslip och eller abralon för att snygga till skavanker.

 

Om man tror att en 15 år gammal båt. Med gealcoat som blivit matt av sol och luftföroreningar. Blir nyblank av en tvätt och vaxning. Lär bli lätt besviken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

hur vet man att dagens pigmenterande polyester är bättre en den som fanns för 15-20 år sedan?

den nya gelcoaten kommer väl altid ha 15-20 år mindre UV-exponering.

 

jag undrar om det inte är samma plast då och ny, den ena är ny och den andra är gammal.

 

men det finns kanske skillnader

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då jag har hand om flertalet båtar varje säsong så kan jag till 100% säkert säga att oxid inte är smuts som kan tvättas bort. Givetvis tvättar man båtarna innan vaxning, polering eller vad nu som skall göras och nej oxiden försvinner inte.

Önskar dock att du hade rätt då jag inte är särskilt förtjust i att roa mig med polermaskinen, vaxa mm

Det är ganska enkelt. Ta du och prova att tvätta bort oxiden på en matt båt och återkom med rapport och bilder...

Tvätta en matt båt med oxid för att sen bara vaxa = flammig båt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med dig till fullo, oxid är nedbrutet pigment måste poleras bort sedan vax för att skydda ytan ungefär som solkräm på våran hud !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har man en ny och redan blank båt finns ju ingen anledning till varken rubbing eller polish. Har använt det bara där det är svårt att få bort märken som där ankarkättingen har legat mm.

Nanoprodukter är Nonoprodukt!. Inga skydd i världen hjälper mot de små partiklarna som tar sig igenom hud, kärl och ända in i celler.

På den gamla båten putsades det en del både med polish och rubbing. Och efter vaxningen la vi på Silverseal - en svindyr men ytterst dryg bilvårdsprodukt som gjorde att ytan höll sig väldigt läng. Den största vinsten med en så blank yta är att smut är lätt att tvätta bort med vanlig mjuk svamp och lite vaxschampoo.

Obs! är inte försäljare av silverseal

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

silverseal? alltså smartabs produkt?

verktygen till polering(ex flex eller toptool) spelar lika stor roll som medlen i sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade sedan 1987 en Maxi68 och därefter en Albin 78 Cirrus. Polerade aldrig men det var inte för att jag kände till att polish repade utan av ren rationalitet - det behövdes inte. Tvättade inte ens, vaxade vissa år och vissa inte. De var kanske inte perfekta, men inte flammiga heller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ciaraud skrev: Nanoprodukter är Nonoprodukt!. Inga skydd i världen hjälper mot de små partiklarna som tar sig igenom hud, kärl och ända in i celler.

Håller med och gillar särskilt ordvändningen nano=nono, slagkraftigt och lätt att komma ihåg. :) Kan inte heller se nån som helst anledning för nanoteknologi för båtputs, eller för den delen onödigt polerande slitage.
[Har en ofärgad vit 70-talsbåt med nästan bortpolerad gelcoat, förstår inte heller denna faiblesse för att i onödan slita ut gelcoaten i förtid med maskiner&slipmedel? Blankast båt vinner, eller vadå? Förhoppningsvis är detta med "nano" många gånger ett sorts skryt, ett mode-ord i den långa raden. (Tänker alltså på gamla ord som "laser, turbo, superduper" och så vidare, klassikern måste väl vara "raket-osten"? :)]

Vad jag förstår så finns redan fullt av "nanopartiklar" i naturen sen årmiljoner, vårt immunsystem kan nog hantera dessa? (Varje båtvårdsprodukt innehåller nog nån naturlig partikel som kan framhållas ifall marknaden kräver det?)

Men förmodligen finns det också många bra tillämpningar av nono-tekniken bortanför oss lata och teknikglada båtägare. Typ kontrollerad distribution av designade läkemedel rakt igenom blod/hjärn-barriären och tusen andra ting??
[Haha, immunsystemet sägs kunna identifiera och specialhantera runt fem miljoner olika ämnen. Inte fasen kommer jag på rak arm ihåg så mycket fakta, så mitt immunsystem är måhända smartare än resten av mig? ;)]

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta va det mest hjärndöda jag läst på länge? Givetvis är det "slipmedel" i polermedel. Det är som att varna för syreatomer i vatten.

Håller med dig till 100%! Men rolig kvällsläsning är det iaf :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför heter lackförseglingen det talas om tidigare Silversal Nano om det nu inte är ett nanomedel? Falsk marknadsföring eller är det en nanoprodukt? Någon som vet? Vill gärna själv undvika nanopartiklar, men är intresserad av tips på bra vårdprodukter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...