Jump to content
Thursday 28 October 2021

fredde7

Medlemmar
  • Content Count

    75
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

7 Neutral

1 Follower

About fredde7

  • Rank
    Kapten

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Sedan har jag en fråga till, Jag har skaffat brytarlöst system från 123 Ignition. Någon som kopplat in detta? som vet om det funkar med originalvarvräknaren på vanligt vis, eller om jag måste koppla in den annorlunda? Mvh Fredrik
  2. Hej igen... Nu kommer en fråga om drevet/skölden som är ett 280 med drevlyft. Någon som vet vad hålet jag pekar på är för något? kan inte förstå vad som varit där?
  3. Hej igen. Tack för bilden /schemat i ovanstående.. Denna bild jag bifogar var den jag sökte.. lite mer pedagogisk mvh fredrik
  4. Hej igen. Var visst rena grekiskan för hela forumet.. Kanske ska förtydliga frågeställningarna: Vilka kablar skall gå till startmotorn? färger? Från till generatorn? färger? Från/till tändspolen?färger? Jordflätor vart på motor/drev? Någon som har lite bilder på sin aq130 får gärna posta så kanske det löser sig med färgerna.
  5. Hej. Äntligen är det dags att lyfta i och installera min nyrenoverade kära B20. Det var så otroligt länge sedan jag tog ur den så det är som att uppfinna hjulet på nytt. Jag skulle behöva hjälp med vilka kablar som ska gå vart? jag har lite olika färger på kablarna (som tur är) Svart, Röd, Vit, Grå, Grön.......... ett par från fördelaren, några från manöverpanelen..mm Har drevlyft, misstänker att några kablar ska till den med? Helst hade jag önskat mig ett begripligt EL schema, någon som har? Är tacksam för all hjälp, så ös på, självklarheter för många av er är rena grekiskan för mig så;) /Fredrik
  6. Hej. Ska börja montera tillbaka motor och drev i min Draco 2000HT. Jag har 280 drev och en aq 130. Monterade ut de 2015, och hade för avsikt att montera tillbaka dem direkt efter renovering, men annat kom emellan. Så nu 2021 är både båten och jag redo, men jag har glömt hur allt satt ihop............... Har någon tips på var jag kan finna denna info? Jg skall börja montera "hållaren" för drev och motor, den har en gummipackning mot akterspegeln, behöver jag ytterligare tätning? tätmassa? isåfall vad? Fredrik
  7. Hej... Någon som kan rekomendera en duktig möbeltapetserare? Skall klä två båtstolar i skinn eller något som påminner om skinn, samt en båtsoffa, lite kuddar och paneler. Jag finns i Växjö, så hyffsat avstånd vore ju att föredra. men inget måste. Skrovet hade jag tänkt att klä själv, men tar gärna emot alla tips, material? isolering/vaddering? lim? ja alla tips. Likaså Durken(båtgolvet) tar gärna tips där med? Ser något snyggt "skeppsgolv" framför mig....men ska vara vatten fukt tåligt.... Båten är en Draco 200HT helt rent skrov nymålad i mörkblå kulör. Ös på!! Tack Fredrik
  8. fredde7

    Kattpiss

    Ozon. hyr eller köp en ozongenerator, ha respekt för gasen, är riktigt farlig, men funkar, dock kan vissa material reagera, extremt oxiderande, så inget nöjeskörande, sliter på elatiraljer och liknande.
  9. Bhemac:Nu hänger jag inte med... Jag tänker så här. Kondens om den uppstår, uppstår i eller efter värmeväxlaren(på) . Där påverkar den inte värmaren;iallafall inte med kondens, Kanske påverkar den flödet på avgaserna då ett kallare rör har sämre "drag". Angående kondens i en båt, är ju rätt lätt att bli av med fukten..........havet utanför. Men du har säkert en poäng i att tillverkaren inte valt denna lösning, men provar man inte så vet man inte.......
  10. kanske dum fråga, men vad gör det ifall det kondenserar, kondensen på en båt är ju ett ickeproblem. Kina värmare luft/luft kostade mig 1200kr. En vattenkokare kostar ny från 5000kr. Känns som det är värt att exprimentera lite. Jag har för avsikt att ha "gångvärme" med separat värmeväxlare, expkärl, radiatorer/värmepaket. Vid tillgång till landström kommer en 2000W "hotstart" värmare med cirkpump att värma radiatorkretsen. När det inte finns tillgång till landström och inte motorn går kommer "kinavärmaren att blåsa varmluft, men det vore fint att få lite värme från avgaserna från "kinavärmaren" att värma radiatorkretsen.
  11. Tack för era svar. Hybro: Väldigt finurligt....detta gav mig inspiration. Jag kommer testa med en EGR kylare, lite över 200 grader håller avgastemp vid full effekt, dock vet jag inte flödet, så avgiven värme är oviss. Nu blir det att leta EGR......
  12. eller en egrkylare om jag hittar en billig.
  13. Hej...vill bolla en fundering jag spånat på. Jag har skaffat en kinavärmare 8kw luft/luft till båten. Funderingen jag har är att sätta en plattvärmeväxlare på avgasröret till den, och värma "radiator" kretsen med detta... vad tror ni? kommer det ge någon effekt? kommer jag få problem med igenkläggad värmeväxlare???? /Fredrik
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy