Jump to content
Friday 22 January 2021
Mackey

100 Ah AGM-batteri för 1150:- kronor! - Vad är haken?

Recommended Posts

AGM-batterier har lägre inre resistens än bly/syra-batterier.

Den lägre inre resistens gör att batteriet både kan avge och ta emot större ström.

Den lägre inre resistens gör också att batteriet inte blir så varmt när det laddas.

 

Som jag minns det kan ett bra AGM-batteri laddas fem gånger snabbare än ett bra bly/syra-batteri.

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 timmar sedan skrev Mackey:

Som jag minns det kan ett bra AGM-batteri laddas fem gånger snabbare än ett bra bly/syra-batteri.

Fem gånger snabbare?!!

Det känns som om man hade hört om det om det stämmer, har sökt mer och hittar faktiskt ingenting som styrker det påståendet - varken hos batterileverantörer eller leverantörer av laddare. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
33 minuter sedan skrev Peter_K:

Fem gånger snabbare?!!

Det känns som om man hade hört om det om det stämmer, har sökt mer och hittar faktiskt ingenting som styrker det påståendet - varken hos batterileverantörer eller leverantörer av laddare. 

Enligt Mastervolt skiljer det några procent i tid (faktorn eff varierar mellan batterityperna);

image.png.cb814ff5cfadcdedcdd62a4a4e67e839.png

https://www.mastervolt.com/charging-batteries/

Edited by Kane

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det finns mycket tankar och myter kring blybatterier....

 

Min erfarenhet är att ett AGM tar emot lite mer ström än ett vått batteri, så länge allt är lika.

Alltså man laddar med en vanlig generator som sällan är en speciellt bra batteriladdare, de flesta brukar hålla typ 14-14,4 volt.

 

Den batterityp, så länge vi pratar om bly, som kan laddas snabbast är faktiskt de våta.

Låter kanske konstigt, men den typen tål att man höjer spänningen till närmare 15 volt, vilket inte ett tätt batteri tål utan att koka sönder.

Men, tänker man, då kommer ju batteriet att "koka" som bara den?

Absolut, men det är ok eftersom man kan fylla på dem igen.

Så länge man har koll på vattennivån så är det ok.

Det kokar inte på riktigt, det är bara mängden vatten som omvandlas till syre och vätgas som ökar när spänningen stiger, så klart.

 

Det kräver ju dock en laddningsregulator som är gjord för laddning, som håller hög spänning så länge batteriet tar emot ström i lite omfattning, när strömmen sjunker måste spänningen också göra det. Brukar inträffa någonstans mellan 80-90 % laddningsgrad.

 

Informationen från Mastervolt här ovan är säkert sann, det är inte så stor skillnad, men den finns.

Edited by jonas2307

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev Peter_K:

Fem gånger snabbare?!!

Det går absolut att hitta sidor där det står att AGM-batterier kan laddas upp till fem gånger snabbare än våta batterier, men det tror jag inte är lämpligt att göra.

 

Det går även att hitta sidor där det framgår att AGM-batterier laddar snabbare än våta.

 

Det jag baserar den snabbare laddningen på är främst egen erfarenhet av att ladda våta batterier resp. AGM-batterier. När man laddar med laddare är tydligt att AGM-batterier ligger kvar på max laddström länge medan våta batterier av ungefär samma storlek ganska snart börjar tar emot mindre laddning (laddströmen sjunker).

 

Tekniskt är förklaringen att AGM-batterier laddar snabbare i och med att de har lägre inre resistans än våta batterier.

Varför blir det inre motståndet lägre?

Jo, AGM-batterier kan byggas med tunna separatorer vilket minskar det inre motståndet.

Tillägg: I ett vått batteri hänger plattorna fritt i syran och då måste avståndet vara större mellan plattorna för att plattorna inte ska riskera att komma emot varandra.

 

Lite som jag stötte på nu när jag letade fakta om varför AGM-batterier laddar snabbare.

Läs lite om snabbladdning av AGM-batterier här.

Mera fakta, https://www.xpnd.se/pdf/Batterier_laddning_rev4.pdf

Edited by Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites
43 minuter sedan skrev jonas2307:

Det kokar inte på riktigt, det är bara mängden vatten som omvandlas till syre och vätgas som ökar när spänningen stiger, så klart.

Håller helt med dig! Ju mer vatten som omvandlas till vätgas desto mer stiger spänningen hos dom ombord  😅

Share this post


Link to post
Share on other sites
2020-11-27 vid 17:33 skrev Kane:

Om du tycker typ 20 Euro är galet dyrt så är det så.

Många köper bilbatterier härifrån, https://www.autobatterienbilliger.de/

Tack för tipset! I dag anlände ett sånt här Exide AGM EK700 på 70 Ah, till ankarspelet, för 123 europeiska pengar inklusive frakt från länkad butik i Tyskland. Det känns som ett särdeles bra pris.

 

Kommer troligtvis även bli ett EK950 för att starta motorn (så småningom).

 

Nöjd och belåten? Jajjemensan! 😀

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev McLasse:

Kommer troligtvis även bli ett EK950 för att starta motorn (så småningom).

Vad har du för motor?

Hur svårstartad är den?

 

Vi använder ett 10 Ah MC-batteri från Biltema som startbatteri och det har funkat bra i fyra år.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev McLasse:

Tack för tipset! I dag anlände ett sånt här på 70 Ah, till ankarspelet, för 123 europeiska pengar inklusive frakt från länkad butik i Tyskland. Det känns som ett särdeles bra pris.

Grattis!

Dubbla priset i Sverige.

 

Kunde du beställa direkt på webben med frakt till Sverige eller "pratade" du med dem nere i Tyskland? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
41 minuter sedan skrev Mackey:

Vad har du för motor?

Hur svårstartad är den?

 

Vi använder ett 10 Ah MC-batteri från Biltema som startbatteri och det har funkat bra i fyra år.

En VP MD22L-B (50 Hk) som är lättstartad. Kanske är att ta i med 95 Ah men priset är inte så mycket högre än för 70 Ah tänkte jag. Skiter det sig med laddning har man ett antal starter i buffer, så att säga. Med 95 Ah finns reserv även för navigation om husbanken av någon anledning är slut.

Har haft ett 72 Ah vått till start och det har funkat bra så egentligen är det "överdöda" (fast på engelska) med ett så pass stort...men, ja, du har nog rätt. Fast, ja. Vi får se. 🤔

Edited by McLasse

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 minuter sedan skrev Mackey:

Kunde du beställa direkt på webben med frakt till Sverige eller "pratade" du med dem nere i Tyskland? 

Beställning direkt på webben. Skitsmidigt! Inget tyskprat behövdes, bara tyskläsning. Skickades med DHL och levererades till dörren i dag med PostNord. Japp, PostNord lyckades den här gången.

Fast vi har bra (lantbrev-)bärare där jag bor som fixar och donar för att det skall funka.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för tipset!!!

 

Idag köpte jag ett Optima BT SLI 4,2 BlueTop 50Ah från https://www.autobatterienbilliger.de/.

 

1a gången jag var inne och kollade kostade det 179,90 €

2a gången 165 €

idag kostade 153 €

 

Gissar att de har lite logik för detta i systemet för att få så sega köpare som jag att slå till.

 

Inkl. frakt och batteripant kostade det i dagens kurs 1 870 SEK, ca 1 000 SEK billigare än i Sverige

Edited by Garpen61

Share this post


Link to post
Share on other sites
2020-12-18 vid 20:52 skrev McLasse:

Fast vi har bra (lantbrev-)bärare där jag bor som fixar och donar för att det skall funka.

Bland allt skäll på PN är det bra att du tar upp dessa. De levererar i en helt annan klass än organisationen i övrigt och är värda all uppskattning. En bra lantis ska man vara rädd om!

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev Garpen61:

- - -

1a gången jag var inne och kollade kostade det 179,90 €

2a gången 165 €

idag kostade 153 €

 

Gissar att de har lite logik för detta i systemet för att få så sega köpare som jag att slå till.

- - -

Det brukar snarare vara det omvända med en timer som räknar ner "special price for you" så man ska stressas att beställa utan att titta på priset hos andra leverantörer.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev ChristerN:

Bland allt skäll på PN är det bra att du tar upp dessa. De levererar i en helt annan klass än organisationen i övrigt och är värda all uppskattning. En bra lantis ska man vara rädd om!

Vi har en "vanlig cyklande brevbärare"som är jättegullig. Om kuverten/paketen/kinapåsarna är lite för stora för brevinkastet så ringer hon på o kollar om vi är hemma så vi slipper hämta på utlämningsstället dan efter.

 

PN problem är nog, som i många organisationer, högre upp i strukturen. "Fotfolket" kämpar oftast på och försöker ge kunden det den förväntar sig.

 

Jämför med landstinget/regionerna där det är mycket strul. Har någon träffat på en elak/dum läkare eller sjuksköterska när ni sökt vård?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Lintott:

Vi har en "vanlig cyklande brevbärare"som är jättegullig. Om kuverten/paketen/kinapåsarna är lite för stora för brevinkastet så ringer hon på o kollar om vi är hemma så vi slipper hämta på utlämningsstället dan efter.

Jo, det håller jag med om att det förekommer. Jag tänkte mer på att "lantisarna" ju har helt andra jobb än vanliga brevbärare. Lantisarna har (hade?) ofta paket med sig som man kan kvittera ut hos dem. De har frimärken man kan köpa och en massa annat som annars finns på Postens kontor (om dessa öht finns kvar?) eller hos ombud. Och, som sagt, ofta väldigt service-orienterade.

Men nu drar jag hela tråden väldigt OT

Share this post


Link to post
Share on other sites
53 minuter sedan skrev ChristerN:

Men nu drar jag hela tråden väldigt OT

Det är jag beredd att hålla med om...

 

Har läst att 

Postnord ska byta namn till

Post  no.

 

Vet dock inte om det är sant.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy