Jump to content
Saturday 16 January 2021
Mackey

100 Ah AGM-batteri för 1150:- kronor! - Vad är haken?

Recommended Posts

Bus eller godis?

 

Hittade detta 100 Ah förbrukningsbatteriet här.

Pris 115 euro!

 

543746836_Screenshot_20201127-162712_SamsungInternet.jpg.694852df233c433f520364d3692bb698.jpg

 

Vad är haken, förutom att batteriet säljs i Tyskland.

Edited by Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites

Måste vara galet hög frakt på 25 kg batteri från Tyskland.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
48 minuter sedan skrev Kane:

Om du tycker typ 20 Euro är galet dyrt så är det så.

Många köper bilbatterier härifrån, https://www.autobatterienbilliger.de/

Jösses! Inte mer? Det är väl vad Postnord tar för att skicka en näsduk inrikes!
Jag hade nog trott uppåt tusenlappen i frakt, dels pga vikten, dels pga den farliga vätskan.

 

Edited by raol

Share this post


Link to post
Share on other sites

Den enda skillnaden är kanske att batterier är väldigt mycket billigare i Tyskland än i Sverige.

Ett 100 Ah AGM-batteri för 1350:- kronor inklusive frakt är ju rätt billigt.

Vad är haken?

 

Nu var det ju ett okänt fabrikat ovan, så om man kollar något känt...

Optima Yellow top 75 Ah

Sverige, 3000:- kronor och fri frakt.

Tyskland, 213:- euro + 20 euro i frakt.

 

Stor skillnad även på jämförbara och kända batterier, 670:- kronor billigare i Tyskland.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är 4-5kg lättare än Biltemas 95Ah.

I beskrivningen anges ju både 20kg och 21,5 kg.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
28 minuter sedan skrev Gundj:

Det är 4-5kg lättare än Biltemas 95Ah.

I beskrivningen anges ju både 20kg och 21,5 kg.

Nu är ju inte bly någon dyr metall, kanske 20 - 30:- kr/kg.

Något gör ju vikten naturligtvis och sedan är tydligen batterier rätt mycket billigare i Tyskland.

 

Tillägg: Är Biltemas AGM-batterier tillverkade som djupurladdningsbara förbrukningsbatterier eller är det startbatteriet?

Edited by Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det beror på när du frågar Biltema.

Ibland så är det startbatterier och ibland är det förbrukningsbatterier, man får sväva på målet om man ska reklamera har jag förstått.

 

Min tanke med viktskillnaden är att det kanske inte är 100Ah.

 

Edited by Gundj

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Mackey:

Tillägg: Är Biltemas AGM-batterier tillverkade som djupurladdningsbara förbrukningsbatterier eller är det startbatteriet?

Vet inte vad de är tillverkade för men om man säger att de har suttit i en båt som förbrukarbatterier så godkänner Biltema inte reklamationer då de sedan några år tillbaka säljs som rena startbatterier. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuter sedan skrev ChristerN:

Vet inte vad de är tillverkade för men om man säger att de har suttit i en båt som förbrukarbatterier så godkänner Biltema inte reklamationer då de sedan några år tillbaka säljs som rena startbatterier. 


Man kan ju köpa detta då och hävda att det stått i ett fritidshus. De får nog svårt att påstå den normala användningen för ett batteri i ett fritidshus är som startbatteri... :D

"Även mycket lämpligt i kombination med solcellspaneler och vindgeneratorer.


Konstruerat för de höga krav som ställs på ett batteri som används i husbil, husvagn, båt och fritidshus."

https://www.biltema.se/bil---mc/bilbatterier/bilbatterier/underhallsfritt-batteri-2000028593

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 minuter sedan skrev raol:


Man kan ju köpa detta då och hävda att det stått i ett fritidshus. De får nog svårt att påstå den normala användningen för ett batteri i ett fritidshus är som startbatteri... :D

"Även mycket lämpligt i kombination med solcellspaneler och vindgeneratorer.


Konstruerat för de höga krav som ställs på ett batteri som används i husbil, husvagn, båt och fritidshus."

https://www.biltema.se/bil---mc/bilbatterier/bilbatterier/underhallsfritt-batteri-2000028593

Fast nu var det ju AGM, inte SMF, frågan gällde. 
https://www.biltema.se/bil---mc/bilreservdelar/elsystem/bilbatterier/agm-batteri-2000028225

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 minuter sedan skrev raol:

Spelar ju ingen roll.

Hur då spelar ingen roll, menar du..?

 

Det ena (SMF) säljer Biltema som ett fritidsbatteri som tål djupurladdningar och rekommenderar det bl a för fritidshus, husbilar och båtar, och det andra (AMG) säljer de som ett startbatteri och nekar numer reklamationer om du använt det som ett fritidsbatteri. 
Du ser ingen skillnad..?

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Är det möjligen så att någon vet något om batteriet jag länkade till elller som kan gissa varför det är så billigt?

 

Någon gissning?

 

Följdfrågan blir om någon vet, förstår eller kan gissa varför även Optima-batteriet är 700:- kronor billigare att köpa i Tyskland och frakta det till Sverige jämfört med det bästa pris jag hittade i Sverige.

 

 

Off topic

Jag blir riktigt sugen på att byta ut mina våta (10 år gamla fungerande) batterier mot nya AGM.

2 x 120 Ah "noname" AGM kostar 310:- euro inkl. frakt.

3 x 75 Ah Optima Blue Top kostar 699:- euro inkl. frakt.

Sedan verkar man kunna få allt där emellan.

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 timmar sedan skrev Mackey:

Bus eller godis?

 

Hittade detta 100 Ah förbrukningsbatteriet här.

Pris 115 euro!

 

543746836_Screenshot_20201127-162712_SamsungInternet.jpg.694852df233c433f520364d3692bb698.jpg

 

Vad är haken, förutom att batteriet säljs i Tyskland.

De verkar inte speca antalet laddningscykler. Det kanske verkar lite tveksamt?

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 timmar sedan skrev larban:

Finns recensioner på Amazon. Kanske inga långtidsverkande men inga verkar missnöjda vad det verkar. Och batterierna verkar ha laddning vid leverans iaf.

https://www.amazon.de/-/en/Battery-Electronicx-Marine-Supply-Batteries/dp/B08866Z38H

Haha. Verkligen många verkar i den meningen. 

Edited by larban

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag tror/gissar lite.

Det som gör batterier dyra i Sverige är skatt så kallad miljöavgift.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag är lite fundersam. På amazon.de skriver de "Prices for items sold by Amazon include temporarily reduced VAT. Depending on your delivery address, VAT may vary at Checkout."

 

I beskrivningen längre ner blandar de benämningarna agm och gel. Det är väl egentligen två olika batterityper.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Batteriet verkar enligt bilden specat till 100Ah vid C100. Blybatterier brukar väl specas vid C20?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag tror också att det beror på vid vilken temperatur man specat kapaciteten. Att det är lättare än motsvarande är även en hint om att det kanske inte är samma som "våra" 100Ah. Kan göra 20-25% på Ah-siffran.

Sedan är det precis som påpekats mycket snällare (ger mer kapacitet) om batteriet urladdas med C100 (1A) istället för C20 (5A). Men då det sällan är relevant med så lågt som C100/1A används det väldigt sällan - förutom i reklamen. C10 eller C20 är nog det vanligaste.

 

I klartext: Det som säljs som ett 100Ah i nämnda länk kanske snarast skall jämföras med dem som är märkta 85Ah på vår lokala batterimarknad.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Zwen:

Jag är lite fundersam. På amazon.de skriver de "Prices for items sold by Amazon include temporarily reduced VAT. Depending on your delivery address, VAT may vary at Checkout."

 

I beskrivningen längre ner blandar de benämningarna agm och gel. Det är väl egentligen två olika batterityper.

Ja, de har tillfälligt Coronasänkt momsen i Tyskland för tyskar. Så går varan på export blir det normal tysk moms (3% högre tror jag det är).

Edited by Kane

Share this post


Link to post
Share on other sites

Okej, en sammanfattning är att det är lite bus med detta batteri i alla fall

 

image.png.11e375982be302dea8c86597e3e25fb2.png

 

  • Det är mindre mängd/vikt bly i detta batteri jämfört med andra i liknande storlek (Ah).
  • 100 Ah är uppmätt vid en urladdning på 1 A (C100) istället för det mera vanliga C20 (5 A). 

En gissning/bedömning har gjorts att batteriet motsvarar kanske 85 Ah.

 

Då kan vi väl ta oss an följdfrågan när det gäller batterier i Tyskland med exempelvis Optima Yellow Top (75 Ah).

image.png.99ab868c16c06848ef9daaefe0189ff3.png

Optima Yellow top 75 Ah.

Sverige, 3000:- kronor och fri frakt.

Tyskland, 213:- euro + 20 euro i frakt.

 

Momsen är tydligen coronasänkt till 16 % i Tyskland från tidigare 19 %.

213:- euro blir då istället 219:- euro.

249:- euro inklusive frakt.

510:- kronor billigare att köpa från Tyskland jämfört med i Sverige.

 

Nytt lägre pris hittat.

199:- euro inkl. pant (€7:50), dvs 204:- euro + 20:- euro i frakt.

760:- kronor (25 %) billigare att köpa från Tyskland alltså

(Dessutom får man tillbaks 7:50 euro om man lämnar ett batteri samtidigt som man handlar, men det kostar 20 euro att frakta så det blir ju inte så lönsamt...)

 

Varför är det så mycket billigare med batterier i Tyskland?

Vi har miljöavgift på 5:50 kr/kg (tror jag det är), dvs. cirka 200:- kronor för ett batteri.

Tyskland har pant på €7:50.

 

Om en tysk köper ett Yellow Top betalar hen som minst 199:- - 7:50 euro, ca. 1920:- kronor

Om en svensk köper ett Yellow Topp betalar hen som minst 3000:- kronor, dvs. 56 % mera än tysken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ingen minns en fegis!

 

Jag bestämde mig för att testa två stycken 120 Ah batterier, köpte på amazon.se för 1542:- kr/st inklusive frakt hem till dörren + ett billigt Varta Blue Dynamic F16 80Ah (1195:- kr) till dotterns bil (tung julklapp). Det var nog julklappsbatteriet som fick mig att köpa AGM-batterierna till båten.

 

image.thumb.png.4ebad7147a64b21e2993c58f30472a58.png

 

Vikt 27 kg så det är ju som ett 100 Ah batteri.

Om jag får ut motsvarande 100 Ah så är jag mer än nöjd och om de håller i åtminstone fem år är jag i alla fall inte missnöjd. Förhoppningsvis håller de längre.

 

Det jag hoppas mest på är att dessa AGM-batterier ska ta mycket mera laddning vid den ofta korta motorgången ut och in i hamn. Där är våra våta batterier som vi har nu rätt dåliga tycker jag.

Share this post


Link to post
Share on other sites
37 minuter sedan skrev Mackey:

Det jag hoppas mest på är att dessa AGM-batterier ska ta mycket mera laddning vid den ofta korta motorgången ut och in i hamn. Där är våra våta batterier som vi har nu rätt dåliga tycker jag.

Ursäkta en idiot (kanske...), men AGM är väl också ett bly-syrabatteri fast med syran bunden i glasfiberplattor, vars fördel är något längre livslängd och tål djupurladdningar något bättre än ett vått batteri. Dvs, det är ingen enorm skillnad på hur dessa beter sig när man laddar dem trodde jag, men jag kan ha fel..?

Vill man ha batterier som suger i sig all laddning vid motorgång in/ur hamn är det väl LiFePO som gäller..?

Edited by Peter_K

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 minuter sedan skrev Peter_K:

Ursäkta en idiot (kanske...), men AGM är väl också ett bly-syrabatteri fast med syran bunden i glasfiberplattor, vars fördel är något längre livslängd och tål djupurladdningar något bättre än ett vått batteri. Dvs, det är ingen enorm skillnad på hur dessa beter sig när man laddar dem trodde jag, men jag kan ha fel..?

Vill man ha batterier som suger i sig all laddning vid motorgång in/ur hamn är det väl LiFePO som gäller..?

Du är ingen idiot Peter!

AGM är bly-syra där syran är bunden i glasfiberplattor - men - de tar lite bättre laddning än ett vanligt "vått" batteri sägs det i allmänhet. Hur det är med dessa vet väl ingen...

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Mackey:

Ingen minns en fegis!

 

Det blir säkert ett lyft👍

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev ChristerN:

Du är ingen idiot Peter!

AGM är bly-syra där syran är bunden i glasfiberplattor - men - de tar lite bättre laddning än ett vanligt "vått" batteri sägs det i allmänhet. Hur det är med dessa vet väl ingen...

Hur mycket bättre, ungefär i procent eller så, pratar vi om? Jag har sökt utan att hitta något. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Peter_K:

Hur mycket bättre, ungefär i procent eller så, pratar vi om? Jag har sökt utan att hitta något. 

Jag har inga som helst siffror utan bara min egen känsla. 
Kanske inte duger men ändå?

Som jag ser det så tar AGM lättare laddning än ett vanligt när SOC är under 80-90%. Efter det är det ingen större skillnad. 
Hur mycket mer då?

Fortfarande en känsla och sen beror det naturligtvis på hur stor generator man har. Man får ju inte mer än vad generatorn ger minus det som är ”förluster” i kablage och andra förbrukare. 
Säg 10-15% bättre från 60% och sedan mindre och mindre skillnad upp till ca 80.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy