Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Rekommendera Poster

Det är väl samma som på väg? Man skall ringa 112 och sedan märka ut det påkörda viltet med en pappersremsa.😂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I Stockholms södra skärgård på väg ut på Mysingen mitt på dagen i strålande solsken en sommar ropade rorsman på vår segelbåt - Vad är det där i vattnet! Några sekunder senare passerade vi en simmande älg där huvudet stack upp ur vattnet. Vi missade älgen med någon meter.

Älgar får för sig då och då att simma mellan öarna och det är inte lätt att se dom i vattnet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Vi har hemmahamn i Fiskebäckskil och blev lite frågande når Lotsen bogserade in en Bavaria 27. Bavarian lämnade kaj ca 1h innan den kom tillbaka!

Om jag förstod det rätt så vet dom inte om de bara krockat med ett huvud eller hela djuret. Kan vara så att färjan mellan Lysekil och Fiskebäckskil Separerat huvet från kroppen tidigare utan att märka det. Hur som så verkar drevet ha klarat sig men motorn vattenfylldes så nu får de hjälp av Lyckans slip.

 

Med vänlig hälsning

Kickdown

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte med en älg men för ett gäng år sedan fick vi väja för en simmande ko i sthlm norra skärgård. Blev galet förvånad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om ett djup faller död på ens tomt - gäller väl framförallt dom som har jaktmark så tillfaller djuret tomtägaren. Är det nyskjutet är det väl bra så, är det självdött är det inte lika kul. 

 

Hur går man tillväga om man fäller ett djur med båten? Tillfaller det markägaren då oxå? 

 

Kan vara lite stökigt att ta upp 300 kg älg på däck och ta ur det i sittbrunnen. Jag har ju mast så jag kan ju hänga djuret i storfallet - passar väl bäst på senhösten, blir väl lite skämt om det får hänga i solen antar jag - om man inte kör soltorkad älg - lite som serrano... 😅

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev jan_af_lisoe:

Jag har sett simmande rådjur och vildsvin

Simmande rådjur och älg har jag sett några gånger i farvattnen där olyckan inträffade, framför allt i Koljefjorden.

Sjöfartsverket kanske skulle sätta upp viltvarningsskyltar... och viltstaket runt alla stränderna...🤗

 

Tama vildsvin och vilda tamsvin har jag sett men då på land, och det räcker! Det satte inte direkt knorr på tillvaron den dagen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi spanade efter säl men fick se en älghona på väg rakt ut på Nämdöfjärden förra sommaren.

Trodde inte mina ögon.

Efter ett tag vände hon vilket kändes bra.

Hon hade haft att göra hela kvällen för att komma över.

För att inte tala om risken för att bli påkörd förstås.

 

// Mats W

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi seglade norrut på Mysingen för ett par år sedan och såg att man lagt ut ett långt pärlband av bojar rakt över vår och andras färdväg.

Vi fattade inget! 

Varför?

 

Det visade sig att det var över 60 svanar som simmade på rad med cirka 20 meters mellanrum.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi var för några år sedan inte långt från att köra på en älg i Vättern en bit utanför Karlsborg, men uppmärksammades på den via VHF av en bekant som låg lite längre fram.

 

Det gick ganska grov sjö och älgen låg djupt i vattnet. Inte speciellt lätt att se.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...