Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
jmwa

Floatspänning, vilospänning mm - hjälp mig förstå!

Rekommendera Poster

Hej forumet

Jag vet att man ska kolla gamla trådar innan man startar ny...men allt kring batteriladdning är så rörigt, och det sågs så många motsägelsefulla saker.

Min båt har två förbrukningsbatterier på 70 Ah, Multimarine underhållsfria. 100 W solceller och Solarmare 10A regulator (mttp). Jag vet med mig att jag djupurladdat för mycket ibland, och tror mig uppleva kapacitetsproblem sedan dess.

Solcellerna laddar hela vintern, och regulatorn signalerar fulladdat. Spänningen på anslutningen till batteribanken är då 14,1V Är detta floatspänning? Ska inte den vara 13,8?

Jag kopplade loss de bägge batterierna för att kunna mäta vilospänning. Direkt efter losskoppling var spänningen 14,4. För mycket? Sedan kröp det sakta nedåt, efter 24 tim var det 14.0, i morse 13.94. Exakt lika på bägge batterierna hela tiden. 

Låter detta bra eller dåligt?

Tilläggas kan att jag passade på att rekonda startbatteriet med min Ctek. Efter det har även detta batteri vilospänningen 13,94, losskopplat.

Behöver förstå om batterierna är slut eller OK, samt om regulatorn är bra eller överladdar. 

Tack på förhand!

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@jmwa Snälla radera alla dubbletter på denna tråd! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag försöker,men lyckas inte!! Hur gör man?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså visar din multimeter rätt? 

Testa med någon annan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, detta får väl bli nästa steg. Men vilka värden ska man få om allt är som det ska?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev jmwa:

Ja, detta får väl bli nästa steg. Men vilka värden ska man få om allt är som det ska?

Vilospänning borde vara 12-13V när du inte laddar eller belastar batteriet/batterierna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Floatspänningen är väl den i laddaren förinställda spänningen då laddaren tycker att det är färdigladdat och går över från ett aktivt laddningsläge till ett slags stanbyläge eller något underhållsläge? Eller har jag lärt mig fel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hittade förresten det här:

 

Mycket lärorikt och intressant!

 

Float

Float är en underhållsladdning med en konstant spänning på 13,2-13,8 V och med en

ström på något hundratal milliampere. Denna ström sjunker tills den balanserar

batteriets självurladdning. Därmed hålls batteriet på en konstant liten överladdning.

Nu färdigladdas batteriet och en viss utjämning mellan cellerna sker. Detta är det

normala underhållsläget för backup-system till t.ex. larm och Telecom. Batterierna

mår skapligt bra, men de tappar lite vätska om de står på under en längre tid. Öppna

backup-batterier fylls med vatten i storleksordningen var tredje månad. Detta är också

det normala för batterier till rullstolar, elbilar etc. Dessa behöver varenda gnutta

energi de kan peta in i batteriet.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev jmwa:

Ja, detta får väl bli nästa steg. Men vilka värden ska man få om allt är som det ska?

Läs länken jag la in.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Jag hittade förresten det här:

 

Mycket lärorikt och intressant!

 

Float

Float är en underhållsladdning med en konstant spänning på 13,2-13,8 V och med en

ström på något hundratal milliampere. Denna ström sjunker tills den balanserar

batteriets självurladdning. Därmed hålls batteriet på en konstant liten överladdning.

Nu färdigladdas batteriet och en viss utjämning mellan cellerna sker. Detta är det

normala underhållsläget för backup-system till t.ex. larm och Telecom. Batterierna

mår skapligt bra, men de tappar lite vätska om de står på under en längre tid. Öppna

backup-batterier fylls med vatten i storleksordningen var tredje månad. Detta är också

det normala för batterier till rullstolar, elbilar etc. Dessa behöver varenda gnutta

energi de kan peta in i batteriet.

 

 

Tack för väldigt bra länk!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fatalt! Idag är jag verkligen strulig... I mitt första inlägg har jag ju skrivit in några felaktiga siffror som spelar minst sagt stor roll: batteriernas vilospänning efter 24 tim var 13v (inte 14!) Och imorse, alltså ytterligare 12 tim senare var spänninge 12,94v och ligger stadigt kvar. Är detta ett ok värde?

PS, försöker redigera övetsta inlägget genom att trycka "redigera" längs ner i tråden, men lyckas inte. Hur gör man?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
7 timmar sedan skrev jmwa:

Hej forumet

Jag vet att man ska kolla gamla trådar innan man startar ny...men allt kring batteriladdning är så rörigt, och det sågs så många motsägelsefulla saker.

Min båt har två förbrukningsbatterier på 70 Ah, Multimarine underhållsfria.

Är det sådana som på bilden?

326238993_Screenshot_20200505-163137_SamsungInternet.jpg.6f82a7a050fa27d256a046728f13d283.jpg

Det är nog ett vått bly/syrabatteri och inte riktigt underhållsfritt. Man bör kolla syranivån och fylla på batterivatten om det behövs.

Någon får rätta mig om jag har fel.

 

Det kan också vara ett kalciumbatteri, hittar dessvärre ingen info om batteriet så du måste fråga leverantören vad det är för batteri och hur du ska ladda det på bästa sätt.

 

Citat

100 W solceller och Solarmare 10A regulator (mttp). Jag vet med mig att jag djupurladdat för mycket ibland, och tror mig uppleva kapacitetsproblem sedan dess.

Kan också vara så att batterisyra måste fyllas på med batterivatten.

 

Regulatorn ska ställas in efter batteritypen, när du vet vilken typ av batteri du har.

 

Citat

Solcellerna laddar hela vintern, och regulatorn signalerar fulladdat. Spänningen på anslutningen till batteribanken är då 14,1V Är detta floatspänning? Ska inte den vara 13,8?

För ett bly/startbatteri är 13,8 bra och 14,1 för högt. Batterivatten förbrukas.

 

Citat

Jag kopplade loss de bägge batterierna för att kunna mäta vilospänning. Direkt efter losskoppling var spänningen 14,4. För mycket? Sedan kröp det sakta nedåt, efter 24 tim var det 14.0, i morse 13.94. Exakt lika på bägge batterierna hela tiden. 

Låter detta bra eller dåligt?

Om du har läst av en volt för högt blir det 13,4 V  13,1 V  och 12,94 V och det låter rimligt även12,94 låter högt för bly/startbatteri så frågan är vad det är för batterityp du har.

Priset på Hjertmans är 890:- kronor, så AGM är det nog inte.

 

Citat

Tilläggas kan att jag passade på att rekonda startbatteriet med min Ctek. Efter det har även detta batteri vilospänningen 13,94, losskopplat.

Behöver förstå om batterierna är slut eller OK, samt om regulatorn är bra eller överladdar. 

Tack på förhand!

Ta reda på vad för batterityp du har så kan vi säkert komma vidare sedan.

Edit: Kolla även om det går att fylla på batterivatten och om leverantören vet hur batteriet ska laddas så att du kan ställa in regulatorn rätt.

Bulkspänning

Absorbspänning

Floatspänning

 

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Mackey:

så att du kan ställa in regulatorn rätt

Ändrar mitt inlägg.

Här finns en länk hur man ställer in den:

 

Redigerad av patrikflink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Är det sådana som på bilden?

326238993_Screenshot_20200505-163137_SamsungInternet.jpg.6f82a7a050fa27d256a046728f13d283.jpg

Det är nog ett vått bly/syrabatteri och inte riktigt underhållsfritt. Man bör kolla syranivån och fylla på batterivatten om det behövs.

Någon får rätta mig om jag har fel.

 

 

 

Rättar dig, försök öppna ett sånt, det går med våld,  fyll på med vatten sen är det efter några dagar stendött.   Lite tråkig batteriutveckling om man har fordon med mycket varmt motorrum, då får man räkna till batteribyte som service. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev patrikflink:

Ändrar mitt inlägg.

Här finns en länk hur man ställer in den:

 

Min Solarmare är av enklare typ utan display och knappar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Mackey:

Är det sådana som på bilden?

326238993_Screenshot_20200505-163137_SamsungInternet.jpg.6f82a7a050fa27d256a046728f13d283.jpg

Det är nog ett vått bly/syrabatteri och inte riktigt underhållsfritt. Man bör kolla syranivån och fylla på batterivatten om det behövs.

Någon får rätta mig om jag har fel.

 

Det kan också vara ett kalciumbatteri, hittar dessvärre ingen info om batteriet så du måste fråga leverantören vad det är för batteri och hur du ska ladda det på bästa sätt.

 

Kan också vara så att batterisyra måste fyllas på med batterivatten.

 

Regulatorn ska ställas in efter batteritypen, när du vet vilken typ av batteri du har.

 

För ett bly/startbatteri är 13,8 bra och 14,1 för högt. Batterivatten förbrukas.

 

Om du har läst av en volt för högt blir det 13,4 V  13,1 V  och 12,94 V och det låter rimligt även12,94 låter högt för bly/startbatteri så frågan är vad det är för batterityp du har.

Priset på Hjertmans är 890:- kronor, så AGM är det nog inte.

 

Ta reda på vad för batterityp du har så kan vi säkert komma vidare sedan.

Edit: Kolla även om det går att fylla på batterivatten och om leverantören vet hur batteriet ska laddas så att du kan ställa in regulatorn rätt.

Bulkspänning

Absorbspänning

Floatspänning

 

Batteriwt har ju texten "Helt förslutet, underhållsfritt", så då ska man väl inte öppna?

Men oavsett det så undrar jag: betyder den höga vilospänningen 12.94 att batteriet är skadat, och i så fall på vilket sätt? Torrkokat? En intressant sak är ju att de båda identiska förbrukarbatterierna som nu står bortkopplade från varandra har följt varandras spänning exakt på decimalen sedan jag slutade ladda i förrgår. Kan det tyda på att de inte är så skadade ändå?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev jmwa:

Jag försöker,men lyckas inte!! Hur gör man?

Du kan bara radera inlägg som ingen svarat i. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev jmwa:

Min Solarmare är av enklare typ utan display och knappar.

Då är det svårt att ändra inställningar. Men jag tror att det är bara att köra på med din. Att ändra inställningar är till AGM, Litium osv. Blöta som du har fungerar perfekt med denna.

 

Själv kör jag med Victrons MPPT med blåtand och temeratursensor. Kör med AGM, har därför gjort lite ändringar, AGM vill mera volt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev jmwa:

Batteriwt har ju texten "Helt förslutet, underhållsfritt", så då ska man väl inte öppna?

Jodå, det går, men kan vara limmade. Hade liknade i (Tudor) som också var underhållsfria, var bara att bända bort plastskenan som gick över.

 

Att det försvinner vatten är inte så konstigt, sitter i ett varmt rum, laddas som fan med MPPT och landström, resultatet blir höga volt i början, då vill syran/vattnet börja bubbla. Någonstans vill ångan ut, oftast på sidan om "skenan" som går att bända bort och blotta cellerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du bör vänta tre dagar utan belastning innan man kan uttala sig. Då bör väl spänningen ha stabiliserat sig.

 

Vad jag förstår så ska ett bra batteri hålla spänningen på över 12,5 V för att vara i bra skick.

 

Mitt eget 18 år gamla bilbatteri jag använder till elmotor, navigation och några LED-lampor har på två veckor nu sjunkit till 12,37 V

Ska tydligen tolka det som att mitt batteri börjar bli slitet...

 

Täcker över min solpanel när jag vet att batteriet inte ska behöva slita på ett tag. Känns fel att det ska laddas varje dag om det inte används.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minuter sedan skrev Dava:

Du bör vänta tre dagar utan belastning innan man kan uttala sig. Då bör väl spänningen ha stabiliserat sig.

 

Vad jag förstår så ska ett bra batteri hålla spänningen på över 12,5 V för att vara i bra skick.

 

Mitt eget 18 år gamla bilbatteri jag använder till elmotor, navigation och några LED-lampor har på två veckor nu sjunkit till 12,37 V

Ska tydligen tolka det som att mitt batteri börjar bli slitet...

 

Täcker över min solpanel när jag vet att batteriet inte ska behöva slita på ett tag. Känns fel att det ska laddas varje dag om det inte används.

Det kanske inte är så bra att mina solpaneler laddar under hela vintervilan? Sliter på batterierna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev jmwa:

Det kanske inte är så bra att mina solpaneler laddar under hela vintervilan? Sliter på batterierna?

Det är troligen inga problem.

  1. Det är inte mycket och stark sol oktober till april.
  2. Med rätt inställd regulatorns floatspänning är det okej att låta solpanelerna ladda.

Ta reda på hur batteriet ska laddas, vilken typ det är och hur man vid behov fyller på detaljerat vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Dava:

Du bör vänta tre dagar utan belastning innan man kan uttala sig. Då bör väl spänningen ha stabiliserat sig.

 

Vad jag förstår så ska ett bra batteri hålla spänningen på över 12,5 V för att vara i bra skick.

 

Mitt eget 18 år gamla bilbatteri jag använder till elmotor, navigation och några LED-lampor har på två veckor nu sjunkit till 12,37 V

Ska tydligen tolka det som att mitt batteri börjar bli slitet...

Batteritips

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

15 minuter sedan skrev Kane:

Tack för länkarna, ska kolla!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Viktigast är att du tar reda på vilken typ av batterier du har.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller spänningen så kolla med en annan multimeter också.

12,94V är egentligen lite (för) högt, men tänk på att 12,74V - endast 0,2V lägre - som är en mer än rimlig siffra bara är 1,6% skillnad. Ofta är instrumenten inte bättre specade än 1-2%. I synnerhet inte om batterierna börjar bli dåliga, då kan även "fina" fabrikat dra iväg till +20-50%....

 

Sedan tar det som redan nämnts ganska lång tid för ett blybatteri att komma ner till full vila.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Batteriet är ett banligt blybatteri, och locket ovanför cellerna är klistrat. Se bild.

Idag är vilospänningen 12.84. Kanske batterierna trots allt är ok? Vore det bra att låta Cteken rekonda dem, eller låter man dem helst vara ifred?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vilospänningen är bara en av alla indikatorer.

För att veta om batteriet har vettig kapacitet bör du provurladda det med känd belastning under en viss tid och hålla koll på spänningen. T ex en H4-lampa 60W drar c:a 5A.

Exempel: Om spänningen dyker ner under 11,5V redan efter två timmar hade du bara 10Ah kapacitet i batteriet. Glöm inte att ladda upp det direkt efter testet !

 

En annan faktor är inre resistans, vilket styr hur mycket tillfällig strömpeak man kan ta ur batteriet utan att spänningen sjunker för mycket. Det säger också ganska mycket om konditionen på batteriet, och kan antingen testas med en stor peaklast (startmotorn) eller med en batteritestare.

 

Du bör aldrig "rekonda" ett batteri i onödan, då alla sådana tilltag egentligen är lite utanför batteriets komfortzon.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev jmwa:

Det kanske inte är så bra att mina solpaneler laddar under hela vintervilan? Sliter på batterierna?

Jo, det är jättebra om regulatorn ger rätt spänning.
Ett batteri under lätt laddning ger

  • lång livslängd till skillnad från om det ligger och laddar ur under vintern så får det väldigt kort livslängd.
  • att batteriet inte börjar sulfatera vilket ger förkortad livslängd. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...