Gå till innehåll
fredag 12 juni 2026
joelfrodin

Hjälp med oljeslang Honda *bild*

Rekommendera Poster

Har haft problem med min BF115D som har läcktolja i tid och otid, oftast när den är upptiltad. Tror jag har hittat boven, längst ner på "luftburken" ska det sitta en slang, men det gör det inte på min. Så olja från vevhusventilationen som går in i luftburken rinner ut där ibland. Verkstadshandboken gav inte så mycket mer hjälp än att det ska sitta en där, men jag hittar inte vart den ska gå? Borde kanske dras tillbaka till tråget via någon nippel. Någon som vet? Eller kan kolla på sin motor. Borde vara samma på BF115 BF135 och BF150  

image.png.a73248e1eeb1be71d70b37512114d402.png

image.png.c13ae5a2df44cef2f19393fe35fb4c0c.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur gammal är motorn?

Gångtimmar?

Har du någonsin gjort rent "oljefällan" för vevhusventilationen (PCV)?

Har för mig att det sitter ett nätfilter där som kan bli grisigt.

Kolla vad det står i VHB.

Hur mycket olja har du i motorn?

Alltså på stickan med motorn i normalt nedfällt läge.

Motorolja som används?

Själva slangen längst ner på insugningsljuddämparen är nog bara en dräneringsslang och skall nog inte sitta någonstans.

Är det mycket olja i insugningsljuddämparen?

Tvätta rent den isf.

Ska kolla lite på de Amerikanska forumen om någon där har något vettigt att komma med.

Kan du ta en bild på motorns typskylt så allt kommer med.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En 2017 enligt skylten gått 217h har jag för mig. Oljenivån är strax under max, orginalolja.

image.png.5f795216891b32eacc9d917c23ec5d8d.png

Kan göra rent, men det verkar inte vara så mycket till fälla? Utan bara en slang?

Det är inte mycket olja så jag håller det som normalt ventilation. Men droparna letar sig ut när den är upptiltad max. Det tråkiga är att oljan letar sig ut via kablegenomföringen ner i motorbrunnen och sedan sabbar hela badviken fina dagar = sur fru

image.png.b300d277c5b53873ba821f46fb1f57f8.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oljefällan sitter i toppen, se (10) bifogad länk.

https://peparts.honda.com/marine/outboard-engines/bf/BF115/BF115D-LA/ZX14E0920B/references

Vet inte länken hamnar på rätt sida annars går du cylinder toppen och tittar på nr 10.

Men slangen från vevhusventilationen går ju ut från ventilkåpan.

Kolla hur det ser ut där inne också.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det bara jag som inte förstår, men då sitter väl "oljefällan" i ingången till luftburken? Dvs där den suger in luft? Vevhusventilationen går ju från vevpartiet och in i burken efter nätet som sitter i toppen, den suger ju luft från burken i botten via spjället. så all olja som kommer från vevhusventilationen hamnar ju längs ner och ut via min nippel som saknar slang, om det inte går med insugsluften dvs

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej det är tvärt om.

Övertrycket i vevhuset går via oljefällan sedan via slangen till insugningsljuddämparen och vevhusgaserna skall följa med luftströmmen in i insuget och vidare in i cylindrarna och förbrännas. 

Det är detta som kallas sluten vevhusventilation eller  PCV (Positive Crankcase Ventilation).

Oljefällan på denna motor sitter på cylindertoppen och renar vevhusgaserna från det mesta av oljan som finns i vevhusgaserna.

För att detta system skall fungera så gäller det alla komponenter är hela och rena.

Är filternätet skitigt så går för mycket olja med vevhusgaserna och sedan fälls ut i insugningsljuddämparen och rinner nedåt i denna och ut via dräneringen i botten.

Finns många olika konstruktioner av PCV mer eller mindre bra, men de flesta behöver rengöras då och då.

Fungerar PCV som den ska så följer inte mycket olja med vevhusgaserna som leds via slangen från ventilkåpan till insuget.

Det kan finnas värden på hur hög vevhuskompression en motor får ha och förhöjd vevhuskompression kan bero på flera orsaker bl.a. igensatt vevhusventiltion eller slitna/fastbrända kolvringar så kompression och/eller förbränningsgaser smiter förbi.

Demontera även insugningsljuddämparen och ventilkåpan samt kolla hur det ser ut där inne.

//Pär

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aha jag trodde du menade nätet som sitter i insugsdämparen nr 7 här, då är jag med det finns ett till när i andra änden av slang nr 25 antar jag. Men jag skulle ändå vilja veta vad jag ska göra av nr 24. går den bara ner i riggen?

image.png.b97766b2db2347fe2b0d6302d7b6ce7c.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Ja men inte i ventilkåpan där 25 går in, kolla länken jag bifogade innan.

Nr 10 och 11 på bilden

Var 24 ska ta vägen har jag ingen aning om, kolla om det finns någon "skål" eller nåt i kåpan den ska ner i.

Redigerad av Mercury_44XS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...