Jump to content
Friday 10 April 2020
TimmyFroberg

Kylskåp

Recommended Posts

Hej!

 

Börjar närma sig att sjösätta min Larson 215, men har endel kvar på renoveringen. 
Saknar kylskåp i båten och vill ha något som kan funka över en helg utan att batterierna tar slut. 
har just nu ca 190A i förbrukningsbatteri, solcell kommer att monteras på ca 50-70w och sen har jag en inverter på 1000w. 
Vill helst slippa köp ett marint 12v kompressormatat kylskåp då dom kostar en del. 
Enkelt 12v kylskåp från biltema/jula eller ett vanligt 230v Minikylskåp Genom inverter ? 
230v uttagen som drivs av invertern kommer automatiskt växla om till landström när den kopplas in (om den nu någonsin kommer användas). 
 

vad är bästa alternativet ? Hur har ni löst det i era båtar ? 

410449FD-9001-45CB-95F1-6E4F7F1BA65D.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev TimmyFroberg:

Hej!

 

Börjar närma sig att sjösätta min Larson 215, men har endel kvar på renoveringen. 
Saknar kylskåp i båten och vill ha något som kan funka över en helg utan att batterierna tar slut. 
har just nu ca 190A i förbrukningsbatteri, solcell kommer att monteras på ca 50-70w och sen har jag en inverter på 1000w. 
Vill helst slippa köp ett marint 12v kompressormatat kylskåp då dom kostar en del. 
Enkelt 12v kylskåp från biltema/jula eller ett vanligt 230v Minikylskåp Genom inverter ? 
230v uttagen som drivs av invertern kommer automatiskt växla om till landström när den kopplas in (om den nu någonsin kommer användas). 
 

vad är bästa alternativet ? Hur har ni löst det i era båtar ? 

410449FD-9001-45CB-95F1-6E4F7F1BA65D.jpeg

En sådär box som klara av att kyla 10-15 grader från omgivande temp går hela tiden och drar väl ungefär lika mkt som ett kompressorskåp som ger mkt bättre kyla.

Kompressorn går, riktigt varma dagar, 20 min/h. Så till ett sånt bör batteriet räcka minst 3ggr längre med riktig kyla.

Ett 230kylskåp via inverter bör väl dra ungefär aom 12V kompressor eller kanske 1.2A mer, har för mej invertern drar det på tomgång åxå.

Så om alla nämnda skåp drar 4A

Räcker dina batterier 190/2A i ca

23timmar med elbox

71timmar med 12v kompressor

230v via inverter 37timmar

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det bästa är att köpa ett riktigt kompressordrivet båtkylskåp eller kylbox.

isotherm med ASU är bäst, tycker jag, det har också en vettig inredning..

Kylskåp drar en hel det ström, de med kompressor är mest ekonomiska.

 

Av erfarenhet vet jag att man klarar sig nästan plus minus noll med ett Isotherm, ASU på 42 liter, stor batteribank 50W solcellspanel och minst en timmas motorgång per dag. Stor batteribank i det fallet var 240Ah. Nu har jag likadant kylskåp 260Ah batteribank och 200W solceller, då klarar jag mig i allmänhet utan motorgång eller landström, ibland med även en extra kylbox inkopplad.

 

Sedan får du tänka på hur mycket det skall användas, hur många dagar i sträck, du kanske kan klara dig med en kyllåda för kylklampar eller inbox?

Edited by Georg_Ohm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beroende på installationsmöjligheten så välj om möjligt en box med lock. Det rinner ut mer kyla ur ett skåp när du öppnar dörren än vad som kommer ur en box. All kyla som rinner ut ska återproduceras från dina batterier.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Lintott:

Det rinner ut mer kyla ur ett skåp när du öppnar dörren än vad som kommer ur en box.

Jodå men är kylen välfylld så blir skillnaden väldigt liten. I en box får man ofta plocka upp en massa varor för att komma åt det i botten. Varor som ställs ut i värmen och som sen ställs ner igen tillför en del värme. Räknar man på det så är skillnaden liten. Men det är viktigt att kylskåpet har en väl fungerande tätning.

Har man två tomater i kylen som man tittar till varannan timma så drar kylen mycket mer. Har man inte mat i kylen så får man ha "ballast", jag brukar alltid fylla med vattenflaskor.

Jag har haft flera båtar med kylbox men föredrar ett kylskåp alla dagar i veckan.

Kylboxar/skåp utan kompressor fungera kanske på dagsutflykt men drar för mycket ström för att köra flera dagar i sträck.

ASU kostar 5000kr extra och gör kylen kör ner lite extra och ackumulerar kyla när motorn går i några timmar så att kompressorn inte behöver gå på ett tag. Ett par extra batterier och helst en solpanel gör mer nytta för mindre pengar. 

Vill man verkligen få ner strömförbrukningen så är ett gasolkylskåp ett mycket bra alternativ.

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 timmar sedan skrev bhemac:

ASU kostar 5000kr extra och gör kylen kör ner lite extra och ackumulerar kyla när motorn går i några timmar så att kompressorn inte behöver gå på ett tag. Ett par extra batterier och helst en solpanel gör mer nytta för mindre pengar. 

Jag ser ASU som en funktion som hade sin storhetstid och sitt berättigande när solceller var dyrt och exklusivt och 10 ggr dyrare än idag.

 

Jag kör fattigmans-ASU (50:- kronor) mest för saken skull, dvs. ett relä som startar kompressorn till kylen när motorn är igång och generatorn ger laddning. Då kyls matvarorna lite extra när jag har tillgång till ström. Jag misstänker att besparingen är marginell och glömmer man bort "ASU:n" blir det problem om man går länge för motor.

 

Ett 80 Ah batteri kostar 1000:- till 2000:- kronor och klarar kylen i två dygn extra.

Våra våta batterier har hittills hållit i åtta år (AGM brukar håla längre) så en ASU-kompressor bör hålla i åtminstone 25 - 30 år för att den ska löna sig. Om man kompletterar med en extra 50 W solcell för 500:- till 700:- kronor så klarar man sitt kylbehov evigt länge under sommartid.

En strömlös ASU-kyl ger ingen kyla.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
‎2020‎-‎03‎-‎01 vid 14:15 skrev Mackey:

Jag ser ASU som en funktion som hade sin storhetstid och sitt berättigande när solceller var dyrt och exklusivt och 10 ggr dyrare än idag.

 

Jag kör fattigmans-ASU (50:- kronor) mest för saken skull, dvs. ett relä som startar kompressorn till kylen när motorn är igång och generatorn ger laddning. Då kyls matvarorna lite extra när jag har tillgång till ström. Jag misstänker att besparingen är marginell och glömmer man bort "ASU:n" blir det problem om man går länge för motor.

 

Ett 80 Ah batteri kostar 1000:- till 2000:- kronor och klarar kylen i två dygn extra.

Våra våta batterier har hittills hållit i åtta år (AGM brukar håla längre) så en ASU-kompressor bör hålla i åtminstone 25 - 30 år för att den ska löna sig. Om man kompletterar med en extra 50 W solcell för 500:- till 700:- kronor så klarar man sitt kylbehov evigt länge under sommartid.

En strömlös ASU-kyl ger ingen kyla.

Jag har en annan uppfattning om det, håller iofs med om att ASU är dyrt.

Jag hade först litet glappkontakt i en lödning i panelen, eller snarare en kallödning, så alla lysdioderna lyste inte som de skulle. Det hade även hänt ett tillbud då det kom utspilld jordgubbsaft i bland annat kylskåpets kontrollpanel.

 

Efter att ha åtgärdat det så ser jag att ASU´n går igång och kör kylskåpet i fullfarftsläget när solen skiner väldigt mycket under korta perioder mitt på dagen. I min båt med 250W solcellspaneler och 280Ah batterier gör det ingenting. Någon gång har Bregott varit svårt att bre på färska Hönö- eller Bohuskakor, men ölen har varit kall och go.

Om man har mindre batteribank kanske då kylskåpet kan dra ut banken snabbare än vad solcellspanelerna förmår att ladda tillbaka, sägs det, och påpekas det både här på detta forum och annorstädes. Men det har jag aldrig märkt av.

Så jag kan ju väldigt generellt tycka att om man skall ha kylskåp ombord med eller utan ASU, med eller utan solcellsladdning, bör batteribanken vara väl tilltagen.

 

Strömlösa kylskåp oavsett ger ingen kyla dom heller eftersom kompressorn antingen inte startar eller orkar cirkulera kylmediumet ändå, så det spelar inte så himla stor roll. Isbox är bra!

Edited by Georg_Ohm

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Ja kylbox/kylskåp utan kompressor tycker jag inte är mycket att ha.

De drar mycket ström i förhållande till kyleffekten och fläkten för ett herrans liv så man får stänga av den på natten.

Vi hade en sån av modell kylbox som extra utrymme en sommar men det slutade med att vi drog ur strömsladden och slängde i ett lager is på botten istället, det funkade lika bra.

Nu mer används den bara i bilen vid mindre kött och skaldjurstransporter under sommartid.

 

Edited by Makro

Share this post


Link to post
Share on other sites

Många har problem med kombinationen ASU/solpaneler.

ASUn tror att motorn laddar när solpanelerna börjar ladda, kylen kör ingån, spänningen sjunker och ASUn tror att motorn stoppas. Detta inträffar morgon/skymning när panelerna inte ger fullt. De flesta kopplar bort ASUn. Har man väldigt mycket solpaneler så uppstår inte problemet och är då en bortkastad investering.

Det skulle gå att göra en elektronikbox som skötte det hela mycket bättre men intresset verkar vara lågt.

Något man kan göra ganska enkelt är när generatorn laddar så ändrar man det motstånd R1, som sitter på alla Danfoss kompressorer. Normalt finns inte detta motstånd, kompressorn går med 2200rpm, sätter man in ett motstånd på 1500 ohm så går kompressorn upp på fullfart, 3500 rpm. Omkopplingen kan ske med ett relä styrt av generatorns D+.

Det fungerar ganska bra. Det man saknar är lagringen av kyla som ASU har. Det man kan göra är att bypassa termostaten så att inte kompressorn stoppar när det blir kallt. Helst har man en annan termostat som bryter när temperaturen sjunker under 2°C så fryser inte mjölken. I en segelbåt där man sällan kör motorn några längre stunder så kan man göra som Mackey och bara tvinga kompressorn att gå när man kör motor.

 

Förra sommaren satte jag in en Netatmo enhet i kylskåpet för att kunna följa temperaturen. Slutsatsen var att temperaturen lever sitt eget liv där. Målet var att hålla 6°C men temperaturen varierade mellan 3 och 8°C. Det är ju helt onödigt att köra ner så långt som till 3°C. Kylskåpet är helt nytta. Kylen hemma höll sig inom +/- ,5°C. Det ska bli fler experiment i år men troligen en extra termostat som bryter vid 4-5°C. Nu har jag inga problem med strömmen och troligen ännu mindre i år med en vindgenerator men funktionaliteten stör mig.

 

Danfoss koppling.png

Danfoss motstånd.png

Share this post


Link to post
Share on other sites

I förra båten med en liten solcell och normalt laddningsrelä på generatorn så var det skönt med ASU och köldlagring i en klump i boxen. Efter att ha kört motor en kort stund så tog det många timmar innan kompressorn startade igen. Vid några tillfällen drabbades jag av gränsläget med solcellsladdning och ASU-start och fick ställa kompressorn i normalläge.

 

I nuvarande båt med 200W solceller har jag inte saknat ASU-funktionen. Boxen slås på vid sjösättning och slås av vid upptagning. Laddningen från solcellerna räcker och blir över under hela säsongen.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev JanPalmqvist:

Varför inte en gasolkylbox,

Det satt en 65 lit gasolkyl i min båt. Det fungerade helt perfekt. Men jag kör kylen hela sommaren och med tillräckligt med solpaneler och ett elektriskt kylskåp så slipper ja byta gasoltuber. Dessutom var det lite för stort. Annars hade jag behållit gasolkylen.

Först hade jag tänkt sälja det men nu lutar det åt att behålla det som extra kyl.

Share this post


Link to post
Share on other sites

I min förra båt hade jag en toppmatad välisolerad kylbox med frysfack. Ett 60 Ah hushållsbatteri och en gammal väldigt liten solcell. När jag gick för motor längre än 5 min sänkte jag tempen i kylen och la jag in en tjockare påse med vatten i frysfacket.

När jag låg på landström fyllde jag övriga kylen med små petflaskor med vatten.

Inbillade mig då att det faktiskt hjälpte. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Varför inte bara fylla med öl direkt 😉

 

Jag Kör också med den manuella ASU 

Dvs sänker tempen manuell när jag kör och vrider upp när jag är framme.. 

 

Bhemacs idé kanske jag testar om jag får tid över 👍

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
27 minuter sedan skrev tugge:

Varför inte bara fylla med öl direkt 😉

 

Jag Kör också med den manuella ASU 

Dvs sänker tempen manuell när jag kör och vrider upp när jag är framme.. 

 

Bhemacs idé kanske jag testar om jag får tid över 👍

Så gör jag med drickakylen. Fyller den med främst öl. Går i runt tre lådor 33or. Nån skumpa å lite vitt.

Vatten får plats efter nån dag annars får det samsas med juice å annan mat i matkylen. Bira, när det är välfyllt å välkylt, håller tempen bra. 🖒

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Öl ska vara källarsval, är den kallare så blir den extremt urindrivande.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
18 minuter sedan skrev bhemac:

Öl ska vara källarsval, är den kallare så blir den extremt urindrivande.

Va? Har jag aldrig hört förut. Källa på det?

(”Tro är fint men fakta är säkrare”) 😉

Edited by ChristerN

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 minuter sedan skrev ChristerN:

Källa på det?

Vi gjorde mycket ingående undersökningar under studietiden. Väldigt påtagligt var tiden från första ölen till första pinken, ju kallare öl desto kortare tid.

Med källarsvalt brukar man mena ca 12°C och enl tex Systembolaget så ska många öl sververas vid den temperaturen. Ljus öl (som ofta har högre alkoholhalt) ska vara svalare men inten så kall som i en kyl (4C). Mörkare öl sk hålla uppåt 16 °C.

Drick öl i UK eller Tyskland, den brukar vara källarkall. Medan amerikansk kemikalieöl brukar vara svinkall.

Prova att dricka lite varmare öl, har man kört så ett tag så känns iskall öl lite konstigt.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 timmar sedan skrev bhemac:

Vi gjorde mycket ingående undersökningar under studietiden. Väldigt påtagligt var tiden från första ölen till första pinken, ju kallare öl desto kortare tid.

Med källarsvalt brukar man mena ca 12°C och enl tex Systembolaget så ska många öl sververas vid den temperaturen. Ljus öl (som ofta har högre alkoholhalt) ska vara svalare men inten så kall som i en kyl (4C). Mörkare öl sk hålla uppåt 16 °C.

Drick öl i UK eller Tyskland, den brukar vara källarkall. Medan amerikansk kemikalieöl brukar vara svinkall.

Prova att dricka lite varmare öl, har man kört så ett tag så känns iskall öl lite konstigt.

Jag gjorde också mycket dumt under studietiden, men jag kallar inte det fakta ändå 😉

  • Thanks 1
  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 timmar sedan skrev ChristerN:

Va? Har jag aldrig hört förut. Källa på det?

(”Tro är fint men fakta är säkrare”) 😉

Skall vara å skall vara.

Tycker alla får bestämma själv. Har inga problem med att behöva besöka toa snabbare oavset temp på öl.

Men en undran. Är det in- i- munnen- temp eller sväljtemp som gäller "Skall varat"?

Visst är det åxå mer/annan smak på varm vs kall öl. Vilket som e godare/bättre eller vad man ska tycka hoppas jag alla får avgöra själv. Ibland har jag klunken kvar i munnen innan svälj för att känna alla atomer ibland inte.

Hursom så har jag ölen jättekall och efter tredje doppet vid bastu och bad finns inget jag tycker är godare.

Har några, framförallt en, vänner som gärna tar ut ölen i solen en bra stund innan. Dom tycker detär tok för kalla.

Jag tycker köldsmärta av kall bira är lika med njutning. Svepa en sån som gör ont när anjaret är släppt.. wonderfuul.

Eftersom det ofta brukar handla om att komma till nån slags ett gemensamt rätt... här lär det finnas lika många ogenensamma "rätt" som tyckare... om det inte är styr av nån förordning att dom som har yrket kritiker har tolknings/tyckare-företräde..  

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev ChristerN:

Jag gjorde också mycket dumt under studietiden, men jag kallar inte det fakta ändå 😉

Ett flertal tester ger en del fakta men bara hur lång tid det tar innan man måste pinka.

Men det finns ingen fakta för hur man får en öl att smakar bäst.

 

Systembolagets rekommendationer baseras på provningar utförda av personer med stor erfarenhet.

Gå på seriösa provningar, det ger mycket kunskap. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det finns inga facit och "skall vara" när det gäller varken öl, andra drycker eller mat.(knappt något alls när jag tänker på det =))

Allting "Beror på" och är dessutom en smaksak.

Beror på min egen status, är jag varm? Kall? Törstig? Mätt?

 

Kockar som endast jobbar med "tumregler" får snällt stå kvar på sibylla och steka korv. En kreativ kock hittar alltid en massa sätt att bryta dessa tumregler för att få variation på maten.

 

När det gäller diskussionen med kylskåp och ASU skulle jag säga att en ASU på ett kylskåp ger samma resultat som ett batteri extra. Satsa på det om det finns plats, då kan du använda "ASU-teknik" även på plottern, watermakern, mobilladdaren...

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy