Jump to content
Thursday 27 February 2020

El-aktersnurra (under 1 hk) - bästa fabrikat  

7 members have voted

  1. 1. Vilken elsnurra är bäst tycker du, tror du eller har du hört?

    • Barracuda
      0
    • Biltema
      1
    • Fladen Marin
      0
    • Maritim e-power
      0
    • Minn Kota
      4
    • MotorGuide
      2
    • Watersnake
      0
    • vidaXL
      0


Recommended Posts

8 timmar sedan skrev tugge:

Men då är frågan vad förbrukningen hade blivit om man kör i 3,5knop. 

Om vi börjar med 3 knop och 30 A bör väl 3,5 knop kräva 48 A.

Det kommer att ta fyra timmar att köra 2 M i 0,5 knop över grund.

Förbrukningen blir då 4 x 48, så totalt192 Ah går åt.

 

4 knop kräver 71 A och det tar 2 timmar, så 142 Ah. går åt.

 

Tillägg: Det är uppenbart svårt att tänka sig hur minsta förbrukning i motström uppnås och ännu svårare är det om det är vind och vågor som står för motståndet.

  • 4,5 knop kräver 101 A och då tar turen 1,33 timmar och förbrukningen blir 135 Ah
  • 5 knop kräver 139 A och det tar en timme så 139 Ah.
  • 6 knop kräver 240 A och det tar 40 minuter så 160 Ah

Det är mera energieffektivt att köra i sex knop genom vattnet i tre knops motström än att ligga och harva i 3,5 knop.

Snålast blir resan i ungefär 4,5 knops fart genom vattnet.

Edited by Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 timmar sedan skrev Mackey:

Snålast blir resan i ungefär 4,5 knops fart genom vattnet.

I detta fallet, ja. Man måste göra mer fart än motströmmen annars kommer man ju ingenstans.

Sen är det bara att kalkylera vad som är den mest ekonomiska farten.

Under normala förhållanden så är 2 kn motström ganska mycket.

Ska man gå Engelska kanalen med en ström på uppåt 2 kn och som vänder var 6:e timma så är det väldigt intressant att kalkylera olika alternativ.

Share this post


Link to post
Share on other sites
26 minuter sedan skrev bhemac:

Ska man gå Engelska kanalen med en ström på uppåt 2 kn och som vänder var 6:e timma så är det väldigt intressant att kalkylera olika alternativ.

Då kanske det till och med lönar sig att ankra var 6:e timme (under motströmsfasen i cykeln givetvis). Eller bara under den period då motströmmen är som starkast, om man anser sig ha lite ont om tid.

Share this post


Link to post
Share on other sites
29 minuter sedan skrev McLasse:

Då kanske det till och med lönar sig att ankra var 6:e timme (under motströmsfasen i cykeln givetvis). Eller bara under den period då motströmmen är som starkast, om man anser sig ha lite ont om tid.

Strömmen är ju olika på olika ställen så när man har motström så vill man gärna vara på ett ställe där strömmen är mindre.

Intressant att kalkylera medelfarten vid olika klockslag.

Ännu mer spännande blir det om man dessutom seglar.

Det finns ruttplaneringsprogram som gör beräkningarna....

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev bhemac:

I detta fallet, ja. Man måste göra mer fart än motströmmen annars kommer man ju ingenstans.

Sen är det bara att kalkylera vad som är den mest ekonomiska farten.

Under normala förhållanden så är 2 kn motström ganska mycket.

Ska man gå Engelska kanalen med en ström på uppåt 2 kn och som vänder var 6:e timma så är det väldigt intressant att kalkylera olika alternativ.

Jo, det var ju mest ett exempel för att visa att motvind, motsjö och motström ställer till spratt i hjärnan när det gäller att ta sig fram så energieffektivt som möjligt.

 

Det kan ju också vara så att genom att öka effektuttaget med 20 % så kan man halvera gångtiden och det kan det ju vara värt om man har tillräckligt med "bränsle" ombord, särskilt om man ska långt.

 

Samma tankevurpa kan man göra när naturen är med än, dvs att man gasar på onödigt mycket för att man kanske vill spara tid.

Vid 2 knops medström tar det 24 minuter på full gas (30 A) att köra 2 M och man förbrukar 12 Ah.

Drar man ner till 9 A tar samma sträcka 30 minuter (nästan samma tid) och man förbrukar endast 4,5 Ah.

 

I medström, medvind, medsjö tror jag det är enklare att tänka rätt eftersom man kommer framåt även med avstängd motor.

Edited by Mackey

Share this post


Link to post
Share on other sites
43 minuter sedan skrev bhemac:

Det finns ruttplaneringsprogram som gör beräkningarna....

Nu drar jag i väg lite OT och jag inser att jag är mer gammaldags än jag egentligen vill inse...men de har jag missat! Har du möjligtvis något tips på något som du vet är bra?

Google, här kommer jag 🐎

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Mackey:

Jo, det var ju mest ett exempel för att visa att motvind, motsjö och motström ställer till spratt i hjärnan när det gäller att ta sig fram så energieffektivt som möjligt.

Samma problem som man har i områden som "besväras av tidvatten" som det står i någon lärobok. Planering av rutter i sådana vatten kan ge en del aha-upplevelser. 

Nästa generations elsnurror får väl en dator som kan optimera strömuttaget.

 

2 timmar sedan skrev Mackey:

Samma tankevurpa kan man göra när naturen är med än

Eller som jag som skulle möta en dotter i Oslo, hon kom ed bussen och jag med bil. Hittade en perfekt plats där hon bara skulle behöva gå en kort sträcka. Det var bara det att jag på en avsevärt högre höjd och gräsmattan hon skulle gå över var nästan en klippvägg.

 

2 timmar sedan skrev McLasse:

Har du möjligtvis något tips på något som du vet är bra?

Visst, bara jag kommer ihåg namnet...

Den jag tänker på tar hänsyn till förhärskande vindar, strömmar och båtens egenskaper.

Återkommer!

Min gamla MaxSea har en del men även B&G plottern.

 

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 minuter sedan skrev bhemac:

Visst, bara jag kommer ihåg namnet...

 

Jag tror den heter Virtual PassagePlanner, hade ett annat namn tidigare.

http://www.digwave.com/

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Efter en sommar med elmotor på min nybyggda båt Nöulon! skulle jag aldrig återgå till förbränningsmotor på en liten roddbåt eller jolle. När jag sätter ett skarv på rorkulten så jag kan sitta på mittoften kommer jag upp i dryga 4 knop. Båten som kopierades när den här byggdes kördes med en Monark 4, med den kom man kanske upp i 5 knop. Den där ena knopen kan gott bjuda på bara för njutningen att glida fram ljudlöst över vattnet. Ärligt talat började vattnets skvalp mot skrovet irritera en aning :-)

 

Motorn jag använder köpte jag begagnad av en nyfrälst sportfiskare som skalade upp sitt fiskande och bytte från insjö till hav. Motorn är en Sunelexe 58 lbs. Enligt specsen skall den dra 51 A men enligt min Victron batterimätare drar den som mest 35 A på full fart, alltså en effekt runt 430 W. Torde stämma bra eftersom man kan köra fyra timmar utan att komma alarmerande lågt i laddning, brukar lova en timme körning när man gjort en fyratimmarsresa, jag har 200 Ah batterier. Fyra timmar är ändå mer än vad man normalt orkar sitta i en roddbåt med bara en kapokk-kudde som komfort. Mitt normala åkande är en halv sjömil till vassviken där gäddorna alltid nappar, där kan man sitta och glida längs vassen på lägsta hastigheten hur länge som helst.

 

Har skaffat en propeller med lite större stigning för att se vad som händer med strömförbrukningen och farten då. 4 knop börjar ändå antagligen vara skrovhastigheten på min båt. Om skillnaden i fart inte blir märkbar återgår jag till den gamla propellern.

 

PS

Att glida fram ljudlöst har sina nackdelar också. En vacker sommardag kom jag glidande runt en udde. På en brygga bakom udden satt en man med blicken drömskt riktad mot horisonten. I ena handen hade han en kaffekopp och i mungipan en cigarrett. Min plötsliga och tysta uppenbarelse orsakade en tappad cigarrett och utspillt kaffe. Jag bad om ursäkt i förbifarten. Första gången jag under gång för motor kunnat kommunicera med någon på en brygga i samtalston och ändå vara tiotalet meter ut i vattnet. Borde kanske hänga en koskälla i stävöglan när man är ute bland holmar och skär...

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev bhemac:

Jag tror den heter Virtual PassagePlanner, hade ett annat namn tidigare.

http://www.digwave.com/

119 pund var inte så farligt för allt den ger. Tyvärr finns den inte för android. Önskelistan börjar snart växa mig ur huset.

Share this post


Link to post
Share on other sites
29 minuter sedan skrev Faderullan:

Min plötsliga och tysta uppenbarelse orsakade en tappad cigarrett och utspillt kaffe.

Du borde sätta dig och vifta lite med årorna i vattnet när du glider fram i 4 knop. Då kommer folk tappa mer än cigaretter och kaffe i ren förundran. Snacket vid fikabordet kommer gå någonting i stil med: "Jag kände igen honom från OS i Tokyo, han kom trea i rodd".

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Faderullan:

Efter en sommar med elmotor på min nybyggda båt Nöulon! skulle jag aldrig återgå till förbränningsmotor på en liten roddbåt eller jolle

Det säger alla som provat! Om fler provad skulle det inte sälja några små bensinare!

Jag skulle vilja ha en roddbåt med frontmonterad motor med gps, autopilot mm. Helst ganska plattbottnad i bak så man kan backa upp på stranden. Men även en riktig roddbåt skulle vara fint men det är nästan dubbla pengen och dessutom innebär det ansträngning.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev bhemac:

Det säger alla som provat! Om fler provad skulle det inte sälja några små bensinare!

Jag skulle vilja ha en roddbåt med frontmonterad motor med gps, autopilot mm. Helst ganska plattbottnad i bak så man kan backa upp på stranden. Men även en riktig roddbåt skulle vara fint men det är nästan dubbla pengen och dessutom innebär det ansträngning.

Besökte båtmässan i Helsingfors i fredags och noterade att utbudet på kraftigare elsnurror, dvs sådana som är kraftigare än vanliga trollingmotorer har ökat markant sedan i fjol. 2019 var det nästan bara Torqeedo, nu fanns flera märken och det var tydligt att ökat utbud sänker priset.Skulle inte förvånas om de minsta bensinsnurrorna snart är ett minne blott.

För min egen del tittar jag redan på hur jag kunde skala upp mitt koncept med solpanel och batterier. Det funkar klockrent på en roddbåt så varför inte också något större?  Kanske en eldriven snipa med akterhytt och så många solpaneler som möjligt på taket. Det optimala vore en katamaran, lättdriven och med massor av yta att sätta solpaneler på.

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 minuter sedan skrev Faderullan:

För min egen del tittar jag redan på hur jag kunde skala upp mitt koncept med solpanel och batterier.

Solpaneler är fantastiskt men de ger inte så mycket.

5m2 solpaneler kan ge drygt 1000W eller 4kWh per dygn.

Vilket ger 1-2 tim motordrift/dygn för en lite större båt.

Det är inte mycket men det kanske räcker. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy