Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024

El-aktersnurra (under 1 hk) - bästa fabrikat  

10 medlemmar har röstat

  1. 1. Vilken elsnurra är bäst tycker du, tror du eller har du hört?

    • Barracuda
      0
    • Biltema
      1
    • Fladen Marin
      0
    • Maritim e-power
      0
    • Minn Kota
      7
    • MotorGuide
      2
    • Watersnake
      0
    • vidaXL
      0


Rekommendera Poster

Hej!

Nu är dt dags att ta lite hjälp av forumet igen. Vi ska köpa en liten el-utombordare till jollen, en Walker Bay 8.

Har läst denna bra tråd, så nu gäller det nog mest detaljer om fabrikat och styrka.

 

bhemac har en likadan jolle (tror jag) med en Minn Kota Endura C 2 30

Är dragkraften 14 kg tillräcklig även om det blåser motvind. Vilken vind klara man ungefär att köra mot.

Minn Kota Endura C 2 30 just nu 1690:- kronor på Hjertmans.

 

Alternativ

vidaXL P16 (16 kg drakkraft) kostar 1559:- kronor här.

Biltema 34 (15 kg) kostar 1499:- kronor här.

Fladen Marin (17 kg) kostar 1599:- kronor Jollyroom.

MotorGuide R3 (18 kg) kostar 2250:- kronor på Marinmannen.

Maritim e-power 36 (18 kg) kostar 1790:- kronor på SeaSea.

Barracuda 35 (18 kg) kostar 2275:-Watski.

Watersnake Tracer FWT  (15 kg) kostar 2199:- kronor på Miekofishing.

Finns säkert flera, några tips?

Erfarenheter av, eller synpunkter på, dessa?

 

Ska man gå upp någon tusenlapp för att få lite mera kraft?

 

Tack på förhand!

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick en Minn Kota i ett annat köp så jag har bara testat den. Så värst mycket vind har jag inte testat med, inte heller med en massa folk/grejer ombord. Intrycket är väl att det räcker ganska bra, lite bttre än vad jag trodde. Minn kompis har en gummijolle och han testade min snurra. Sen köpte han en på Biltema. Ingen märkbar skillnad tyckte han.

Den riktigt stora skillnaden var mitt golfbatteri på 20Ah/3,5kg och hans blybatteri på 20 kg. Varken han eller jag har lyckats tömma mitt batteri men vi har inte gjort några uthållighetstester utan bara kört normalt.

Men du väl segel också?

Har man rott gummijolle så är Walker Bay rena drömmen, fullt acceptabel att ro.

--

Jag har även en roddbåt på drygt 4 m. Minn Kota fungerar på den också i lite lugn fart.

Kanske byter jag den roddbåten mot något mindre men då vill jag ha en frontmonterad Motoguide med inbyggd autopilot! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Minn-Kota anses ju av många som en bra snurra, liksom normbildande.

Men jag köpte mellanmodellen av Motorguide, använde den ju bara förra säsongen så jag har ingen längre erfarenhet, men den funkar bra. Och jag fick min till ett väldigt bra pris. Det var en butik lokaliserad på Blocket, och IRL i Kungälv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad innebär mellanmodell och vad innebär väldigt bra pris?

 

Är en Motorguide R3-55 HT/36" för 3100:- ett bra pris?

Är en Watersnake Venom SXW 54/42 för 2300:- ett bra pris?

Fladen Marine Elmotor F56 för 2000:- ett bra pris?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag undrar lite var olika el-snurror tillverkas eftersom jag helst undviker inköp från "Folkdiktaturen Kina".

Minn Kota är en förkortning av Minnesota Dakota, så USA blir det väl där.

 

Någon som vet vad övriga snurror har för ursprungsland?

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måhända är jag konspiratorisk, men sker inte all tillverkning av det mesta i den nämnda folkrepubliken och närliggande länder?

Några av modellerna är så lika varandra att man lätt misstänker att dom kommer från samma fabrik.

Tror du att hela motorn kommer från Minnesota eller Dakota? Jag vet inte, men misstänker att firman i bästa fall har en eller några monteringfabrik/er i dessa delstater där man sätter samman delar som tillverkas långt borta. I sämsta fall ligger bara huvudkontoret i någon av dessa delstater.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 hours ago, Georg_Ohm said:

Måhända är jag konspiratorisk, men sker inte all tillverkning av det mesta i den nämnda folkrepubliken och närliggande länder?

Några av modellerna är så lika varandra att man lätt misstänker att dom kommer från samma fabrik.

Tror du att hela motorn kommer från Minnesota eller Dakota? Jag vet inte, men misstänker att firman i bästa fall har en eller några monteringfabrik/er i dessa delstater där man sätter samman delar som tillverkas långt borta. I sämsta fall ligger bara huvudkontoret i någon av dessa delstater.

Ser ut som att du har rätt Georg_Ohm:
https://www.walleyecentral.com/forums/showthread.php?t=174775

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite otydligt dock när Minn Kota skriver så här på sin hemsida.

Det låter lite otroligt (otrolligt....😂) att de inte skulle ha något från Kina i sitt sortiment.....

 

image.png.c45123b583bd2948af5c5e3dca08e1df.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Måhända är jag konspiratorisk, men sker inte all tillverkning av det mesta i den nämnda folkrepubliken och närliggande länder?

 

4 timmar sedan skrev K_Haddock:

 

4 timmar sedan skrev Kane:

Lite otydligt dock när Minn Kota skriver så här på sin hemsida.

Det låter lite otroligt (otrolligt....😂) att de inte skulle ha något från Kina i sitt sortiment.....

Dessvärre har ni nog rätt att det är svårt att köpa den här typen av saker tillverkade i ett demokratiskt land. Hur blev det så?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag driver ju min Soling med en äldre motorguide 30lb 

 

I hård vind och motström med vågor upplever jag att man måste köra på högsta effekt, men jag antar att din jolle är lite mer lättdriven 😁

 

Den stora fördelen med en liten motor är ju att den drar lite ström.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Dava:

Jag driver ju min Soling med en äldre motorguide 30lb 

 

I hård vind och motström med vågor upplever jag att man måste köra på högsta effekt, men jag antar att din jolle är lite mer lättdriven 😁

 

Den stora fördelen med en liten motor är ju att den drar lite ström.

Ja 42 A på full parallell.

Jag skulle ju gott kunna tänka mig att min gummijolle blir omöjligt att framföra även den i motström och mot litet hårdare vindar eller vågor, men det blir den med liten bensinmotor också.

Lättdriven såtillvida at den är nästan platt i botten, så en hel den energi går förlorad i ideliga kurskorrigeringar. Den är som en klick smör i en het teflonpanna.

Orsaken till bytet från 2Hk fyrtaktshonda var att slipa ha tio liter bensin ombord, det är livsfarligt, samt vikten, 12,5  kg är inte mycket, men det blir ändå mer när det skall lyftas från en större båt ned i en litet rank gummibåt är det fortfarande 12,5 kg med liksom på ett annat sätt...

Det var ju även meningen att barnbarnen själva skall kunna framföra gummibåten med elmotor, hondan hade vare sig friläge eller backslag.

 

Men Minn-Kota där i Calisota har ju tillverkat elutombordare sedan år noll, så dom vet ju hur det skall vara, men dom tillverkar knappast någon koppartråd eller skruvar och muttrar själva... Men det kanske dom gör i den där "folkdiktauren", om dom inte har fått influensa hela bunten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket av innehållet kommer säkert från Kina men är värdet av kina prylarna mindre än 50% så kan man sätta USA som ursprungsland. Så ofta försöker man få upp värdet på de inhemskt producerade delarna vilket man gör gnom att köpa delarna av ett dyrt bolag i samma koncern.

Det är bara fejk nuförtiden!

 

Min Walker Bay är klart snabbare än kompisens "skyddsbåt", det är skillnad på olika skriov

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev Dava:

Jag driver ju min Soling med en äldre motorguide 30lb 

 

I hård vind och motström med vågor upplever jag att man måste köra på högsta effekt, men jag antar att din jolle är lite mer lättdriven 😁

 

Den stora fördelen med en liten motor är ju att den drar lite ström.

Om du kan driva en soling i hård motvind, motström och vågor med en 30 punds motor så borde det gå utmärkt att driva en 8 fots jolle.

 

En större motor drar också lite ström om man inte behöver gasa så mycket. Nackdelen är att stegen mellan olika pådrag kanske blir onödigt stora.

 

Verkar som att en 30 punds motor är ett bra val till en 8 fots jolle med hård botten och dessa motorer är ju också väldigt billiga nu.

 

Kuriosa:

I motvind kan det vara så att den större motorn totalt sett drar mindre energi eftersom man kommer fram snabbare och kan avsluta resan långt, långt innan båten med den mindre motorn kommit fram.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev Mackey:

I motvind kan det vara så att den större motorn totalt sett drar mindre energi eftersom man kommer fram snabbare och kan avsluta resan långt, långt innan båten med den mindre motorn kommit fram.

Om förhållandet mellan energi och fart hade varit linjärt, ja. De som kör helelektriskt brukar acceptera lägre fart när det går trögt och därmed få en längre räckvidd.

 

Största problemet brukar vara att kunna ladda och då är det en sor fördel att inte förbruka för mycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns inga bra el-snurror. Köp en bensin motor 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Om förhållandet mellan energi och fart hade varit linjärt, ja. De som kör helelektriskt brukar acceptera lägre fart när det går trögt och därmed få en längre räckvidd.

 

Största problemet brukar vara att kunna ladda och då är det en sor fördel att inte förbruka för mycket.

En sanning med modifikation vilket kan visas med ett exempel.

 

En 30-pundare (ca. 30 A) går i tre knop och en 50-pundare (ca. 50 A) på samma båt går i fyra knop

Sträckan är 2 M.

Motströmmen är 2 knop.

30-pundare behöver 2 timmar, dvs 60 Ah.

50-pundare behöver 1 timme, dvs 50 Ah.

Ökar vi motströmmen så ökar skillnaden. Vid tre knops motströms blir förbrukningen oändlig för 30-pundare och 100 Ah för 50-pundaren

 

Samma sak gäller ju vid motvind och motsjö, men är svårare att inse och/eller beräkna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Mackey:

En 30-pundare (ca. 30 A) går i tre knop och en 50-pundare (ca. 50 A) på samma båt går i fyra knop

Ja om det stämmer men ökar man farten med 33% så ökar energibehovet med 135%. Förhållandet är kubiskt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev bhemac:

Ja om det stämmer men ökar man farten med 33% så ökar energibehovet med 135%. Förhållandet är kubiskt.

Det hade Picasso gillat!

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Ja om det stämmer men ökar man farten med 33% så ökar energibehovet med 135%. Förhållandet är kubiskt.

Om det råkar vara kubisk effektökning med mitt tänkta båtskrov får man öka motströmmens hastighet lite i mitt exempel för att visa att det inte alltid är mest energisnålt att köra på låg effekt.

 

Vid en motströms på 3 knop kommer det alltid att vara mera energieffektivt att ha en starkare motor.

Tillägg: Gäller naturligtvis det exempel jag tidigare presenterade.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Mackey:

Vid en motströms på 3 knop kommer det alltid att vara mera energieffektivt att ha en starkare motor.

Räkna lite till du.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev bhemac:

Räkna lite till du.

Något särskilt du undrar över???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har mer fart och mindre ström eller tvärtom spelar ingen roll. 

Tex 6 knop och 3 knop motström ger en FÖG på 3 knop. 12 knop och 9 knop ström ger samma FÖG.

Säg att i det första fallet behöver vi 1 kW då behöver vi 8 kW i det andra fallet.

För att hålla samma FÖG så kommer vi alltid behöva mycket mer effekt.

 

Tänk nu att du ska igenom Pentland Firth. Där kan man få ett ström-race på 16 kn. Att stånga sig igenom den motströmmen kostar mycket energi. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, jag fattar vad du menar.

 

Tänk så här.

Vid 30 A går båten i 3 knop genom vattnet.

Vid tre knops motström blir energiåtgången oändligt stor för att ta sig till målet eftersom båten då gör noll knop över grund.

Bättre att ösa på med 70 A i två timmar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Mackey:

Okej, jag fattar vad du menar.

 

Tänk så här.

Vid 30 A går båten i 3 knop genom vattnet.

Vid tre knops motström blir energiåtgången oändligt stor för att ta sig till målet eftersom båten då gör noll knop över grund.

Bättre att ösa på med 70 A i två timmar.

 

Men då är frågan vad förbrukningen hade blivit om man kör i 3,5knop. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju inte  samma förbrukning att köra i 180km/h  i en mil som att att köra 90km/h. 

Tiden blir det dubbla men du kommer förmodligen ha mer kvar i tanken om du kör 90 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev tugge:

Det är ju inte  samma förbrukning att köra i 180km/h  i en mil som att att köra 90km/h. 

Tiden blir det dubbla men du kommer förmodligen ha mer kvar i tanken om du kör 90 

Exakt!

Ska man dubbla farten hos en deplacerande båt så måste man tillföra 8 gånger mer effekt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu snackar vi väl inte motorgång i flera timmar utan max ett par hundra meter från ankringsplats in till land eller mellan olika delar i större hamnar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan skrev Dava:

Nu snackar vi väl inte motorgång i flera timmar

Till min snurra har jag ett 20Ah Litiumbatterie. Snurran drar 30A  vid maxfart så jag kan köra så i 40 min. Hittills har varken jag eller polaren lyckats tömma batteriet, trots ibland flera turer mellan båt och land eller div utflykter. Troligen skulle jag inte stå ut 40 min i en jolle.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...