Jump to content
Thursday 06 May 2021

saxofon

Medlemmar
  • Content Count

    47
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

7 Neutral

About saxofon

  • Rank
    Fänrik

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. saxofon

    Elektrisk matlagning

    Det här är ett roligt ämne! 🙂 Jag började med en prototyp förra året. Därmed hade jag induktionshällen ovanpå gasspisen hela säsongen. Fick stuva undan hela tiden inför seglingarna. Prototyp-verksamheten gick väldigt bra dock så att i år har jag slängt ut hela gas installation och gjort en egen kardanupphängning av häll och enkel ugn. På hällen som är ganska hal glider kastrullerna lätt omkring (även utan sjögång...) så har jag en silikonmatta ovanpå. Då står allt stadigt och det går faktiskt att luta hela paket ca 30 grader och det står fortfarande stadigt. Osäker på om jag vågar laga mat under gång ändå, men inget större problem då jag lagar mat för ankar mest. Har 48V200Ah LiFePo4 Victron batterier som energilager, lite mer Victronpryttlar för övervakning. Ännu en för laddning/inverter och så lite mer för solcellsladdning och isolationstrafo Solpaneler är 2x400W på targabåge i aktern. Under högsommaren räckte det med en panel inkopplad för att hålla igång det hela (ligger aldrig på landström). Dessa är inkopplade parallellt för säkerhetens skull (ca 70V tomgångspänning per panel) men kanske att seriekoppling skulle vara ännu mer effektivt. Då jobbar jag även från båten så 2 laptops är igång konstant. Är ju av lat natur så hela navsystemet, vhf, ais, autopilot, raspberry pi server osv är också igång hela tiden (även nattetid). Så är det ju bara sätta segel och dra vidare på morgonen. Körde med en TP-Link wifi energimätare/"strömbrytare" på hällen förra året så ganska god koll på vad just matlagningen behövde. Min mediokra matlagning hamnar runt 4-500Wh per dag, skulle gissa på dubbla för lite mer seriös matlagning, och från regulatorn ser jag att det förs in ca 3kWh i systemet som då behövs alltså för allt annat samt för att kompensera för förluster här och där. 48V effektiviserar helt klart och jag skulle gissa att det förlänger livslängden också på system (ser som mest runt 70-80A nu när jag drar igång häll och ugn) jämfört med om det skulle varit 12V. Men det hade nog inte varit några problem att köra 12V med dagens LiFePo4 teknik, bara att de högre strömmarna skulle belasta mer och därmed sänka livslängden IMHO. Det mesta finns beskrivet på https://github.com/saxofon/boat-electronics även om det behövs uppdateras för "final version" (blir det någon sådan?!?). Det är med modul tänk och som det är just nu är batteribox (och första automatsäkringen 200A) en modul. Nästa modul är en panel där övervakning, MPPT, charger/inverter mm är monterat. Sedan är det två sladdar med snabb-kontakt kopplas in mellan isolationstrafo och 230VAC fördelarpanel. Väldigt enkelt att ta bort det hela och då koppla in isolationstrafo direkt till 230VAC panelen så blir det som en "vanlig" båt igen Därför borde det vara hyfsat enkelt att kolla igenom min github sida och kopiera till era egna båtar ifall man vill.
  2. Jag skaffade en sådan här i år: https://caso-design.de/en/p/caso-maitre-3500-mobile-double-induction-hob-3500-watt Driver den via en 48V bank (lifepo4) och inverter 3000W sustain, 5500W peak. Då får jag låga strömmar då matlagning ju kan ta lite tid. Trodde jag... med induction går det ju sketasnabbt I praktiken ser jag förbrukning på ca 1kWh per dag max i matlagnings-energi, mer typiskt kanske hälften. Prototypade i år, nu gäller det bara att hitta någon bra gimbal induction/oven lösning... Har kontaktat Force (de gör fina gasol spisar och även el, fast då inte induction) och de tittar på induction lösning men ingen tidsplan. Så fråga även leverantörerna så de ser att det finns intresse för detta. 😉
  3. Som komplement till livflotte... man skulle kunna ha uppblåsbara jätteballonger, typ sådana dykare använder för att ta upp tunga saker från botten fast hela och med ventil för inlopp av tryckluft. Några sådana i salongen på säg 1m3 styck och några i akterruffen/förpiken... vips har vi 6 ton lyftkraft eller kanske mer. Skulle kunna förvaras i små utrymmen i innertaket tillsammans med tryckluftstuben. De kan sedan utlösas manuellt eller vid vattenkänning, liksom våra uppblåsbara flytvästar. Man kan då stanna kvar på båten istället för att överge den i många situationer. Ger en mer tid att fixa hål i skrovet eller vad det nu kan vara, alternativt mer tid att gå i livflotten och se till att få allt nödvändigt med sig. Efteråt är båten kanske bärgningsbar istället för att ligga på 3000m djup...
  4. Antar ni menar eS95/eS97? Man kan köra LH3 på dessa. Funkar bättre men man missar tex online updates och får själv ladda ner på SD-kort, stoppa in i burken osv. En varning för eS9x dock att de har dålig touchscreen. Jag fick min eS97, som hade kortis i touchscreen precis vid MOB-"softknappen" så den släppte MOB markers varje sekund typ ;-), utbytt av RM i England. Hade diskussion med köpe stället (Erlandssons Brygga) men de hade inga kunder med problem sa de och ville inte ta "fajten" med RM. Fick nummer till RM i Göteborg som kände till problemet med dessa men klagade på RM England som inte ville utöka garantin (min enhet var 5 år). Ringde RM England förberedd med massa argument (hade andra strul också sedan början med denna enhet) men behövde inte använda dem 🙂 "Oh that unit... yes they are bad. Send unit in and we return you a new Axiom 9 Pro back". Så nu har jag en sprillans ny Axiom 9 Pro (pro varianten har knappar/ratt också) som har fungerat hittills iallafall. Bra support åtagande till slut även om det tog tid.
  5. Fråga till alla el-utombordar-fantaster (jag vill också sälla mig till denna skara!)... hur gör ni under tiden ni är i land? Jag tänker på att man njuter av den tysta fina färden in till land, lämnar jolle och den dyra nyinköpta elmotorn/LiFePo4-batteriet.... kommer de att finnas kvar några timmar senare när man är tillbaka från puben?
  6. Är det någon som har en susning på vilka drag/tryck-krafter som det blir på rodkick arremanget på en båt i stl klass med 37 fot, 30 kvm stor? Använder inte dirk längre så max tryck borde väl typ bli när man ligger stilla och har blöta badhandukar på tork... känns nästan beräkningsbart även för mig Men hur är det med dragkrafterna? När det blåser på och man vill kicka ner blir det lite krafter kan jag tänka... men inte riktigt ut... ;-)
  7. Nu är det dags för mig också... Fem säsonger utan något bottenjobb alls, innan dess nedskrapning till befintlig epoxi-primer (vet ej fabrikat) och sedan ett lager röd lefant nautica + ett lager mörkblå lefant nautica. I år satte sig några havstulpaner och man börjar se en hel del av primer-ytan på de övre bitarna av skrovet. Planen är ny renskrapning till epoxi-primern, finslip och sedan ett gäng lefant tiger coat med någon färg, typ mörkblå igen... Men kanske man skulle lägga ett Ultra-Ever Dry lager ytterst? http://www.spillcontainment.com/products/ever-dry
  8. I tillägg till tidigare opensource alternativ finns ju Victrons egna initiativ: https://www.victronenergy.com/live/open_source:start https://github.com/victronenergy Så med något enkelt billigt arm kort så fixar man sig sin egen energi övervakare. Att Victron går in för opensource tycker jag är alldeles fantastiskt och fler borde göra samma sak så att man kan integrera själv också. Personligen blir det fler Victron burkar nu när min lilla yacht server kan prata med dem. :-)
  9. Istället för att skaffa ankarspel/kapstan, varför inte elektrifiera en vinsch? Är ju i princip en kapstan och kan då användas vid segling också?
  10. saxofon

    "Dimautomatik"

    Man kan ju också välja något färdigsnickrat, tex: http://www.go2marine.com/product/92221F/fogmate-automated-horn-controller.html Inte lika roligt som att knåpa ihop något eget förstås, och den har ju säkert inte ens något linux inuti... Kanske man kan kombinera hornet med mat- och sov-klockan? Flaggnördarna kan ju tuta ut revelj framåt niotiden alt triggas via skymningsrelä? Öppnar sig många möjligheter här!
  11. saxofon

    elutombordare

    Varför inte koppla tjocka kablar (ju tjockare desto bättre) från batteri till nära motorn, som avslutas på en sådan här: http://www.hjertmans.se/produkter/el-belysning/12v-elektriskt/kopplingsplintar/sure-conn3-fordelningsplint Så har du ringskor (inte Ringo Stars systrar utan kabel terminering i form av ett hål) på kablarna och kan skruva på/av efter behov?
  12. Jag laminerade upp en klack för nya motorkylvattenintaget i epoxi. Sedan målade jag två lager Danboline ovanpå. Blev alldeles utmärkt resultat. Två dagar gick åt för klacken (halva tjockleken i taget) och likadant för danboline lagren. Alltså en dag väntetid mellan de olika. Då var yttertemperaturen runt 10-15 grader.
  13. Själv har jag en nedfällbar variant, den är mycket mycket tyst. Kanske beroende på avsaknad av röret? Har fungerat ypperligt i sex år nu.
  14. Det blev bra efter en reset faktiskt. Får se hur länge den håller sig i skick nu☺
  15. FYI, supporten svarade snabbt. Dock med att den är utgången sedan länge och att support inte gäller länge... De förslog dock reset såsom beskrivits ovan, det får bli nästa test. Tycker det är en heltrevlig GPS med bra kartor och display så tills lite övrigt jobb är gjort innan det är dags att uppgradera plottern får den gärna fungera. Thomas1, jo jag har en gammal garmin gps 90 (flygmodellen) som fortfarande ger utmärkt bra position. Lite jobbig att ha i båten bara för den varnar för flygzoner hela tiden...
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy