Jump to content
Sunday 05 December 2021

thomasx

Medlemmar
  • Content Count

    87
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

4 Neutral

About thomasx

  • Rank
    Kapten

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Så då är vi tillbaka på ursprungsfrågan. Gör den någon skillnad med en vanlig travare? Hur stor skillnad i så fall?
  2. Är det verkligen så att det enbart bli ett ortogonalt tryck in mot masten när man hissar/revar seglet, och varför blir det i så fall så?
  3. Denna typ av travare, gör den någon skillnad mot en utan hjul? Man har ju fortfarande delen som löper i likrännan.
  4. @Smajlej Vilken firma var det, jag är mycket intresserad av att hyra en sådan!
  5. Ja, hanfot med block i akterstaget och kaskad med dyneema är tanken. Jag tar en titt på PBB.
  6. Hejsan Jag ska fixa ny akterstagsträckare, delning 1:32. Har n några tips på lämpliga och prisvärda block att använda?
  7. Jag testade en enkel variant av plätering förra våren. Det funkade alldeles utmärkt. Inte en enda tulpan på propellerbladen. Navet förkopprade jag inte. Där satt en del tulpaner, men inte så många. Men det var ändå en markant skillnad. Tidigare år har bladen kunnat vara helt fulla med tulpaner. Förkoppringen räckte således för förra säsongen, men jag kunde konstatera att på ca halva propellerbladet verkade kopparen ha försvunnit helt när båten togs upp i höstas. Tänkte försöka mig på en lite mer avancerad förkoppring i år, med svavelsyra, om jag får tag på någon. Någon som vet var man hittar. Och nej, jag har ännu inte fått i båten i år. Blev väldigt sent pga "andra omständigheter." Jag testade en enkel variant av plätering förra våren. Det funkade alldeles utmärkt. Inte en enda tulpan på propellerbladen. Navet förkopprade jag inte. Där satt en del tulpaner, men inte så många. Men det var ändå en markant skillnad. Tidigare år har bladen kunnat vara helt fulla med tulpaner. Förkoppringen räckte således för förra säsongen, men jag kunde konstatera att på ca halva propellerbladet verkade kopparen ha försvunnit helt när båten togs upp i höstas. Tänkte försöka mig på en lite mer avancerad förkoppring i år, med svavelsyra, om jag får tag på någon. Någon som vet var man hittar. Och nej, jag har ännu inte fått i båten i år. Blev väldigt sent pga "andra omständigheter."
  8. Hejsan Jag har en yanmar 2gm20 med en 55A generator. Batterierna i båten är LiFePo på 130Ah, och kan ta långt mycket mer laddning än generatorns märkkapacitet. Jag har också en landströmladdare på 45A. När jag laddar batterierna med landström laddas de med full styrka. Men när de laddas från motorn/generatorn, blir det aldrig mer än 23A, dvs inte ens hälften än vad generatorn ska ge. Någon som har några tips om vad orsaken kan vara?
  9. Vi är inne på vår tredje säsong med separett ombord nu. Helt underbart, kommer ALDRIG gå tillbaka till septitank. Vi kör med en Torp-Isak som jag fick av min svåger, mest bara för att prova på för tre år sedan. Nu har den blivit fast installerad i vår X-332 med en 12 liters urindunk i utrymmet bakom toan. Eller ja, vi har två 12-litersdunkar så det alltid finns en på plats när man ska tömma osv, så totalt 24 liter.
  10. Hur gick det? Blev pläteringen bra? Har den hållit?
  11. Jahapp, nu har jag i alla fall pläterat mina propellerblad. Får jämföra dem med navet till hösten Blev nog ett relativt tunt lager koppar, men det ser väldigt bra ut i alla fall
  12. Jag körde på en android-platta med iSailor. Funkade riktigt bra. Så det kör vi på i sommar också. Eventuellt blir det hela utökat med en arduino eller raspberry-pi som reläar all NMEA-data till wifi också
  13. Hur gick det? Blev pläteringen bra? Har den hållit?
  14. En annan fundering som dyker upp. Kan man på något vis använda ett Garmin Bluechart SD-kort med kartor tillsammans med en Ipad eller Androidplatta?
  15. Ja, det är ju egentligen bara att dra på sig polaroiderna och ta med plattan ut i trädgården och se hur det funkar, men får sätta under en "sprayhood" bara
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy