Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Modesty77

elutombordare

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag vill kunna använda den elektriska utombordare de gånger jag inte behöver den bensindrivna utombordare, alltså på kortare seglings turer.

 

Jag testade den förra året och den duger just för sådana turer, dock vågar jag mig inte på längre turer med den, men den är bra att ha som extra motor ombord ifall den stora skulle krångla.

 

Jag har 72 Ah batteri (som jag tänker bara använda för denna utombordare ) inne i båten och elkabeln från motorn är inte tillräckligt lång så att den når till batteriet.

 

I aktern har jag ett hål där jag kan snyggt dra in elkabel från motorn och denna kabel når till under sittbrunsluckor.

 

Från batteriet tänkte jag dra en kabel med en brytare, en säkring på 30 A och en kopplingsklämma ( dessa skulle vara permanent monterade under sittbrunsluckor)

 

Motor är av typ: http://www.biltema.se/BiltemaDocuments/Manuals/25-243_man.pdf

 

och klämmor: http://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/elinstallation/kabelinstallation/kopplingslister-klammor/kopplingsklammor-402411/

 

 

Vad jag undrar över är kommer klämmor och motor att klara sig vid denna installation?

 

Klämmor är på 32 A ( hittar inte klämmor som klarar mer än 32 A) och i motor instruktionshäfte står det Ström: max. 12 V 50 A

 

...men det är väl så att motor inte klarar mer än 50 A och dessa 50A kan den inte få från min batteri med säkring och klämmor på 30A? Eller tänker jag fel här?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nej, du skall inte använda Wago-kopplingar till detta, dessutom är de för klena, kabeln får inte plats.

För det är väl de tjocka kablarna till själva motorn vi pratar om?

Tag hjälp av någon elektrisk verkstad att skarva kablarna med kablar av samma dimension, och förse dessa med traditionella polskor (nej, inte kvinnor från Polen, utan anslutningsdon för batteri) så att kablarna räcker fram till batteriet.

 

Redigering, jag ser nu bilden på motorn... herregud vilka kena kablar den har! De elutombordare jag sett har grövre kabel, därför svarade jag som jag gjorde. Men du skall ändå inte använda Wagokopplingar till detta, skarva istället kabeln med skarvhylsor och krympslang utanpå.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vist kan jag skarva kabeln så att den når batteri!

Men då blir det svårare eller nästan omöjligt att ta av motorn om sladden skall dras hela vägen till batteriet som sitter in i båten!

 

Och om motorn skall sitta permanent på båten är jag rädd att den försvinner första kvällen plus att kablarna blir avklippta och all arbete kring detta blir förgäves.

 

Jag var först ute efter nån slags plug -in system men kunde inte hitta nån lämplig lösning.

 

Det är då tanke på Wago-kopplingar kom :)

 

Därför mina frågor om motorn och kopplingen kommer klara sig vid en sådan installation?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bästa kontakten till elsnurren är Anderson Powerpole. Används ofta på tex eltruckar mm.

sb50-sb-series-50-amp-anderson-powerpole

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

post-52966-0-20349200-1469893159_thumb.jpg

Till min elsnurra bytte jag originalkablarna för de var för klent dimensionerade.

De blev varma om man körde länge.

Köpte startkablar till bil de var klara med kraftiga klämmor.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte koppla tjocka kablar (ju tjockare desto bättre) från batteri till nära motorn, som avslutas på en sådan här:

http://www.hjertmans.se/produkter/el-belysning/12v-elektriskt/kopplingsplintar/sure-conn3-fordelningsplint

 

Så har du ringskor (inte Ringo Stars systrar utan kabel terminering i form av ett hål) på kablarna och kan skruva på/av efter behov?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...