Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024

El-aktersnurra (under 1 hk) - bästa fabrikat  

10 medlemmar har röstat

  1. 1. Vilken elsnurra är bäst tycker du, tror du eller har du hört?

    • Barracuda
      0
    • Biltema
      1
    • Fladen Marin
      0
    • Maritim e-power
      0
    • Minn Kota
      7
    • MotorGuide
      2
    • Watersnake
      0
    • vidaXL
      0


Rekommendera Poster

8 timmar sedan skrev tugge:

Men då är frågan vad förbrukningen hade blivit om man kör i 3,5knop. 

Om vi börjar med 3 knop och 30 A bör väl 3,5 knop kräva 48 A.

Det kommer att ta fyra timmar att köra 2 M i 0,5 knop över grund.

Förbrukningen blir då 4 x 48, så totalt192 Ah går åt.

 

4 knop kräver 71 A och det tar 2 timmar, så 142 Ah. går åt.

 

Tillägg: Det är uppenbart svårt att tänka sig hur minsta förbrukning i motström uppnås och ännu svårare är det om det är vind och vågor som står för motståndet.

  • 4,5 knop kräver 101 A och då tar turen 1,33 timmar och förbrukningen blir 135 Ah
  • 5 knop kräver 139 A och det tar en timme så 139 Ah.
  • 6 knop kräver 240 A och det tar 40 minuter så 160 Ah

Det är mera energieffektivt att köra i sex knop genom vattnet i tre knops motström än att ligga och harva i 3,5 knop.

Snålast blir resan i ungefär 4,5 knops fart genom vattnet.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Mackey:

Snålast blir resan i ungefär 4,5 knops fart genom vattnet.

I detta fallet, ja. Man måste göra mer fart än motströmmen annars kommer man ju ingenstans.

Sen är det bara att kalkylera vad som är den mest ekonomiska farten.

Under normala förhållanden så är 2 kn motström ganska mycket.

Ska man gå Engelska kanalen med en ström på uppåt 2 kn och som vänder var 6:e timma så är det väldigt intressant att kalkylera olika alternativ.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev bhemac:

Ska man gå Engelska kanalen med en ström på uppåt 2 kn och som vänder var 6:e timma så är det väldigt intressant att kalkylera olika alternativ.

Då kanske det till och med lönar sig att ankra var 6:e timme (under motströmsfasen i cykeln givetvis). Eller bara under den period då motströmmen är som starkast, om man anser sig ha lite ont om tid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev McLasse:

Då kanske det till och med lönar sig att ankra var 6:e timme (under motströmsfasen i cykeln givetvis). Eller bara under den period då motströmmen är som starkast, om man anser sig ha lite ont om tid.

Strömmen är ju olika på olika ställen så när man har motström så vill man gärna vara på ett ställe där strömmen är mindre.

Intressant att kalkylera medelfarten vid olika klockslag.

Ännu mer spännande blir det om man dessutom seglar.

Det finns ruttplaneringsprogram som gör beräkningarna....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

I detta fallet, ja. Man måste göra mer fart än motströmmen annars kommer man ju ingenstans.

Sen är det bara att kalkylera vad som är den mest ekonomiska farten.

Under normala förhållanden så är 2 kn motström ganska mycket.

Ska man gå Engelska kanalen med en ström på uppåt 2 kn och som vänder var 6:e timma så är det väldigt intressant att kalkylera olika alternativ.

Jo, det var ju mest ett exempel för att visa att motvind, motsjö och motström ställer till spratt i hjärnan när det gäller att ta sig fram så energieffektivt som möjligt.

 

Det kan ju också vara så att genom att öka effektuttaget med 20 % så kan man halvera gångtiden och det kan det ju vara värt om man har tillräckligt med "bränsle" ombord, särskilt om man ska långt.

 

Samma tankevurpa kan man göra när naturen är med än, dvs att man gasar på onödigt mycket för att man kanske vill spara tid.

Vid 2 knops medström tar det 24 minuter på full gas (30 A) att köra 2 M och man förbrukar 12 Ah.

Drar man ner till 9 A tar samma sträcka 30 minuter (nästan samma tid) och man förbrukar endast 4,5 Ah.

 

I medström, medvind, medsjö tror jag det är enklare att tänka rätt eftersom man kommer framåt även med avstängd motor.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev bhemac:

Det finns ruttplaneringsprogram som gör beräkningarna....

Nu drar jag i väg lite OT och jag inser att jag är mer gammaldags än jag egentligen vill inse...men de har jag missat! Har du möjligtvis något tips på något som du vet är bra?

Google, här kommer jag 🐎

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mackey:

Jo, det var ju mest ett exempel för att visa att motvind, motsjö och motström ställer till spratt i hjärnan när det gäller att ta sig fram så energieffektivt som möjligt.

Samma problem som man har i områden som "besväras av tidvatten" som det står i någon lärobok. Planering av rutter i sådana vatten kan ge en del aha-upplevelser. 

Nästa generations elsnurror får väl en dator som kan optimera strömuttaget.

 

2 timmar sedan skrev Mackey:

Samma tankevurpa kan man göra när naturen är med än

Eller som jag som skulle möta en dotter i Oslo, hon kom ed bussen och jag med bil. Hittade en perfekt plats där hon bara skulle behöva gå en kort sträcka. Det var bara det att jag på en avsevärt högre höjd och gräsmattan hon skulle gå över var nästan en klippvägg.

 

2 timmar sedan skrev McLasse:

Har du möjligtvis något tips på något som du vet är bra?

Visst, bara jag kommer ihåg namnet...

Den jag tänker på tar hänsyn till förhärskande vindar, strömmar och båtens egenskaper.

Återkommer!

Min gamla MaxSea har en del men även B&G plottern.

 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev bhemac:

Visst, bara jag kommer ihåg namnet...

 

Jag tror den heter Virtual PassagePlanner, hade ett annat namn tidigare.

http://www.digwave.com/

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter en sommar med elmotor på min nybyggda båt Nöulon! skulle jag aldrig återgå till förbränningsmotor på en liten roddbåt eller jolle. När jag sätter ett skarv på rorkulten så jag kan sitta på mittoften kommer jag upp i dryga 4 knop. Båten som kopierades när den här byggdes kördes med en Monark 4, med den kom man kanske upp i 5 knop. Den där ena knopen kan gott bjuda på bara för njutningen att glida fram ljudlöst över vattnet. Ärligt talat började vattnets skvalp mot skrovet irritera en aning :-)

 

Motorn jag använder köpte jag begagnad av en nyfrälst sportfiskare som skalade upp sitt fiskande och bytte från insjö till hav. Motorn är en Sunelexe 58 lbs. Enligt specsen skall den dra 51 A men enligt min Victron batterimätare drar den som mest 35 A på full fart, alltså en effekt runt 430 W. Torde stämma bra eftersom man kan köra fyra timmar utan att komma alarmerande lågt i laddning, brukar lova en timme körning när man gjort en fyratimmarsresa, jag har 200 Ah batterier. Fyra timmar är ändå mer än vad man normalt orkar sitta i en roddbåt med bara en kapokk-kudde som komfort. Mitt normala åkande är en halv sjömil till vassviken där gäddorna alltid nappar, där kan man sitta och glida längs vassen på lägsta hastigheten hur länge som helst.

 

Har skaffat en propeller med lite större stigning för att se vad som händer med strömförbrukningen och farten då. 4 knop börjar ändå antagligen vara skrovhastigheten på min båt. Om skillnaden i fart inte blir märkbar återgår jag till den gamla propellern.

 

PS

Att glida fram ljudlöst har sina nackdelar också. En vacker sommardag kom jag glidande runt en udde. På en brygga bakom udden satt en man med blicken drömskt riktad mot horisonten. I ena handen hade han en kaffekopp och i mungipan en cigarrett. Min plötsliga och tysta uppenbarelse orsakade en tappad cigarrett och utspillt kaffe. Jag bad om ursäkt i förbifarten. Första gången jag under gång för motor kunnat kommunicera med någon på en brygga i samtalston och ändå vara tiotalet meter ut i vattnet. Borde kanske hänga en koskälla i stävöglan när man är ute bland holmar och skär...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Jag tror den heter Virtual PassagePlanner, hade ett annat namn tidigare.

http://www.digwave.com/

119 pund var inte så farligt för allt den ger. Tyvärr finns den inte för android. Önskelistan börjar snart växa mig ur huset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev Faderullan:

Min plötsliga och tysta uppenbarelse orsakade en tappad cigarrett och utspillt kaffe.

Du borde sätta dig och vifta lite med årorna i vattnet när du glider fram i 4 knop. Då kommer folk tappa mer än cigaretter och kaffe i ren förundran. Snacket vid fikabordet kommer gå någonting i stil med: "Jag kände igen honom från OS i Tokyo, han kom trea i rodd".

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Faderullan:

Efter en sommar med elmotor på min nybyggda båt Nöulon! skulle jag aldrig återgå till förbränningsmotor på en liten roddbåt eller jolle

Det säger alla som provat! Om fler provad skulle det inte sälja några små bensinare!

Jag skulle vilja ha en roddbåt med frontmonterad motor med gps, autopilot mm. Helst ganska plattbottnad i bak så man kan backa upp på stranden. Men även en riktig roddbåt skulle vara fint men det är nästan dubbla pengen och dessutom innebär det ansträngning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev bhemac:

Det säger alla som provat! Om fler provad skulle det inte sälja några små bensinare!

Jag skulle vilja ha en roddbåt med frontmonterad motor med gps, autopilot mm. Helst ganska plattbottnad i bak så man kan backa upp på stranden. Men även en riktig roddbåt skulle vara fint men det är nästan dubbla pengen och dessutom innebär det ansträngning.

Besökte båtmässan i Helsingfors i fredags och noterade att utbudet på kraftigare elsnurror, dvs sådana som är kraftigare än vanliga trollingmotorer har ökat markant sedan i fjol. 2019 var det nästan bara Torqeedo, nu fanns flera märken och det var tydligt att ökat utbud sänker priset.Skulle inte förvånas om de minsta bensinsnurrorna snart är ett minne blott.

För min egen del tittar jag redan på hur jag kunde skala upp mitt koncept med solpanel och batterier. Det funkar klockrent på en roddbåt så varför inte också något större?  Kanske en eldriven snipa med akterhytt och så många solpaneler som möjligt på taket. Det optimala vore en katamaran, lättdriven och med massor av yta att sätta solpaneler på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Faderullan:

För min egen del tittar jag redan på hur jag kunde skala upp mitt koncept med solpanel och batterier.

Solpaneler är fantastiskt men de ger inte så mycket.

5m2 solpaneler kan ge drygt 1000W eller 4kWh per dygn.

Vilket ger 1-2 tim motordrift/dygn för en lite större båt.

Det är inte mycket men det kanske räcker. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funderar på att sätta denna (3.0an) på segelbåten, 26 fot, 2 ton, som gångkraft när det fungerar, ha kvar md5an, mest för att testa...men lite meck med 48V...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev lindius:

Funderar på att sätta denna (3.0an) på segelbåten, 26 fot, 2 ton, som gångkraft när det fungerar, ha kvar md5an, mest för att testa...men lite meck med 48V...

 

 

Ser ju ut att vara ett bra pris. Kan man montera den som en inombordare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte nog sätta den som en utombordare på akterspegeln, men den borde väl egentligen kunna sänkas ner istället för segeldrevet...men vet inte om den orkar min båt, men en lite mindre bör det ju fungera för. En enstaka fick man köpa för 499:- USD så ca 5000:-ink frakt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev lindius:

Jag tänkte nog sätta den som en utombordare på akterspegeln, men den borde väl egentligen kunna sänkas ner istället för segeldrevet...men vet inte om den orkar min båt, men en lite mindre bör det ju fungera för. En enstaka fick man köpa för 499:- USD så ca 5000:-ink frakt.

 

Köp tio st annars och sälj med liten vinst.

 

Fungerar den bra enligt specifikation så ska du inte ha några problem att få den att fungera med din båt. De tillverkas efter beställning så mät och kolla hur lång rigg du behöver, en meter är nog i kortaste laget!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, gillar att motorn ligger i vattnet eftersom det ger automatisk kylning och helt tyst gång...

 

Inser att detta nu blivit en trådkapning, motorn jag lagt upp passar ju in mindre form jollar, men min tanke om eldrift av segelbåt hör hemma i en annan tråd

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev lindius:

Inser att detta nu blivit en trådkapning,

Det är lugnt och jag uppskattar din insikt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev lindius:

Ja, gillar att motorn ligger i vattnet eftersom det ger automatisk kylning och helt tyst gång...

 

Jag har ju nästan hela sommaren drivit min segelbåt en Soling på 8,2 meter med ca 1000 kg deplacement med den klenaste (30 lb) varianten av liknande elmotor. 

 

Vi har varit ute i rätt tufft väder och jag har aldrig känt att kraften inte räckt även om vi vid något tillfälle fått köra på max.

 

Men hade jag fått möjlighet att köpa en lite starkare motor billigt hade jag nog nappat.

 

 

Till sommaren har jag planerat att göra en lite mer fast installation (snabbkontakt) med sidmontering istället för som nu på akterspegeln.

 

IMG_20190910_164131.thumb.jpg.1bd503a33e6d3f176fb85382c8cdc983.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2020-03-10 vid 17:42 skrev Dava:

Till sommaren har jag planerat att göra en lite mer fast installation (snabbkontakt) med sidmontering istället för som nu på akterspegeln.

Jag såg den här på blocket:

 

https://www.blocket.se/vi/89893024.htm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fråga till alla el-utombordar-fantaster (jag vill också sälla mig till denna skara!)... hur gör ni under tiden ni är i land?
Jag tänker på att man njuter av den tysta fina färden in till land, lämnar jolle och den dyra nyinköpta elmotorn/LiFePo4-batteriet.... kommer de att finnas kvar några timmar senare när man är tillbaka från puben?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev saxofon:

Fråga till alla el-utombordar-fantaster (jag vill också sälla mig till denna skara!)... hur gör ni under tiden ni är i land?
Jag tänker på att man njuter av den tysta fina färden in till land, lämnar jolle och den dyra nyinköpta elmotorn/LiFePo4-batteriet.... kommer de att finnas kvar några timmar senare när man är tillbaka från puben?

 

Elinombordare för 1500-2500 kronor är inte så stöldbegärliga. Ganska svårsålda på begagnatmarknaden också. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev saxofon:

Fråga till alla el-utombordar-fantaster (jag vill också sälla mig till denna skara!)... hur gör ni under tiden ni är i land?
Jag tänker på att man njuter av den tysta fina färden in till land, lämnar jolle och den dyra nyinköpta elmotorn/LiFePo4-batteriet.... kommer de att finnas kvar några timmar senare när man är tillbaka från puben?

Det är en befogad fråga.

Snurran tror jag inte är något problem om priset håller sig runt några tusenlappar.

Ett batteri som inte väger något och som dessutom kostar 6000:- kronor är kanske värre att lämna. Jag har tänkt mig ett blybatteri och då tror jag stöldrisken är liten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Mackey:

Det är en befogad fråga.

Snurran tror jag inte är något problem om priset håller sig runt några tusenlappar.

Ett batteri som inte väger något och som dessutom kostar 6000:- kronor är kanske värre att lämna. Jag har tänkt mig ett blybatteri och då tror jag stöldrisken är liten.

Man kan antingen ha ett billigt batteri när man åker till puben, å laddar sina batterier, eller så tar man skalet av ett gammalt billigt batteri och bygger in det dyra i det.

Eller så köper man sin bira på bolaget eller av annan leverantör. Bjuckar en som vaktar det dyra batteriet påden biran medan man laddar... Eller så tar man det dyra, väldigt lätta, batteriet med som sällskap.

  • Gilla 1
  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej - min första post i detta forum

 

Jag ville gärna ha en tyst motor att använda till min gummijolle, en eka, samt en liten finsk plastjolle.

Dessutom ville jag att motorn skulle vara stark nog att fungera även om det blåser lite.

 

Jag tittade på torqeedo och ePropulsion - men båda var dyra och baktunga (batteriet monteras på motorn).

 

Så jag köpte en en Haswing Osapian D101 från drev.se (3000 kr). Det är en 36 v motor med 101 lbs dragkraft. (ca 1500 w effekt dvs ca 2 hk)

 

För att inte få ryggskott så svetsade jag ihop ett li-io batteripaket på 36v och 34 ah med 100 st 18650 samsung li-ion celler. Ett 60 A BMS och en 60A automat säkring - jag stoppade allt i en svart (vattentät) väska från Claes Ohlsson. Batteriet är på ca 1.2 kwh och väger ca 6 kg. Batteriet flyter.

 

total budget ca 9000 kr inklusive hyra av batterisvets.

 

Jag körde med den motorn under sommaren 2019 och den fungerar faktiskt mycket bra.

 

Längsta färd: 7 nm (med en eka)

Högsta fart 5 knop. Propellerns stigning blir 5 knop så tyvärr så går det inte fortare även om båten är lätt.

Testad på flytetyg: Gummibåt, eka, finsk plastjolle, surfingbräda, 32 fots motorbåt 6 ton.

 

Den orkar köra min 32 fotsbåt i ca 2 knop i (mkt) måttlig vind 🙂

 

Det blev lite krångligt att få till en vettig laddning av 36v batteriet på min motorbåt så jag satte in en inverter - så jag kan ladda med en vanlig 240 v laddare.

 

Om intresse finns så kan jag ladda upp lite bilder.

Redigerad av gof
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev gof:

Om intresse finns så kan jag ladda upp lite bilder.

Välkommen till forumet! 😀

 

Det låter som en lite annorlunda lösning. Intresse för några bilder finns. Alltid intressant att se olika lösningar på ett behov många har och fler kommer få.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite bilder från mitt batteri och elutombordarprojekt

* Svetsning av battericeller

* Montering avs BMS

* Färdiga batteriet i en väska

* Inuti väskan

* Första provkörningen

* Motor monterad på äldre surfingbräda. (Fungerade men var ganska ostadigt)

 

Jag skulle vilja ha en propeller med högre stigning men har inte hittat någon som säljer sådana. 

Funderar på att 3d skriva en.

 

 

IMG_20190613_211625.jpeg

IMG_20190616_211531.jpeg

IMG_20200517_191648.jpeg

IMG_20200517_191701.jpeg

MVIMG_20190621_164656.jpeg

MVIMG_20190713_112152.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul projekt! 

Vi har kottar som gärna åker runt runt runt, lessnat på gamla luktande, framförallt bullrande små utombordare. Att ha lösa batterier kändes stökigt. Så vi köpte en Torqeedo. Sonen på 8 tycker att det går för sakta.. Dock riktigt skönt att det är helt tyst när man åker eller när sönerna åker runt runt. Helt klart rätt manick! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...