Jump to content
Saturday 14 December 2019
Sign in to follow this  
BSven

Syntetisk stående rigg

Recommended Posts

Är det någon som har kunskap om, eller erfarenhet av, stående rigg av syntet?
Jag har ingen aning om hur gammal min stående rigg är och det hade inte båtens förre ägare heller och han hade ägt båten i 40 år.
Vid något tillfälle sparade jag en länk från ett företag som sålde/gjorde riggar av syntet, säkert något riktat mot kappsegling, men nu finns tydligen folk som "knyter" sin rigg själva. Då jag ändå bör byta så är jag nyfiken på alternativet, för och nackdelar?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja  benss mast gjör sådana riggar jag har det på min 2,4 mini tolva 

Det är en dynema som är speciellt för riggar ingen vanlig dynema det skall vara spesiela ändbeslag  du kan läsa om det jag har svårt att se några nackdelar med det

Det är mycket lättare du kan stopa dom i en kasse när du har riggat av

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Utan att egentligen veta så mycket om Dyneema så tänker jag plast...

 

  • Mera töjning än stål, kan kanske krävas extra långa vantskruvar.
  • Krypning, dvs. materialet töjer sig vid långvarig hög belastning.
  • Åldras kanske på ett än så länge obekant vis.
    Vad är de första tecknen på att ett vant i Dyneema håller på att gå av?
  • Lätt
  • Smidigt
  • Kul med något nytt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag var ombord o tittade på Shogun 50 på Gustavsbergsmässan. Den har dyneema-vant på sin kolfiberrigg så det är en teknik de törs använda även på större båtar.

 

Sen hade de rationaliserat bort vantskruvarna o satt en domkraft under masten som riggen ansattes med. Det blir nog lite väl exklusivt för normala fritidsbåtar.

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 minuter sedan skrev Lintott:

Det blir nog lite väl exklusivt för normala fritidsbåtar.

En sådan lösning tittade vi på. Hade varit väldigt enkel om man hade genomgående mast. En rostfri domkraft kostar från 2000 kr.

--

Visst skulle det vara intressant med dyneema vant. Gissar att livslängden är kortare än stål men det borde inte vara svårt eller dyrt att byta.

Sen kan man fundera på hur det är ur åskskyddssynpunkt? Troligen sämre.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vad jag har luskat fram från icke kvalitetsgranskade källor så är det första tecknet på att ett Dyneema stag håller på att gå av att ytan blir luddig dvs. en skavpunkt. Hur det åldras vet man inte eftersom ingen har haft det i tio år än, lite som komposit i genomföringar?
Det har negativ värmeutvidgning dvs. det sträcker sig när det blir kallt samtidigt som masten krymper och då måste de sträckas. Kanske inte något problem i tropikerna men när hösten börjar komma kanske man måste justera varje helg? En vanlig akterstagssträckare tar upp för och akterstag men sidovanten?

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev Medoch13:

Ja  benss mast gjör sådana riggar ...
 

Tipstack Medoch13! :)
Visste inte ens att dyneema används i ´stående riggen´ (alltså läs; för- och akterstag samt sidovant). Att de numera gör god tjänst som ´fall´ (läs; seglens upphissning-linor) visste jag dock.

Tävlingsseglare har dock andra prioriteringar jämfört med oss vanliga skärgårdsseglare, bl.a. att jaga vikt - särskilt högt upp i masten. De har också vanligtvis mer ´ekonomiska muskler´ och tycks byta segel rejält ofta - för att ligga på topp.

Själv är jag alltså skeptisk till dyneema för ´stående riggen´ vad gäller oss vanliga skärgårdsseglare. Detta säkerhetsmässigt för att stående riggens kvalitet utgör ju  yttersta garantin för att masten aldrig aldrig aldrig kan falla ner,  oavsett busväder och eventuell stag-nötning!
   Just nötning och skav motstår rostfria vajrar bra, liksom många års UV-ljus, så jag är som sagt skeptisk.

Bilden nedan är hämtad från Benns hemsida, har också lagt till numrerade röd-markeringar för varje sälj-argument i bilden. Undrar skeptiskt följande angående säljargumenten och har lagt in några funderingar/ invändningar...
1. Bra att man vid eventuellt utbyte kan beställa samma dimension som sin befintliga stålvajer.
1a. Förmodligen är diametern inte samma som hos traditionell rostfi vajer på riktigt, på stålvajrar kan man ju fastställa ´dimensionen´ med ett enkelt skjutmått?
1b. Kommentaren "rekommenderas endast för partialriggade båtar" kan nog verka kryptisk för tillfälliga läsare, men med beggreppet partialrigg menar man äldre segelbåtar vars förstag var infäst en bit ner ifrån masttoppen räknat. (Partialriggen var förr i tiden nödvändig eftersom seglet då var av sämre kvalitet än idag, töjdes snabbt och förlorade sin optimala 3D-form.) Motsatsen till partialrigg kallas "full head/high aspect" där förstaget är fäst i masttoppen, där stående riggen där  ägaren inte  själv förkorta ett stags längd vad avser nypåfundet dyneema. Köp nytt är budskapet.
2a. I fråga om traditionella RF-vajrar så finns däremot godkända ´gör det själv grejor´ för att förkorta en stagvajer. (Se typ terminal-anslutning vid installation av äldre furlex, pdf sid 17 av 52.)
3. Tja, priset/inköpskostnaden är alltid en viktigt faktor. Värdet av inköp i form stålvajrar är stort och villkoren kända sedan länge, utbytesintervaller likaså. Tävlingsseglare tenderar nog att nedprioritera inköpspris, hållbarhet/nötnings-risk- inför chansen att vinna tävlingar på ett sätt som vi normala skärgårdsseglare gör klokt i att vara skeptiska till??

Ps. Ursäkta mina ´pedagogiska kommentarer´ ovan, seglare förstår detta bra ändå men kanske inte motorbåtare eller kanotister? Bra om alla i forumet kan fatta sakfrågans innebörd? D.S
   

maststag.material.png

Edited by Thomas-1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Två firmor som specialiserar sig på dyneema-riggning:

 

Colligo Marine https://www.colligomarine.com/

Kraken Structures https://www.facebook.com/SeaMonsterStrong/

 

Töjning är inte ett problem med dyneema, det är därför det blivit möjligt att rigga med "plast". Den stora nackdelen verkar vara skavrisken. Jämfört med rostfritt så är det ju betydligt lättare att vid inspektion se begynnande fel.

 

Sailing Zingaro och Tula's Endless Summer är två YouTube-kanaler som har en del innehåll om stående rigg av dyneema.

Edited by sajjen
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Thomas, nu är du ju ändå ute och cyklar om partialriggade båtar. Det är helt andra anledningar än att segel töjs etc. Partialriggat byggs ju även idag på prestandabåtar och ger en helt annan möjlighet att trimma riggen än en masthead. 

Anledningen till att det står där är antagligen att häckstaget på en partialriggad båt inte är kritiskt, masten står utan detta stag som mest används för att krumma masten för korrekt trim. 

 

Rörande hållbarhet så finns det viss tidsfaktor med dyneema, jag har sjäv vinchat av ett många år gammalt backstag i 8mm dyneema. Jag vill alltså vet hur ofta det ska bytas innan jag monterar sådana på min båt, annars har jag inga betänkligheter. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 timmar sedan skrev gusvo085:

Thomas, nu är du ju ändå ute och cyklar om partialriggade båtar. Det är helt andra anledningar än att segel töjs etc. Partialriggat byggs ju även idag på prestandabåtar och ger en helt annan möjlighet att trimma riggen än en masthead. 

Anledningen till att det står där är antagligen att häckstaget på en partialriggad båt inte är kritiskt, masten står utan detta stag som mest används för att krumma masten för korrekt trim. 

 

Rörande hållbarhet så finns det viss tidsfaktor med dyneema, jag har sjäv vinchat av ett många år gammalt backstag i 8mm dyneema. Jag vill alltså vet hur ofta det ska bytas innan jag monterar sådana på min båt, annars har jag inga betänkligheter. 

Ja!

Det där var helt nya uppgifter för mig också!?!?

jag tror att det där är vad man brukar kalla för att ”killgissa”🤔

Har det ens byggts några mastheadriggade bptar de senaste 20 åren?

Även rena cruisers är ju oftasta 9/10 riggade och de flesta racers är väl 7/8? Eller?

Edited by Janken

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu har jag sett på lite YT-filmer och fått lite mer info.
Det tycks som att dyneema kan vara lika bra som stål på de flesta sätt men det främsta skälet till att välja det är att man vill.
Det är lätt att splitsa öglor runt en (ett?) kaus. Det krångliga tycks vara att man ersätter vantskruven med ett block/talja/surrning-system som är omständigt att justera, vilket behövs tills det slutat töja sig, men varför göra det? Alla jag har sett använder vanliga, rostfria delar till infästning i bägge ändar. Om man vill ha mindre vikt högt upp så kan man ju ändå behålla vantskruven nedtill?
Det främsta skälet till att ha enbart dyneema uppges vara att man kan byta hela riggen själv långt bort från civilisationen med delar och verktyg man har med sig, om det skulle behövas.
Men om jag har lite dyneema och splitsverktyg med mig och kunskap om hur man gör så kan jag ju byta ut ett trasigt vajerstag mot ett av dyneema om det behövs?
Något mycket bra att ha med sig men ingen anledning att byta hela riggen är min slutsats?

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  








×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy