Jump to content
Wednesday 15 July 2020

Greip

Medlemmar
  • Content Count

    138
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

Greip last won the day on October 17 2019

Greip had the most liked content!

Community Reputation

38 Expert

About Greip

  • Rank
    Örlogskapten

Mina båtar

  • Båtens namn
    Greip och en till

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Seglat i Tyskland flera gånger men aldrig behövt visa några papper. En gång blev vi förföljda av en kustbevakare som rundade båten med en RIB men de bara vinkade och åkte tillbaks till sitt fartyg. Men jag har träffat andra seglare som bekräftar det andra skrivit ovan genom att snedda över trafiksepareringar eller inte fört tratt när de gått för motor med storen uppe. Dyrt tydligen. Men annars är Tyskland utmärkt att segla i med bra hamnar och trevliga människor.
  2. Greip

    Yrvind

    Läste på ett annat forum att han har det bra men att det varit stiltje, därav den egendomliga kursn och den även för Yrvind måttliga dygnsdistansen. Det är väl det blå stiltjebältet som han nu kommit ur.
  3. Havsfidran är ju en liten tuffing med mycket charm även om den riskerar att bli omseglad av en optimistjolle på kryssen 😐 Men visst funkar den för stora äventyr vilket bevisats av både Åke Mattson och Olle Landsell. Båda dessutom i samma båt, Goodwin II, fast med några decenniers mellanrum. Olle Landsell dessutom helt utan motor. (Olle Landsells bok om sin resa med Goodwin II I huvudet på en ensamseglare är riktigt bra, tror jag ska läsa om den i sommar - tack för inspirationen!) En möjlig nackdel med tunga båtar (och Havsfidra är riktigt tung i förhållande till i stort sett vad som helst, längd, segelyta, masthöjd, utrymme...) är att det inte är så lätt att utvecklas som seglare. En lättare mer välseglande båt berättar direkt om man gör rätt eller fel medan en tung tar så mycket tid på sig att reagera att det blir svårare att skilja rätt och fel. Lycka till och hoppas du hittar rätt båt för dig, Havsfidra eller inte!
  4. Lintott har säkert rätt. Är nog väldigt ovanligt med moderna dieslar som går att handveva. Utan ett rejält svänghjul är det nog omöjligt att få till det moment som behövs för att komma upp i tillräcklig kompression för att ens den minsta diesel skulle tända. Om det ens fanns en ventillyftare.
  5. Nödvändigt i många lite ruffare hamnar bl a på sydkusten, Danmark och Tyskland och på Europas kanaler. Men Medoch har alldeles rätt, det kan bli stora krafter i linorna och kan vara riskabelt att hänga i mantåget. Mina är gjorda av 45x95 och runt 2 meter långa. Parkeras längs med mantåget när de inte används.
  6. Skrock har aldrig legat för mig men å jag råkade ut för ett totalt rigghaveri för en tio-tolv år sen. Datumet? Fredag 13 juni. Hade säkert visslat ombord också.
  7. Babystaget är som sagts helt nödvändigt för att masten inte ska invertera vilket riskerar att knäcka den. Egentligen är det ju som mycket annat en kompromiss som sparar lite vikt och lite pengar jämfört med förliga undervant som istället gör riggen stabilare och gör det enklare att få över förseglet i slagen. Och som sagt, babysteget är för det mesta i vägen för jollar, förluckor och inte minst för spinnakerbommen. På en partialrigg med svepta spridare är kanske babystaget/främre undervant mer en säkerhetsgrej men med raka spridare helt nödvändig.
  8. PLB är naturligtvis överlägset, särskilt för ensamseglaren, då är ju Olas helt meningslös. Ocean Signal PLB1 kostar exempelvis 3500 kr med sju års garanti och batterilivslängd alltså 500 spänn för säsong och person (efter sju år har det säkert kommit nåt nytt och bättre). Inte så farligt dyrt om besättningen bara består av en eller två. Om man har den i flytvästen så gäller det förstås att alltid använda samma flytväst alternativt komma ihåg att flytta över den.
  9. I förra båten var det gasol. Hela installationen var lite till åren så jag rev ut allting. En PC5 på akterdäck i ett kapell, elektrisk fjärravstängning (Alde), ny regulator, nya slangar, ny rördragning, ny spis, gaslarm (Alde). Allt funkade bra och kändes tryggt men gaslarmet löste ut ibland utan att det gick att förstå varför. I övrigt är vi noggranna med att utomskärs använda sele med korta livlinor kopplade till jackstays. Är det någon som har testat Olas Tracker? Alltså ett armband med nån slags Bluetooth-transponder som utlöser ett larm på mobiler och plattor om förbindelsen bryts om besättningsmedlem faller i sjön och sen visar bäring och avstånd till positionen. Verkar - om det funkar - vara vettigare än en Dan-Bouy. Eller ett bra komplement.
  10. One Design Center är bra att ha att göra med på nätet också. Rekommenderas. 😀
  11. Greip

    Greta

    Jamen lägg ner! Det här är ett båtforum. Ta diskussionen på Flashback eller något annat forum där trådarna blir som just det här ni håller på med.
  12. Greip

    Greta

    Det här är Maringuidens forum om segling. Sabba inte det. För den som vill kräkas på Greta eller hylla henne finns gott om andra forum. Jag tyckte avsnittet var intressant.
  13. Greip

    Vattentank i HDPE

    Fördelen med Tektanks lösning att de kan skräddarsy. Att hitta något färdigt som passar i mitt kölsvin som ger ens halva volymen - knappast. Det är egentligen ingen rocket science att bygga tankar av HDPE, CNC-fräsa plana skivor efter en CAD-fil som sen svetsas ihop. Tänker att det borde finnas någon firma i Gnosjöbältet eller så som jobbar med det.
  14. Behöver snart byta ut min trettio år gamla rostfria vattentank. Än så länge har den gått att reparera med epoxy men rostfritt är ju ett relativt begrepp. Har fått porer i både svetsar och mitt i plåtarna på några ställen. Anar att samma öde snart kommer att drabba svartvattentanken. I England är det vanligt att byta till skräddarsydda tankar både för vatten, diesel och svartvatten i HDPE t ex från Tektank (https://www.tek-tanks.com/boat-tanks/sailing-motor/). Vad jag förstår både långlivat, luktfritt och hyfsat i pris. Den enda tekniska begränsning jag hittat är att dieseltankar i HDPE inte får monteras i motorrum om båten omfattas av fritidsbåtsdirektivet. Finns det någon motsvarande tillverkare på närmare håll? Tektank verkar inte sälja utanför UK.
  15. Greip

    Vinchbyte?

    Funderar också på att byta winschar. Kollade på det där med backväxel på Seldéns, vet att de hade det förut men det verkar dom ha slutat med, nån som vet? Hittar inget på nätet om det. Priset var ungefär som alla andra dvs runt 9000 för S40 (det verkar alltid vara rea på winschar...). På Southerlyn hade jag Setamar med back som var både bra och dåligt. Back var iofs väldigt praktiskt men det var lite knöligt att släppa skotet i slaget - winschen har ingen trumma utan bara skotlåset. För att släppa backar man tills skotet släpper med ett ryck. Lite läskigt innan man vant sig, i alla fall i frisk vind och så gäller det att man kommit ihåg att lägga i backen.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy