Jump to content
Saturday 25 January 2020

Greip

Medlemmar
  • Content Count

    124
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

Greip last won the day on October 17 2019

Greip had the most liked content!

Community Reputation

22 Expert

About Greip

  • Rank
    Örlogskapten

Mina båtar

  • Båtens namn
    Greip och en till

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Greip

    Vinchbyte?

    Funderar också på att byta winschar. Kollade på det där med backväxel på Seldéns, vet att de hade det förut men det verkar dom ha slutat med, nån som vet? Hittar inget på nätet om det. Priset var ungefär som alla andra dvs runt 9000 för S40 (det verkar alltid vara rea på winschar...). På Southerlyn hade jag Setamar med back som var både bra och dåligt. Back var iofs väldigt praktiskt men det var lite knöligt att släppa skotet i slaget - winschen har ingen trumma utan bara skotlåset. För att släppa backar man tills skotet släpper med ett ryck. Lite läskigt innan man vant sig, i alla fall i frisk vind och så gäller det att man kommit ihåg att lägga i backen.
  2. För att fortsätta OT så finns det många goda skäl att avlasta kättingen med lina. T ex blir det mycket tystare i förpiken när det blåser. Att lossa snubbern går på nolltid.
  3. Har alltid kört med glas och porslin precis som hemma. Känslan. Aldrig varit med om att saker gått sönder i skåpen men däremot händer det ju kanske lite oftare än hemma att man tappar något. Använder riktigt glas och porslin även när maten dukas upp på en klippa i skärgården - om olyckan är framme där så är det förstås väldigt viktigt att städa bort allt glas som någon kan göra sig illa på. Även under vattenytan.
  4. Greip

    Mantågsnät

    En livlina ska vara så kort att man inte kan hamna med ansiktet under vattnet. Om man är på läsidan när båten kränger måste livlinan sitta så långt upp i lovart att det inte kan hända. Att släpas efter båten är totalt livsfarligt. Nästan garanterad drunkning om farten överstiger några knop enligt praktiska prov i t ex Practical Boatowner. Korta livlinor, tighta jackstays, aldrig kroka i mantåget (som antagligen dessutom går sönder). Att falla i från båten i havssjö är livsfarligt hur man än gör. Selen minskar risken men eliminerar inte livsfaran.
  5. Greip

    Mantågsnät

    Hade nät när ungarna var små men till havs alltid sele ändå. Alltid. Även i sittbrunn. Så särskilt skitigt blev väl inte nätet men däremot gick det ju sönder maskor ibland när något fastnade. Enkelt att laga för det mesta. Om det hindrade ungarna från att trilla i vet jag inte precis men var rätt skönt att t ex kunna slänga upp fendrar och linor på skarndäcken och veta att de låg kvar till någon hann knopa dit dem. Likaså när jag hade hund var det skönt med nät, åtminstone psykologiskt.
  6. Jag har kört med formsydda i 11 eller 12 år (inne på den andra nu, den första höll i 9-10 år). Skönt att slippa en massa onödig presenning i fören, hade varit ännu bättre om den funnits avsmalnande även i aktern men då blir det många varianter... Ser inga nackdelar.
  7. Jag har kört med hårvax i många år! Funkar bra på ostkusten. Tipset kommer egentligen från Practical Boat Owner där någon använde lanolin (dvs den sorts fett som får har i ullen) för att slippa påväxt. Och i England växer det som bekant tappert. Lanolin är ett väldigt hårt fett och snudd på omöjligt att tvätta ur. Känns igen på att det luktar rätt illa, typ som ett...får. Då var det inte helt enkelt att hitta lanolin i vettiga förpackningar, kan vara annorlunda nu, men så upptäckte jag att ett billigt hårvax som heter Dax Wave & Groom luktade tämligen illa och mycket riktigt - det innehåller mest lanolin (och nån slags parfym för att dölja fårdoften, funkar inte!). Finns säkert annan liknande gegga. I alla fall så testade jag att smörja in propellern generöst och när båten kom upp på land så var den fortfarande rejält kladdig. Och tulpanfri. Har kört med det i minst femton år nu, även på medelhavet. En burk Dax kostar under 50 spänn och räcker flera år.
  8. Hade en Southerly 115 Mk1 i sex år och jag kan instämma med en del saker men långtifrån allt. Sittbrunnen är djup, skyddad och bekväm men alldeles för liten för en besättning större än 3-4. Akterruffen är verkligen inte trång. Vilken 37-fotare från 90-talet har en större akterruff? Jag skulle tvärtom vilja påstå att akterruffen gott kunde vara mindre för att sittbrunnen skulle få större plats. Ljus och luftig med gott om garderob, hyllor och lådor. Badrummet helt fantastiskt bra. Generös ståhöjd, dusch med läns, långskeppstoa, gott om skåp och svängrum. Och nära rörelsecentrum. Varför båten hade en till toa, i gången till akterruffen fattade jag aldrig så den tog jag bort. Förpiken definitivt för trång för vuxna ffa på längden. Inre styrplatsen har jag ingen uppfattning om för den hade tidigare ägare tagit bort vilket säger en del. Men jag har svårt att förstå i vilket läge man skulle vilja sitta där och styra. Bara sikt åt sidan och framåt dessutom. En nödlösning för att kunna påstå att båten hade invändig styrplats. Hade istället fasta vindrutor och ett bra sittbrunnskapell som tog hand om behovet att vara skyddad. Fjärr till autopiloten gjorde att det ändå gick att styra inifrån t ex på natten utomskärs. Pentryt otroligt bra, rymligt med bra kontakt med både sittbrunn och omvärlden. Mycket bättre att laga mat under gång om man kan hålla koll vad som händer runt båten. Bra också i hamn. En detalj är att båten har portlights på strategiska platser vilket gör att man ser vattnet i stort sett var man än är. Salongen var inte så bra, bordet blir kojbotten i en generös dubbelkoj om man sänker ner det vilket gör att det är för stort. Soffan mittemot funkade som sjökoj med slingerduk om än något kort. Båten seglar helt ok för att vara en cruiser, ungefär som en HR352, går hyfsat högt och tål mycket vind. Men långtifrån upphetsande. Väldigt styv oavsett vilket läge kölen befinner sig i. Sänkkölen funkade f ö alldeles utmärkt. Har byggts över 1000 Southerly i olika storleka med samma lösning, en tung "grounding plate" som står för det mesta av rätande moment och en hyggligt tung fena som ffa utgör lateralplan. Man inser inte hur praktiskt det är med en grundgående båt (70 cm!) förrän man har en. Eller säljer den. Rodret ser inte ut att höra hemma på en segelbåt men det funkar. Båten hade säkert seglat bättre och varit lättare att styra med ett djupt balansroder men då hade det krävt en komplex mekanism. Propellern ytterligt väl skyddad med en balk under. Southerly är kända för att vara välbyggda vilket syntes på plastarbeten, röstjärnsinfästningar etc. Träarbetena går inte att jämföra med Orust eller Österbottensbyggen utan är betydligt enklare och framförallt färre. Inga teakgarnerade skrovsidor t ex för den som gillar sånt. Inte heller teakdäck vilket i alla fall för mig enbart är en fördel. Teak i sittbrunn, självklart, men inte på däck. Southerly 115 är som alla båtar en kompromiss som jag vill påstå fungerar utmärkt för den som vill ha en bekväm och praktisk båt för ett par som vill vara ute på sjön lång tid. Eller mycket lång. Ryms utan tvekan inom budget med det finns nog bara ett par stycken i Sverige, den som till äventyrs vill hitta en gör nog bäst i att leta i England, Holland eller Frankrike.
  9. Om motorn inte visar några andra svaghetstecken, vit rök, svart rök, grå olja, svarar dåligt på gaspådrag, ojämnt varvtal osv så är det nog inte så mycket att oroa sig för. Beta är väl egentligen Kubota som Volvo 2020 m fl, Perkins M20 och kanske några till? Väl beprövade. Sen skulle jag vilja påstå att en båtmotor ofta har en rätt bra arbetsmiljö. Mestadels jämn och ganska hög belastning (om propellern är rätt), inget damm, inte mycket tomgångskörning. Det som är negativt är kanske att det kan bli glest mellan starterna och framförallt den långa stilleståndsperioden på vintern. Om motorn är rätt konserverad är kanske viktigare än att den är servad helt enligt boken. Oljebyte är förstås viktigt, oljan är ju inte bara smörjning, minst lika viktigt är ju att den håller motorn ren invändigt men den lär inte ta slut på grund av ett eller två missade oljebyten. Men den kanske på marginalen får lite kortare livslängd.
  10. Greip

    AIS

    Beror alldeles på skulle jag säga. Har en Raymarineplotter med inbyggd antenn som inte alls funkade inomhus på Southerlyn men däremot utan problem på Bacchanten. Testa!
  11. Ett till tips om riggen: innan avmastning (förutsatt att masten är rätt intrimmad), mät med skjutmått hur hårt åtdragna vantskruvarna är och dokumentera, ta också bilder där man ser ev togglar så blir det lätt att få det rätt nästa säsong. Seldéns rigganvisningar rekommenderas varmt, tumstocksmetoden funkar bra för att veta hur hårt stagen ska sättas, mycket hårdare än de flesta tror. Var mycket noga med att smörja och göra rent vantskruvarnas gängor, särskilt rostfria skär lätt vid höga belastningar om de inte är rena och välsmorda.
  12. Ett tips istället för dyra bryggfendrar till Y-bommarna. Jag och min båtgranne har grova PEM-slangar längs bommen. Ger inga märken om man går emot och samlar ingen smuts. Låg friktion mot båten också. Hållit tio år nu. Bästa är om man kan köpa stuvbitar på nån VVS-firma. Går att skarva. Borra hål genom slangen och dra polyesterlina genom och bind den runt bommen. Buntband funkar också men blir sköra efter en säsong i ljuset, även UV-beständiga.En gammal fender på bomnocken. Klart.
  13. Har alltid haft intaget i ankarboxen på Greip Funkat bra i tjugofem år både på Östersjön och i Medelhavet. Hur blött det bir där beror förstås på hur mycket luckan tätar och hur bra dräneringen funkar (blir lätt igensatt). Ser hittills bara fördelar med att ha den i fören. På Southerlyn satt intaget i sittbrunnen och det var bara en massa snubbel med kabeln.
  14. One Design Center har flera varianter (bra service har de också!) T ex den här https://www.onedesigncenter.se/utrustning/verktyg/knivar-multiverktyg/rigging-knife-black-3-pces.html Kan det va nåt?
  15. Greip

    Limma i sittbrunn

    Vad bra att du hittat silikon som funkar bra som tätning. Själv har jag mest dåliga erfarenheter av vidhäftningen. PU fäster alltid men är ett elände att få bort. Vilken silikon rekommenderar du?
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy