Jump to content
Friday 15 November 2019
Georg_Ohm

Större sepitank.

Recommended Posts

Nu kanske inte ett reningsverk är bästa jämförelsen med en septitank.

 

Större mängden som kommer in är ju faktiskt vatten från dagvattenbrunnar ( vet att man inte för koppla dagvatten på avloppsnätet men i många fall är det gjort det sedan gammalt) duschar spolvatten mm.


En septitank i en båt däremot är det ju frågan om ” rent svartvatten”.

 

Förutsättningarna är väldigt olika , kan även vara så vid olika reningsverk.

I vår kommun har vi tex ett verk som tar emot från en massafabrik förutom det kommunala nätet.

Ett annat tar emot från ett whiskydestileri ett tredje från ett stort slakteri ,

tro mej dofterna varierar väldigt mycket trots avluftning.

I ett av dem är det inte alltid man får gå in ( höga halter av svavelväte ).

 

Önskar att det hade varit så enkelt som att ”lufta ”det hela...

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan väl tillägga att vår båthamn ligger ca 75 m från det kommunala reningsverket , INGEN har ställt upp sin husvagn / Husbil på vår parkering.

gissa varför ? 😉

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
‎2019‎-‎10‎-‎26 vid 15:30 skrev Makro:

 

 

Nejdå, som jag skrev i tidigare inlägg så stänger man bottenventilen till "havstömningspumpen"

så det bildas väl vacuum över pumpen och tanken töms via däckstömningen

image.png.c97f25592a5190c11f15768aa56ba0d6.png

 

‎2019‎-‎10‎-‎26 vid 15:58 skrev Makro:

Japp, jag har två knappar för spolningen så man själv bestämmer mängden spolvatten och använder just nu saltvatten.

Men om jag i framtiden ökar på färskvattentanken (nu på 165 liter) så tar jag spolvatten därifrån.

Vad som händer på diverse reningsverk är jag i nuläget inte ett dugg intresserade av, men jag litar på att dessa reningsverk tar hand om mina deponerade fekalier, urin, toapapper och tillhörande spolvatten på rätt sätt.

Lukten i tanken vet jag hur den känns, brukar inte vara så farlig i näsan, däremot kan det svida i ögonen… Surströmming luktar mer och värre.

 

Nu är det frågan om slangdragning och hur tankens utlopp från sugröret skall dubbleras.

Klart att jag skall ha ett T-stycke! Samt då en servmotor från Kinna på bottenventilen, samt en stor tömningspump som då bara kan manövreras när bottenventilen är öppen, kan ordnas med ett relä, en diod och en polvändande strömbrytare som skyddas med ett lock till en sådan där "bompfällarknapp" som jag brukar rekommendera till ankarspel.

 

Oron idag innan jag sett hur nuvarande installation ser ut i detalj, är att jag är rädd att det blir för mycket uppförsbacke på vägen mot tanken. Och nuvarande tank har en nedsänkning mitt på där anslutningarna sitter, det har ju inte den nya, så det kommer att inkräkta på förvaringsutrymmet under soffan... tror jag, utan att ha riktigt sett hur det ser ut.

 

Spolvatten kommer jag även fortsättningsvis att ta från havet, "kolasnören" hindras att nå toapumpen då jag har en sil på inloppet, sedan en mindre T-koppling då även däckspolningspumpen hämtar sitt vatten härifrån.

 

T-stycket skall det vara tillverkat av plastmaterial eller brons?

 

Tack för engagemang! jag tar fortfarande emot synpunkter.

Lägger väl ut litet bilder när jag börjat skruva isär inredningen för att blottlägga nuvarande tank med slangar.

Edited by Georg_Ohm
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Är det inte rörgängor på tanklocket? Då skulle jag sätt ett T-rör i mässing.

En bekant har också uppförsbacke till tanken och det tycker han inte om, det blir mycket "reject". Troligen sätter han en membranpump uppe på tanken som får hjälpa till att suga dit skiten, jag tror det kan bli bra även om det kostar en slant. Ett annat alternativ skulle kunna vara att ha lite vakuum i tanken, lite lurigt när man inte vet vad tanken tål. Annars är ju rena vakuumtoaletter kanske den bästa lösningen i en båt om man nu inte väljer torr hantering.

 

Till mitt kylvatten valde jag en komplett ventil med motor. Den blir elektriskt enklare att koppla in, plus och minus samt en sladd som öppnar ventilen när den får plus och stänger när spänningen försvinner. Till min spolpump har jag en särskild ventil, den får ström för att öppna samtidigt som pumpen, det verkar fungera.

 

Motorventil 3vägs.png

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 minuter sedan skrev bhemac:

Är det inte rörgängor på tanklocket? Då skulle jag sätt ett T-rör i mässing.

En bekant har också uppförsbacke till tanken och det tycker han inte om, det blir mycket "reject". Troligen sätter han en membranpump uppe på tanken som får hjälpa till att suga dit skiten, jag tror det kan bli bra även om det kostar en slant. Ett annat alternativ skulle kunna vara att ha lite vakuum i tanken, lite lurigt när man inte vet vad tanken tål. Annars är ju rena vakuumtoaletter kanske den bästa lösningen i en båt om man nu inte väljer torr hantering.

 

Till mitt kylvatten valde jag en komplett ventil med motor. Den blir elektriskt enklare att koppla in, plus och minus samt en sladd som öppnar ventilen när den får plus och stänger när spänningen försvinner. Till min spolpump har jag en särskild ventil, den får ström för att öppna samtidigt som pumpen, det verkar fungera.

 

Motorventil 3vägs.png

Jag förstår inte riktigt hur man ordnar med vakuum i tanken, ett undertryck kanske man kan fixa med ytterligare någon slags pump.

Men en extra membran- eller annan pump kanske behövs efter toan, men å andra sidan har jag klarat mig utan hittills, men så har det väl då stått en del skit och spolvatten i slangen kan tänkas.

Jag köpte inte bara en grej av varje när jag var i "Kinna" det är ju långt att åka och PosNord vill ju ha en beskärd del av kladdkakan också, så jag har ett servo över. Letar nu efter tvåläges dubbla trepoliga omkopplare att använda som polvändare, alltså en med "on-on" i hanterbar storlek, har bara sådana där subminiatyr som känns löjligt små i båten.

 

Lätt att spekulera och se problem redan nu innan jag riktigt sett hur den nuvarande installationen ser ut, men tanken kommer att ligga ungefär på samma nivå som toalettens överkant, därtill går det inte att dra slangarna den kortaste vägen, det är litet kringelkrokigt mellan skotten under durkarna för att nå fram.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag satte ett T-rör istället för den medföljande kröken på septiktanken, en till sug och en till nödtömningspumpen. Valde plast T-rör (fanns bara det hemma just då på marinan).

Fungerar fint på 3 tömningsstationer iallafall, Jungfrupattarna (flotten), Nyköping och Trosa.

 

Var lite orolig att packningarna skulle gå sönder i toaletten, men med samtal med Jabsco så kunde man köra så enligt dom, har ju 2 års garanti, nu 1 år kvar... 

 

Kör med 25mm avluftning och inget kolfilter. Inga tabletter eller dyl, testat det, blir bara värre.

Visst kan det komma en puff av bränd doft när tanken är nästan full vid en spolning, men vad gör det?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag monterade också 38mm T-rör i plast.

 

Var hittar man en servostyrd två vägs 38mm ventil till bästa pris?

Hade ju varit gött att slippa att rota i "badrumsskåpet" i båten vid nödtömning där den

manuella kulventilen sitter nu.

 

 

bild.png

Edited by Makro
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag köpte ett servo, eller en motor, viket du vill, som monteras ovanpå en befintlig kulventil eller liknande. Dessa finns i minst två olika storlekar.

Jag planerar att köpa fler nästa gång jag är i ”Kinna” jag kan ju ta hem några till dig också, om du inte berättar det för alla som heter Greta. Kan skicka en länk via PM om du vill.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
2019-10-25 vid 16:15 skrev Mackey:

108 eller 120 liter skulle räcka hela säsongen för mig och min fru, eller i alla fall väldigt, väldigt länge.

 

Det är bara när dottern är ombord vi får problem. Hon dricker väldigt mycket vatten (tycker vi) så färsvattentanken är då för liten och så ska vattnet ju ut också, så toatanken är också för liten.

Kan man inte göra som i skurmaskiner.. dela upp tanken med tätt flexibelt membran. I takt med att du tömmer färskvattensidan av tanken så fyller du gråvattensidan. Den vehöver kanske vara något antal liter mer tilltagen.

Då gör man ju typ två flugor

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev Caribic410:

Kan man inte göra som i skurmaskiner.. dela upp tanken med tätt flexibelt membran. I takt med att du tömmer färskvattensidan av tanken så fyller du gråvattensidan. Den vehöver kanske vara något antal liter mer tilltagen.

Då gör man ju typ två flugor

Då kanske man kan leta upp en utrangerad skurmaskin och ta tanken från den?

Edited by Georg_Ohm

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev Caribic410:

Kan man inte göra som i skurmaskiner.. dela upp tanken med tätt flexibelt membran.

Jo det har jag funderat på men där stannade det. Typ att plasta upp en tank och sen ha en vattensäck för skiten i den.

Men troligen är det enklare med en extra tank. Har man tex en 108 lit skittank så kan en 50 lit vattentank vara lämpligt. Skulle fungera med en vattensäck under en soffa.

Fast den bästa och enklaste lösningen är att ha båten i en sjö, fylld med dricksvatten.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

I går påbörjade jag arbetet. Skitjobbet är avklarat.

Behövde inte skruva ur inredningen, men fick skruva loss litet durkar och andra luckor.

Även Webaston fick tas loss, skall bli spännande att se om den får plats på samma ställe sedan.

 

38mm sanitetsslangarna lät ju sig inte lossna från sina anslutningar, så dom fick jag såga av, hade en halvt bågfilsblad i ett handtag, svårt att komma åt och begränsat manöverutrymme, men om man åkallar mörkrets krafter brukar det gå bättre.

 

Innan torrsättningen hade jag "tömt" tanken, först sedvanlig sugtömning, sedan fyllning med toapumpen och tömning med evakuerings-/nödtömningspumpen. Men tom var inte tanken, det stod nog omkring 15 liter kvar i den, och det var inte vattnet från båthamnen, det var någonting annat. Alltså påkallades mörkrets makter igen. Då tanken kom loss kunde jag tippa den litet så att sugröret gjorde nytta och kopplade våtdammsugaren… Våtdammsugaren fick inte komma med in, den står nu utomhus. Det var inte möjligt att bära våtdammsugaren in till toaletten, så den tömdes "någon annanstans" (nästa års rabarberskörd kan bli bra:unsure:).

 

Men förutom detta så gick det rätt bra, inte speciellt mycket söl, bara i storleksordningen milliliter, var snabb med att plugga slangar och anslutningar med träpluggar.

 

Gamla tanken är på 60 liter, lätt asymmetrisk med anslutningarna nedfällda. Den är i gott skick, inte speciellt mycket beläggningar inuti, men däremot var det beläggningar i slangarna. Anslutningen till avluftningen hade läckt, förklarar varför det luktade latrin i utrymmet där tanken låg. Det verkar även som om avluftningen i skrovet är helt eller delvis igensatt, den skall bytas. Jag passar ju på att byta alla slangarna också.

 

Skall se om jag kan redigera in några bilder sedan.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är väldigt bra om man kan få ut hela tanken även om den inte är helt tom. Tyvärr byggs båtar sällan på det sättet men kan vara värt att tänka på när man sätter in en ny tank.

Likaså att om tanken har utgång i botten så är det bra om det finns en ventil att stänga.

En kille fick stopp i sin högt placerade tank. Det var lögn att tömma den.

Lösningen blev att ta ut hela tanken med tillhörande toalett efter att ha kapat bordgenomföringen på utsidan. En massa jobb som hade kunnat undvikas om det bara hade funnits en ventil

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev bhemac:

Det är väldigt bra om man kan få ut hela tanken även om den inte är helt tom. Tyvärr byggs båtar sällan på det sättet men kan vara värt att tänka på när man sätter in en ny tank.

Likaså att om tanken har utgång i botten så är det bra om det finns en ventil att stänga.

En kille fick stopp i sin högt placerade tank. Det var lögn att tömma den.

Lösningen blev att ta ut hela tanken med tillhörande toalett efter att ha kapat bordgenomföringen på utsidan. En massa jobb som hade kunnat undvikas om det bara hade funnits en ventil

Jag har en vän som står inför just det problemet, att byta tömningspumpen som sitter nedanför tanken utan möjlighet att tömma innan slangen lossas.

Jag rekommenderade en stor hink, plugg till slangen, flinka fingrar samt heltäckande galonklädsel eftersom man man måste krypa ner i ett trångt utrymme för att göra jobbet 😝

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 minuter sedan skrev Makro:

Jag har en vän som står inför just det problemet, att byta tömningspumpen som sitter nedanför tanken utan möjlighet att tömma innan slangen lossas.

Jag rekommenderade en stor hink, plugg till slangen, flinka fingrar samt heltäckande galonklädsel eftersom man man måste krypa ner i ett trångt utrymme för att göra jobbet 😝

I det läget, trots att jag får kräkreflexer av alla uttryck som lutar åt hantverkare, mekaniker, "proffs".. så skulle jag nog kunna vara benägen att betala någon som gör det själv istället för att göra det själv.. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

@Georg_Ohm  Nu när du håller på med rörmokerierna så passa på att sätta en tanksköljningsanslutning.

 

I min tank har jag låtit svetsa en röranslutning i toppen(jag har rostfri tank...) med en kort rörstump inne i tanken. Rörstumpen har klämts till så det sprutar i alla riktningar från den. På röranslutningen sitter en kulventil o en ballofix. Före upptagning (o några gånger under säsongen när tanken är tom) så kopplar jag på spolpumen till ballofixen o öppnar kranen. Låter spola ett tag med öppen bottenkran, sen stänger jag o fyller tanken och avslutar med att tömma alltihopa. Mycket enklare o effektivare än att småfjutta med toapumpen.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
43 minuter sedan skrev Lintott:

@Georg_Ohm  Nu när du håller på med rörmokerierna så passa på att sätta en tanksköljningsanslutning.

 

I min tank har jag låtit svetsa en röranslutning i toppen(jag har rostfri tank...) med en kort rörstump inne i tanken. Rörstumpen har klämts till så det sprutar i alla riktningar från den. På röranslutningen sitter en kulventil o en ballofix. Före upptagning (o några gånger under säsongen när tanken är tom) så kopplar jag på spolpumen till ballofixen o öppnar kranen. Låter spola ett tag med öppen bottenkran, sen stänger jag o fyller tanken och avslutar med att tömma alltihopa. Mycket enklare o effektivare än att småfjutta med toapumpen.

"Tanken" har slagit mig, men jag gör nog så att jag monterar tanken så att manluckan blir lätt att komma åt, så att man kan skruva av en av anslutningarna, exempelvis avluftningen och där stoppa ned högtryckstvättens avloppsrensningsslang, den har en kula i toppen med bakåtriktade spolmunstycken, den ser ut som ryssarnas Sputnik då den är under tryck.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Makro:

Jag har en vän som står inför just det problemet, att byta tömningspumpen som sitter nedanför tanken utan möjlighet att tömma innan slangen lossas.

Jag rekommenderade en stor hink, plugg till slangen, flinka fingrar samt heltäckande galonklädsel eftersom man man måste krypa ner i ett trångt utrymme för att göra jobbet 😝

 

59 minuter sedan skrev Caribic410:

I det läget, trots att jag får kräkreflexer av alla uttryck som lutar åt hantverkare, mekaniker, "proffs".. så skulle jag nog kunna vara benägen att betala någon som gör det själv istället för att göra det själv.. 

Jag hade endast på mig tunna engångshandskar, det gick bra.

Men verktygen fick sig en åktur i vertygstvättmaskinen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Min tank sitter i stuven. När jag tog bort pump och bordgenomföring så kom det ut lite skitvatten. Jag spolade så gått det gick men det luktade ändå. Sprayade Klorinvatten men lukten kom tillbaka. Tyvärr kunde jag inte spola mer pga vinter. Efter sjösättning spolade jag återigen och nu försvann lukten. Hittade även orsaken, lite vatten hade stannat bakom en förstyvning i stuven. Så mitt tips när det gäller att tömma en tank är, spill inte!

Jag skulle försöka borra ett hål i tankens ovansida och försöka tömma med vakuum.

 

59 minuter sedan skrev Lintott:

passa på att sätta en tanksköljningsanslutning.

 Det hade jag i en båt. En avluftning till en bränsletank borrades in högt upp på sidan. Den var vänd upp.och-ned så den spolade upp mot tanktaket. Faktiskt gjorde vi en modell av spånskiva för kolla att den faktiskt sköljde hela tanken. Eftersom tanken satt högt kunde man skölja tanken ordentligt innan man tog upp. Tanken fick även stå ett tag med Klorinvatten. Den var absolut ren.

Faktum är att jag la undan en upphittad" roderande trädgårds spridera, tanken var modifiera den och få in i tanken. Det blev aldrig av tyvärr.

Byter jag tank så ska jag definitivt ha en möjligt att kunna "flusha" tanken. Jag har inga betänkligheter att vid kaj, spruta in färskvatten, och samtidigt låta tömningspumpen gå för att få tanken ren.

 

PS tankfartyg har/hade munstycken för att spola sina tankar. Det var en grej som, genom vattentrycket, roterade sakta samtidigt som munstycket rör sig från att börja spruta rakt upp tills det till slut sprutar rakt ned. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2019-10-28 vid 12:43 skrev Georg_Ohm:

Kan skicka en länk via PM om du vill.

Önskar också en länk 😁

Jag Heter inte greta 

Share this post


Link to post
Share on other sites

IMG_20191108_215427.jpgHär är den gamla tanken, urtagen och renspolad.

Längst ned på vänster gavel finns inloppet från toan samt utloppet till tömningspumpen. Högst upp till höger, anslutning till sugtömning och avluftningen. Nya tanken har bara en anslutning till tömning, det får bli ett T-stycke.

Skall fundera mera och redovisa mina tankar här.

Edited by Georg_Ohm

Share this post


Link to post
Share on other sites

https://www.aliexpress.com/item/32861138150.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27424c4d3IU0nD

 

Här är en länk till en firma på AliExpress som säljer en sådan där servomotor att montera på en kulventil. Den finns i två storlekar. Jag monterade den mindre modellen på,en trevägskran jag har mellan mina båda vattentankar, har fungerat jättebra denna säsongen. Den manövreras genom att polvända motorn. En tvålägens dubbel omkopplare kopplas som polvändare, något noll-läge behövs inte.

Jag har inte funnit någon svensk eller europeisk firma som säljer sådana.

 

Edited by Georg_Ohm

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev Ruskpricken:

Va bra. Haru nån bild hur den skruvas mot handtaget på kulventilen?

Har provmonterat. Grejerna får plats. Men ett litet förvaringsutrymme måste offras.

Om man följer länken till de där servomotorerma finns det bilder på en installation.

IMG_20191109_141620.jpg

IMG_20191109_141544.jpg

Edited by Georg_Ohm

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Har provmonterat.

Ser du vad det är för gänga på anslutningarna? Någon sa att det var vanlig R-gänga.

--

Jag köpte samma typ av ventilmotorer, fungerar perfekt. Sen köpte jag även komplett med ventil, det finns en blå på bild längre upp. Det är en 3-vägsventil till för motor och spolpump så att man närsomhelst kan suga upp glykol. De kommer med tretrådsanslutning vilket gör elkopplingen lite enklare. (får ström när huvudbrytaren slås till och öppnar när "tändningen" slås på). Elkopplingen kallas CR02.

De har en mekanisk indikator och en ratt för att manövrera manuellt. Tre ventiler inkl frakt kostade totalt $51, med PN's avgifter blev det ca 200kr/st för komplett motor och 3/4" ventil. En motsvarande ventil kostar här 360kr. Utan motor.

 

Det ska i vinter även bli motorventiler till avlopp handfat resp disk.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dom motorerna eller servona som jag använder ses på bilderna, man monterar dem på en befintlig kulventil, eller annan ventil. Någon här på forumet föreslog att man kunde använda dem till huvudbrytare/batterifrånskiljare också...

 

Dom manövreras genom att polvändas, dom har ändlägesbrytare inbyggda så dom stannar och stängs av vid helt öppet eller helt stängt.

 

Vid strömavbrott kan motorn frikopplas så att ventilen kan manövreras manuellt.

 

Jag är direkt dålig på att känna igen gängor.

Det kan finnas mer information om dessa tankar på tillverkarens hemsida:

www.nuovarade.com

HTB11Ga6hAyWBuNjy0Fpq6yssXXa3.jpg

ventilservo.jpg

Edited by Georg_Ohm
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy