Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Georg_Ohm

Balansera på linjen.

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

De senaste åren sedan alla eller nästan alla navigerar efter GPS och plotter har jag tyckt mig se att man agerar som Linus på Linjen, om ni nu minns den figuren.

Många navigerar slaviskt efter strecket, den utritade farleden i det digitala sjökortet, och tycks vara ovilliga att flytta sig från denna linje. Det brukar ju iallamänhet finnas gott om plats på båda sidor om strecket. Senast idag mellan Gullholmen och Lysekil, som exempel, en armada av sydgående samt en armada av nordgående båtar, alla balanserandes på strecket, alla lika ovilliga att väja för varandra. Man kan undra hur korkade människor kan bli, det uppstod flera situationer när mötande båtar bara var meter i från varandra, så det i själva verket mestadels är ganska brett med gott om plats mellan de där gröna och röda pinnarna...

Jag kan tänka mig att amöbor håller större säkerhetsavstånd till varandra i farlederna...

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 3
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Omtanke och hänsyn är inte attribut som nutidens "moderna" människor kan beskyllas för, det är JAG hos väldigt många. 
Tänk så trevligt det hade varit om motorbåtar med litet djupgående kunde utnyttja delar av lederna som känns osäkra för segelbåtar med djupare köl men bränslet är dyrt så de måste hålla en rak kurs och gärna mysigt nära andra båtar, förr skojades det om groggvältare men med ny lagstiftning är det skämtet inaktuellt.

Tyvärr hjälper det inte att skriva inlägg på MG eller skicka insändare till lokaltidningen för dessa tanklösa individer läser inte sådant:-)
Känns bara skönt att få gnälla lite;)

 

Skippar Bohuslän under juli för det känns lite för tight på många ställen.

 

Redigerad av skippeer
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
35 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Man kan undra hur korkade människor kan bli,

Det blir lätt som att öppna en dammport att ställa den frågan...

 

sist jag var i en trängre farled hade vi en toppmodern gps som gav koordinater att leta upp på sjökortet, så då åkte nästan alla efter utmärkningen. Somliga åkte utanför och på grund. 

Är det så numera att man åker spikrakt och gör en tvär sväng när man kommer till en waypoint för att inte lämna strecket på skärmen?

Redigerad av reva
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 timmar sedan skrev skippeer:

Omtanke och hänsyn är inte attribut som nutidens "moderna" människor kan beskyllas för, det är JAG hos väldigt många. 
Tänk så trevligt det hade varit om motorbåtar med litet djupgående kunde utnyttja delar av lederna som känns osäkra för segelbåtar med djupare köl men bränslet är dyrt så de måste hålla en rak kurs och gärna mysigt nära andra båtar, förr skojades det om groggvältare men med ny lagstiftning är det skämtet inaktuellt.

Tyvärr hjälper det inte att skriva inlägg på MG eller skicka insändare till lokaltidningen för dessa tanklösa individer läser inte sådant:-)
Känns bara skönt att få gnälla lite;)

 

Skippar Bohuslän under juli för det känns lite för tight på många ställen.

 

Omtanken idag i vårt antisocialistiska samhälle, i alla kategorier, i butiken, i trafiken, på arbetsplatsen i skogen i skärgården.... Tycks vara "satsa på dig själv, skit i andra".

Men det finns i allmänhet två, eller fler sorts båtmänniskor, de som hjälper varandra och de som stjälper varandra. Detssbättre är den senare sorten vanligare, iallafall om man undviker de större orterna utefter kusten där det finns systembolag och krogar, yachthamnarna alltså.

 

Vi mötte idag ett par grupper om vardera tre utlandsflaggade motorbåtar om i storleksordningen 50". Inte nog med att de balanserade på linjen, kanske styrde Mr "Auto Piolott" dom kom i sydgående riktning i omkring 15 knop med fören högt och aktern nedgrävd, man vet inte att hålla till høyre ej heller att trimma gångläget.... Det gällde väl att hinna fram till det förbeställda bordet på restaurangen i Marstrand.

 

I de mindre hamnarna däremot är det bättre ställt med gemenskap och hjälpsamhet. Barnfamiljer i mindre segelbåtar samt pensionärer i snipor är säkra kort om man vill bekanta sig med trevliga och hjälpsamma människor. Vilka naturligtvis även kan finnas i andra båtar, men inte lika ofta.

2 timmar sedan skrev reva:

Det blir lätt som att öppna en dammport att ställa den frågan...

 

sist jag var i en trängre farled hade vi en toppmodern gps som gav koordinater att leta upp på sjökortet, så då åkte nästan alla efter utmärkningen. Somliga åkte utanför och på grund. 

Är det så numera att man åker spikrakt och gör en tvär sväng när man kommer till en waypoint för att inte lämna strecket på skärmen?

Javisst vi öppnar dammporten och släpper på fullt flöde.

 

Ja det tycks vara så att autopiloten styr inte bara mellan nedsläckta fyrar utan även mellan förprogrammerade waypoints och kända grund.

 

Jag lyckades igår lura med mig mig en större dansk motorbåt omkring 35" genom Lilla Jungfruhålet, och det gick bra, alla ni som sett denna högst alternativa genväg vet att det är trångt, och det stora "Jungfruhålet" den officiella farleden är inte direkt lättmanövrerad den heller.

 

Träffade senare denna dansk vid en av kustens vattenhoar, ja där det serveras diesel, och han sade då att han aldrig skulle kommit på tanken att gå in i den lilla passagen om det inte varit efter en båt som navigerade med alla tänkbara elektroniska hjälpmedel....

Tja, jag hade ju aldrig ens litat på ekolodet där, där jag har 1-2 meter mellan bôarna och som minst 1 meter under kölen. Plotter visar sallad, och i radarn ser det ut som ett rochactest.

 

Jag har däremot sedan barndomen rätt hyfsad lokalkännedom om dessa mor- och farvatten, jag vet var grunden inte finns.

 

De elektroniska sjökort som är heltäckande när det gäller alla bränningar, grund, grynnor eller bôar finns ännu inte. SSRS frivilliga sjöräddare på Käringön och i den numera nyöppnade stationen i Skärhamn vet däremot  var grunden finns...

 

Skulle vara intressant att se någons waypoints och förprogammerade rutter mellan Klädesholmen och Skärhamn... För det finns amöbor som använder sådana även här, det är jag övertygad om.

 

Och planande båtar som går i deplacementfart strax under planingsläget med fullt utfällda trimplan förbi Hommerviga, då gäller det att småbarnsfamiljerna där inte har kokande potatis- eller pastavattnet på spisen. Det har hänt en sådan olycka här med skållat spädbarn, och en liknande utanför Gåsö.

 

Trångt i Bohuslän, ja igår kunde man nästan gå torrskodd över hamnbassänhen i Mollösund, men det var något jippo där. 

Vi gick omkring kl 11 in i en av Bohusläns mindre och mest populära småhamnar, då fanns det två lediga platser, en timma senare sex eller sju lediga platser, kl 14 var det fullt igen.

 

Jag har bestämt mig i år (igen) att vara irriterad över ickefungerande sugtömningsanläggningarna, det finns en hel del sådana. Navigationsanalfabeter, amöbor och andra sorters nautiska nehanderthalare skall jag försöka att inte ödsla energi på, dom är nämligen inte värda den uppmärksamheten, dom är värda en torped!

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Navigationsanalfabeter, amöbor och andra sorters nautiska nehanderthalare skall jag försöka att inte ödsla energi på, dom är nämligen inte värda den uppmärksamheten, dom är värda en torped!


Oj! :D

Navigationskriget 2019 gick till historien som det första sjöslaget mellan fritidsbåtar. :)

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här ganska nya fenomenet att man bara ska gå i farleder tycker jag är bra, det ger mig enorma ytor att vara på utan att störas av andra båtar. Ännu bättre nu när vattenskotrarna också bar får köra i farleder.

Möjligen irriterar jag mig på den här nya väjningregeln som säger att farled = huvudled.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men den tecknade Linus på linjen råkade ju alltid ut för problem på sin linje. Men en  kryssande segelbåt får nog problem om den ska ta sig fram längs den svarta farledslinjen. Är detta en åkomma som i huvudsak drabbat motorbåtar eller finns det även seglare som har blivit smittade? Oftast finns gott om tillräckligt djupt vatten mellan kobbar och skär och det är lite spännande att utforska skärgården och hitta sina egna spår. Att ta sig fram i farlederna med fyrar och sjömärken är ju trevligast nattetid då olika fyrsektorer avlöser varandra. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev raol:


Oj! :D

Navigationskriget 2019 gick till historien som det första sjöslaget mellan fritidsbåtar. :)

 

Äh, låt dem hållas ett tag till så tröttnar dom och säljer båten till förmån för sommarstuga med hammock eller en stor fet treaxlig husbil. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev per_62:

Men den tecknade Linus på linjen råkade ju alltid ut för problem på sin linje. Men en  kryssande segelbåt får nog problem om den ska ta sig fram längs den svarta farledslinjen. Är detta en åkomma som i huvudsak drabbat motorbåtar eller finns det även seglare som har blivit smittade? Oftast finns gott om tillräckligt djupt vatten mellan kobbar och skär och det är lite spännande att utforska skärgården och hitta sina egna spår. Att ta sig fram i farlederna med fyrar och sjömärken är ju trevligast nattetid då olika fyrsektorer avlöser varandra. 

Den värsta sortens nautiska nehandertalare beter sig som om dom körde bil, eller värre. Men dom beger sig inte uta för motorvägarna eller farlederna än mindre in i de mindre hamnarna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Vi mötte idag ett par grupper om vardera tre utlandsflaggade motorbåtar om i storleksordningen 50".

50 tums båtar är väldigt små för att komma hela vägen från ett annat land tycker jag, men det är klart att de kan ha kommit i skuffen på någon bil.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Georg_Ohm jag kan intyga att det fanns platser kvar i mollösund igår. Hade varit enklare att finna dem om det fanns en hamnkapten som kunde beordra folk att flytta sig lite men det fanns plats ändå. Och inte låg det många i bredd heller2-3 stycken.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nån gång på 90-talet gick vi ut vid Landsort och skulle sedan ta oss in i skärgården i s:t Anna och hittade då en horisontell grön linje som tycktes visa en led fri mellan alla grynnor. Vi hade en gps som bara visade koordinater men det var ju perfekt för att se att vi hela tiden låg på samma latitud, inget behov att släppa uppmärksamheten för att plotta positionen.

Den gröna linjen var markeringen av var nästa sjökort började

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Mackey:

50 tums båtar är väldigt små för att komma hela vägen från ett annat land tycker jag, men det är klart att de kan ha kommit i skuffen på någon bil.

Besättningen bestod av Smurfar. Eller om det heter Smurfer i pluralis?

-Jag skyller på att jag skriver på en för mig ny IPad, med automatisk felstavningskontroll, det har blivit en del tokigheter idag ser jag. Men den är tydligen utrustad med artificiell intelligens och lär sig skriva det jag vill efterhand.

 

Förövrigt har jag seglat eller åkt motorbåt så mycket i Bohusläns farvatten att jag känner till hamnar, naturhamnar och mer eller mindre farbara leder som ännu inte är publicerade i någon seglingsbeskrivning, så jag lyckas ibland hålla mig borta från den värsta trängseln. Men i en del fall tvingas man ju in på den stora huvudleden, med allt vad det innebär.

 

Utanför Sote Huvud har jag nog bara gått en gång, och det var den gången som Sotekanalens bro inte gick att öppna. Kan har varit på

1 timme sedan skrev per_62:

Men den tecknade Linus på linjen råkade ju alltid ut för problem på sin linje. Men en  kryssande segelbåt får nog problem om den ska ta sig fram längs den svarta farledslinjen. Är detta en åkomma som i huvudsak drabbat motorbåtar eller finns det även seglare som har blivit smittade? Oftast finns gott om tillräckligt djupt vatten mellan kobbar och skär och det är lite spännande att utforska skärgården och hitta sina egna spår. Att ta sig fram i farlederna med fyrar och sjömärken är ju trevligast nattetid då olika fyrsektorer avlöser varandra. 

1980-talet. Men i morgon kanske vi passerar denna led, på höger/styrbords sida och hoppas att omkörande båtar håller sig på sin sida om spärrlinjerna.

 

Kryssande segelbåtar, eller seglare som i övrigt som kommer i min väg har jag ingenting emot på något vis, bara önskar att dom ser mig bakom genuer och spinnakers.

Men jag såg idag väldig få seglare som verkligen seglade. Ändå var det bra vind.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
16 minuter sedan skrev AndW:

@Georg_Ohm jag kan intyga att det fanns platser kvar i mollösund igår. Hade varit enklare att finna dem om det fanns en hamnkapten som kunde beordra folk att flytta sig lite men det fanns plats ändå. Och inte låg det många i bredd heller2-3 stycken.

 

Ja, dockspot och en massa halva platser.

Vi lämnade norra kajen vid "kanalen" vid 17-tiden hade då bara en båt på utsidan.

mot mina principer att lämna sent, men det fanns en orsak.

I dagens hamn finns en ung men energisk hamnkaptenen som fixar och hänvisar in båtar till kajen, som ser till att halva platser flyttas ihop, och att folk det har det bra, mer av sådana!

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag trodde dessa var utdöda, får man fråga var detta utspelar sig? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Utanför Sote Huvud har jag nog bara gått en gång, och det var den gången som Sotekanalens bro inte gick att öppna. Kan har varit på

1980-talet.


Var du seglare på den tiden? För det får vara rejält stora motorbåtar för att inte komma under den bron när den är stängd...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev AndW:

Jag trodde dessa var utdöda, får man fråga var detta utspelar sig? 

De nautiska nehanderthalarna är mer sentida, men jag kan ha misstagit mig, det kan ju även ha varit marina cro-magnonmänniskor.... Hoppas att nehanderthalarna inte blir alltför förbaskade.

Men det är väl litet av det Haddockska vokabuläret

13 minuter sedan skrev raol:


Var du seglare på den tiden? För det får vara rejält stora motorbåtar för att inte komma under den bron när den är stängd...

. För att vara litet snällare så kan man ju fundera på hur dessa människor tänker, eller vad det har huvudet till annat än att placera en keps på.

För en hel del år sedan höll man sig verkligen på styrbordssida av farlederna, nu kan en myrsteg tyckas välorganiserad i jämförelse hur det såg ut utanför Grundsund idag.

Men jag drabbades inte nämnvärt, jag höll nära de där röda pinnarna, och undvek pinarna med grejer högst upp.

 

redigeringen blev fel, men jag har varit besättningsmedlem på några olika seglande båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Omtanken idag i vårt antisocialistiska samhälle, i alla kategorier, i butiken, i trafiken, på arbetsplatsen i skogen i skärgården.... Tycks vara "satsa på dig själv, skit i andra".

Men det finns i allmänhet två, eller fler sorts båtmänniskor, de som hjälper varandra och de som stjälper varandra. Detssbättre är den senare sorten vanligare, iallafall om man undviker de större orterna utefter kusten där det finns systembolag och krogar, yachthamnarna alltså.

 

Vi mötte idag ett par grupper om vardera tre utlandsflaggade motorbåtar om i storleksordningen 50". Inte nog med att de balanserade på linjen, kanske styrde Mr "Auto Piolott" dom kom i sydgående riktning i omkring 15 knop med fören högt och aktern nedgrävd, man vet inte att hålla till høyre ej heller att trimma gångläget.... Det gällde väl att hinna fram till det förbeställda bordet på restaurangen i Marstrand.

 

I de mindre hamnarna däremot är det bättre ställt med gemenskap och hjälpsamhet. Barnfamiljer i mindre segelbåtar samt pensionärer i snipor är säkra kort om man vill bekanta sig med trevliga och hjälpsamma människor. Vilka naturligtvis även kan finnas i andra båtar, men inte lika ofta.

Javisst vi öppnar dammporten och släpper på fullt flöde.

 

Ja det tycks vara så att autopiloten styr inte bara mellan nedsläckta fyrar utan även mellan förprogrammerade waypoints och kända grund.

 

Jag lyckades igår lura med mig mig en större dansk motorbåt omkring 35" genom Lilla Jungfruhålet, och det gick bra, alla ni som sett denna högst alternativa genväg vet att det är trångt, och det stora "Jungfruhålet" den officiella farleden är inte direkt lättmanövrerad den heller.

 

Träffade senare denna dansk vid en av kustens vattenhoar, ja där det serveras diesel, och han sade då att han aldrig skulle kommit på tanken att gå in i den lilla passagen om det inte varit efter en båt som navigerade med alla tänkbara elektroniska hjälpmedel....

Tja, jag hade ju aldrig ens litat på ekolodet där, där jag har 1-2 meter mellan bôarna och som minst 1 meter under kölen. Plotter visar sallad, och i radarn ser det ut som ett rochactest.

 

Jag har däremot sedan barndomen rätt hyfsad lokalkännedom om dessa mor- och farvatten, jag vet var grunden inte finns.

 

De elektroniska sjökort som är heltäckande när det gäller alla bränningar, grund, grynnor eller bôar finns ännu inte. SSRS frivilliga sjöräddare på Käringön och i den numera nyöppnade stationen i Skärhamn vet däremot  var grunden finns...

 

Skulle vara intressant att se någons waypoints och förprogammerade rutter mellan Klädesholmen och Skärhamn... För det finns amöbor som använder sådana även här, det är jag övertygad om.

 

Och planande båtar som går i deplacementfart strax under planingsläget med fullt utfällda trimplan förbi Hommerviga, då gäller det att småbarnsfamiljerna där inte har kokande potatis- eller pastavattnet på spisen. Det har hänt en sådan olycka här med skållat spädbarn, och en liknande utanför Gåsö.

 

Trångt i Bohuslän, ja igår kunde man nästan gå torrskodd över hamnbassänhen i Mollösund, men det var något jippo där. 

Vi gick omkring kl 11 in i en av Bohusläns mindre och mest populära småhamnar, då fanns det två lediga platser, en timma senare sex eller sju lediga platser, kl 14 var det fullt igen.

 

Jag har bestämt mig i år (igen) att vara irriterad över ickefungerande sugtömningsanläggningarna, det finns en hel del sådana. Navigationsanalfabeter, amöbor och andra sorters nautiska nehanderthalare skall jag försöka att inte ödsla energi på, dom är nämligen inte värda den uppmärksamheten, dom är värda en torped!

Gick själv genom ”lilla hålet” igår och ligger nu här.

AB864F19-92F5-4E8F-A6AF-B389BAEBCA34.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
32 minuter sedan skrev pseudonym:

Gick själv genom ”lilla hålet” igår och ligger nu här.

AB864F19-92F5-4E8F-A6AF-B389BAEBCA34.jpeg

Med lokalkännedom och tungan i rätt mun är det ju fullt möjligt. 

Edit, nu när jag ser bilden är jag förstummad, men som redan sagts, med tungan rätt i munnen så kanske det funkar... Minns när R/K Dan Broström på sin tid hade svårigheter att komma igenom stora hålet och vände.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Med en jolle kan man ha riktigt roligt mellan skären. Se denna video där man med en krageröterne nästan seglar på daggen.

Samt det där ”lilla Jungfruhålet” verkar ju vara bredare än vad vissa tror, Är det detta hål som verkar vara  minst 8 m brett med ett djup mer än 3 m:

image.png.91a0747a43a211eea98583b5fea8d085.png

Redigerad av per_62
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Med lokalkännedom och tungan i rätt mun är det ju fullt möjligt. 

Edit, nu när jag ser bilden är jag förstummad, men som redan sagts, med tungan rätt i munnen så kanske det funkar... Minns när R/K Dan Broström på sin tid hade svårigheter att komma igenom stora hålet och vände.

 

Hahaha, tolkade du det som att jag seglade igenom med Lady Ellen? Nej jag skrev att jag ligger här, och då menade jag i Skärhamn givetvis. Skulle inte ge mig på att ens gå i stora hålet med den skutan, den kräver inpassage rakt västerifrån till Skärhamn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev pseudonym:

 

Hahaha, tolkade du det som att jag seglade igenom med Lady Ellen? Nej jag skrev att jag ligger här, och då menade jag i Skärhamn givetvis. Skulle inte ge mig på att ens gå i stora hålet med den skutan, den kräver inpassage rakt västerifrån till Skärhamn.

Jag har litet dataproblem ombord, den gamla I-paden är, fruktansvärt långsam, routerna ombord är inte heller snabb, sedan är Maringuidens server inte är den snabbaste den heller.

Vid första nedladdningen såg jag inte bilden på Lady Ellen, hoppas du tror mig.

Senare kom jag på att jag hade en I-pad till ombord, den var bra mycket snabbare, och då såg jag bilden... Och tänkte väl så att tjörnborna har bra lokalkännedom, men inte så dumdristiga så att dom trycker in Lady Ellen i något av Jungfruhålen. Jag kom för många år sedan bakom R/K Dan Broström denna vägen, och räddningskryssaren vände innan det stora Jungfruhålet, men passerade troligtvis något senare genom stora hålet, eftersom hon, hen, han, deltog i något jippo i Skärhamn senare på eftermiddagen.

 

Men i och med detta lyckades jag få access till Maringuidens i min telefon, jag har förr haft stor datakunskap, men de senaste tio åren har jag tröttnat och orkar bara inte hålla på med paddor, telefoner och trilskande telefoner, sonen eller någon annan av ungdomarna runt mig får fixa det.

 

Linus på Linjen passerade inte samtidigt mig i Sotekanalen idag, det var strikt "högertrafik", längst ut på högerkanten tuffade @Thallatha norrut med flera ungdomar i besättningen, han var rätt så nära de röda dekalerna. Jo jag passerade i 5,8 knop, då min båt är totalt omöjlig att köra nyktert rakt i 5 knop, ja det är litet Stenmark i 5,8 också, men inte lika mycket rattande.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev Mackey:

50 tums båtar är väldigt små för att komma hela vägen från ett annat land tycker jag, men det är klart att de kan ha kommit i skuffen på någon bil.

       För 6 - 7 timmar sen skrev Mackey: Det är en oskriven regel, att inte kommentera stavning och språk här på MG. Men nu pikas Georg Ohm. För  "Fot " och "Tum " på båtar !😋 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oskriven regel? Måhända, inte uppfattat.

När jag är utomlands uppskattar jag om man rättar mina språkfel så jag lär mig, är det inte samma sak här?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej jag förstår inte heller varför man envisas med att ange många fritidsbåtars längd i fot. 

 

Jag har en ny kinnekulle telefon (kinesiska luren) och en läskplatta jag inte använt innan, båda har fantastiska felstavningsfunktioner och väldigt små knappar på skärmen, som gjort för felskrivningar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Tnamaid:

       För 6 - 7 timmar sen skrev Mackey: Det är en oskriven regel, att inte kommentera stavning och språk här på MG. Men nu pikas Georg Ohm. För  "Fot " och "Tum " på båtar !😋 

Ledsen, det var jag som påpekade att man inte ska klanka ner på varandras stavning och samtidigt påpekar jag att 50-tumsbåtar är små.

En smiley av lämplig sort  hade varit på sin plats.

 

3 timmar sedan skrev trewq:

Oskriven regel? Måhända, inte uppfattat.

När jag är utomlands uppskattar jag om man rättar mina språkfel så jag lär mig, är det inte samma sak här?

Jo det kan väl vara bra att rätta fel, men då ska det göras på ett bra och trevligt vis.

Samtidigt innehåller säkert 50 % av alla inlägg språkliga fel, så det blir rätt tradigt om det hela tiden ska flikas in rättningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Mackey:

Ledsen, det var jag som påpekade att man inte ska klanka ner på varandras stavning och samtidigt påpekar jag att 50-tumsbåtar är små.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 juli 2019 vid 20:12 skrev trewq:

Nån gång på 90-talet gick vi ut vid Landsort och skulle sedan ta oss in i skärgården i s:t Anna och hittade då en horisontell grön linje som tycktes visa en led fri mellan alla grynnor. Vi hade en gps som bara visade koordinater men det var ju perfekt för att se att vi hela tiden låg på samma latitud, inget behov att släppa uppmärksamheten för att plotta positionen.

Den gröna linjen var markeringen av var nästa sjökort började

Jag har gjort samma misstag.

i Bohuslän har vi en illa beryktad passage, Tjurpannan, massvis med grund, vöstan ligger på ända från Skottland, krokig farled, rätt nära land. Många dåliga förutsättningar.

Illafalla navigerade jag efter en linje som visade sig vara en gröna för ett naturreservat. Tja det gick ju rätt bra, blev väl en omväg....

 

Idag i Havayensund, ja i närheten till Tjurpannan, hade alla marina nehanderthalare och nautiska cro-mangon människor och kanske även Klinongerna från  Star-Trek årsmöte på kaken.

Dessa tre folkgrupper hade bara en sak gemensamt, omedelbar behovstillfredställe. Det var i ordets rätt bemärkelse slagsmål på bryggan om vatten och bränsle. Ungefär som om det var de sista dropparna bensin, diesel eller vatten som fanns kvar på hela jorden. Faktiskt riktigt underhållande satt beskåda.

SSRS skulle hämta en person som stod på bryggan med bilbatteri och hjäpstartkablar, och sjöräddarna fick agera fredsmäklare och riktigt röja av bryggan och säga till dessa hysteriska folkgrupper att lugna ned sig.

Vi hade sugtömmt och lyckats förlänga vattenslangen med egna gardenakoplingar och en slangbit, så vi befann oss utanför frontzonen.

Men efter oss kom det en motorbåt från Råå och blockerade sugtömningen, besättningen gick i land för att inhandla någonting, kanske glass, och en båt som ville sugtömninga cirklade oroligt i  sundet.

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Jag har gjort samma misstag.

i Bohuslän har vi en illa beryktad passage, Tjurpannan, massvis med grund, vöstan ligger på ända från Skottland, krokig farled, rätt nära land. Många dåliga förutsättningar.

Illafalla navigerade jag efter en linje som visade sig vara en gröna för ett naturreservat. Tja det gick ju rätt bra, blev väl en omväg....

 

Idag i Havstensund, ja i närheten till Tjurpannan, hade alla marina nehanderthalare och nautiska cro-mangon människor och kanske även Klinongerna från  Star-Trek årsmöte på kajen.

Dessa tre folkgrupper hade bara en sak gemensamt, omedelbar behovstillfredställe. Det var i ordets rätta bemärkelse slagsmål på bryggan om vatten och bränsle. Ungefär som om det var de sista dropparna bensin, diesel eller vatten som fanns kvar på hela jorden. Faktiskt riktigt underhålland att beskåda.

 

SSRS skulle hämta en person som stod på bryggan med bilbatteri och hjäpstartkablar, och sjöräddarna fick agera fredsmäklare och riktigt röja av bryggan och säga till dessa hysteriska folkgrupper att lugna ned sig.

Vi hade sugtömmt och lyckats förlänga vattenslangen med egna gardenakoplingar och en slangbit, så vi befann oss utanför frontzonen.

Men efter oss kom det en motorbåt från Råå och blockerade sugtömningen, besättningen gick i land för att inhandla någonting, kanske glass, och en båt som ville sugtömninga cirklade oroligt i  sundet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tidigare i veckan balanserade jag nitiskt på linjerna.

Såg i samband med en båttur nämligen chans att äntligen få fler ordentliga kompassavläsningar för deviationstabellen som fortfarande är full av stora hål.

 

Farlederna är i stort sett tomma på flytetyg nu under vardagarna (här omkring). Efter industrisemesterns slut tycks enbart enstaka pensionärer i segelbåtar och hybrider (motorseglare) vara kvar på böljorna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...