Jump to content
Sunday 21 July 2019
coppertail

Tekniska ”utmaningar” i dagens båtliv.

Recommended Posts

Med ledning av många frågor på forumet den senaste tiden måste jag fråga hur det står till med det tekniska kunnandet hos många av dagens ”båtfolk”? 

 

Vissa av dessa trådstartare är jag nyfiken på hur de ens klarar sig i vardagen? Att äga och sköta en egen bil lär ju kunna uteslutas? 

Vi snackar ett tekniskt kunnande där en stängd dörr bör utgöra en utmaning. 

 

Hur fan kommer man då ens på tanken att skaffa sig en båt och i värsta fall ta sig ut på sjön? 

Är det SSRS klemande med ”trossen” där man gratis bogserar folk kors och tvärs längs kusterna som gör att Darwins teorier helt satts ur spel? 

 

En stor eloge till er som fortfarande ids svara. Gång på gång på gång till en aldrig sinande ström av folk som hellre hänger ut sig själva som kompletta idioter än ens försöker googla själva.

För egen del blir jag bara tyken.  

  • Like 5

Share this post


Link to post
Share on other sites

Så otroligt kränkande inlägg till alla som vill ut och guppa på havet men inte besitter tillräcklig tekniskt kunnande angående kringutrustning. 

Jag fattar noll när det gäller min dieselmotor som jag har i bilen men jag kör 3000-4000 mil om året. 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Det ligger nog en del i detta. Sen kan man undra om det verkligen ska behövas ett så stort tekniskt kunnande? Har båttillverkarna verkligen lyckats?

Edited by bhemac

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 minuter sedan skrev coppertail:

Med ledning av många frågor på forumet den senaste tiden måste jag fråga hur det står till med det tekniska kunnandet hos många av dagens ”båtfolk”? 

 

Vissa av dessa trådstartare är jag nyfiken på hur de ens klarar sig i vardagen? Att äga och sköta en egen bil lär ju kunna uteslutas? 

Vi snackar ett tekniskt kunnande där en stängd dörr bör utgöra en utmaning. 

 

Hur fan kommer man då ens på tanken att skaffa sig en båt och i värsta fall ta sig ut på sjön? 

Är det SSRS klemande med ”trossen” där man gratis bogserar folk kors och tvärs längs kusterna som gör att Darwins teorier helt satts ur spel? 

 

En stor eloge till er som fortfarande ids svara. Gång på gång på gång till en aldrig sinande ström av folk som hellre hänger ut sig själva som kompletta idioter än ens försöker googla själva.

För egen del blir jag bara tyken.  

Själv blir jag rätt trött på båtkunder med motorbåtar i allt från utombordare till dubbla V8:or, eller segelbåtar med inombordare som ser ut som fågelholkar i ansiktet när man frågar var de har verktygslådan och reservdelsförrådet? Inte en skruvmejsel eller skiftnyckel så långt ögat kan se, en reservimpeller eller en flaska motorolja.  

Förklaringen de har till det är att dom inte kan skruva överhuvudtaget. Jag brukar då förklara att det säkert stämmer,  men kanske finns det en gäst ombord som kan det, eller en båtgranne som kan hjälpa till med ett enkelt fel. Förutsättningen är ju då att båtägaren har lite passande förbrukningsartiklar och en enkel verktygsuppsättning ombord.  Detta kan ju ofta rädda semestertrippen, istället för att behöva störa SSRS.

Men det som VERKLIGEN stör mig är segelbåtar som kallar på sjöräddningen från en grundfri fjärd när motorn lagt av och besättningen tycker det är sjöräddning! Hissa segel är tydligen inget alternativ för många i dagens båtliv. 

Man ser verkligen att det skett ett generationsskifte i båtlivet, många båtägare idag borde tyvärr hålla sig hemma...

 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
12 minuter sedan skrev Rubenjames:

Själv blir jag rätt trött på båtkunder med motorbåtar i allt från utombordare till dubbla V8:or, eller segelbåtar med inombordare som ser ut som fågelholkar i ansiktet när man frågar var de har verktygslådan och reservdelsförrådet? Inte en skruvmejsel eller skiftnyckel så långt ögat kan se, en reservimpeller eller en flaska motorolja.  

Förklaringen de har till det är att dom inte kan skruva överhuvudtaget. Jag brukar då förklara att det säkert stämmer,  men kanske finns det en gäst ombord som kan det, eller en båtgranne som kan hjälpa till med ett enkelt fel. Förutsättningen är ju då att båtägaren har lite passande förbrukningsartiklar och en enkel verktygsuppsättning ombord.  Detta kan ju ofta rädda semestertrippen, istället för att behöva störa SSRS.

Men det som VERKLIGEN stör mig är segelbåtar som kallar på sjöräddningen från en grundfri fjärd när motorn lagt av och besättningen tycker det är sjöräddning! Hissa segel är tydligen inget alternativ för många i dagens båtliv. 

Man ser verkligen att det skett ett generationsskifte i båtlivet, många båtägare idag borde tyvärr hålla sig hemma...

 

Så härligt att ni är så fantastiskt duktiga på allt och alltid säkert har varit det. För jag kan inte tro att ni som små pluttar först lärde er allt om båtlivet och om hur en båtmotor fungerar och inte fungerar innan ni satte er i er första båt. 

 

 

I helgen var det precis som ditt exempel som hände i Öresund. En segelbåt fick motorhaveri. Det blåste runt 8 m/s och han larmar SSRS. Han kryssar i sundet tills de kommer och hjälper honom in till hamnen. Jag tycker han gjorde rätt. Hade han med sin stålbåt på 20 ton i stället behållt seglen uppe och seglat in i närliggande hamn så tycker jag att skepparen hade mer äventyrat sin båt, sin besättning och även kringliggande båtar i hamnen. 

Edited by Silverfox59

Share this post


Link to post
Share on other sites

SSRS saknar självrisk vid tex soppatorsk, de stödjer därmed båtfolk som inte tänker proaktivt och övriga medlemmar betalar gladeligen för detta...

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuter sedan skrev Rubenjames:

Själv blir jag rätt trött på båtkunder

Låt oss hoppas du får en slant för ditt besvär ;)

Det som förvånar mig är att så få går kursen "Båtmekaniker". Förra året var det 76 i hela landet som examinerades. Jämfört med tex 2500 som tog SRC.

 

Kursen går ut på lära sig det grundläggande om båtmotorer, var grejorna sitter, hur man byter impeller mm.

Många som går kursen är kvinnor....

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Det gäller inte bara båtar. Det kanske är en allmän övergång till ett mer specialiserat samhälle med fler specialiteter än tidigare, understött av tillverkarna som av konkurrensskäl inför allt krångligare elektronik m.m.

När jag kom in till verkstaden med min förra Citroën och sade att dom inte behövde byta strålkastarlampan för det hade jag redan gjort - va har du bytt den själv!!!? Fast det var inte lätt. Och nu har jag gett upp tanken på att skruva i bilmotor även om jag för länge sen byggde ihop en motor av en låda med lösa delar. Får nöja mig med den 43-åriga båtdieseln som saknar elektronik.

När den dataansvarige hos en kund ville ha hjälp med en programändring förklarade han att det var för svårt, han kunde mera typ YouTube å sånt.

Inget ont om YouTube men det visar på samma sak som TS skrev om båtar.

 

Det var andra ekonomiska förhållanden på 60-talet, man var tvungen att försöka själv, både med bilar och båtar. Dessutom var bondesamhället nära i tiden, det var självklart att fixa allt själv. Minns att när man behövde en bult tände man upp i smedjan och gjorde en, det gick fortare än att cykla till tätorten och köpa.

Edited by trewq

Share this post


Link to post
Share on other sites

Med tanke på vad en servicetekniker har för timkostnad och vad reservdelar kostar så måste man ju kunna fixa en hel del saker själv.

Servicetekniker har ju dessutom också ofta semester när vi andra har det... Dessutom är det ju då lättare (enligt SSRS reklam) att få tag på en mattläggare eller tandtekniker ute till havs.

 

Jag har sett en hel del, dock inte allt.

Från den ena ytterligheten till den andra, när man å ena sidan hade lyft topplocket på en 4-cyl dieselmotor ute i NATURHAMN... inga problem enligt båtägaren detta fixar vi... till den totalt okunnige som inte ens visste hur man öppnade luckan över motorn. Visste inte heller om det var en bensin- eller dieselmotor. Himla tur att det stod "DIESEL" på en dymoremsa vid tankpåfyllningen. Jag frågade dom dom hade hyrt den båten, nejdå, inköpt inför förra säsongen...

Batterierna, alla, var urladdade. Den båten hade en sådan där 0, 1, 2, 1+2 huvudströmbrytare, batteriväljare, stod på 1+2. Även armaturen med halogenlampa inne på toaletten var påslagen.

Laddare och landströmskabel saknades. Men det kunde lånas i en sjöbod.

 

Det jag sett i naturhamnar och gästhamnar liksom vid hemmabryggan är dock att de flesta reder sig bra själva, småreparationer och löpande underhåll sköter man själv. Dock hade min närmaste hemmahamnsgranne varesig hammare eller häftpistol ombord, det hade jag, bra när han skulle fästa en bit heltäckningsmatta runt akterförtöjningens stolpar... dessvärre hade jag inge rostfria häftklammer... (i år har jag ingen häftpistol med mig...).

 

Jag har också en förutfattad mening om att de med de mindre och mellanstora båtarna fixar det mesta själva, medan de med större båtar (fritidskepp undantagna) lämnar bort allting till varv eller auktoriserad återförsäljare. Dom vaxar inte eller inte ens målar botten själva.

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
29 minuter sedan skrev bhemac:

Det ligger nog en del i detta. Sen kan man undra om det verkligen ska behövas ett så stort tekniskt kunnande? Har båttillverkarna verkligen lyckats?

 

Även den perfekta produkten åldras och slits. 

Jag tänker inte på de som har gott om cash och köper nytt samt betalar för fullservice. Då kan man komma undan med okunskap. Även om de flesta jag träffat i den kategorin sätter en heder i att klara sig själv när det behövs. 

 

Men har man en äldre båt, bil, hus, kaffebryggare eller vadsom, så kanske man får vara beredd på att lära sig googla på det mest basala grunderna i hur produkten är tänkt att fungera? 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuter sedan skrev Silverfox59:

Så härligt att ni är så fantastiskt duktiga på allt och alltid säkert har varit det. För jag kan inte tro att ni som små pluttar först lärde er allt om båtlivet och om hur en båtmotor fungerar och inte fungerar innan ni satte er i er första båt. 

 

 

I helgen var det precis som ditt exempel som hände i Öresund. En segelbåt fick motorhaveri. Det blåste runt 8 m/s och han larmar SSRS. Han kryssar i sundet tills de kommer och hjälper honom in till hamnen. Jag tycker han gjorde rätt. Hade han med sin stålbåt på 20 ton i stället behållt seglen uppe och seglat in i närliggande hamn så tycker jag att skepparen hade mer äventyrat sin båt, sin besättning och även kringliggande båtar i hamnen. 

Alla behöver inte vara experter för att vara på sjön, men nog tycker jag att man som båtägare bör ha grundläggande kunskaper som passar just den båten och de vatten den används på.  

Och segelbåten du refererar till är inte vad jag menade. Däremot när en fullt modern segelbåt ringer 112 i full panik från en fjärd med kanske 4 m/s vind och motorstopp. De orkar eller vågar inte hissa segel, utan vill ha sjöräddning. Då tycker jag att man kanske ska se över sina kunskaper. 

Har man absolut ingen erfarenhet av båtar/segling/navigation/motorer men ändå vill påbörja ett båtliv, så finns ju en uppsjö kurser att gå på vintern om man inte har någon i sin omgivning som kan lära en.

Alla är barn i början, men ska man längre ut på sjön än närmaste badholme så bör man ha lite kunskaper tycker jag nog.

 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Förr i tiden lärde sig de flesta pojkar meka motorn när de blev 15 och fick köra moppe. Gamla bilar fick man ju meka med på heltid, idag är bilar både tillförlitliga och omöjliga att förstå vad är vad i motorrummet. Bara att fylla på spolarvätska är en utmaning då det finns 10 burkar som ser ungefär likadana ut.

2 av mina båtsomrar har räddats genom att studera verkstadshandboken och lite diskussioner med en kunnig kompis, annars så skulle båten stå stilla under två semestrar. Tack och lov bygger Mercruiser på 50-tals chevamotorer så man fattar vad är vad, oftast.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuter sedan skrev jan_af_lisoe:

Förr i tiden lärde sig de flesta pojkar meka motorn när de blev 15 och fick köra moppe. Gamla bilar fick man ju meka med på heltid, idag är bilar både tillförlitliga och omöjliga att förstå vad är vad i motorrummet. Bara att fylla på spolarvätska är en utmaning då det finns 10 burkar som ser ungefär likadana ut.

2 av mina båtsomrar har räddats genom att studera verkstadshandboken och lite diskussioner med en kunnig kompis, annars så skulle båten stå stilla under två semestrar. Tack och lov bygger Mercruiser på 50-tals chevamotorer så man fattar vad är vad, oftast.

Jag tror att det handlar om intresse. Du och dina polare var säkert intresserade men ännu idag då jag är 59 är jag grymt ointresserad av allt som heter motor. Min moppe använde jag till att skjutsa brudarna på. Aldrig att jag låg på knä och skitade ner mig med olja och bensin. 

Ja, jag kan det basala men det har jag varit tvungen att lära mig genom åren. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 minuter sedan skrev Silverfox59:

Jag tror att det handlar om intresse. Du och dina polare var säkert intresserade men ännu idag då jag är 59 är jag grymt ointresserad av allt som heter motor. Min moppe använde jag till att skjutsa brudarna på. Aldrig att jag låg på knä och skitade ner mig med olja och bensin. 

Ja, jag kan det basala men det har jag varit tvungen att lära mig genom åren. 

 

Men då tillhör Du de mer lyckligt lottade i samhället som haft råd med nya grejor från start? 

Många av oss andra har tvingats lära oss för att man varit tvungen. Har inget med intresse att göra. 

Däremot verkar hedern i att klara sig själv vara som bortblåst. 

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minuter sedan skrev coppertail:

 

Men då tillhör Du de mer lyckligt lottade i samhället som haft råd med nya grejor från start? 

Många av oss andra har tvingats lära oss för att man varit tvungen. Har inget med intresse att göra. 

Däremot verkar hedern i att klara sig själv vara som bortblåst. 

Jag har absolut inte haft råd och inte heller varit problemfri. Men det var inte det som skrevs i början. Jag har väll som alla andra lärt mig på vägen. Men att kritisera andra som inte kan lika mycket som en själv tycker jag är väldigt bossigt. 

Jag är väldigt glad över alla som ger sig på saker som de inte kan. Till exempel ta sig ut på sjön. 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuter sedan skrev Silverfox59:

Men att kritisera andra som inte kan lika mycket som en själv tycker jag är väldigt bossigt. 

Jag är väldigt glad över alla som ger sig på saker som de inte kan. Till exempel ta sig ut på sjön. 

 

De absolut flesta frågor som ställs är ju relevanta. Inte alls meningen att vara bossig eller nedlåtande och jag är långtifrån någon expert. 

Däremot skulle jag hellre springa naken genom Fittja centrum än att behöva bli bogserad av SSRS med mindre än fara för liv. 

 

Det är frågorna av karaktären att dyra grejor förstörts där haveriet hade kunnat undvikas om ägaren bemödat sig med att öppna instruktionsboken jag vänder mig emot. (Oj, knepig meningsbyggnad) 

 

Exempel från forumet i år: 

 

Min utombordare piper jättehögt från instrumenteringen. Jag har startat om den utan att det hjälpte och nu går båten jättesakta. 

Lösning. Fyll på tanken med tvåtaktsolja...

 

Finns många fler. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 timmar sedan skrev Silverfox59:

Så otroligt kränkande inlägg till alla som vill ut och guppa på havet men inte besitter tillräcklig tekniskt kunnande angående kringutrustning. 

Jag fattar noll när det gäller min dieselmotor som jag har i bilen men jag kör 3000-4000 mil om året. 

Skillnaden är väl att när din bil krånglar eller stannar är det bara att styra in till vägkanten dra åt handbromsen och ropa på en taxi.

Men när båten krånglar kan det lätt övergå till en situation som antingen är riskabel eller åtminstone upplevs som det och som dessutom involverar både fru och barn. Det är ju dessutom sällan kav lugnt och solsken när grejer bestämmer sig för att djävlas.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag är helt på silverrävens sida. Den här sortens elitism och snobberi är just vad båtlivet inte behöver. Alla har inte samma grundförutsättningar, men jag tycker att folk ska få kunna göra saker de tycker om utan att ha djup och bred kunskap om allt.

När det gäller motorgående segelbåtar som larmar (eller snarare ber om medlemsassistans från SSRS - nåt som har lägre prio än nödlarm och även kan fungera som extra övning för besättningen), så är det lätt att raljera, men det finns flera tänkbara situationer som gör det fullt rimligt.

1. Åtskilliga större segelbåtar är förmodligen köpta som ett lite billigare och snålare alternativ till stora motorbåtar, och är egentligen bara avsedda att användas som motorbåtar, kanske av ägare som inte ens vill eller kan segla. Med tanke på hur många motorgående segelbåtar jag ser, så bör detta stämma rätt väl. Om en sån båtägare råkar ut för ett motorhaveri är kanske seglen inget säkert alternativ, och det kan inte uteslutas att seglen inte ens är funktionella i vissa fall.

2. Omständigheter, som inte syns utåt, kan innebära att segel inte är ett alternativ, kanske pga personer ombord som inte vill/vågar, eller för att segling kräver fler personer ombord än vad det finns. Motorgång är som regel mycket enklare än segling.

3. Ibland kan det faktiskt blåsa för lite för att segling ska vara ett rimligt alternativ. Jag vill minnas att ett sånt "larm" faktiskt gällde en segelbåt med motorhaveri, där vinden helt saknades och båten drev ut till havs.

Jag anser att det är bättre att larma en gång för mycket än en gång för lite. Den här "jag ska minsann klara mig själv"-inställningen kan faktiskt vara farlig.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Som ägare av begagnad båt behöver man lära sig att meka själv:

  • det är omöjligt att få pro hjälp under semestertider
  • När man ligger ensam i en naturhamn med ett problem är själv bäste dräng
  • om man får tag på ett bra pro så kostar det skjortan och alla har inte hög kvalitetsnivå
  • att felsöka kan kräva observation av symptom över tid Innan grundorsaken är identifierad

Jag är nog allergisk mot folk som inte gör sitt yttersta att lösa sina problem men dagens trend är väl i linje med att ringa på assistans vid punktering eller soppatorsk.

 

De som ställer frågor på MG visar ett intresse att lära sig (över tid lär man sig mer och mer) att fixa själv vilket jag gillar, sedan kan jag önska att fler sökte på nätet först innan de postar en ny fråga för de flesta problem har även drabbat andra tidigare.

Okay, ibland behöver även jag hjälp med att vrida och vända på en frågeställning innan 25 öringen trillar ned.

MG är en bra plattform för båtfolk att ge och ta information/kunskap.

Edited by skippeer

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan hålla med om att det finns frågor som absolut inte hade behövt ställas eller som jag kanske inte själv hade ställt eftersom en enkel googling hade varit snabbare och enklare. 

 

Samtidigt är det väl just därför det finns ett relaterat forum, just för att kunna ställa och diskutera dessa frågor. Kanske får man ett mer uttömmande svar, kanske ytterligare tips från någon.

 

Såhär ser det ju ut över hela internet, på vartenda forum och på varje facebook-grupp.

Ibland när man läser saker som vuxna människor uttrycker bakom tangentbordet undrar man verkligen om de inte borde ha en överförmyndare alternativt testa att uttrycka samma sak ansikte mot ansikte med sin antagonist.

Enklast är att scrolla vidare och hitta något vettigt istället.

Glad sommar och sitt lugnt i båten...

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det där med att söka på nätet efter svar kan ju ha sina sidor. Vet flera som fått helt felaktiga råd genom att läsa "tips" på nätet. Tycker dock det framgår väldigt tydligt i många svar här på MG om svararen gissar eller om de faktiskt gjort åtgärden själva vilket är jättebra.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev ChristerN:

Vet flera som fått helt felaktiga råd genom att läsa "tips" på nätet.

Dessutom florer det många myter, en rent dåliga. Även här men här är det flera som kan säga emot.

MG fyller en viktig funktion, många får hjälp här inkl undertecknad!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Haha, störtskön tråd, nästan så att starten skulle kunna vara trollning men det verkar inte så. Jag hugger på betet, om det nu är så att vissa faktiskt tycker att det här är ett problem på riktigt.

 

För det första, vad är problemet med att det ställs ”dumma” frågor? Ingen lär sig av att inte våga fråga, även om jag också ibland önskar att folk (och min fru) googlade lite mer innan de frågar (mig). Jag avskyr miljöer där ingen vågar ställa frågor på grund av folk som tycker att ”det ska man kunna”. 

 

För det andra, resonerar TS och andra likadant om t ex datorer? Jag är riktigt bra på digital teknik (det som gamlingar kallar ”IT”), desto mindre intresserad av mekanik. Trots det har jag båt, men tänker inte sätta mig in i verkstadshandboken för min utombordare. Det har jag varken tid eller lust med.

 

Ni som är så förbannat trötta på icke-mekaniker som har båt, jag hoppas ni inte frågar runt så fort ni har problem med felmeddelanden på datorn eller mobilen. Herregud, om ni får fel på SSL-certet i mejlanslutningen mot IMAP så står ju precis vad som är fel, ni kan ju fixa det själva! Har ni problem med att DNS som delas ut av DHCP inte svarar? Skitenkelt att lösa! Ungefär så. Ni anar inte hur många gånger jag hjälpt min båtmekanikervän med ”IT-problem”. Han kan sina saker, jag kan mina.

 

Och jo, jag har haft en gammal båt med inombordare som gick sönder hela jävla tiden och där jag faktiskt hade verkstadshandböckerna liggande i båten. Tillsammans med verktygslåda. En gång blev jag ändå tvungen att ringa sjöräddningen för att motorn nöp under färd och inte ville starta. Jag gillar inte motorer, men jag tänker vara båtägare ändå.

 

Nej, nutiden är för komplex för universalgenier. Acceptera att man bara har tid att bli tillräckligt bra på vissa saker och att man får lämna fördjupningen åt kunnigare personer (som då kanske får möjlighet att ta betalt för den kunskapen - hurra!).

 

Och framförallt: irritera er inte så mycket på folk. Stämmer in med @sigge_1, sitt lugnt i båten och njut av sommaren. Det ska jag göra nu 🍸

 

 

  • Like 7
  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Brunnsviken:

Haha, störtskön tråd, nästan så att starten skulle kunna vara trollning men det verkar inte så. Jag hugger på betet, om det nu är så att vissa faktiskt tycker att det här är ett problem på riktigt.

 

För det första, vad är problemet med att det ställs ”dumma” frågor? Ingen lär sig av att inte våga fråga, även om jag också ibland önskar att folk (och min fru) googlade lite mer innan de frågar (mig). Jag avskyr miljöer där ingen vågar ställa frågor på grund av folk som tycker att ”det ska man kunna”. 

 

För det andra, resonerar TS och andra likadant om t ex datorer? Jag är riktigt bra på digital teknik (det som gamlingar kallar ”IT”), desto mindre intresserad av mekanik. Trots det har jag båt, men tänker inte sätta mig in i verkstadshandboken för min utombordare. Det har jag varken tid eller lust med.

 

Ni som är så förbannat trötta på icke-mekaniker som har båt, jag hoppas ni inte frågar runt så fort ni har problem med felmeddelanden på datorn eller mobilen. Herregud, om ni får fel på SSL-certet i mejlanslutningen mot IMAP så står ju precis vad som är fel, ni kan ju fixa det själva! Har ni problem med att DNS som delas ut av DHCP inte svarar? Skitenkelt att lösa! Ungefär så. Ni anar inte hur många gånger jag hjälpt min båtmekanikervän med ”IT-problem”. Han kan sina saker, jag kan mina.

 

Och jo, jag har haft en gammal båt med inombordare som gick sönder hela jävla tiden och där jag faktiskt hade verkstadshandböckerna liggande i båten. Tillsammans med verktygslåda. En gång blev jag ändå tvungen att ringa sjöräddningen för att motorn nöp under färd och inte ville starta. Jag gillar inte motorer, men jag tänker vara båtägare ändå.

 

Nej, nutiden är för komplex för universalgenier. Acceptera att man bara har tid att bli tillräckligt bra på vissa saker och att man får lämna fördjupningen åt kunnigare personer (som då kanske får möjlighet att ta betalt för den kunskapen - hurra!).

 

Och framförallt: irritera er inte så mycket på folk. Stämmer in med @sigge_1, sitt lugnt i båten och njut av sommaren. Det ska jag göra nu 🍸

 

 

Jag är nära nog en komplett idiot när det gäller datorer, mobiltelefoner och dylik teknik. Men när min dator väljer att bråka när jag behöver den som bäst så är största risken att jag får högt blodtryck, men när den helt novisa båtägaren får ett problem till sjöss så kan det resultera i personskador, förlorad båt och tom död.  Viss skillnad tycker jag? 

Jag för min del har absolut inte någon avsikt att vara bossig, utan önskar bara att sjöfolket ska inse att man bör vara lite rustad vad gäller både kunnande och utrustning för den båt och vatten man färdas i.

Jag fick i mycket späd ålder lära mig att ha respekt för havet, att hantera en båt i svåra miljöer och att alltid vara förberedd på det värsta, det har visat sig vara den bästa lärdomen jag kunnat få för ett mycket aktivt sjöliv utan katastrofer.

Har släkt som förlorat benen och nästan livet till sjöss pga bristande kunskaper och sjömanskap, hade en god vän som kapsejsade med båten pga tanklöshet och brist på utrustning ombord vilket resulterade i en helt onödig död för både honom och hans fru.

Jag har hjälpt otaliga sjöfarare genom åren med div smårep till sjöss som hade kunnat utgöra stora problem om de skett vid ett sämre tillfälle. Har stött på förvirrade båtägare på Ålands hav som frågat var Åland ligger, utan vare sig sjökort,  kompass eller vhf  till hjälp när surfplattan och mobilen tappat nätanslutningen. 

Sticker man ut till närmaste kobbe med styrpulpeten för en trevlig dag så är väl inte utrustning och kunnande någon prioritet med all rätt, men åker man ut längre sträckor så är det faktiskt riktigt dumt att inte investera i sitt och sin familjs liv med lite kunskaper och extra utrustning. Det går inte att förlita sig på att SSRS och andra ska rädda en ur alla möjliga situationer som kan inträffa på sjön, utan bör vara en resurs som används när skiten verkligen träffar fläkten.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Men nu säger du lite emot dig själv, eller i alla fall säger du emot den åsiktssida i tråden som du, men inte jag, är på.

Du påpekar, fullt rimligt, att folk inte ska ge sig ut i dåligt väder och på okänt vatten. Men det har i tråden klagats på att folk kallar på sjöräddningen i "ofarliga" situationer, med bra väder och förhållanden. Det är ju ett tecken på att de INTE är ute i dåligt väder och på okänt vatten, utan de "okunniga" kanske faktiskt ofta känner sig själva bra nog för att undvika väder och andra omständigheter som är riskfyllda på riktigt. Ett motorstopp på en lugn fjärd är förmodligen ingen särskilt farlig situation. Saker utvecklar sig långsamt och det finns gott om tid att kalla på hjälp, slänga i ankare, osv.

Omvänt, om det varit så att sjöräddningen ofta fått rycka ut för att rädda uppenbart okunniga, med starkt självförvållade problem, i dåligt väder och på dumma ställen, då hade det varit en annan sak.

Jag vågar till och med påstå att de erfarna och förment kunniga, är de som oftast utsätter sig för riskfyllda situationer, färdas i sämre väder, på platser som har fler faror. Det är nog, trots allt, farligare att vara på fel plats med god kunskap, än på rätt plats med dålig kunskap.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2019-07-02 vid 10:25 skrev Silverfox59:

Jag har absolut inte haft råd och inte heller varit problemfri. Men det var inte det som skrevs i början. Jag har väll som alla andra lärt mig på vägen. Men att kritisera andra som inte kan lika mycket som en själv tycker jag är väldigt bossigt. 

Jag är väldigt glad över alla som ger sig på saker som de inte kan. Till exempel ta sig ut på sjön. 

 

Kan nämna att på den tiden jag anställde intrumenttekniker på jobbet, så var en av mina diskussionspunkter: 

- Hur fort gick din moppe? 

Efter en liten diskussion i ämnet var det superlätt att avgöra om kandidaten passade för jobbet. De vars moppe gick saktare än 70 föll igenom direkt.....

  • Like 1
  • Haha 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 minuter sedan skrev Seawolf:

 

Kan nämna att på den tiden jag anställde intrumenttekniker på jobbet, så var en av mina diskussionspunkter: 

- Hur fort gick din moppe? 

Efter en liten diskussion i ämnet var det superlätt att avgöra om kandidaten passade för jobbet. De vars moppe gick saktare än 70 föll igenom direkt.....

Så du sökte anställda som var kriminella? De som inte kände ansvar varken för sitt liv eller andras som de mötte på vägen. Smart. 

  • Like 2
  • Confused 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 timmar sedan skrev Brunnsviken:

Haha, störtskön tråd, nästan så att starten skulle kunna vara trollning men det verkar inte så. Jag hugger på betet, om det nu är så att vissa faktiskt tycker att det här är ett problem på riktigt.

 

För det första, vad är problemet med att det ställs ”dumma” frågor? Ingen lär sig av att inte våga fråga, även om jag också ibland önskar att folk (och min fru) googlade lite mer innan de frågar (mig). Jag avskyr miljöer där ingen vågar ställa frågor på grund av folk som tycker att ”det ska man kunna”. 

 

För det andra, resonerar TS och andra likadant om t ex datorer? Jag är riktigt bra på digital teknik (det som gamlingar kallar ”IT”), desto mindre intresserad av mekanik. Trots det har jag båt, men tänker inte sätta mig in i verkstadshandboken för min utombordare. Det har jag varken tid eller lust med.

 

Ni som är så förbannat trötta på icke-mekaniker som har båt, jag hoppas ni inte frågar runt så fort ni har problem med felmeddelanden på datorn eller mobilen. Herregud, om ni får fel på SSL-certet i mejlanslutningen mot IMAP så står ju precis vad som är fel, ni kan ju fixa det själva! Har ni problem med att DNS som delas ut av DHCP inte svarar? Skitenkelt att lösa! Ungefär så. Ni anar inte hur många gånger jag hjälpt min båtmekanikervän med ”IT-problem”. Han kan sina saker, jag kan mina.

 

Och jo, jag har haft en gammal båt med inombordare som gick sönder hela jävla tiden och där jag faktiskt hade verkstadshandböckerna liggande i båten. Tillsammans med verktygslåda. En gång blev jag ändå tvungen att ringa sjöräddningen för att motorn nöp under färd och inte ville starta. Jag gillar inte motorer, men jag tänker vara båtägare ändå.

 

Nej, nutiden är för komplex för universalgenier. Acceptera att man bara har tid att bli tillräckligt bra på vissa saker och att man får lämna fördjupningen åt kunnigare personer (som då kanske får möjlighet att ta betalt för den kunskapen - hurra!).

 

Och framförallt: irritera er inte så mycket på folk. Stämmer in med @sigge_1, sitt lugnt i båten och njut av sommaren. Det ska jag göra nu 🍸

 

 

 

Tack för ett välformulerat inlägg med många poänger. 

Dock trollar jag inte. Faktum är att jag är totalt ointresserad av fiske. Men jag vill ändå tro att jag kan tillräckligt för att kunna hålla mig vid liv i en nödsituation. 

Och förresten heter det ”data” det Du verkar jobba med. 

 

Ett av dina argument vägrar jag dock att köpa. Det heliga tidsargumentet. 

Det är lite pinsamt att 2019 fortfarande vidhålla att man är så jävla viktig att man inte har tid att lära sig tråkiga saker. 

I den meningen hävdar Du då samtidigt att de frivilliga sjöräddare som åker ut för att hämta dig då ”motor” inte går att ”sätta på” har oviktiga liv med meningslösa arbeten. 

Det är rätt hardcore människosyn? 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 timmar sedan skrev raol:

Men nu säger du lite emot dig själv, eller i alla fall säger du emot den åsiktssida i tråden som du, men inte jag, är på.

Du påpekar, fullt rimligt, att folk inte ska ge sig ut i dåligt väder och på okänt vatten. Men det har i tråden klagats på att folk kallar på sjöräddningen i "ofarliga" situationer, med bra väder och förhållanden. Det är ju ett tecken på att de INTE är ute i dåligt väder och på okänt vatten, utan de "okunniga" kanske faktiskt ofta känner sig själva bra nog för att undvika väder och andra omständigheter som är riskfyllda på riktigt. Ett motorstopp på en lugn fjärd är förmodligen ingen särskilt farlig situation. Saker utvecklar sig långsamt och det finns gott om tid att kalla på hjälp, slänga i ankare, osv.

Omvänt, om det varit så att sjöräddningen ofta fått rycka ut för att rädda uppenbart okunniga, med starkt självförvållade problem, i dåligt väder och på dumma ställen, då hade det varit en annan sak.

Jag vågar till och med påstå att de erfarna och förment kunniga, är de som oftast utsätter sig för riskfyllda situationer, färdas i sämre väder, på platser som har fler faror. Det är nog, trots allt, farligare att vara på fel plats med god kunskap, än på rätt plats med dålig kunskap.

 

Nej, jag vill påstå att en båtägare som känner sin båt, har nödvändiga kunskaper och utrustning ombord inte behöver ringa SSRS från en lugn fjärd med bränslestopp, eller från ankarplatsen när det blev läskigt pga vindkantring tex. Det är situationer man bör klara själv.

Inte är det särskilt bra heller när SSRS får påringningar med båtägare som inte vet var de är. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Silverfox59:

Så du sökte anställda som var kriminella? De som inte kände ansvar varken för sitt liv eller andras som de mötte på vägen. Smart. 

Kreativa och modiga personer som tänker utanför boxen, det skulle nog jag kunnat tänka mig anställa också. Hästtjejer är också bra, tuffa, kan arbeta och väldigt plikttrogna.

--

Det är lite svårt att förstå att människor inte skaffar sig lite elementär kunskap om båt och motor. Byta filter, olja, impeller och att lufta en diesel tar inte lång tid att lära sig. Eller åtminstone veta vad som är generator, vattenpump och vattenavskiljare. Om inte annat så underlättar det när man ska beskriva vad som är fel för dem som ska komma till hjälp.

 

Trossen och Sjöassistans är bra att de finns. Trossens huvudsakliga uppgift är att dra in pengar till SSRS. Effektivt, SSRS har inga lönekostnader, inga avskrivningar på båtar och är skattebefriade när det gäller bränsle. Att åka ut med en dunk diesel till någon kostar dem nästan ingenting, ett års medlemskap drar  in mer än ett enda räddningsuppdrag kostar. Detta lär inte öka folks benägenhet att kunna klara av sin problem själva.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy