Jump to content
Wednesday 13 November 2019
Peka67

Båtval för ocean segling

Recommended Posts

Hej McLasse Sidney-Hobart är Australiens motsvarighet till Gotland runt (fast från a till b). Båtarna som deltar är till stor del utpräglade tävlingsbåtar av lite större längd.

 

Vill påstå att det var väldigt få båtar som ens hade några förutsättningar att ligga bi eller bara driva, trots att vi pratar om 40-60 fot båtar.

 

De flesta besättningarna försökte att aktivt hantera båten i skift, men de flesta misslyckats, mycket på grund av båtarnas konstruktion.

 

Sedan så klarade inte många master nedslagen utan bröts av. Dryga 50 talet räddades med helikopter. 6 omkom och 5 båtar sjönk.

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej Groundcontrol nej, tanken var att om läckan inte gick att hitta eller laga på grund av väder, eller utmattning så kunde man ligga i "jollen" eller förpiken beroende på vilket flytläge man preparatet båten för. 

 

jag planerar att ha en uppblåsbar gummibåt i båten, och en vanlig jolle på akterdäck, om det blir williamskryssare.

 

Sedan tror jag att du och jag har väldigt olika idéer om luftvolymen inne i båten. Williamskryssare är extremt lätt att bygga in flytkraft i, speciellt som jag inte planerar att använda aktercabin. Gissningsvis skulle jag hamna på ca 40-60cm över durk på en båt med 185cm takhöjd. Det innebär minst 125cm delvis vattenfylld. 

 

Men jag har inte räknat på det, eftersom jag inte har bestämt mig för vilken båt jag ska köpa. För mig känns 34 fot och 5ton som max, kanske går jag ned ett snäpp i storlek och vikt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Min erfarenhet från ett antal kurser är att de som ägnar mycket tid åt rapporter och div säkerhetsarrangemang aldrig kommer iväg.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 minuter sedan skrev bhemac:

Min erfarenhet från ett antal kurser är att de som ägnar mycket tid åt rapporter och div säkerhetsarrangemang aldrig kommer iväg.


Och kanske är det för att de värderar livet högre än riskerna. De kan vara de klokaste i rummet...

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
16 minuter sedan skrev bhemac:

Min erfarenhet från ett antal kurser är att de som ägnar mycket tid åt rapporter och div säkerhetsarrangemang aldrig kommer iväg.

 

7 minuter sedan skrev raol:

Och kanske är det för att de värderar livet högre än riskerna. De kan vara de klokaste i rummet...

 

Så är det nog, det är inte ofarligt ute på oceanerna även om många tycks tro det.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev bhemac:

Min erfarenhet från ett antal kurser är att de som ägnar mycket tid åt rapporter och div säkerhetsarrangemang aldrig kommer iväg.

Helt rätt. Det är lätt att fastna i sina förberedelser. Till slut tenderar förberedelserna bli viktigare än anledningen till att man drog igång det hela från första början. Det är iofs inget fel om man finner tillfredsställelse med det. Men om målet med förberedelserna är att komma i väg kan man, som hjälp, börja fundera lite i termer som kalkylerade risker.

Man får väga risk mot upplevelse. Hur stor risk är jag beredd att ta för att kunna genomföra det jag föresatt mig?

Någonting i stil med:
Vad är det minsta jag behöver i form av båt, utrustning, kunskap och pengar för att jag skall kunna riskera att ge mig iväg för att uppnå det jag vill med min resa?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
4 timmar sedan skrev raol:


Och kanske är det för att de värderar livet högre än riskerna. De kan vara de klokaste i rummet... 

 

Människan har en otrolig förmåga att överskatta risker som man inte känner till och en otrolig förmåga att underskatta riskerna som man lever med dagligen.

Det är klart att man ska ha en sund respekt för långsegling, men är det något man verkligen borde undvika så är det väl i så fall bilkörning.

Hur många är det som lika omsorgsfullt preparerar och förbereder sin bil för eventuella olyckor jämfört med båten? Trots att risken är betydligt större

 

Edited by GroundControl
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev McLasse:

Helt rätt. Det är lätt att fastna i sina förberedelser. Till slut tenderar förberedelserna bli viktigare än anledningen till att man drog igång det hela från första början. Det är iofs inget fel om man finner tillfredsställelse med det. Men om målet med förberedelserna är att komma i väg kan man, som hjälp, börja fundera lite i termer som kalkylerade risker.

Man får väga risk mot upplevelse. Hur stor risk är jag beredd att ta för att kunna genomföra det jag föresatt mig?

Någonting i stil med:
Vad är det minsta jag behöver i form av båt, utrustning, kunskap och pengar för att jag skall kunna riskera att ge mig iväg för att uppnå det jag vill med min resa?

Bra skrivet. håller med fullt ut

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Varför vissa kommer iväg och andra inte, kan man bara spekulera i. Samt varför vissa aldrig kommer tillbaka (utan bara försvinner).

 

Kunnskap är makt, vill man åka iväg i tex. en Maxi 95 så är det helt okej, men man bör känna till vilka risker det kan innebära. 

 

En viktig orsak till den här tråden är att de mer impulsiva snabbgående personer, som vill sticka iväg med relativt kort varsel. Ska göra det i en så sjösäker båt som möjligt. Så att de också kommer tillbaka, och kan berätta om sina historier.

 

Min erfarenhet är att målmedvetna människor alltid når målet. Så jag oroar mig inte för de som tar god tid på sig innan de far iväg.

 

Jag är uppvuxen vid havet, har simmat i 6°c vatten, tagit guldmagister vid 11 års ålder. Sett folk som nästan drunknat i midjehögt vatten. Havet kräver respekt och ger ingen förlåtelse till den som är övermodig. Jag har hällre överdriven respekt, än att jag underskattar min litenhet på havet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Kan du kliva ur ett flygplan i luften?

Kan du kliva ur en båt på havet?

Kan du kliva ur en bil på en väg?

 

I bland undrar jag om vissa här har varit med om en riktig storm till havs, där båten far omkring i bäckmörker. Med piskande regn i anskiret, där man måste vända bort ansiktet för att kunna andas. 

 

Edited by Peka67

Share this post


Link to post
Share on other sites
39 minuter sedan skrev Peka67:

Kan du kliva ur ett flygplan i luften?

Kan du kliva ur en båt på havet?

Kan du kliva ur en bil på en väg?

 

Kan du kliva ur ett flygplan i luften?  Ja, med fallskärm

Kan du kliva ur en båt på havet?  Ja, med livflotte

Kan du kliva ur en bil på en väg?  Ja, om du inte har krockat

 

Vilken av de tre ovan tror du att det är statistiskt störst sannolikhet att allvarligt skada sig eller omkomma?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Förstod att den skulle komma, men poängen är att du kan inte avbryta en påbörjat resa med flyg eller båt, utan måste fortsätta till en destination.

 

Sedan ska du vara kapabel att ta dig till livflotten. Om vi fortsätter med Maxi 95 vilket går sönder först, du eller båten? Med vilka skador kan du fortfarande fungera tillfredsställande?

 

Lycka till att hoppa från ett flygplan som störtar.

Hinna gå i livflotten når båten blir rammad 

Eller att kliva ur bilen efter att krockkudden löst ut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Är inte skillnaden den att man inte måste segla jordenrunt, men man måste ta sig till jobbet på något vis, och till annat som är mera vanligt än jordenruntsegling.

 

Är man lite räddhågsen är det ju bra att välja bort jordenruntsegling och försöka ta sig oskadd till jobbet istället.

 

Min gissning är att - sett till antal personer som går till jobbet jämfört med antal personer som seglar jorden runt - det är betydligt större risk att råka ut för en olycka vid segling jordenrunt än vid en vid transport till och från jobbet.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

För mig är en stor del av lockelsen i långfärdssegling är att man tar ansvar för sig själv men det har möjligen noterats en trend att man tror att Epirb är ett slags nödstopp som gör att man kan kliva av och bli hämtad när vill. Det borde kanske stå på Epirb:en att "Genom att trycka på denna knapp så tvingar du andra människors att utsätta sig för livsfara!"

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 timmar sedan skrev raol:

Och kanske är det för att de värderar livet högre än riskerna. De kan vara de klokaste i rummet...

Så kan det vara men jag tror inte det handlar om att de är rädda utan att det blir så mycket runt omkring att de kroknar. Alla goda råd, alla böcker de MÅSTE läsa osv.

Den största gruppen är nog de som gillar förberedelserna, planeringen osv men inte alls tänker sig att ge sig iväg. Där är jag själv och jag har inga som helst planer på någon långsegling.

Resultat är en välutrustad båt som man kan njuta av även i små vikar.

Denna gruppen är nog de lyckligaste.

En del kommer på efter ett tags förberedelser att man inte ska iväg, i vart fall inte så långt.

Av de som kommer iväg så blir en del förvildade, kan aldrig mer anpassa sig till samhället. Några fler slutar med allt vad båtliv heter.

Att sitta ute på havet, flera veckor, i en fuktig båt med taskig mat och bristande hygien är ingen höjdare och dessutom ganska långtråkigt. Några timmar på flyget är betydligt trevligare.

Vill man prova på långsegling så gör det som paying crew eller liknande först.

 

För mig och säkert många andra är båt frihet, att kunna sticka vartsomhelst och närsomhelst. Fast ett kreditkort ger nästan samma möjligheter.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bhemac du är inne på något väldigt bra och viktigt här. Jag tror att många som vill iväg, som ser det som en kul grej, eller ett litet äventyr.

 

Och då står står inte förberedelserna i proportion, till den belöning man hade tänkt sig. Det blir mer jobb än nöje.

 

Men sen finns det ett fåtal som nog har tänkt att ligga ute länge.... Om de ens har planer på att komna hem? 

 

Hos den gruppen är nog viljan och benägenheten större att både rusta sig själv och båt under längre tid.

Screenshot_20190617-104948_Gallery.jpg.b73d4200dcb1a85b1c5ee964b8e2f899.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Finns det någon statistik eller uppskattning på antalet oceankorsningar/förlorad båt eller människa?
De större försäkringsbolagen borde väl ha någon slags koll?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag gissar att en del smyger iväg, i sina oföräkrade båtar. Troligtvis vill man inte bli registrerad som utlandssvensk av olika anledningar. Så ett visst mörkertal får man nog räkna med.

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 timmar sedan skrev BSven:

För mig är en stor del av lockelsen i långfärdssegling är att man tar ansvar för sig själv men det har möjligen noterats en trend att man tror att Epirb är ett slags nödstopp som gör att man kan kliva av och bli hämtad när vill. Det borde kanske stå på Epirb:en att "Genom att trycka på denna knapp så tvingar du andra människors att utsätta sig för livsfara!"

De allra allra flesta långseglare är väl medvetna om vad det innebär att aktivera epirben. Du kommer med stor sannolikhet bli räddad. Men du förlorar båten och alla dina personliga tillhörigheter som finns ombord. Det vanligast scenariot vi ett larm är att ett närliggande fartyg dirigeras till de nödställda. Väl ombord används brandsprutorna för att sänka båten så att den inte är en olycksrisk för andra. Du lever, men resan är över.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Långsegling är inte alltid en dans på rosor, men ofta är den faktiskt det.:)

Vi är sedan en månad tillbaka på Bonaire. Solen skiner, vattnet under båten är som ett akvarium.

Vi har sedan vi kastade loss för ett år sedan besökt många fantastiska platser som vi aldrig kommit till om vi inte seglat dit. Vi har träffat mängder av trevliga seglare och roliga personligheter. Vi har haft fantastiska naturupplevelser med solnedgångar, vulkaner, djungel, apor, papegojor, fiskar och delfiner. Hur värderar man upplevelsen att segla med en flock busiga delfiner under stäven? De långa och tråkiga överfarterna glömmer man fort när man kommer till nya fina platser eller återser vänner man inte sett på ett tag. Är det då värt två år av förberedelser och pengarna som går åt? Ja! Ångrar vi oss att vi gav oss iväg? Inte en sekund!

 

Nu ska jag snorkla, det är 29 grader i vattnet

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 minuter sedan skrev GroundControl:

De allra allra flesta långseglare är väl medvetna om vad det innebär att aktivera epirben. Du kommer med stor sannolikhet bli räddad. Men du förlorar båten och alla dina personliga tillhörigheter som finns ombord. Det vanligast scenariot vi ett larm är att ett närliggande fartyg dirigeras till de nödställda. Väl ombord används brandsprutorna för att sänka båten så att den inte är en olycksrisk för andra. Du lever, men resan är över.

Bra information Groundcontrol, har funderat en del över det. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev GroundControl:

Långsegling är inte alltid en dans på rosor, men ofta är den faktiskt det.:)

Vi är sedan en månad tillbaka på Bonaire. Solen skiner, vattnet under båten är som ett akvarium.

Nu ska jag snorkla, det är 29 grader i vattnet

Groundcontrol just nu är ditt liv min dröm. En månad på Bonaire, är det enbart för att ni trivs så bra där? Eller ingick det i planeringen sen tidigare? Kan du nämna hur länge ni stannat på några fler platser, skulle ge lite bättre idé om hur långt man kommer på en säsong.

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 timmar sedan skrev bhemac:

Att sitta utehavet, flera veckor, i en fuktig båt med taskig mat och bristande hygien är ingen höjdare och dessutom ganska långtråkigt. Några timmar på flyget är betydligt trevligare.

Här kan man tycka olika...

Både jag och min fru tyckte det var fantastiskt att segla 23,5 dygn mellan Galapagosöarna och Hiva Oha i Franska polynesien (den länsta sträckan på en jordenruntsegling, 3000 M). Båten var inte fuktig, maten var god, alltid kvällsdusch före sänggående och väldigt avkopplande (inte alls långtråkigt). Nästan varje dygn hände det något annorlunda.

 

17 timmar sedan skrev bhemac:

Vill man prova på långsegling så gör det som paying crew eller liknande först.

Ingen av oss blev dock sugna på att segla ett eget varv runt jorden, men gärna mera segling som paying crew och gärna långa sträckor.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är kanske att slänga bensin på brasan men är ni inte lite väl oroliga för alla risken på en långsegling? 90% av seglingen sker ju på kustnära vatten precis som en vanlig båtsemester. Man bör till och med ha god täckning på mobilen nästan hela tiden så att man kan titta på Youtube om det blir tråkigt. Om något börjar strula så svänger man bara vänster och är i land på en halvtimme eller så. Bara för att man är långt bort från Sverige så är man ju inte borta från all civilisation.

De stora undantagen är ju naturligtvis ocean-korsningarna. Atlanten bör väl ta ca 2-3 veckor men idag kan vi få helt ok väderprognoser ca 10 dagar framåt i tiden så det blir ju inte några totala överraskningar som man drabbas av. Man kan ligga i hamn på Kap Verde och vänta in en fin lucka i vädret. Väl ute på havet så kan man dagligen hämta hem nya prognoser och anpassa sig om vädret verkar förändras mot den första prognosen.

 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 timmar sedan skrev Mackey:

Båten var inte fuktig, maten var god, alltid kvällsdusch före sänggående och väldigt avkopplande (inte alls långtråkigt).

Men det var lite större båt och lite mer folk ombord?

Två pers i en Vega över Atlanten är lite annorlunda.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Janus82 tänkte börja med en händelse i Karibien. En båt ligger för ankar skyddad från vågor, vädret är vackert och stränderna är vita. 

 

Efterhand ökar vinden kraftigt, ankaret tappar fästet och båten driver på ett korallhuvud. Skrovet skadas och båten tar in vatten snabbt. Epirb aktiveras i båten, som nu håller på att sjunka. 

 

Mannen får gummibåten i vattnet och ser snart hur båten går under vattenytan. Vinden gör det omöjligt att ro till säkerhet, och snart driver han ut till havs.

 

Det jag vill poängtera är att nästan allt är annorlunda, än en semestersegling.

Om man får problem, så vill man sällan gå närmre kusten, snarare tvärtom.

 

I Sverige är vädret "snällt" på sommaren

Så är inte alltid fallet utomlands. Du har en övertro på prognoser. Glöm 10 dygn var glad om den håller 3 dygn.

 

Även om du får väder uppdateringar, vilken nytta gör de när du är halvvägs över Biscaya?

 

Vågor, tidvatten, kuster utan skydd, fartygstrafik, fiskebåtar med redskap, mycket är annorlunda än i Sverige. Troligen är hoppet över Atlanten det minsta problemet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Idag kan man få mycket bra väderprognoser - om man betalar för det men man kan oftast inte "rymma" från oväder, det behövs uppåt 20 knop för det.

Bekanta seglade över Atlanten från Kanarieöarna med en vanlig 31 fot segelbåt. Det tog 28 dygn, en stor del av tiden körde de spinnaker. Det blåste nästan inget alls.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
13 minuter sedan skrev bhemac:

Idag kan man få mycket bra väderprognoser - om man betalar för det men man kan oftast inte "rymma" från oväder, det behövs uppåt 20 knop för det.

Ju längre bort från ekvationen desto sämre prognoser. Alla prognoser bygger på data simuleringar. Tyvärr så fungerar dessa dåligt och kommer troligtvis aldrig att bli bra. Därför blir felet oftast större med tiden.

 

Så tyvärr bhemac kan du nog bara köpa dig till marginellt bättre väder information.

Edited by Peka67

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy