Jump to content
Monday 09 December 2019
Peka67

Båtval för ocean segling

Recommended Posts

Frågan är ju var vattnet kommer in?

En trasig genomföring klarar man galant med träplugg. 

Kollision med halvsjunken container (glöm inte ta bilder, de är värdefulla) Kanske ett stängt huvudskott duger men troligen river man upp en stor del av sidan och då är det ändå kalkat. Men ett halvhögt skott framför motorn bör göra att man kan hålla sig flytande några timmar.

Vad mer?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Läste en gång en intervju med en berömd Sydafrikansk kappseglade. Tror att det var Whitbread på den tiden. Om han skulle ensamsegla över Atlanten vilken var den viktigaste egenskapen som båten kunde ha? Han svarade kort och gott "att den flyter" vilket han senare utvecklade allvaret bakom.

 

Vattentäta skott är inte optimalt, men ibland måste man kompromissa. Det beror som sagt på vilken båt man har.

Edited by Peka67

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev GroundControl:

Vatten upp över durken klarar väl alla båtar utan problem? Upp till relingen är en annan sak. Och då har man enligt min mening ingen nytta av att båten är osänkbar.

Är det inte bättre att vänta på räddning i en båt som flyter än i en livflotte?
 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

BSven ja om inte annat så kan man dränka sina sorger med öl, rom och burkmat. 😊

Share this post


Link to post
Share on other sites
21 minuter sedan skrev BSven:

Är det inte bättre att vänta på räddning i en båt som flyter än i en livflotte?
 

Det beror nog på vad du menar med flyter. En mer eller mindre helt vattenfylld båt lär bli ordentligt översköljd av brytande sjö. Då har man det nog bättre i livflotten även om det också är vidrigt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag skulle välja att ha med mat istället för att fylla alla stuvutrymmen med cellplast...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu behöver ju inte vädret vara dåligt, för att båten ska ta in vatten. Den delvis vattenfyllda båten är inte slutstationen. Läckan ska hittas, tätas och båten ska tömmas på vatten.

 

Vid riktigt dåliga förhållanden hade jag nog föredragit att vara nere i båten med stängda luckor. Förmodligen i gummibåten eller förpiken beroende på hur högt flytläge som man preparatet båten för.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej Mackey vi tar ett exempel. Vi vill använda sofforna till mat, kakor och godis. Det är vad jag kallar vattentätt utrymme. När locket väl är påskruvat blir förvaringssektionen vattentät.   

 

Plastar du själv, så får du större styrka i båten, samt skydd från hål i skrovet. Då kanske man till och med klarar bhemac värsta scenario med containrar utan att båten vattenfylls.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

En kompromiss om man nu inte vill gå så långt som till osänkbar, så tycker jag att BSven idé är riktigt bra.

 

Att man försöker avgränsa så mycket som möjligt, hur mycket vattnet kan sprida sig i båten, med vattentäta utrymmen/områden.

 

Edited by Peka67

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Jag hittade den här gamla artikeln. Nu var omständigheterna speciella då de förlorat både livflotte och kommunikationsutrustning så besättningens beslut kritiserar jag inte utan funderar runt om de hade haft kvar livflotte och radio likt den OE32 som också nämns i artikeln. När är det rätt beslut att överge båten?
http://www.sittbrunnen.se/havsbiblioteket/curres-blogg/1506-kolibri-hittad
 

kolibri.jpg.2a0bbec4f9ec32a66ae7c094e0c05e52.jpg

 

1951745640_kolibri(1).jpg.2bead9d73cc4199a3815eba77e8108cc.jpg

Edited by BSven

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vattentäta skott om de fungerar är säkerhetshöjande och båten kan hållas flytande om det skulle bli stora inläckage som är svåra att hantera. Dessa kan tex  sektionera båten i några delar, fören, runt motorn, runt rodret mm.

Kör man in i någonting hårt så kan det strömma in vatten i fören. Genomföringar kring motorn kan leda till vatteninträngning. Seglar man på något och rodret slits bort kan stora mängder vatten sänka båten. Bordsgenomföringar torde man kunna täta med pluggar.

Att ha bra manuella länspumpar, gärna någon extra lös som kan flyttas samt ha övat på att täta större läckor med olika material (madrasser, segel, dukar, stämp etc) kan vara viktigt när det blir skarpt läge.

Att se till att båten håller sig flytande så länge som möjligt är nog det bästa istället för att överge båten och hoppa i en liten flotte som tumlar runt i vågorna och man är mer utsatt för naturkrafterna och kylan i vattnet i en flotte.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Många kloka tankar nu. Tar särskilt med mig en idé om att skydda båten från motorn och tvärtom.

 

Det kan ju i ena fallet innebära att man kan köra länspumpar längre med motorns hjälp. Samt att man ökar på flytkraften. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ett bekymmer med motorn är att den behöver ha ett stort friskluftsintag.
 

Share this post


Link to post
Share on other sites

BSven som vanligt väldigt intressant. Otroligt med OE32:an som slog runt ÅTTA gånger, och som sen nekade hjälp. Snacka om salt kille.

 

Funderar på om man inte ibland är för snabb med att lösa ut livflotten. Tror det är många som rekommenderar det, och att man sedan gör fast den i båten.

 

Men livflotten är konstruerad för att följa med vågorna, och klarar nog inte de belastningar som uppstår om den knyts fast i dåligt väder.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
35 minuter sedan skrev Peka67:

Otroligt med OE32:an som slog runt ÅTTA gånger, och som sen nekade hjälp. Snacka om salt kille.

Ja, men även en rätt förberedd, utrustad och sjöstuvad båt.
Som både "Fastnet", Yachting monthly och skepparen på Kolibri säger så "är allt kaos". Kaoset är inte mindre i livflotten men det kanske känns mentalt bättre?
Om man skall förbereda sig ordentligt så får man ha lite OCD, allt måste sitta fast eller vara instängt. Inte en penna, sjökort, kikare, dynor(?) får ramla omkring fritt.  eller som med Kolibri sätta igen länspumpar. OE32:an hade antagligen minimalt med saker som kunde lossna och framför allt hade besättningen fullt förtroende för sin båts förmåga att överleva.
Något jag måste förstärka är alla skåpsfronter och även kojbottnarna. Tänk dig att båten hastigt slås omkull mer än 90 grader. Håller kojbottnen för Stora hylsnyckelsatsen som du lagt i ett fack eller lossnar skruvförbandet som håller fast kojbotten?

Edited by BSven

Share this post


Link to post
Share on other sites

BSven luftintaget borde man väl kunna sätta högt invändigt, och sedan leda ned luften? Kanske kan bhemac rycka in och förklara läget.

 

Vet att tex stridsfordon använder "snorkel" vid körning i vattnet.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Läste även om en annan händelse där en fenkölad båt seglat på något som de bedömde var en bit under ytan.

 

Eftersom inget hände och det var en transport segling fortsatte de till destinationen. Väl framme lyftes båten ur vattnet för inspektion.

 

Mycket riktigt hade något träffat kölen en bit ned vilket fått kölen att släppa i framkant av skrovet och trycka in det där bak.

 

Enligt vad som sas så var det ytterst nära att det gått hål på båten. Kanske något att tänka på med fenkölade båtar.

 

Vad seglade de på då? Förmodligen en container som var på väg att sjunka. Men även valar kan orsaka samma problem, värt att tänka på.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Peka67:

Vad seglade de på då? Förmodligen en container som var på väg att sjunka. Men även valar kan orsaka samma problem, värt att tänka på.

Troligen en val.

 

Döda ting flyter eller sjunker, det går inte att få ett dött ting att balansera 1,5 m under ytan. Börjar tex. en container sjunka så pressas den luft som hållit containern flytande ihop något och lyftkraften avtar ytterligare och containern fortsätter att sjunka.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fan vad ni är pessimistiska!

 

Motorn klarar sig länge under vatten bara den får luft, ett lufintag så högt som möjligt i stuvfacket gärna kombinerat med en insugningsljuddämpare. Jeepar körs genom vattendrag men har då en "snorkel". Antagligen bör man säkra oljestickan så den inte lossar. Generator mm lär klappa ihop men det spelar mindre roll.

Livflotten är hemsk, även i ett badhus, jag skulle inte sätta min fot i den förrän det var absolut nödvändigt.

Att allting är sjöstuvat och att luckor och lådor går att säkra är egentligen självklart. Likså att allt har sin plats så man slipper leta efter saker när det är kaos. Batterier ska sitta fast, gör de det så fungerar elsystemet länge. Läst om en katta som slog runt. De sa att de inte hade klarat sig om inte belysningen hade fungerat. Det var mörkt och dynor och all skit flöt omkring (dynor ska gåt att sätta fast!).

Huvudskottet går ofta enkelt att täta. Vi hade en öppning som var vredare uppe än nere, vi gjorde en lucka av två plywoodskivor som på några sekunder kunde sättas på plats. Vid något enstaka tillfälle satte vi dit den pga hårt väder. Kändes bra även om det inte behövdes. Den tätade bara upp till midjehöjd men det skulle räcka även om hela stäven var borta.

Många säger att de vill ha en båt med akterruff men med genomgång under däck. Det vill inte jag, ett skott som är tätt upp till en bit över motorns höjd framför motorn och ett helt skott akter om motorn känns bättre. Min båt har en stickkoj från salongen, skulle jag segla jorden runt så skulle jag sätta in en luck och samtidigt fått ett stort och torrt stuvutrymme.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bhemac vilken bra förklaring, jag suger åt mig som en svamp.

 

Mackey inte för det spelar någon roll, men jag håller inte riktigt med dig. En container som fortfarande flyter men med väldigt liten marginal, kan nog vid en störning (våg) befinna sig en bra stund under vattnet, innan den åter når ytan. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev bhemac:

...ett lufintag så högt som möjligt i stuvfacket gärna kombinerat med en insugningsljuddämpare.

Du har säkert svarat på detta tidigare men kan du länka till en sådan?
När jag söker hittar jag bara till värmare.

Share this post


Link to post
Share on other sites
52 minuter sedan skrev BSven:

Du har säkert svarat på detta tidigare men kan du länka till en sådan?
När jag söker hittar jag bara till värmare.

Se det som en principskiss!

Man satt längst upp i stuven, borde ge luft "to the bitter end"

Insugsdämpare.png

Share this post


Link to post
Share on other sites
45 minuter sedan skrev bhemac:

Se det som en principskiss!

Man satt längst upp i stuven, borde ge luft "to the bitter end"

Men hur kommer luften in i stuven...?

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 timmar sedan skrev BSven:

Jag hittade den här gamla artikeln

Fritt från ett sargat minne. För många år sedan läste jag en rapport/artikel om hur olika besättningar hanterat sina båtar under en havskappsegling som "spårat ur" med lite för mycket vind. Vad de kom fram till var att de som klarat sig bäst (båt och besättning) var de som fortsatt tävla (fortsatt att aktivt segla) och de som klarat sig sämst var de som bommat igen båten och satt och tryckte i ruffen.

Generellt klarade sig de Nya Zeeländska båtarna bättre eftersom de var mer vana med lite tuffare väder och egentligen aldrig slutat att tävla.
Som sagt, det var länge sedan jag läste det men i stora drag gäller att kan man/klarar man av att aktivt segla vidare är det bättre än att stänga in sig.
Iofs lätt att ligga här i kojen och minnas och en helt annan sak att befinna sig mitt i skiten, men det är ändå något att tänka på.
Undrar om det var Sidney-Hobart race..? Någon som minns?

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 minuter sedan skrev McLasse:

Undrar om det var Sidney-Hobart race..? Någon som minns?

Ja, det låter bekant.

Share this post


Link to post
Share on other sites
55 minuter sedan skrev BSven:

Men hur kommer luften in i stuven...?

Den båten hade luftintag på akterdäck. 

Nuvarande har intagen i "sargen" syns här

 

Ute BB sida.png

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuter sedan skrev bhemac:

Den båten hade luftintag på akterdäck. 

Nuvarande har intagen i "sargen" syns här

 

Ute BB sida.png

Jag har ett par liknande, en på varje sida men de är inte mer än fem centimeter i diameter så jag tror inte de räcker till.

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuter sedan skrev BSven:

Jag har ett par liknande, en på varje sida men de är inte mer än fem centimeter i diameter så jag tror inte de räcker till.

Mina är ganska stora, en 80mm fläkt täcker precis hålet på insidan. Räknad på det och två sådana ska räcka till min 28 hkr motor.

De hade sådana här "ventilationboxar" på någon rea men det såg för motorbåtsaktigt ut ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 timmar sedan skrev Peka67:

Vid riktigt dåliga förhållanden hade jag nog föredragit att vara nere i båten med stängda luckor. Förmodligen i gummibåten eller förpiken beroende på hur högt flytläge som man preparatet båten för.

 

Jag måste bara fråga. Har du tänkt sitta i den uppblåsta gummibåten inne i båten om olyckan skulle vara framme?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy