Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Mackey

Greta Thunberg - Hur påverkar hon och miljöfrågorna båtlivet?

Rekommendera Poster

42 minuter sedan skrev Peter_K:

Dvs, BRÅ har INTE samkört några register, det är en bloggare som gjort på egen hand med resultat därefter

 Så du menar att uppdragsrapporten med diarienummer  0127/18 från BRÅ är en ren förfalskning ?

 

Förresten så ser jag flera positiva reaktioner på rapporten  nu när jag gjorde en sökning. Bla Expressen och GP 

 

Sedan så var det inte uppdelningen av förövarna som jag diskuterade utan den ökande brottsligheten. 

Redigerad av Gelis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Gelis:

 Så du menar att uppdragsrapporten med diarienummer  0127/18 från BRÅ är en ren förfalskning ?

Kan du länka till den så jag kan läsa den, så svarar jag sedan 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

23 minuter sedan skrev BSven:

Artiklarna är daterade 2014 så detta är inte en nyhet i forskarvärlden men nytt för mig.

Nytt för mig också, hörde först talas om Connoly för ett par dagar sedan i samband med Peter Ridd. För er som inte vet så är han professor i Australien och expert på stora barriär revet. Han fick sparken för att han påvisade att revet mådde bra ingen påverkan skett av klimatförändring. Och att reven växt Under ett visst mätintervall. 

 

Nu bryr jag mig inte om när publicering skett så länge det som står är sant. Tydligen har de sträckt ut handen till flera kollegor eftersom det nu fått momentum. 

 

Sedan BSven väntar jag fortfarande på en ursäkt från dig. För att leka amatör psykolog med focus på att försvara Gretas självterapi så har du uppvisat ett extremt lågt kunnande i ämnet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev Peter_K:

Dvs, BRÅ har INTE samkört några register, det är en bloggare som gjort på egen hand med resultat därefter, vilket man - om man inte är naiv och köper detta rakt av - hittar i kritiken mot ”rapporten” som det finns tonvis av på nätet bara man söker lite.

Står så här i beskrivningen i alla fall;

"Statistiken har tagits fram genom en samkörning av uppgifter om folkbokförda personer i Statistiska centralbyråns (SCB) register över totalbefolkningen (RTB), och uppgifter om anmälda brott och registrerade brottsmisstankar i Brottsförebyggande rådets statistikdatabas.

......"

http://www.dnv.se/wp-content/uploads/2019/05/Teknisk-beskrivning-från-Brå.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska man skratta eller gråta över att vissa likt strutsen stoppar huvudet  i sanden och gnäller om en Brå rapport i en tråd som handlar om klimat. 

 

Får mig onekligen att komma och tänka på något om pärlor och .......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Peter_K:

Åh så bra!

Då kan jag berätta att detta är siffror från bloggaren och rättshaveristen Patrik Engellau som driver ”Det Goda Samhället”, och som begärt ut siffror från BRÅ, och sedan snickrat ihop den alldeles själv med siffror från SCB där han bl a räknat fel på befolkningstal. Dvs, BRÅ har INTE samkört några register, det är en bloggare som gjort på egen hand med resultat därefter, vilket man - om man inte  är naiv och köper detta rakt av - hittar i kritiken mot ”rapporten” som det finns tonvis av på nätet bara man söker lite. Bl a finns många direkta räknefel som ger väldigt missvisande siffror i din tabell. 

 

Rättshaverist, har du trovärdiga källor på det?  https://sv.wikipedia.org/wiki/Patrik_Engellau 

Engellau, är det släkt med Volvo-Engellau?

 

Sen angående den dramatiskt ökade brottsligheten i Sverige får man ha de tjockaste pk-glasögonen och hörselskydd som bara släpper igenom Jerzy Zarneckis propaganda på sig för att ha missat detta...

Redigerad av SvenneS

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev SvenneS:

Rättshaverist, har du trovärdiga källor på det?  https://sv.wikipedia.org/wiki/Patrik_Engellau 

Engellau, är det släkt med Volvo-Engellau?

 

Sen angående den dramatiskt ökade brottsligheten i Sverige får man ha de tjockaste pk-glasögonen och hörselskydd som bara släpper igenom Jerzy Zarneckis propaganda på sig för att ha missat detta...

Har du verklig statistik som backar upp ditt påstående om dramatiskt ökande brottslighet..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon sådan statistik finns av redan förklarade skäl inte men det räcker med att läsa t o m sk gammelmedia för att få bilden klar för sig. Brottsligheten har ökat och den har ökat dramatiskt den senaste tiden, varför inbjuder annars regeringen till extra och partiöverskridande samtal i ämnet? 

 

"I det mest akuta läget som vårt land har befunnit sig i på många år, så väljer regeringen att inte ens lyssna på vad alla medborgare, genom sina valda riksdagsledamöter, har att säga. Det är respektlöst.”

Källa: https://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=83&grupp=21986&artikel=7291352

 

Inte kan du väl ha missat detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det goda samhället som i avsnitt 23 har intervju med Egor Putilov utpekad som rysk desinformatör och infiltratör av SÄPO enligt tidigare info. Fina källor. Känner ni er stolta med att vara medpart i Rysslands påverkanskampanjer?

Consensus is real:
https://iopscience.iop.org/article/10.1088/1748-9326/8/2/024024
Era lögner blir inte sanning hur mycket ni än upprepar dem.

Länka något som inte ens är peer reviewed:
https://kib.ki.se/whatsup/blog/ar-artikeln-peer-reviewed
Patetiskt. Foliehattarna på direkt för att försvara sunket. 

 

Eftersom ni inte ens bryr er om att läsa utan bara länkar vad som postas på klimatsans/klimatupplysning från dag till dag kan ni ju klura lite på det här:
https://andthentheresphysics.wordpress.com/2014/02/28/the-greenhouse-effect/

Ni har ju bara länkat lågkvalitativt strunt om och om igen och tror att ni har kvar någon uns trovärdighet. Länkar till DGS mm. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev SvenneS:

Någon sådan statistik finns av redan förklarade skäl inte men det räcker med att läsa t o m sk gammelmedia för att få bilden klar för sig. Brottsligheten har ökat och den har ökat dramatiskt den senaste tiden, varför inbjuder annars regeringen till extra och partiöverskridande samtal i ämnet? 

 

"I det mest akuta läget som vårt land har befunnit sig i på många år, så väljer regeringen att inte ens lyssna på vad alla medborgare, genom sina valda riksdagsledamöter, har att säga. Det är respektlöst.”

Källa: https://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=83&grupp=21986&artikel=7291352

 

Inte kan du väl ha missat detta?

Så tokigt. 

Ingen statistik som visar det du hävdar med bestämdhet - att brottsligheten ökat dramatiskt. Men det behövs ingen

statistik, sådant känner man på sig, eller hur funkar det där..?

 

Länken avser gängkriminalitet, något som är ett ökande problem i samhället. Inte brottslighet i allmänhet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I kväll firar jag grundligt, har varit överlycklig hela dagen. Jag önskar att fler stämt upp med glaset i hand. Men tydligen har jag överskattad flera här på forumet. Men jag vill alltid tro det bästa om människor, så jag får väl skylla mig själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Peka67:

I kväll firar jag grundligt, har varit överlycklig hela dagen. Jag önskar att fler stämt upp med glaset i hand. Men tydligen har jag överskattad flera här på forumet. Men jag vill alltid tro det bästa om människor, så jag får väl skylla mig själv.

Vad firas..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Peter_K:

Så tokigt. 

Ingen statistik som visar det du hävdar med bestämdhet - att brottsligheten ökat dramatiskt. Men det behövs ingen

statistik, sådant känner man på sig, eller hur funkar det där..?

 

Länken avser gängkriminalitet, något som är ett ökande problem i samhället. Inte brottslighet i allmänhet. 

PeterK du skriver en hel del och kräver länkar hit o dit, men kommer inte med något vettigt själv. 

Nu senast surrade du om att BRÅ inte samkört några dataregister utan det var någon annan som förvanskat siffrorna, trots att det står tydligt i BRÅ:s tekniska dokument att samkörning skett.

Nu känns det som du stoppat ner huvudet långt ner i sanden och vägrar komma upp :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Gelis:

PeterK du skriver en hel del och kräver länkar hit o dit, men kommer inte med något vettigt själv. 

Nu senast surrade du om att BRÅ inte samkört några dataregister utan det var någon annan som förvanskat siffrorna, trots att det står tydligt i BRÅ:s tekniska dokument att samkörning skett.

Nu känns det som du stoppat ner huvudet långt ner i sanden och vägrar komma upp :)

Nja... nu var det ju bara så enkelt att jag bad om länken till dokumentet du hänvisade till. Jag har nämligen sökt på nätet samt på BRÅ’s hemsida, och hittar det inte. Principen är som bekant att om man påstår något, så är det ju fint om man kan backa upp det. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev Azguz:

Det goda samhället som i avsnitt 23 har intervju med Egor Putilov utpekad som rysk desinformatör och infiltratör av SÄPO enligt tidigare info. Fina källor. Känner ni er stolta med att vara medpart i Rysslands påverkanskampanjer?
 

Vad har Egor P med det här att göra, känns nästan som du har ett personligt hat mot honom då du hänvisar mot honom i flera inlägg.

Att en sajt intervjuar honom har väl inget med sajtens trovärdighet att göra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Peter_K:

Nja... nu var det ju bara så enkelt att jag bad om länken till dokumentet du hänvisade till. Jag har nämligen sökt på nätet samt på BRÅ’s hemsida, och hittar det inte. Principen är som bekant att om man påstår något, så är det ju fint om man kan backa upp det. 

Länken finns i Kanes inlägg en bit upp här ovan, så jag kände att det behövs ingen dubbelpost av densamma, men vill man inte läsa så vill man inte;).

 

Vilket fall som helst så kanske vi ska lägga ner den här urspårningen och försöka ta oss tillbaka till GT

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Peter_K:

Har du verklig statistik som backar upp ditt påstående om dramatiskt ökande brottslighet..?

Här är BRÅ's data att ladda ned, BRÅs data 1950-2018

 

Årsdata av anmälda brott sedan 1978 från filen ovan. 50% ökning av samtliga brott, fördubbling av våld med dödlig utgång och 8 ggr fler våldtäkter.

image.png.6c4d65a2bda4b4348861957eda612a39.png

 

 

Redigerad av Kane
Ändrat rubrik i nedersta grafen.
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Kane:

Här är BRÅ's data att ladda ned, BRÅs data 1950-2018

 

Årsdata av anmälda brott sedan 1978 från filen ovan. 50% ökning av samtliga brott, fördubbling av mord och 8 ggr fler våldtäkter.

image.png.4ed64d7e531682c04766741456ec6d5c.png

Snyggt, tack. 

Mord är ju odiskutabelt, det har ökat. 

Däremot är det som kallas ”våldtäkt”, som egentligen är sexualbrott, svårare. Där har lagen ändrats så fler saker räknas som brott, och även att man vågar anmäla när man blivit utsatt. Dvs; är det bra eller dåligt att siffrorna går upp?

Anmälningar av samtliga brott ser helt klart ut att ha ökat också, inget snack där. Om det är dramatiskt däremot, vetefan. 

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

Snyggt, tack. 

Mord är ju odiskutabelt, det har ökat. 

Däremot är det som kallas ”våldtäkt”, som egentligen är sexualbrott, svårare. Där har lagen ändrats så fler saker räknas som brott, och även att man vågar anmäla när man blivit utsatt. Dvs; är det bra eller dåligt att siffrorna går upp?

Anmälningar av samtliga brott ser helt klart ut att ha ökat också, inget snack där. Om det är dramatiskt däremot, vetefan. 

Vissa brott har ökat och andra har minskat.

Med grafen "Samtliga brott" kan man väl inte direkt påstå har ökat dramatiskt utom möjligen mellan 1978 och 1991.

 

Från 1991 till 2018 - mer än 25 år - har mängden anmälda grott ökat med cirka 10 %.

0,4 % per år jämnt fördelat är väl knappast någon dramatisk ökning.

 

Någon replik hoppas jag är okej för Stavhammar, men sedan får vi nog självmoderera tråden vad gäller brottslighet. Det har ju inte ett dugg med varken ämnet eller båtliv att göra. Det som hade med ämnet att göra var möjligen tolkning av olika statistik och där verkar det råda helt skilda meningar om vad "dramatisk ökning av brottsligheten" innebär.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Mackey:

Vissa brott har ökat och andra har minskat.

Med grafen "Samtliga brott" kan man väl inte direkt påstå har ökat dramatiskt utom möjligen mellan 1978 och 1991.

 

Från 1991 till 2018 - mer än 25 år - har mängden anmälda grott ökat med cirka 10 %.

0,4 % per år jämnt fördelat är väl knappast någon dramatisk ökning.

 

Någon replik hoppas jag är okej för Stavhammar, men sedan får vi nog självmoderera tråden vad gäller brottslighet. Det har ju inte ett dugg med varken ämnet eller båtliv att göra. Det som hade med ämnet att göra var möjligen tolkning av olika statistik och där verkar det råda helt skilda meningar om vad "dramatisk ökning av brottsligheten" innebär.

Har inte läst men.. visst handlar statistiksnacket om ökningen av "anmälda" brott inte konstaterade brott.?

Ökningen av anmälningar kan i så fall  rymmas inom "enklare att anmäla"

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2019‎-‎09‎-‎02 vid 12:00 skrev Gelis:

Sedan tror jag inte att det finns några "troll" här som är ute efter att sabba tråden.

Håller du fortfarande fast vi det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mackey:

Vissa brott har ökat och andra har minskat.

Med grafen "Samtliga brott" kan man väl inte direkt påstå har ökat dramatiskt utom möjligen mellan 1978 och 1991.

 

Från 1991 till 2018 - mer än 25 år - har mängden anmälda grott ökat med cirka 10 %.

0,4 % per år jämnt fördelat är väl knappast någon dramatisk ökning.

 

Någon replik hoppas jag är okej för Stavhammar, men sedan får vi nog självmoderera tråden vad gäller brottslighet. Det har ju inte ett dugg med varken ämnet eller båtliv att göra. Det som hade med ämnet att göra var möjligen tolkning av olika statistik och där verkar det råda helt skilda meningar om vad "dramatisk ökning av brottsligheten" innebär.

Så en 50% ökning av brott mellan 1978 0ch 2018 är inte en dramatisk ökning? 

Redigerad av SvenneS

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev SvenneS:

Så en 50% ökning av brott mellan 1978 0ch 2018 är inte en dramatisk ökning? 

”Anmälda brott” är inte samma som ”brott”...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan skrev SvenneS:

Så en 50% ökning av brott mellan 1978 0ch 2018 är inte en dramatisk ökning? 

Vad är en dramatisk ökning kan man fråga sig?

 

Om du skulle hjula hem tjutande av glädje om du fick 1 % löneförhöjning så är 1 % procent årlig ökning av antalet anmälda brott en dramatisk ökning för dig.

 

Själv skulle jag se mig om efter ett annat jobb om jag fick 1 % löneförhöjning.

 

För att föra tillbaks tråden lite närmare ämnet...

Hur låter detta tycker du?

Sedan 1978 har människans koldioxidutsläpp ökat dramatiskt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En dramatisk ökning är en ökning som starkt avviker från tidigare öknings- eller minskningsmönster, i detta ämnet ett rättssystem som var anpassat efter ursprungliga förutsättningar som snabbt förändrades varpå systemet överbelastades och förlorade kontrollen. 

 

Så till din återstyrning av diskussionen, det stämmer säkert (Kina ökar exempelvis sin generering av koldioxid med motsvarande Sveriges årsdito per månad och kommer att göra så till år 2030 enligt klimatöverenskommelse, först därefter kommer de att ändra). Vad som sällan nämns är att de svenska skogarna suger åt sig en väldigt stor andel av den koldioxid som genereras här dvs Sverige kan relativt snabbt bli "koldioxidneutrala". Om vi ska betala koldioxidskatt, varför får då inte vi skogsägare göra motsvarande skatteavdrag för den koldioxid våra skogar tar upp? 

Hur påverkar koldioxid klimatet? Är det bevisat att koldioxid driver klimatförändringar? Tror man på allvar att man kan fixera klimatet som det är nu? Är klimatförändringar oundvikliga? Ska människan ens försöka bromsa klimatförändringar? Ska människan fokusera på att försöka anpassa sig till dessa förändringar? Vilka intressen driver frågan om koldioxid och klimatförändringar? Är det samma intressen som driver exempelvis migrationsströmmar? Al Gore, varför driver en amerikansk miljardär klimatfrågor? Hade Al Gore rätt i sin film? Vad tyckte vetenskapsmännen om Al Gores film? Är Greta Thunberg en ensam idealistisk aktivist? Står intressen bakom Greta Thunberg dvs driver henne? (När hon är förberedd kan hon hålla ett resonemang men tvingas hon improvisera blir det bara plakatpolitiskt svammel som i senaste klippet jag länkade till). Vilka är i så fall dessa intressen? Är de idealistiska? 

 

Redigerad av SvenneS

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan läsa statistik som "fan läser bibeln"

Vilket fall som helst så tror jag, eller vill tro, att dom flesta av oss inser att sprängningar, skjutningar, bilbränder, gruppvåldtäkter är fenomen som tillkommit i allt ökande skara och är ett stort problem

 

När jag växte upp så fanns det väl ingen som sprang och tände på massa bilar, det är ett nytt fenomen. Det var heller ingen som sprang och sköt vilt omkring sig, idag är det vardagsmat.

 

Det här var mitt sista inlägg  ang brottslighet i den här omgångens urspårning av tråden.

Redigerad av Gelis
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Gelis:

 

När jag växte upp så fanns det väl ingen som sprang och tände på massa bilar, det är ett nytt fenomen. Det var heller ingen som sprang och sköt vilt omkring sig, idag är det vardagsmat.

Vet inte hur gammal du är, men när jag blev tonåring i slutet av 80-talet eldades det bilar, men det stod inte om det i tidningen. Och så slogs det och rånades i Kungsan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om vi återgår till klimatet så ser jag att Michael Mann förlorade i rätten mot Tim Ball

 

Mann är upphovsmannen bakom den så kallade hockyklubban diagrammet ( det diagrammet alla alarmister lutar sig mot) Det här har varit en pågående tvist, tror sedan 2011, ang vika data som använts men Mann har ihärdigt vägrat redovisa detta. 

Tim ball har stämt Mann för bla förtal i samband med att han vägrat tala om vad han baserar sin kurva på, trots domstolsorder.

Nu blev det här klart efter många år och Mann fick krypa iväg med brallorna nere 

 

Man ska också ha klart för sig att det är Mann:s kurva IPCC baserat några rapporter på.

 

image.png.672f801aa2bf3e356c0c97c7c453d639.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Gelis:

Tim ball har stämt Mann för bla förtal i samband med att han vägrat tala om vad han baserar sin kurva på, trots domstolsorder.

Nu blev det här klart efter många år och Mann fick krypa iväg med brallorna nere 

 

Man ska också ha klart för sig att det är Mann:s kurva IPCC baserat några rapporter på.

 

 

Var det inte Mann som stämde Ball? Detta för att han ansåg sig förtalad när Ball kritiserade hans kurva. Ball hävdade att han kunde bevisa att kurvan inte stämde om han fick se rådata vilket Mann vägrade att visa. Alltså gick det inte att bevisa förtal eftersom alla fakta inte fanns tillgängliga.

Detta är min uppfattning av domen där Mann åkte på att betala alla rättegångskostnader.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom verkar ha stämt varandra, Ball mot Mann för att få ut rådata till "hockeyklubban" som ligger till grund för hela klimatalarmismen och som Ball kritiserar samt därför Mann mot Ball för förtal vilket nu blev utslängt ur domstolen och Mann ska betala rättegångskostnaderna. Noll mediarapportering! Undrar varför? 

 

Mann har i nio (9) år vägrat lämna ut rådatan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...